REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie działania obejmuje ustawowy zakaz reklamy alkoholu?

Katarzyna Araczewska
Jakie działania obejmuje ustawowy zakaz reklamy alkoholu?
Jakie działania obejmuje ustawowy zakaz reklamy alkoholu?

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na społeczną szkodliwość spożywania alkoholu zakazana jest w Polsce jego reklama i promocja. Zdarza się jednak, że precyzyjne określenie, które działania marketingowe są zakazane w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi sprawia przedsiębiorcom trudność.

Zakaz reklamy i promocji napojów alkoholowych wprowadza na obszarze kraju art. 131 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 roku (Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 230 ze zm.).

REKLAMA

Spod tego zakazu wyłączone jest jedynie piwo, którego reklama i promocja jest dozwolona, jednakże jedynie przy spełnieniu surowych kryteriów określonych w dalszej części ustawy.

Kluczowym dla stosowania postanowień ustawy jest zatem określenie jakie działania uznać należy za reklamę lub promocję napojów alkoholowych, które to pojęcia polskie prawo interpretuje dość szeroko.

Promocja napojów alkoholowych na gruncie prawa

REKLAMA

Zgodnie z art. 21 pkt 2 ustawy za promocję napojów alkoholowych uważa się wszelkie formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych. Do takich działań zalicza się w szczególności organizowanie publicznej degustacji napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży takich napojów.

Na gruncie ustawy reklamą napojów alkoholowych jest natomiast każde publiczne rozpowszechnianie oznaczeń indywidualizujących takie produkty prowadzone w celu ich popularyzacji. Chodzi tu przede wszystkim o znaki towarowe napojów alkoholowych i symbole graficzne z nimi związane, ale także o nazwy i symbole graficzne samych producentów, o ile nie różnią się od nazw i symboli graficznych produkowanych przez nich alkoholi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innymi słowy za dozwoloną uznać należy reklamę lub promocję o charakterze niepublicznym, tzn. skierowaną do ograniczonego, z góry określonego kręgu osób.

Czego przepisy zabraniają?

Zakaz nie obejmuje sprzedaży osobistej, podczas której sprzedawca ukierunkowuje działania handlowe na jedną osobę czy też organizacji zamkniętej degustacji np. wina. Zabroniona jest także reklama oraz promocja produktów i usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego albo innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do napoju alkoholowego.

Polecamy: Jaki przekaz może być uznany za reklamę ukrytą?

REKLAMA

W praktyce oznacza to, że reklama np. piwa bezalkoholowego o nazwie lub wyglądzie podobnych do swojego alkoholowego odpowiednika może być praktyką niedozwoloną traktowaną jako pośrednia reklama alkoholu. Takie działanie może być na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.) uznane przez sąd za czyn nieuczciwej konkurencji.

W wyroku z dnia 26 października 2000 roku (sygn. akt I ACa 701/00) Sąd Apelacyjny w Krakowie zauważył, że w wypadku dozwolonej reklamy piwa bezalkoholowego konieczna jest indywidualizacja i wyraźne uwzględnienie odrębności tego produktu w stosunku do produktu zabronionego (reklama piwa objęta była wówczas bezwzględnym zakazem). W szczególności powinno to się wyrażać w przesłaniu, że piwo alkoholowe, mając podobne walory smakowe, jest napojem rodzajowo innym.

W opinii sądu działanie polegające na tym, że dla uniknięcia złamania zakazu prawnego reklamuje się zakazany wyrób pod pozorem reklamy innego towaru, którego zakaz taki nie obejmuje, należy ocenić jako sprzeczne z dobrymi obyczajami, co daje podstawę do uznania go za czyn nieuczciwej konkurencji.

Ustawa zabrania również reklamy i promocji przedsiębiorców oraz innych podmiotów, które w swoim wizerunku reklamowym wykorzystują nazwę, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie związane z napojem alkoholowym, jego producentem lub dystrybutorem.

Dla przykładu, w uchwale nr ZO 45/09 z dnia 2 lipca 2009 roku Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy uznał, że reklamy chipsów przedstawiające grupę młodych ludzi popijających chipsy napojem z kufla z napisem „strong” wymagają modyfikacji, aby nie powodowały skojarzeń z napojami alkoholowymi.

 Ustanowione w ustawie zakazy nie obejmują reklamy i promocji napojów alkoholowych prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz na terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

Spod zakazu reklamy wyłączona jest także informacja handlowa i reklama profesjonalna, czyli używana do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi. Mogą być to listy handlowe, cenniki czy informacje adresowe, jak również reklamy w czasopismach branżowych, niedostępnych w powszechnej sprzedaży.

Polecamy: Dobre obyczaje w reklamie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA