REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Utrudnianie realizacji reklamacji jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów

Katarzyna Araczewska
Utrudnianie realizacji reklamacji jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów
Utrudnianie realizacji reklamacji jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce procedura reklamacyjna ze względu na negatywną postawę przedsiębiorcy często okazuje się utrudniona. W takiej sytuacji konsekwencją dla sprzedawcy może być uznanie jego działania za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

Stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów jest zakazane na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 16 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 50, poz. 331 ze zm.). Zgodnie z art. 24 ust. 2, aby dane działanie przedsiębiorcy można było uznać za taką praktykę, wymagane jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, kwestionowane działanie przedsiębiorcy musi nosić znamiona bezprawności, po drugie zaś – godzić w zbiorowe interesy konsumentów.

REKLAMA

Przesłanki praktyki godzącej w zbiorowe interesy konsumentów

REKLAMA

Bezprawność tradycyjnie ujmowana jest jako sprzeczność z obowiązującym porządkiem prawnym, czyli normami prawa powszechnie obowiązującego oraz nakazami i zakazami wynikającymi z zasad współżycia społecznego i dobrych obyczajów (wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 13 listopada 2007 r., sygn. akt XVII AmA 45/07).

Godzenie w zbiorowe interesy konsumentów może polegać zarówno na ich naruszeniu, jak i na zagrożeniu ich naruszenia. Ze zbiorowym interesem konsumentów mamy zaś do czynienia, gdy działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy dotyczy lub może dotyczyć nieograniczonej liczby bliżej nieokreślonych konsumentów – oznacza to, że dla kwalifikacji danego zachowania nie jest istotne ilu klientów zostało rzeczywiście pokrzywdzonych.

Jako przykłady praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów ustawa wymienia czyny nieuczciwej konkurencji czy korzystanie z wzorców umów zawierających postanowienia uznane za niedozwolone.

Za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów mogą być jednak uznane także inne zachowania przedsiębiorcy, np. działania zmierzające do ograniczenia konsumentom możliwości realizacji uprawnień wynikających z ustawy o sprzedaży konsumenckiej, o ile spełniają one przesłanki określone w art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uprawnienia przysługujące konsumentom w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową

REKLAMA

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 roku (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176 ze zm.) w przypadku  stwierdzenia niezgodności zakupionego towaru z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

W takiej sytuacji oraz w przypadku, gdy sprzedawca nie naprawi lub wymieni reklamowanego towaru w odpowiednim czasie oraz gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. To ostatnie uprawnienie wyłączone jest jedynie w sytuacji, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.

Kluczowym z punktu widzenia pokrzywdzonego jest fakt, że uprawnień tych nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.

Polecamy: Granice reklamy uciążliwej - porada

Procedura reklamacyjna w praktyce

W praktyce jednak przedsiębiorcy często dołączają do sprzedawanego produktu „warunki reklamacji” zawężające uprawnienia konsumenta. Zdarza się również, że w momencie składania reklamacji klient zmuszony jest do podpisania druku reklamacyjnego, przewidującego zrzeczenie się dalszych roszczeń.

Przykładowo w decyzji nr RŁO 33/2010 z 28 października 2010 roku Prezes UOKiK uznał za sprzeczne z dobrymi obyczajami umieszczenie przez przedsiębiorcę w treści wzorów druków reklamacyjnych postanowienia następującej treści: „Strony wyrażają zgodę na powyższy sposób rozpatrzenia reklamacji i oświadczają, że nie zgłaszają i nie będą zgłaszać żadnych roszczeń z nią związanych.”

Zdaniem Prezesa Urzędu stosowany przez przedsiębiorcę druk, którego wypełnienie w każdym przypadku konieczne było do wszczęcia procedury reklamacyjnej, nie zawierał informacji rzetelnej. Treść formularza mogła wywołać u przeciętnego konsumenta błędne przekonanie o zakresie służących mu uprawnień, co przesądziło o uznaniu zachowania przedsiębiorcy za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

W innym stanie faktycznym Prezes za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów uznał natomiast działanie przedsiębiorcy polegające na uniemożliwieniu klientom podjęcia decyzji o sposobie przywrócenia towaru do stanu zgodnego z umową, co jest sprzeczne z art. 8 ust. 1 ustawy o sprzedaży konsumenckiej (decyzja DDK nr 32/2008 z  3 grudnia 2008 roku).

Dla przedsiębiorcy istotne jest, że za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów może być uznana każda próba ograniczenia realizacji któregokolwiek z uprawnień przysługujących konsumentowi na podstawie ustawy o sprzedaży konsumenckiej niezależnie od tego, na którym etapie procedury reklamacyjnej ma ona miejsce ani czy jest skuteczna.

Polecamy: Kim jest „przeciętny konsument"?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA