REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wypełnić formularz CEIDG-1?

Jak wypełnić formularz CEIDG-1?
Jak wypełnić formularz CEIDG-1?

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonowanie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) ułatwia założenie własnej firmy i dopełnianie związanych z nią formalności. Dzięki formularzowi dostępnemu przez Internet będzie to możliwe bez wychodzenia z domu. Wystarczy wypełnienie elektronicznego wniosku CEIDG-1. Jak to zrobić?

Ogólne zasady wypełniania wniosku CEIDG-1

Wniosek CEIDG-1 dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego, oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, albo oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników. Służy także do dokonywania aktualizacji danych nieobjętych wpisem do CEIDG.

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) stanowią wszystkie jego części jeżeli są wypełnione (CEIDG-RD, MW, RB, SC, PN).

Zgłoszenie osoby ubezpieczonej, w tym prowadzącej działalność gospodarczą, do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego następuje niezależnie od złożenia wniosku CEIDG-1, w formie zgłoszenia ZUS ZUA albo ZUS ZZA, przekazywanego w formie elektronicznej lub pisemnej bezpośrednio do ZUS. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie www.zus.pl .

Dane, określone w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej są jawne.

REKLAMA

1. Wniosek należy wypełnić komputerowo albo na maszynie lub długopisem pismem wyraźnym, bez poprawek i skreśleń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. W razie potrzeby dokonania korekty złożonego w formie pisemnej wniosku należy wypełnić dodatkowy formularz CEIDG-POPR.

3. Wszystkie daty należy podawać w formacie RRRR-MM-DD (standard ISO 8601).

4. Wniosek CEIDG-1 w formie papierowej składa się w dowolnym urzędzie gminy (ewentualnie urzędzie miasta).

5. Wniosek CEIDG-1 może być także złożony w formie elektronicznej za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl.

Warto pamiętać, że system może uznać wniosek za niepoprawny. W takiej sytuacji wypełniający wniosek zostanie poinformowany o niepoprawności wniosku. Jeżeli natomiast złożenie wniosku nastąpiło w urzędzie gminy lub miasta, wnioskodawca zostanie wezwany do jego skorygowania lub uzupełnienia. 

Możliwe jest również wypełnienie wniosku w kreatorze dostępnym na stronie internetowej CEIDG i udaniu się z jego wydrukiem bądź zanotowanym kodem (przypisanym do formularza) do urzędu.

Polecamy: Formularz CEIDG-1 obowiązujący od 1 lipca 2011

Rubryki i pola wypełniane w zależności od rodzaju składanego wniosku:

Wniosek o wpis do CEIDG nowego przedsiębiorcy:

W części CEIDG-1 rubryki i pola obowiązkowe zostały określone w art. 25 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Należy wypełnić zgodnie ze stanem rzeczywistym obowiązkowo następujące rubryki i pola: 01.1, 03.1, 03.2a, 03.2b, 03.3, 03.4, 03.5, 03.6, 03.7, 03.8, 03.9, 03.10, 03.11, 03.12, 03.13, 03.14, 03.15-17.

Wniosek dotyczący zgłoszenia zmian wpisu w ewidencji działalności gospodarczej

Zgłoszenia zmian dokonuje się poprzez zaznaczenie znakiem „x” pozycji 2 w rubryce 01 oraz kwadratu po lewej stronie nazwy rubryki lub pola, których zmiana dotyczy. W polu 2 rubryki 01 należy podać datę powstania zmiany. Zgodnie z przepisem art. 30 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w terminie 7 dni od dnia zmiany danych.

Każdy wniosek o zmianę danych powinien mieć wypełnione przynajmniej następujące pola: 01.2, 03.3, 03.4, 03.5, 03.6, 03.7.

Zmiany danych w rubrykach 03, 04, 05, 07, 08, 09, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 29 oraz polach 06, 10.1, 10.2 10.3, 10.4, 10.5.1, 10.5.2-9, 11.3, 11.4, 11.5, 11.6, 11.7, 11.8.1, 11.8.2-6 dokonuje się poprzez zaznaczenie znakiem „x” kwadratu przy nazwie rubryki/pola i podanie nowego brzmienia całej rubryki/pola.

W przypadku zgłaszania pozostałych zmian, należy zaznaczyć kwadrat przy nazwie rubryki i pola objętego zmianą oraz podać nowe brzmienie zmienianej danej.

Zmiany w zakresie rodzajów wykonywanej działalności gospodarczej (PKD2007):

- przeważający rodzaj działalności gospodarczej (pole 10.5.1, 11.8.1 i analogiczne) nie może być wykreślony. Może być tylko zastąpiony innym (kwadrat zmiany przy nazwie pola);
- pozostałe kody można zmieniać poprzez dopisywanie nowych albo wykreślanie już zbędnych. Podanie, jako zmiana, kodu niewpisanego dotychczas w CEIDG oznacza zmianę polegającą na dopisaniu nowego kodu. W przypadku zamiaru wykreślenia kodu już wpisanego w CEIDG, należy zaznaczyć zmianę, podać wykreślany kod i zaznaczyć kwadrat „wykreślenie”.

Kolejność podawania nowych/wykreślanych/zmienianych kodów PKD nie ma znaczenia.

Dane spółek cywilnych:

W przypadku wystąpienia ze spółki cywilnej należy przy nazwie rubryki 26 zaznaczyć kwadrat oznaczający zmianę oraz wypełnić pola: 26.1, 26.2 oraz 26.5 bez zaznaczania kwadratu oznaczającego zmianę. Kwadrat ten zaznacza się jedynie w przypadku zgłaszania zmiany daty wystąpienia ze spółki.

Zgłoszenie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej

Jeżeli wniosek dotyczy zgłoszenia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, wypełnia jedynie w części CEDIG-1 rubryki i pola: 01.3, 03.3, 03.4, 03.5, 03.6, 03.7, 0.6, 14 oraz 26 i odpowiednie w części CEIDG-SC, o ile dotyczy.

Zgłoszenie wznowienia wykonywania działalności gospodarczej

Jeżeli wniosek dotyczy zgłoszenia wznowienia wykonywania działalności gospodarczej, wypełnia się jedynie w części CEDIG-1 rubryki i pola: 01.3, 03.3, 03.4, 03.5, 03.6, 03.7, 0.6, 15 oraz 26 i odpowiednie w części CEIDG-SC, o ile dotyczy.

Zgłoszenie zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej

Jeżeli wniosek dotyczy zgłoszenia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, wypełnia się jedynie w części CEIDG-1 rubryki i pola 01.3, 03.3, 03.4, 03.5, 03.6, 03.7, 0.6, oraz 16.

Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)?

Szczegółowy opis poszczególnych pól i rubryk

  • Rubryka 01:

W rubryce 01 należy wskazać rodzaj wniosku. Dopuszcza się jednoczesne wskazanie pól w razie potrzeby: 1 i 3, 2 i 3, 2 i 4, 2 i 5, 4 i 5.

  • Rubryka 02:

Rubrykę 02 wypełnia pracownik urzędu, w którym wniosek jest składany.

  • Rubryka 03:

- należy wpisać odpowiednio literę K lub M dla oznaczenia płci;
- należy zaznaczyć znakiem „x” rodzaj dokumentu i podać numer dokumentu;
- numery PESEL, NIP oraz REGON należy podać, o ile osoba, której dotyczy wniosek, takie posiada;
- należy podać wszystkie posiadane obywatelstwa; w przypadku posiadania obywatelstwa polskiego należy obowiązkowo zaznaczyć znakiem „x”;
- w przypadku braku obywatelstwa kraju członkowskiego Unii Europejskiej albo Europejskiego Obszaru Gospodarczego należy wypełnić pola 03.1 i 03.2;
- oświadczenia wskazane w polach 15, 16 i 17 dotyczą prawomocnych wyroków, które nie uległy zatarciu. Oświadczenie wskazane w polu 15 dotyczy także zakazu wykonywania działalności regulowanej orzeczonego decyzją administracyjną właściwego organu. Złożenie zgodnych z prawdą oświadczeń jest warunkiem poprawności wniosku. Brak oświadczenia skutkuje odmową wpisu do CEIDG.

Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Informacje dla cudzoziemców w zakresie wypełniania rubryki 03:

Osoby fizyczne nieposiadające obywatelstwa polskiego mogą wykonywać działalność gospodarczą w Polsce o ile spełniają warunki określone w art. 13 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej, EFTA/EOG oraz Konfederacji Szwajcarskiej nieposiadający obywatelstwa polskiego wypełniają wniosek tak jak obywatele polscy, podając posiadane obywatelstwa.

  • Rubryka 04:

Należy wskazać adres faktycznego zamieszkania (w Polsce albo za granicą). W przypadku miejsca nietypowego należy wypełnić pole 11. Adres nietypowy należy podawać z największą możliwą dokładnością.

O ile to w danym przypadku możliwe należy podawać dane adresowe zgodnie z oznaczeniem zawartym w bazie adresów TERYT – dostępnej elektronicznie na stronie http://www.stat.gov.pl/broker/access/index.jspa. W przypadku m. st. Warszawa podać nazwę dzielnicy, a w przypadku Krakowa, Łodzi, Poznania i Wrocławia - nazwę delegatury miasta (dawnej dzielnicy).

  • Rubryka 05:

Należy wpisać adres zameldowania. Brak wpisu oznacza zgłoszenie jako adres zameldowania adresu wskazanego w rubryce 04. W przypadku braku adresu zameldowania należy zaznaczyć znakiem „x” odpowiedni kwadrat.

  • Rubryka 06:

Należy podać firmę przedsiębiorcy, czyli nazwę, pod jaką będzie wykonywana działalność gospodarcza. Musi ona zawierać przynajmniej imię i nazwisko przedsiębiorcy.

Liczba pracujących to liczba osób wykonujących pracę przynoszącą im zarobek w formie wynagrodzenia lub dochód, bez względu na miejsce i czas jej trwania. Do pracujących zalicza się: osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy, pracodawców tj. właścicieli jednostek prowadzących działalność gospodarczą (łącznie z pomagającymi członkami rodzin) oraz osoby pracujące na własny rachunek, osoby wykonujące pracę nakładczą.

Do zatrudnionych zalicza się osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy.

  • Rubryka 07:

Można podać nazwę skróconą.

  • Rubryka 08:

Należy podać faktyczną datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej. Nie może być ona wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku CEIDG-1.

  • Rubryka 09:

Podanie danych kontaktowych jest dobrowolne. W przypadku ich podania zostaną one umieszczone na stronie internetowej CEIDG i będą powszechnie dostępne. Podanie adresu poczty elektronicznej oznacza zgodę na przesyłanie na ten adres informacji o statusie wniosku i wpisu w CEIDG danego przedsiębiorcy.

  • Rubryka 10:

Należy wskazać adres głównego miejsca wykonywania działalności. Brak wskazania oznacza, że adresem tym jest adres zamieszkania, który w takim przypadku będzie uwidoczniony na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl. Adres do doręczeń (tylko na terenie Polski) należy wskazać jeżeli jest inny niż adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Wskazanie adresu do doręczeń ma charakter informacyjny, nie narusza odrębnych przepisów w zakresie doręczeń dokumentów urzędowych w poszczególnych procedurach.

Do wypełnienia pola 10.5 należy posłużyć się Polską Klasyfikacją Działalności (PKD 2007); wgląd do Polskiej Klasyfikacji Działalności zapewnia organ przyjmujący wniosek; standardowe klasyfikacje i nomenklatury są dostępne na stronie www.stat.gov.pl/Klasyfikacje. Gdy w tym polu zabraknie miejsca, należy zaznaczyć kwadrat kontynuacji oraz wypełnić część CEIDG-RD. Przeważający rodzaj działalności jest określany samodzielnie przez Wnioskodawcę na podstawie przewidywanych lub faktycznie uzyskiwanych największych przychodów ze sprzedaży produktów (wyrobów i usług) oraz towarów i materiałów. Jego wskazanie jest warunkiem poprawności wniosku.

  • Rubryka 11:

Należy podać wszystkie miejsca stałego wykonywania działalności gospodarczej, takie jak oddziały, punkty sprzedaży, przyjmowania zleceń, świadczenia usług. Jeżeli takich miejsc jest więcej niż jedno, pozostałe należy zgłosić za pomocą części CEIDG-MW. W przypadku braku miejsca na podanie rodzajów wykonywanej działalności należy odpowiednio posłużyć się częścią CEIDG-RD.

  • Rubryka 12:

Rubryka 12 dotyczy jedynie składek, do których poboru zobowiązany jest ZUS.

  • Rubryka 13:

Rubryka 13 dotyczy jedynie rolników (domowników rolników), którzy zamierzają podlegać ubezpieczeniu społecznemu rolników przy równoczesnym prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej lub już podlegają temu ubezpieczeniu przy równoczesnym prowadzeniu takiej działalności.

Rubrykę tę wypełnia rolnik (domownik rolnika), który:

1.podejmując prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej spełnia równocześnie poniższe warunki:

1) podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie z mocy ustawy nieprzerwanie przez co najmniej 3 lata;
2) nadal prowadzi działalność rolniczą lub stale pracuje w gospodarstwie rolnym o powierzchni powyżej 1ha przeliczeniowego lub w dziale specjalnym;
3) nie jest równocześnie pracownikiem, nie pozostaje w stosunku służbowym, nie ma ustalonego prawa do emerytury lub renty albo do świadczeń z ubezpieczeń społecznych;
4) w sytuacji prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w ubiegłym roku podatkowym należny podatek z tej działalności nie przekroczył ustawowo ustalonej rocznej kwoty granicznej.

2.zgłasza wniosek o: zmianę wpisu; wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej lub jej wznowieniu; wykreślenie wpisu (tj. zgłasza informację o zaprzestaniu wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej).

Za rozpoczęcie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej uznaje się także:
1) wznowienie wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej, której prowadzenie okresowo zawieszono;
2) zmianę rodzaju lub przedmiotu wykonywanej działalności według PKD.

Rolnik (domownik rolnika), który zgłasza zawieszenie prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej lub jej zakończenie, podaje w rubryce 13 wyłącznie nazwę jednostki terenowej KRUS prowadzącej jego sprawy. Osoby, które w minionym roku nie prowadziły pozarolniczej działalności gospodarczej (nie współpracowały przy jej prowadzeniu) nie wypełniają pozycji 13.1.4, 13.1.5, 13.1.6 i 13.2. Pozostałe osoby wypełniają odpowiednio pozycje tej rubryki wstawiając we właściwe kwadraty znak X.

  • Rubryki 14-16:

Rubryki 14-16 wypełnia się w przypadku składania wniosków związanych z zawieszeniem/wznowieniem wykonywania działalności gospodarczej. Rubryki te dotyczą działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Zawieszenie działalności w spółkach cywilnych należy zgłosić w ramach rubryki 26 i ewentualnie części CEIDG-SC.

  • Rubryka 17:

Informacja o naczelnikach urzędów skarbowych właściwych dla wnioskodawcy w zakresie ewidencji podatników oraz podatku PIT. W przypadku zmiany naczelnika urzędu skarbowego wynikającej ze zmiany właściwości miejscowej w sprawach ewidencji podatkowej należy podać również informację o naczelniku poprzednio właściwym.

Osoby kontynuujące podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników przy prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej wypełniają również rubrykę 13.

  • Rubryka 18:

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem PIT. Wyboru należy dokonać wraz ze złożeniem wniosku o pierwszy wpis do CEIDG.

  • Rubryki 19-22:

Rubryki 19, 20, 21 i 22 wypełnia się w przypadku, gdy dokumentacja rachunkowa nie jest prowadzona we własnym zakresie.

  • Rubryki 23-25:

Rubryki 23-25 należy wypełnić, o ile dotyczy.

  • Rubryka 26:

W rubryce 26 należy:
- podać numery NIP i Regon wszystkich spółek cywilnych, w których wnioskodawca jest wspólnikiem;
- jeżeli takich spółek jest więcej niż jedna, pozostałe należy podać za pomocą formularza CEIDG-SC;
- niezależnie należy dokonać zgłoszenia spółki cywilnej do naczelnika urzędu skarbowego (formularz NIP 2);
- w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej tylko w formie spółki cywilnej, należy podać odpowiednie dane dotyczące zawieszenia tej działalności.

  • Rubryka 27:

Należy wypełnić jeżeli wnioskodawcę wiąże z małżonkiem wspólność majątkowa oraz jeżeli taka wspólność kiedyś istniała, ale ustała.

  • Rubryka 28:

- można wskazać rachunek w Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej;
- należy podać wszystkie rachunki bankowe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (kontynuacja w części CEIDG-RB). W przypadku posiadania kilku takich rachunków w polu 28.1 części CEIDG-1 należy podać rachunek do zwrotu podatku i wskazać takie jego przeznaczenie;
- podanie informacji o osobistym rachunku bankowym nie jest obowiązkowe. Na wskazany rachunek będą dokonywane ewentualne zwroty nadpłaty podatku dochodowego.

Można podać jedynie taki rachunek, którego jest się właścicielem lub współwłaścicielem. Wpisane dane aktualizują poprzedni stan danych, jednak po zmianie właściwego naczelnika urzędu skarbowego należy ponownie wskazać rachunek. W przypadku rezygnacji z otrzymywania zwrotu nadpłaty podatku dochodowego na rachunek osobisty (również z powodu likwidacji) należy zaznaczyć pozycję [Rezygnacja].

  • Rubryka 29:

- należy wypełnić, o ile dotyczy

  • Rubryka 30 (można wypełniać od 1 stycznia 2012 r.):

- wskazanie pełnomocnika jest fakultatywne;
- podanie danych pełnomocnika we wniosku CEIDG-1 nie oznacza jego ustanowienia. Ustanowienie pełnomocnika regulowane jest odrębnymi przepisami;
- dane pełnomocnika będą dostępne (poza numerem PESEL i adresem zamieszkania) na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl;
- ustanowienie pełnomocnika i podanie jego danych do CEIDG oznacza, że w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przed organami administracji publicznej pełnomocnik będzie mógł reprezentować przedsiębiorcę bez konieczności posługiwania się, ani dołączania do akt sprawy, odrębnym dokumentem. Nie dotyczy to spraw podatkowych i skarbowych;
- jeżeli wnioskodawca ustanowił więcej niż jednego pełnomocnika, informację o kolejnych pełnomocnikach może zgłosić do CEIDG za pomocą druków CEIDG-PN.

  • Rubryka 31:

Należy podać liczbę poszczególnych dokumentów ewentualnie dołączanych do wniosku CEIDG-1.

Do wniosku należy dołączyć, w razie potrzeby, wypełnione części CEIDG-RB, CEDIG-RD, CEIDG-MW, CEIDG-SC oraz CEIDG-PN (po 1 stycznia 2012) zgodnie z instrukcjami ich wypełniania.

W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika należy dołączyć pełnomocnictwo. Jeżeli pełnomocnikiem składającego jest kurator, do wniosku należy dołączyć postanowienie sądu o jego ustanowieniu. Wypełniony wniosek należy podpisać.

Za wykroczenia skarbowe dotyczące obowiązków ewidencyjnych, o których mowa w art. 81 Kodeksu karnego skarbowego, grozi kara grzywny.

Polecamy: Czym jest CEIDG, czyli własna firma przez Internet

Źródło: Ministerstwo Gospodarki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA