REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kto może być wezwany do uzupełnienia oferty w trybie art. 26 ust.3. pzp?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Łukaszewicz
Ekspert z zakresu zamówień publicznych
wezwanie do uzupełnienia dokumentów
wezwanie do uzupełnienia dokumentów

REKLAMA

REKLAMA

Źle uzupełnione dokumenty w przetargach publicznych mogą znacznie przedłużyć postępowanie, a w skrajnych przypadkach nawet je unieważnić. Dlatego też istnieje możliwość wezwania do uzupełnienia oferty przetargu. Jakie ma prawa zamawiający, a jakie wykonawca?

Kogo dotyczy art.26 ust. 3. pzp?

Zamawiający zobowiązany jest do wezwania do uzupełnienia oferty wszystkich wykonawców w przypadku zaistnienia okoliczności wymienionych w art. 26 ust.3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759, dalej: pzp), także w powyżej przedstawionej sytuacji.  

REKLAMA

Jakie terminy wezwania do uzupełnienia wyznacza ustawa?

Ustawodawca jednak nie określa ściśle terminu w jakim wezwanie to powinno zostać przesłane do wykonawców. Z logicznego punktu widzenia nieuprawnionym będzie skorzystanie z przepisów art.26 ust.3 pzp po przesłaniu wyników postępowania lub też po upływie terminu związania ofertą.

REKLAMA

Tym samym zamawiający nie jest uprawniony do odrzucenia oferty przetargowej na podstawie art. 89 ust.1.pkt.2. pzp jako niezgodnej ze SIWZ (Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia), bez wcześniejszego wezwania wykonawcy do uzupełnienia oferty

Analizując treść art. 26 ust. 3 ustawy, należy zwrócić uwagę na fakt, że złożone na wezwanie oświadczenia lub dokumenty powinny spełniać określone przez wykonawcę warunki udziału w postępowaniu oraz wymagania określone przez zamawiającego (dotyczące m.in. dostaw, usług czy też robót budowlanych), nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert.

Czego może dotyczyć uzupełnienie?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta - uzupełnienie może dotyczyć zarówno dokumentów wystawianych przez właściwe organy, jak również dokumentów sporządzanych samodzielnie przez wykonawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto podkreślić, że zamawiający nie ma obowiązku wezwania wykonawcy do uzupełnienia zarówno dokumentu, jak i oświadczenia, jeśli i tak musiałby unieważnić postępowanie lub gdy oferta wykonawcy mogłaby podlegać odrzuceniu z powodu wystąpienia co najmniej jednej okoliczności wymienionej w art. 89 ust. 1 pzp.

Polecamy: Jak dokumentowane jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego?

Ponadto należy pamiętać, że zamawiający nie ma prawa wzywania wykonawców do uzupełnienia danego dokumentu, jeżeli nie wymagał go w SIWZ.

Zamawiający, wzywając do uzupełnienia dokumentów, powinien jednocześnie wskazać, jakie widzi w nich braki.

REKLAMA

W przypadku wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów istotne jest, w jakim zakresie wezwanie zostanie do wykonawcy skierowane. Jego odpowiedź jest bowiem uzależniona od skierowanego do niego pytania lub wezwania i nie można na wykonawcę przerzucać konsekwencji tego, że zamawiający w tym zakresie nie miał wątpliwości lub nie skierował do wykonawcy wezwania.

Zgodnie z  wyrokiem KIO (sygn. KIO/1765/10) uzupełnieniu podlegać mogą wyłącznie oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu, a także spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, ale tylko wtedy, gdy oferta nie podlega odrzuceniu.

Co warto zapamiętać?

Należy podkreślić, że wezwanie do uzupełnienia dokumentów może mieć miejsce tylko jeden raz w odniesieniu do tego samego dokumentu. Jeżeli wykonawca, raz wezwany do uzupełnienia konkretnego dokumentu, ponownie przedkłada dokument niepotwierdzający spełniania warunku – zamawiający nie ma prawa ponownie żądać jego uzupełnienia.

Artykułu 26 ust. 3 oraz art. 7 ust. 1 pkt 3 pzp nie narusza jednak wezwanie do uzupełnienia dokumentów innego członka konsorcjum niż ten, którego dotyczyło wcześniejsze wezwanie – nawet jeżeli wezwany jest on do uzupełnienia tego samego rodzaju oświadczeń lub dokumentów (wyrok KIO z 23 stycznia 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 33/09).

Zamawiający ma prawo – chociaż nie wynika to wprost z pzp – na wniosek wykonawcy lub samodzielnie przedłużyć termin wskazany w wezwaniu do wyjaśnienia i uzupełnienia treści dokumentów, przed upływem pierwotnego terminu, jeżeli w ocenie zamawiającego pozostawienie terminu bez zmian naruszyłoby w stosunku do któregoś z wykonawców zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji, poprzez brak zagwarantowania takiemu wykonawcy złożenia uzupełnień czy wyjaśnień w takim samym czasie, jaki został zagwarantowany innym wykonawcom.

Polecamy: Kto uczestniczy w zamówieniu publicznym?

Podstawa prawna:

- art.26 ust.2 , art.89 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759.)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA