REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Warunki dopuszczalności reklamy piwa - porada

Katarzyna Araczewska
Warunki dopuszczalności reklamy piwa
Warunki dopuszczalności reklamy piwa

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zakazane są wszelkie formy reklamy i promocji alkoholu kierowane do publicznej wiadomości. Spod tego zakazu wyjęte są przekazy reklamowe dotyczące piwa, które, choć dozwolone, muszą spełniać określone w ustawie warunki.

Przesłanki dopuszczalności reklamy i promocji piwa określa art. 131 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 roku (Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 230 ze zm.). Wymagania stawiane przez nią przekazowi reklamowemu przedstawiającemu piwo w głównej mierze mają na celu ograniczenie wpływu tego rodzaju reklamy na młodzież.

REKLAMA

REKLAMA

Kluczowym warunkiem stawianym przez ustawodawcę reklamie piwa jest wymóg, by nie przedstawiała ona osób małoletnich ani nie była do nich kierowana. W praktyce jednak drugi ze wspomnianych warunków jest trudny do wyegzekwowania. Reklamodawcy znajdują bowiem sposoby na włączenie młodzieży do grona odbiorców przekazów reklamowych, co jest szczególnie ułatwione wobec szybko rozwijającego się internetu.

Przedmiotem jednej ze skarg skierowanych do Rady Reklamy była internetowa reklama piwa Żywiec zamieszczona na stronie jednego z popularnych portali informacyjnych, mająca postać wyskakującego okienka zasłaniającego większość ekranu. Oczom odbiorcy po zaznaczeniu, że nie ma skończonych 18 lat obok wizerunku kufla piwa ukazywał się napis: "Nie masz ukończonych 18 lat, ale NAJLEPSZE przed Tobą". Orzekający w tej sprawie Zespół Komisji Etyki Reklamy uznał reklamę za sprzeczną z przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz z dobrymi obyczajami i nakazał jej zmianę (uchwała Nr ZO 74/10 z 24 listopada 2010 roku). Rada Reklamy nie ma jednak fizycznych ani prawnych możliwości kontroli wszelkich form reklamy internetowej prowadzonej przez przedsiębiorstwa piwowarskie.

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wymaga, by reklama piwa nie zachęcała do nadmiernego spożycia alkoholu, nie przedstawiała abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób i nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego.

REKLAMA

Polecamy: Dobre obyczaje w reklamie - porada

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przekazie reklamowym nie mogą pojawiać się stwierdzenia, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych. Zakazane jest łączenie w reklamie spożywania piwa ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami i wywoływanie skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą czy sukcesem zawodowym lub życiowym.

Ogólnie sformułowane przepisy pozostawiają jednak reklamodawcom bardzo dużo swobody, trudno bowiem precyzyjnie określić jaka reklama wywołuje skojarzenia z życiowym sukcesem, a jaka nie. Dla przykładu, w 2010 roku Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dopatrzyła się naruszenia przepisów w wykorzystującej wizerunek Tomasza Adamka kampanii reklamowej piwa Żywiec.

Agencja uznała, że przedstawienie w reklamie osoby znanego boksera ma wywoływać skojarzenia z sukcesem życiowym i zawodowym oraz ze sprawnością fizyczną. Zawiadomiona o sprawie prokuratura odmówiła jednak wszczęcia postępowania. Podobnie Komisja Etyki Reklamy rozpatrująca skargę na tę samą reklamę nie dopatrzyła się naruszenia prawa (uchwała Nr ZO 53/10 z 11 sierpnia 2010 roku).

Telewizyjna, radiowa czy kinowa reklama piwa nie może być emitowana pomiędzy godziną 6 a 20, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportowej w trakcie jej trwania. Wyłączona jest także możliwość zamieszczania takiej reklamy na kasetach wideo i innych nośnikach, np. płytach DVD. Reklama prasowa nie może ukazywać się w prasie młodzieżowej i dziecięcej ani na okładkach dzienników i czasopism.

W przypadku tzw. reklamy outdoorowej, czyli reklamy prowadzonej na zewnętrznych stałych i ruchomych powierzchniach, np. bilbordach lub balonach reklamowych, ustawa wymaga natomiast, by 20 % powierzchni reklamy zajmowały widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim.

Ponadto żadna forma reklamy alkoholu nie może być prowadzona przy udziale małoletnich, co dla przedsiębiorcy oznacza, że nie może zatrudniać młodzieży np. do rozdawania ulotek zachęcających do zakupu piwa.

Łamanie postanowień dotyczących reklamy i promocji alkoholu podlega grzywnie od 10 do 500 tys. złotych. Na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.) każdy przypadek naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi może być zaś uznany przez sąd za czyn nieuczciwej konkurencji.

Polecamy: Jakie działania obejmuje ustawowy zakaz reklamy alkoholu?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA