REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Araczewska
Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?
Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna przedsiębiorcy stosunkowo rzadko posługiwali się reklamą porównawczą z obawy, by ich działania nie uznano za bezprawne. Obecnie tendencja ta zaczyna się zmieniać, jednakże nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące dopuszczalności reklamy porównawczej, której przesłanki określa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Reklama porównawcza to, zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.) przekaz reklamowy umożliwiający bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług przez niego oferowanych.

REKLAMA

Oznacza to, że aby daną reklamę można było uznać za porównawczą musi zawierać ona możliwe do zidentyfikowania przez konsumenta, bezpośrednie lub pośrednie odniesienie do produktu, usługi czy marki konkurencji. Odniesieniem takim będzie np. wymienienie nazwy danego towaru, przedstawienie charakterystycznego opakowania czy ukazanie logo producenta.

Tym samym, nie będzie reklamą porównawczą tzw. reklama superlatywna, tzn. taki przekaz reklamowy, w którym reklamodawca przekonuje, że jego produkt jest „najlepszy” czy „najskuteczniejszy” na świecie.

REKLAMA

Nie będzie reklamą porównawczą także reklama zawierająca jedynie ogólnikowe stwierdzenia odnoszące się do danej grupy produktów czy usług, np. „spośród wszystkich proszków do prania”, „w żadnym innym sklepie nie kupisz taniej”.

Uznaje się, że reklama porównawcza jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i jako taka stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, o ile nie spełnia przesłanek wyszczególnionych przez ustawodawcę w dalszej części art. 16.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy:Jak poprawić skuteczność kampanii reklamowej?

Ustawodawca wymaga, aby reklama porównawcza nie wprowadzała w błąd ani nie powodowała na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi.

Reklama porównawcza dotyczyć może jedynie towarów lub usług zaspokajających te same potrzeby lub przeznaczonych do tego samego celu, a samo porównanie ma być rzetelne i możliwe do zweryfikowania na na podstawie obiektywnych kryteriów.

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że porównywane produkty mają być pod każdym względem identyczne. Dla przykładu, porównywane produkty spożywcze mogą różnić się składem, sposobem i miejscem wytworzenia, a w konsekwencji zdatnością do spożycia i walorami smakowymi (wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 listopada 2010 roku, sygn. akt C-159/09).

Przedmiotem porównania może być jedynie jedna lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, np. cena. Reklama nie może mieć charakteru dyskredytującego ani przedstawiać reklamowanego produktu jako imitacji czy naśladownictwa towaru konkurencji. Ponadto, reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna podawać warunki jej obowiązywania, np. datę obowiązywania oferty.

Reklama porównawcza nie może wykorzystywać w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta, jak również chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia produktów konkurencyjnych. Jest to wymóg szczególnie istotny w przypadku istnienia dużej dysproporcji między renomą porównywanych produktów, np. w przypadku porównywania zapachów typu „no name” z markowymi perfumami.

Ponadto w przypadku towarów z chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia reklama porównawcza dozwolona jest jedynie, gdy obydwa towary opatrzone są tym samym oznaczeniem.

Co w praktyce regulacje dotyczące reklamy porównawczej oznaczają dla przedsiębiorcy? Ma on swobodę wyboru produktu lub usługi będących przedmiotem porównania – może wybrać najmniej korzystną dla konsumenta ofertę konkurencji, musi to jednak wyraźnie zaznaczyć. Musi także zadbać o to, by porównanie było rzetelne i w jak najbliższy sposób odzwierciedlało rzeczywistość. Przedmiotem reklamy porównawczej nie mogą być zatem towary, których cenę obniżono np. na jeden dzień, jedynie z powodów marketingowych, chyba że wynika to z treści reklamy.

Polecamy: Jaka forma reklamy zainteresuje klientów?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA