Opodatkowanie reklam na blogu
REKLAMA
REKLAMA
Podatek od reklam na blogu
Tematem opodatkowania reklam na blogu zajął się resort finansów. Kwestia ta została omówiona w interpretacji ogólnej ministra finansów z 5 września 2014 r., DD2/033/55/KBF/14/RD-75000.
REKLAMA
Od dochodów z tytułu udostępniania, poza działalnością gospodarczą, powierzchni na stronie internetowej zarządzanej przez osobę fizyczną można zapłacić podatek wg skali podatkowej lub zryczałtowanej stawki w wysokości 8,5 proc. - wyjaśnił minister finansów w interpretacji ogólnej z 5 września br.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
REKLAMA
Przy kwalifikacji przychodów z tego tytułu istotne znaczenie ma określenie charakteru umowy zawieranej w takiej sytuacji. W dotychczas prezentowanym stanowisku Ministerstwa Finansów wskazywano, że umowa stanowiąca podstawę do udostępniania za wynagrodzeniem powierzchni na stronie internetowej, m.in. w celach reklamowych, jest umową nienazwaną, której nie można jednoznacznie przypisać cech umowy najmu lub dzierżawy. W konsekwencji, przychody z takiej umowy były kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
Jednak orzecznictwo sądów administracyjnych ukształtowało jednolitą, lecz odmienną od tego stanowiska linię rozstrzygnięć w tym zakresie. Sądy uznają, że umowa, na podstawie której jeden podmiot udostępnia innemu możliwość wyświetlania na stronie internetowej określonych treści, jest umową nienazwaną o charakterze zbliżonym do najmu lub dzierżawy i wynagrodzenie z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła przychodów - najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT).
Czy ryczałt jest najlepszą formą opodatkowania?
Minister finansów uwzględniając orzecznictwo zmienił stanowisko i stwierdził, że przychody osoby fizycznej z udostępniania na stronie internetowej miejsca w celu zamieszczenia np. reklam należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, pod warunkiem, że nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej. Podlegają one opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wg progresywnej skali podatkowej.
Oznacza to również, że podatnik może wybrać opodatkowanie dochodów z reklam na blogu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.