REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pay Per Click – o czym warto pamiętać przed rozpoczęciem kampanii?

Pay Per Click – o czym warto pamiętać przed rozpoczęciem kampanii?/fot. Fotolia
Pay Per Click – o czym warto pamiętać przed rozpoczęciem kampanii?/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Model Pay Per Click jest w swoich założeniach banalnie prosty. Reklamodawca decyduje się na reklamę w wyznaczonym miejscu, jednak nie płaci za samo jej umieszczenie, a dopiero wtedy, kiedy potencjalny klient na nią kliknie. Dzięki temu znacznie łatwiej dokładnie rozplanować kampanię i śledzić rezultaty, jakie przynosi, a przedsiębiorcy nie płacą za coś, co kompletnie nie przynosi zysków. Ta forma promocji jest możliwa do zrealizowania jedynie w przypadku Internetu, dlatego wraz ze wzrostem popularności tego medium, sama nabierała znaczenia.

Historia PPC

Reklamę w formie Pay Per Click (PPC) zastosowano po raz pierwszy znacznie wcześniej, niż wielu mogłoby się wydawać. W roku 1996, w katalogu stron o nazwie Planet Oasis przedsiębiorcom umożliwiono umieszczanie linków do swoich stron, za które – po kliknięciu przez użytkownika – musieli zapłacić od 5 do 25 centów. Pomysł wydawać by się mógł niewinny, ale wiele lat później zrewolucjonizował internetową promocję. Pierwszym, większym narzędziem opartym o ten model było Yahoo! Search Marketing powstałe na bazie projektu GoTo.com z 1998, zaś początki konkurencyjnego Google AdWords sięgają roku 2000. Kampanie PPC towarzyszą nam więc od prawie dwóch dekad, choć ich przydatność, formuła oraz opłacalność zmieniały się na przełomie lat. Jak jest obecnie?

REKLAMA

Zobacz: Sankcje za stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd

W artykule skupimy się na najpopularniejszej na świecie formie reklamy w modelu Pay Per Click, tj. reklamie tekstowej, zwanej linkami sponsorowanymi.

Przed rozpoczęciem kampanii PPC

Zanim rozpoczniemy kampanię PPC, musimy podjąć dwie ważne decyzje. Pierwszą z nich jest wybór wyszukiwarki – w większości krajów Europy dominuje Google, ale próbując dotrzeć z reklamą np. do klientów w Czechach czy Rosji trzeba wziąć pod uwagę także inne opcje. Drugą jest wybór fraz kluczowych. Bez względu na to, w jakiej branży działamy, najlepiej decydować się na frazy szczegółowe – tj. mocno zawężające obszar poszukiwań. Jeśli prowadzimy komis samochodów, wybór słów „skup aut” początkowo może wydawać się dobrym pomysłem, ale biorąc pod uwagę, że tak ogólne frazy są droższe i wiele stron także z nich korzysta, zdecydowanie bardziej opłaca się postawić na frazę typu „skup aut Lublin”.

Zobacz też: Jak wrzucić reklamę w koszty firmy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz niższej ceny, takie rozwiązanie ma również inną istotną zaletę – jeżeli osoba wpisała tak konkretną frazę, oznacza to, że wie czego potrzebuje. To z kolei przekłada się na wyższą szansę na skorzystanie z usługi lub zakup produktu. Kampania oparta na szczegółowych zwrotach jest po prostu skuteczniejsza, choć jej rozplanowanie i wyszukanie odpowiednich fraz bywa czasochłonne, zaś potencjał rynku często ograniczony.

Budżet

Kiedy już zdecydowaliśmy się na to, jakie słowa (kluczowe) chcielibyśmy wykorzystać w naszej kampanii, pora na ustalenie zasięgu oraz skali dalszych działań. Tu ważną rolę odgrywa nasz budżet. Warto także pamiętać o tym, że w zależności od tego, na jaką wyszukiwarkę się zdecydowaliśmy forma oraz wysokość płatności będą różne. W przypadku Google AdWords, kwota za kliknięcie jest zależna m.in. od tego, jak wiele osób jest zainteresowanych wykupieniem reklamy pod danym słowem. Im jest ich więcej – tym oczywiście wyższe koszty. Znalezienie „złotego środka” nie jest proste, ale na szczęście narzędzie Google daje nam możliwość modyfikowania kampanii w trakcie. Obserwując na bieżąco, które z fraz przynoszą najlepsze efekty, możemy zwiększyć na nie budżet, przy okazji eliminując te słowa, które okazały się nietrafione.

Zobacz: Prawa autorskie w reklamie

Treść linku

REKLAMA

To jednak w przypadku kampanii PPC nie wszystko. Równie istotne jest właściwe „skomponowanie” reklamy, którą mamy zamiar umieścić. Treść linku odgrywa niezwykle istotną rolę! Osoba, która go zobaczy musi chcieć wejść pod nasz adres. Miejsca na przekazanie tego, co najistotniejsze, nie ma zbyt wiele, w opisie trzeba być więc zwięzłym i trafiać w sedno. Jest to istotne także z uwagi na tzw. CTR, czyli Click-Through-Rate – jeśli spadnie poniżej pewnego poziomu, Google może uznać reklamę za kompletnie nieprzydatną i będzie ją rzadziej wyświetlał.

Jak tego uniknąć? Dobrym sposobem jest umieszczanie w tytule (najlepiej na początku) słów kluczowych oraz stosowanie form, które w pewien sposób zwracają uwagę. Dobrym sposobem jest obserwacja poczynań konkurencji… A następnie przygotowanie czegoś, co wygląda inaczej.

Zobacz: Opodatkowanie reklam na blogu

W całym tym równaniu bardzo istotne jest także to, aby po kliknięciu w reklamę, klient był od razu przenoszony do konkretnej, przydatnej dla niego strony. Jeśli zdecydował się wejść na witrynę poprzez sponsorowaną reklamę umieszczoną pod frazą „tanie śrubki 10mm”, a następnie zostaje przeniesiony np. na stronę główną, na której musi dodatkowo filtrować cały asortyment, istnieje spora szansa, że natychmiast opuści adres. Wysokie CTR do niczego się wówczas nie przyda. Przypisanie odpowiedniej podstrony do reklamy zajmuje tyle samo czasu, a wskaźnik konwersji może wzrosnąć.

Czy to się opłaca?

Czy prowadzenie kampanii PPC w wyszukiwarce się opłaca? Tak, ale tylko pod określonymi warunkami. Całość musi być dobrze rozplanowana i zbalansowana. Wbrew temu, co się często słyszy, nie jest to zadanie dziecinnie proste, które można z powodzeniem zrealizować we własnym zakresie. Umiejętność doboru odpowiednich fraz, dopasowanie ich kosztu, stworzenie odpowiedniego, przyciągającego uwagę tekstu – wszystko to wymaga wprawy i doświadczenia, zdobywanego jedynie metodą prób i błędów. Zamiast samodzielnie testować kolejne rozwiązania w poszukiwaniu tego właściwego, znacznie bezpieczniej (i korzystniej) jest po prostu powierzyć to specjalistom.

Zobacz: Reklama w mediach – zainteresowanie reklamą

Bartosz Hauda - doradca klienta biznesowego Grupa TENSE

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA