REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pay Per Click – o czym warto pamiętać przed rozpoczęciem kampanii?

Subskrybuj nas na Youtube
Pay Per Click – o czym warto pamiętać przed rozpoczęciem kampanii?/fot. Fotolia
Pay Per Click – o czym warto pamiętać przed rozpoczęciem kampanii?/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Model Pay Per Click jest w swoich założeniach banalnie prosty. Reklamodawca decyduje się na reklamę w wyznaczonym miejscu, jednak nie płaci za samo jej umieszczenie, a dopiero wtedy, kiedy potencjalny klient na nią kliknie. Dzięki temu znacznie łatwiej dokładnie rozplanować kampanię i śledzić rezultaty, jakie przynosi, a przedsiębiorcy nie płacą za coś, co kompletnie nie przynosi zysków. Ta forma promocji jest możliwa do zrealizowania jedynie w przypadku Internetu, dlatego wraz ze wzrostem popularności tego medium, sama nabierała znaczenia.

Historia PPC

Reklamę w formie Pay Per Click (PPC) zastosowano po raz pierwszy znacznie wcześniej, niż wielu mogłoby się wydawać. W roku 1996, w katalogu stron o nazwie Planet Oasis przedsiębiorcom umożliwiono umieszczanie linków do swoich stron, za które – po kliknięciu przez użytkownika – musieli zapłacić od 5 do 25 centów. Pomysł wydawać by się mógł niewinny, ale wiele lat później zrewolucjonizował internetową promocję. Pierwszym, większym narzędziem opartym o ten model było Yahoo! Search Marketing powstałe na bazie projektu GoTo.com z 1998, zaś początki konkurencyjnego Google AdWords sięgają roku 2000. Kampanie PPC towarzyszą nam więc od prawie dwóch dekad, choć ich przydatność, formuła oraz opłacalność zmieniały się na przełomie lat. Jak jest obecnie?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Sankcje za stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd

W artykule skupimy się na najpopularniejszej na świecie formie reklamy w modelu Pay Per Click, tj. reklamie tekstowej, zwanej linkami sponsorowanymi.

Przed rozpoczęciem kampanii PPC

Zanim rozpoczniemy kampanię PPC, musimy podjąć dwie ważne decyzje. Pierwszą z nich jest wybór wyszukiwarki – w większości krajów Europy dominuje Google, ale próbując dotrzeć z reklamą np. do klientów w Czechach czy Rosji trzeba wziąć pod uwagę także inne opcje. Drugą jest wybór fraz kluczowych. Bez względu na to, w jakiej branży działamy, najlepiej decydować się na frazy szczegółowe – tj. mocno zawężające obszar poszukiwań. Jeśli prowadzimy komis samochodów, wybór słów „skup aut” początkowo może wydawać się dobrym pomysłem, ale biorąc pod uwagę, że tak ogólne frazy są droższe i wiele stron także z nich korzysta, zdecydowanie bardziej opłaca się postawić na frazę typu „skup aut Lublin”.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wrzucić reklamę w koszty firmy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz niższej ceny, takie rozwiązanie ma również inną istotną zaletę – jeżeli osoba wpisała tak konkretną frazę, oznacza to, że wie czego potrzebuje. To z kolei przekłada się na wyższą szansę na skorzystanie z usługi lub zakup produktu. Kampania oparta na szczegółowych zwrotach jest po prostu skuteczniejsza, choć jej rozplanowanie i wyszukanie odpowiednich fraz bywa czasochłonne, zaś potencjał rynku często ograniczony.

Budżet

Kiedy już zdecydowaliśmy się na to, jakie słowa (kluczowe) chcielibyśmy wykorzystać w naszej kampanii, pora na ustalenie zasięgu oraz skali dalszych działań. Tu ważną rolę odgrywa nasz budżet. Warto także pamiętać o tym, że w zależności od tego, na jaką wyszukiwarkę się zdecydowaliśmy forma oraz wysokość płatności będą różne. W przypadku Google AdWords, kwota za kliknięcie jest zależna m.in. od tego, jak wiele osób jest zainteresowanych wykupieniem reklamy pod danym słowem. Im jest ich więcej – tym oczywiście wyższe koszty. Znalezienie „złotego środka” nie jest proste, ale na szczęście narzędzie Google daje nam możliwość modyfikowania kampanii w trakcie. Obserwując na bieżąco, które z fraz przynoszą najlepsze efekty, możemy zwiększyć na nie budżet, przy okazji eliminując te słowa, które okazały się nietrafione.

Zobacz: Prawa autorskie w reklamie

Treść linku

To jednak w przypadku kampanii PPC nie wszystko. Równie istotne jest właściwe „skomponowanie” reklamy, którą mamy zamiar umieścić. Treść linku odgrywa niezwykle istotną rolę! Osoba, która go zobaczy musi chcieć wejść pod nasz adres. Miejsca na przekazanie tego, co najistotniejsze, nie ma zbyt wiele, w opisie trzeba być więc zwięzłym i trafiać w sedno. Jest to istotne także z uwagi na tzw. CTR, czyli Click-Through-Rate – jeśli spadnie poniżej pewnego poziomu, Google może uznać reklamę za kompletnie nieprzydatną i będzie ją rzadziej wyświetlał.

Jak tego uniknąć? Dobrym sposobem jest umieszczanie w tytule (najlepiej na początku) słów kluczowych oraz stosowanie form, które w pewien sposób zwracają uwagę. Dobrym sposobem jest obserwacja poczynań konkurencji… A następnie przygotowanie czegoś, co wygląda inaczej.

Zobacz: Opodatkowanie reklam na blogu

W całym tym równaniu bardzo istotne jest także to, aby po kliknięciu w reklamę, klient był od razu przenoszony do konkretnej, przydatnej dla niego strony. Jeśli zdecydował się wejść na witrynę poprzez sponsorowaną reklamę umieszczoną pod frazą „tanie śrubki 10mm”, a następnie zostaje przeniesiony np. na stronę główną, na której musi dodatkowo filtrować cały asortyment, istnieje spora szansa, że natychmiast opuści adres. Wysokie CTR do niczego się wówczas nie przyda. Przypisanie odpowiedniej podstrony do reklamy zajmuje tyle samo czasu, a wskaźnik konwersji może wzrosnąć.

Czy to się opłaca?

Czy prowadzenie kampanii PPC w wyszukiwarce się opłaca? Tak, ale tylko pod określonymi warunkami. Całość musi być dobrze rozplanowana i zbalansowana. Wbrew temu, co się często słyszy, nie jest to zadanie dziecinnie proste, które można z powodzeniem zrealizować we własnym zakresie. Umiejętność doboru odpowiednich fraz, dopasowanie ich kosztu, stworzenie odpowiedniego, przyciągającego uwagę tekstu – wszystko to wymaga wprawy i doświadczenia, zdobywanego jedynie metodą prób i błędów. Zamiast samodzielnie testować kolejne rozwiązania w poszukiwaniu tego właściwego, znacznie bezpieczniej (i korzystniej) jest po prostu powierzyć to specjalistom.

Zobacz: Reklama w mediach – zainteresowanie reklamą

Bartosz Hauda - doradca klienta biznesowego Grupa TENSE

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA