REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

Katarzyna Araczewska
Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?
Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna przedsiębiorcy stosunkowo rzadko posługiwali się reklamą porównawczą z obawy, by ich działania nie uznano za bezprawne. Obecnie tendencja ta zaczyna się zmieniać, jednakże nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące dopuszczalności reklamy porównawczej, której przesłanki określa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Reklama porównawcza to, zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.) przekaz reklamowy umożliwiający bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług przez niego oferowanych.

REKLAMA

Oznacza to, że aby daną reklamę można było uznać za porównawczą musi zawierać ona możliwe do zidentyfikowania przez konsumenta, bezpośrednie lub pośrednie odniesienie do produktu, usługi czy marki konkurencji. Odniesieniem takim będzie np. wymienienie nazwy danego towaru, przedstawienie charakterystycznego opakowania czy ukazanie logo producenta.

Tym samym, nie będzie reklamą porównawczą tzw. reklama superlatywna, tzn. taki przekaz reklamowy, w którym reklamodawca przekonuje, że jego produkt jest „najlepszy” czy „najskuteczniejszy” na świecie.

REKLAMA

Nie będzie reklamą porównawczą także reklama zawierająca jedynie ogólnikowe stwierdzenia odnoszące się do danej grupy produktów czy usług, np. „spośród wszystkich proszków do prania”, „w żadnym innym sklepie nie kupisz taniej”.

Uznaje się, że reklama porównawcza jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i jako taka stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, o ile nie spełnia przesłanek wyszczególnionych przez ustawodawcę w dalszej części art. 16.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy:Jak poprawić skuteczność kampanii reklamowej?

Ustawodawca wymaga, aby reklama porównawcza nie wprowadzała w błąd ani nie powodowała na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi.

Reklama porównawcza dotyczyć może jedynie towarów lub usług zaspokajających te same potrzeby lub przeznaczonych do tego samego celu, a samo porównanie ma być rzetelne i możliwe do zweryfikowania na na podstawie obiektywnych kryteriów.

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że porównywane produkty mają być pod każdym względem identyczne. Dla przykładu, porównywane produkty spożywcze mogą różnić się składem, sposobem i miejscem wytworzenia, a w konsekwencji zdatnością do spożycia i walorami smakowymi (wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 listopada 2010 roku, sygn. akt C-159/09).

Przedmiotem porównania może być jedynie jedna lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, np. cena. Reklama nie może mieć charakteru dyskredytującego ani przedstawiać reklamowanego produktu jako imitacji czy naśladownictwa towaru konkurencji. Ponadto, reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna podawać warunki jej obowiązywania, np. datę obowiązywania oferty.

Reklama porównawcza nie może wykorzystywać w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta, jak również chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia produktów konkurencyjnych. Jest to wymóg szczególnie istotny w przypadku istnienia dużej dysproporcji między renomą porównywanych produktów, np. w przypadku porównywania zapachów typu „no name” z markowymi perfumami.

Ponadto w przypadku towarów z chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia reklama porównawcza dozwolona jest jedynie, gdy obydwa towary opatrzone są tym samym oznaczeniem.

Co w praktyce regulacje dotyczące reklamy porównawczej oznaczają dla przedsiębiorcy? Ma on swobodę wyboru produktu lub usługi będących przedmiotem porównania – może wybrać najmniej korzystną dla konsumenta ofertę konkurencji, musi to jednak wyraźnie zaznaczyć. Musi także zadbać o to, by porównanie było rzetelne i w jak najbliższy sposób odzwierciedlało rzeczywistość. Przedmiotem reklamy porównawczej nie mogą być zatem towary, których cenę obniżono np. na jeden dzień, jedynie z powodów marketingowych, chyba że wynika to z treści reklamy.

Polecamy: Jaka forma reklamy zainteresuje klientów?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA