REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pay Per Click – o czym warto pamiętać przed rozpoczęciem kampanii?

Subskrybuj nas na Youtube
Pay Per Click – o czym warto pamiętać przed rozpoczęciem kampanii?/fot. Fotolia
Pay Per Click – o czym warto pamiętać przed rozpoczęciem kampanii?/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Model Pay Per Click jest w swoich założeniach banalnie prosty. Reklamodawca decyduje się na reklamę w wyznaczonym miejscu, jednak nie płaci za samo jej umieszczenie, a dopiero wtedy, kiedy potencjalny klient na nią kliknie. Dzięki temu znacznie łatwiej dokładnie rozplanować kampanię i śledzić rezultaty, jakie przynosi, a przedsiębiorcy nie płacą za coś, co kompletnie nie przynosi zysków. Ta forma promocji jest możliwa do zrealizowania jedynie w przypadku Internetu, dlatego wraz ze wzrostem popularności tego medium, sama nabierała znaczenia.

Historia PPC

Reklamę w formie Pay Per Click (PPC) zastosowano po raz pierwszy znacznie wcześniej, niż wielu mogłoby się wydawać. W roku 1996, w katalogu stron o nazwie Planet Oasis przedsiębiorcom umożliwiono umieszczanie linków do swoich stron, za które – po kliknięciu przez użytkownika – musieli zapłacić od 5 do 25 centów. Pomysł wydawać by się mógł niewinny, ale wiele lat później zrewolucjonizował internetową promocję. Pierwszym, większym narzędziem opartym o ten model było Yahoo! Search Marketing powstałe na bazie projektu GoTo.com z 1998, zaś początki konkurencyjnego Google AdWords sięgają roku 2000. Kampanie PPC towarzyszą nam więc od prawie dwóch dekad, choć ich przydatność, formuła oraz opłacalność zmieniały się na przełomie lat. Jak jest obecnie?

REKLAMA

Zobacz: Sankcje za stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd

W artykule skupimy się na najpopularniejszej na świecie formie reklamy w modelu Pay Per Click, tj. reklamie tekstowej, zwanej linkami sponsorowanymi.

Przed rozpoczęciem kampanii PPC

Zanim rozpoczniemy kampanię PPC, musimy podjąć dwie ważne decyzje. Pierwszą z nich jest wybór wyszukiwarki – w większości krajów Europy dominuje Google, ale próbując dotrzeć z reklamą np. do klientów w Czechach czy Rosji trzeba wziąć pod uwagę także inne opcje. Drugą jest wybór fraz kluczowych. Bez względu na to, w jakiej branży działamy, najlepiej decydować się na frazy szczegółowe – tj. mocno zawężające obszar poszukiwań. Jeśli prowadzimy komis samochodów, wybór słów „skup aut” początkowo może wydawać się dobrym pomysłem, ale biorąc pod uwagę, że tak ogólne frazy są droższe i wiele stron także z nich korzysta, zdecydowanie bardziej opłaca się postawić na frazę typu „skup aut Lublin”.

Zobacz też: Jak wrzucić reklamę w koszty firmy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz niższej ceny, takie rozwiązanie ma również inną istotną zaletę – jeżeli osoba wpisała tak konkretną frazę, oznacza to, że wie czego potrzebuje. To z kolei przekłada się na wyższą szansę na skorzystanie z usługi lub zakup produktu. Kampania oparta na szczegółowych zwrotach jest po prostu skuteczniejsza, choć jej rozplanowanie i wyszukanie odpowiednich fraz bywa czasochłonne, zaś potencjał rynku często ograniczony.

Budżet

Kiedy już zdecydowaliśmy się na to, jakie słowa (kluczowe) chcielibyśmy wykorzystać w naszej kampanii, pora na ustalenie zasięgu oraz skali dalszych działań. Tu ważną rolę odgrywa nasz budżet. Warto także pamiętać o tym, że w zależności od tego, na jaką wyszukiwarkę się zdecydowaliśmy forma oraz wysokość płatności będą różne. W przypadku Google AdWords, kwota za kliknięcie jest zależna m.in. od tego, jak wiele osób jest zainteresowanych wykupieniem reklamy pod danym słowem. Im jest ich więcej – tym oczywiście wyższe koszty. Znalezienie „złotego środka” nie jest proste, ale na szczęście narzędzie Google daje nam możliwość modyfikowania kampanii w trakcie. Obserwując na bieżąco, które z fraz przynoszą najlepsze efekty, możemy zwiększyć na nie budżet, przy okazji eliminując te słowa, które okazały się nietrafione.

Zobacz: Prawa autorskie w reklamie

Treść linku

REKLAMA

To jednak w przypadku kampanii PPC nie wszystko. Równie istotne jest właściwe „skomponowanie” reklamy, którą mamy zamiar umieścić. Treść linku odgrywa niezwykle istotną rolę! Osoba, która go zobaczy musi chcieć wejść pod nasz adres. Miejsca na przekazanie tego, co najistotniejsze, nie ma zbyt wiele, w opisie trzeba być więc zwięzłym i trafiać w sedno. Jest to istotne także z uwagi na tzw. CTR, czyli Click-Through-Rate – jeśli spadnie poniżej pewnego poziomu, Google może uznać reklamę za kompletnie nieprzydatną i będzie ją rzadziej wyświetlał.

Jak tego uniknąć? Dobrym sposobem jest umieszczanie w tytule (najlepiej na początku) słów kluczowych oraz stosowanie form, które w pewien sposób zwracają uwagę. Dobrym sposobem jest obserwacja poczynań konkurencji… A następnie przygotowanie czegoś, co wygląda inaczej.

Zobacz: Opodatkowanie reklam na blogu

W całym tym równaniu bardzo istotne jest także to, aby po kliknięciu w reklamę, klient był od razu przenoszony do konkretnej, przydatnej dla niego strony. Jeśli zdecydował się wejść na witrynę poprzez sponsorowaną reklamę umieszczoną pod frazą „tanie śrubki 10mm”, a następnie zostaje przeniesiony np. na stronę główną, na której musi dodatkowo filtrować cały asortyment, istnieje spora szansa, że natychmiast opuści adres. Wysokie CTR do niczego się wówczas nie przyda. Przypisanie odpowiedniej podstrony do reklamy zajmuje tyle samo czasu, a wskaźnik konwersji może wzrosnąć.

Czy to się opłaca?

Czy prowadzenie kampanii PPC w wyszukiwarce się opłaca? Tak, ale tylko pod określonymi warunkami. Całość musi być dobrze rozplanowana i zbalansowana. Wbrew temu, co się często słyszy, nie jest to zadanie dziecinnie proste, które można z powodzeniem zrealizować we własnym zakresie. Umiejętność doboru odpowiednich fraz, dopasowanie ich kosztu, stworzenie odpowiedniego, przyciągającego uwagę tekstu – wszystko to wymaga wprawy i doświadczenia, zdobywanego jedynie metodą prób i błędów. Zamiast samodzielnie testować kolejne rozwiązania w poszukiwaniu tego właściwego, znacznie bezpieczniej (i korzystniej) jest po prostu powierzyć to specjalistom.

Zobacz: Reklama w mediach – zainteresowanie reklamą

Bartosz Hauda - doradca klienta biznesowego Grupa TENSE

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

Nawet 150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA