Kategorie

Oferta

31 sie 2021
27 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowe Pzp: tryb negocjacyjny i waloryzacja wartości kontraktu zachętą dla MŚP

Dobiegają końca prace na projektem nowego Prawa zamówień publicznych. Dla zwiększenia udziału przedstawicieli sektora MŚP w postępowaniach ustawa przewiduje prowadzenie negocjacji już w trybie podstawowym oraz możliwość waloryzacji wartości kontraktu i płatności zaliczkowych.

Przesłanie zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu

Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. W przypadku faksu, jest to moment uzyskania raportu z jego transmisji. Zamawiający przesyłając zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu otrzymuje wydruk kontrolny, z którego wynika, że zawiadomienie zostało wysłane z jego aparatu nadawczego oraz odebrane przez aparat wykonawcy.

Kryteria oceny ofert według nowych przepisów PzP

Nowelizacja przepisów prawa zamówień publicznych wprowadziła nowe kryteria oceny ofert, z których mogą korzystać zamawiający. Należą do nich oczywiście cena, ale również termin realizacji zamówienia czy też warunki gwarancji. Z których kryteriów najczęściej korzystają zamawiający?

Rażąco tanie oferty w zamówieniach publicznych

Nowe regulacje prawne, zawarte w art. 55 dyrektywy 2004/18/WE i w dyrektywie 2014/24/UE162 nakładają na zamawiającego obowiązek uzyskania od wykonawców informacji dotyczących lub kosztów proponowanych w ofercie, jeżeli oferta może zawierać rażąco niską cenę.

Zatrzymanie wadium po nowelizacji PZP

Po nowelizacji PZP, zgodnie z art. 46 ust. 4a, zamawiający będzie obowiązany zatrzymać wadium wraz z odsetkami w określonych sytuacjach. W artykule przedstawione zostały 4 przypadki, w których możliwe jest zatrzymanie wadium.

Rażąco niska cena oferty po nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych

Zgodnie z art. 90 ust. 1 Pzp po nowelizacji, jeżeli cena oferty będzie wydawać się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzić wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności będzie niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający będzie obowiązany zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny.

Wybór oferty po uchyleniu się wykonawcy

Jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny, chyba że zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania, o których mowa w art. 93 ust. 1 Pzp.

Ograniczenia w stosowaniu ceny, jako jedynego kryterium po zmianach

Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych wprowadza zasadę, zgodnie z którą zamawiający może stosować cenę, jako jedyne kryterium oceny ofert, wyłącznie w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępnym o ustalonych standardach jakościowych, natomiast jednostki sektora finansów publicznych, a także państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż jednostki sektora finansów publicznych, jeżeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia. Wyjątkiem jest tryb licytacji elektronicznej, w którym zamawiający dopuszcza do udziału w licytacji elektronicznej i zaprasza do składania ofert wszystkich wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu, określając w zaproszeniu termin związania ofertą wykonawcy, który zaoferuje najniższą cenę.

Rażąco niska cena po nowemu

Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 12 ustawy z dnia 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (ustawa musi jeszcze przejść przez Senat, a następnie zostać przyjęta ponownie przez Sejm), art. 90 ustawy uzyska brzmienie: „Jeżeli cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do wartości przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny (…)”. Powstaje jednak pytanie o zgodność powyższego rozwiązania z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („TSUE”).

Rażąco niska cena oferty

Pojęcie „rażąco niskiej ceny” nie zostało zdefiniowane w Pzp, jak również w dyrektywach unijnych. Ponieważ przepisy Pzp nie zawierają legalnej definicji rażąco niskiej ceny, o tym, czy cena oferty jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, decyduje zamawiający, który powinien mieć wiedzę pozwalającą zweryfikować zaoferowane przez wykonawców ceny oraz wyjaśnienia złożone na podstawie art. 90 ust. 1 Pzp.

Wykluczenie wykonawcy za składanie nieprawdziwych informacji

Na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania. Kiedy nieprawdziwe informację skutkują wykluczeniem wykonawcy?

Jak liczyć termin związania ofertą?

Wedle regulacji prawa cywilnego oświadczenie woli zawarcia umowy stanowi ofertę , jeżeli zawiera istotne postanowienia umowy. Termin związania ofertą powinien zostać określony w jej treści. W prawie zamówień publicznych określenie terminu leży po stronie zamawiającego. W jaki sposób liczyć termin związania ofertą?

Przedłużenia terminu związania ofertą - dorozumiane oświadczenie woli

Nierzadkim problemem w czasie trwania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego jest kończący się termin związania ofertą. W przypadkach, gdy postępowanie zabezpieczone jest wadium, wiąże się to zazwyczaj z upływającym okresem ważności wadium. Pytanie jednak brzmi, czy w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych jest możliwe, aby wykonawca nie został wykluczony, jeśli nie złoży oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą, a jedynie przedłuży okres zabezpieczenia oferty wadium ?

Jeden podmiot w wielu ofertach przetargowych – czy to dopuszczalne ?

Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, iż odpowiedź na postawione w tytule pytanie jest nader oczywista. Często jednak dochodzi do sytuacji, w których wykonawcy chcący ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego, mają w tej materii liczne wątpliwości. Jest to szczególnie widoczne, gdy dany wykonawca chciałby wziąć udział w jednym postępowaniu, lecz składając jedną ofertę jako uczestnik jednego konsorcjum oraz drugą ofertę w ramach drugiego konsorcjum. Czy taka sytuacja jest prawnie dopuszczalna ?

Rażąco niska cena składników oferty w kontekście zamówienia publicznego

Zamówienia publiczne, z nielicznymi wyjątkami, udzielane są w oparciu o ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004 Nr 19 poz. 177 z późn. zm.). Z uwagi jednak na wysoki stopień formalizmu oraz niedostateczną znajomość przepisów prawa pracowników zamawiającego, często dochodzi do nadinterpretacji w tym zakresie. Pojęciem, w stosunku do którego takie nadinterpretacje zdarzają się nader często, jest rażąco niska cena.

Oferty konkurencyjne złożone przez małżonków

W zamówieniach publicznych od czasu do czasu dochodzi do sytuacji, w których, w ramach jednego postępowania przetargowego, swoje oferty złoży dwóch wykonawców będących małżonkami. W zależności jednak od specyfiki konkretnego przypadku, sytuacja taka może, ale nie zawsze musi naruszać zasadę zachowania uczciwej konkurencji. Warto jednak przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.

Rażąco niska cena w prawie zamówień publicznych

Zamawiający odrzuci ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Prawo zamówień publicznych nie zawiera jednakże definicji pojęcia rażąco niskiej ceny, toteż jej ocena powinna odbywać się w odniesieniu do sytuacji zamawiającego i wszystkich okoliczności towarzyszących udzielaniu zamówienia publicznego.

Pozacenowe kryteria oceny ofert – termin wykonania zamówienia

Termin wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego stanowi pozacenowe kryterium oceny ofert, które może znaleźć zastosowanie w celu zachęcenia wykonawców do składania ofert z krótszym terminem realizacji zamówienia publicznego niż termin zakładany przez zamawiającego. Krótszy termin realizacji zamówienia wiąże się jednak najczęściej z większymi kosztami, zaangażowaniem organizacyjnym wykonawcy i ryzykiem niedotrzymania terminu.

Kryteria i sposoby oceny ofert zamówienia

Zastosowanie innych niż cena kryteriów oceny ofert oznacza konieczność nazwania tych kryteriów i określenia ich znaczenia (wagi kryteriów). Informacja taka, stosownie do treści art. 41 pkt. 9 oraz art. 48 ust. 2 pkt. 10 ustawy Pzp, powinna znaleźć się w ogłoszeniu o zamówieniu, gdy obowiązek publikacji ogłoszenia jest przewidziany ustawą, lub w zaproszeniu do negocjacji oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Najkorzystniejsza oferta w prawie zamówień publicznych

Najkorzystniejsza oferta jest rozumiana przez ustawę Prawo zamówień publicznych jako oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo oferta z najniższą ceną. Jakie są kryteria oceny ofert?

Badanie oferty zamówienia pod kątem ceny

Na gruncie prawa międzynarodowego i krajowego - oferta w zamówieniach publicznych nie może zawierać rażąco niskiej ceny. W innym przypadku zamawiający ma prawo zbadać ofertę. Jaka jest procedura badania? Jakie są wówczas skutki dla wykonawcy?

Oferta wariantowa a oferta częściowa

Oferta wariantowa zawiera inny sposób wykonywania zamówienia publicznego niż określony przez zamawiającego, natomiast oferta częściowa związana jest z wykonaniem tylko części zamówienia publicznego. Wybór oferty pozwala wykonawcy wybrać inny wariant wykonania zamówienia. Zamawiający musi jednak zastrzec, czy dopuszcza złożenie tego rodzaju ofert.

Zaświadczenia o niekaralności przy udzielaniu zamówień publicznych

W Prawie zamówień publicznych istnieje obowiązek przedłożenia zamawiającemu zaświadczeń o niekaralności wspólników spółek osobowych i członków zarządu osób prawnych. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy wspólnikiem lub komplementariuszem spółki osobowej (wykonawcy) jest inna spółka osobowa lub kapitałowa.

Zastrzeżenie wartości umów (cen usług) przedstawianych jako doświadczenie zawodowe

Zastrzeżenie wartości umów (cen usług) przedstawianych jako doświadczenie zawodowe. Dowiedz się, czy wykonawca w przetargu publicznym może zastrzec wartości umów (ceny usług) z podmiotami prywatnymi, które to usługi przedstawia jako doświadczenie zawodowe.

Błędna stawka VAT w ofercie

Błędna stawka VAT w ofercie to nieprawidłowość w obliczaniu ceny, jeżeli nie zaistniały ustawowe przesłanki omyłki.

Sposób dokonania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę w Prawie Zamówień Publicznych

Ekspert opisuje sposób dokonania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę w Prawie Zamówień Publicznych.

Warunki udziału wykonawcy w postępowaniu prowadzonym w celu udzielenia zamówienia publicznego

Ustawodawca określił warunki udziału wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w art. 22 ust. 1 oraz 24 ust. 1 uPZP. Spełnienie warunków określonych w niniejszych artykułach jest obowiązkiem wykonawcy, gdyż w innym wypadku podlega on wykluczeniu.

Kto może być wezwany do uzupełnienia oferty w trybie art. 26 ust.3. pzp?

Źle uzupełnione dokumenty w przetargach publicznych mogą znacznie przedłużyć postępowanie, a w skrajnych przypadkach nawet je unieważnić. Dlatego też istnieje możliwość wezwania do uzupełnienia oferty przetargu. Jakie ma prawa zamawiający, a jakie wykonawca?

Kiedy oferta w zamówieniu może zostać odrzucona?

Jeżeli treść złożonej oferty nie spełnia wymogów treści specyfikacji i istotnych warunków zamówienia, zostanie odrzucona przez zamawiającego na podstawie przesłanek ustawowych. Musi on jednak podczas oceny zgodności uwzględnić całą treść oferty.

Jakie są kryteria oceny ofert w umowie ramowej?

W przypadku umów ramowych najistotniejsze są kryteria jakościowe.  Czy wybierać więc ofertę najbardziej korzystną ekonomicznie? Jak interpretować regulacje unijne? Przeczytaj.

Czy warunkiem udziału w zamówieniu może być posiadanie doświadczenia?

Zamawiający nie może utrudniać uczciwej konkurencji, w szczególności poprzez ustalanie szczególnych warunków udziału w postępowaniu. Jednak może on określać je w sposób odpowiadający jego potrzebom. Czy wobec tego doświadczenie może być jednym z kryteriów dopuszczalności do postępowania?

Na czym polega niedopuszczalność subiektywnej oceny ofert?

Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji i istotnych warunków zamówienia. W specyfikacji istotnych warunków należy obowiązkowo zamieścić opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, a także podanie znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert. Jakie mechanizmy jeszcze zapobiegają subiektywnej ocenie ofert?

Kryterium serwisu w ocenie ofert w zamówieniach publicznych?

Jednym z kryteriów służących ocenie ofert w zamówieniach publicznych jest powiązanie z serwisem. Jak należy je stosować podczas, aby zapewnić uczciwą konkurencję wykonawców?

Kiedy można odrzucić ofertę w zamówieniach publicznych?

Prawna dopuszczalność odrzucenia oferty przez zamawiającego uzależniona jest od spełnienia określonych warunków. O jakich przesłankach mowa? Przeczytaj. 

Na co zwrócić uwagę przy warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?


Ustawa nowelizująca Prawo zamówień publicznych z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła zmiany w zakresie warunków udziału w postępowaniu. Jakie nowe rozwiązania przyjął ustawodawca? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Jakie są warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Warunki udziału w postępowaniu odnoszą się do właściwości podmiotowej wykonawcy. Od ich spełnienia uzależniony jest udział wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Jak rozpoznawane jest odwołanie w procesie udzielenia zamówienia?

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych dokonana ustawą z dnia 2 grudnia 2009 r. wprowadziła liczne zmiany w systemie środków ochrony prawnej. Modyfikacje wynikały przede wszystkim z konieczności dostosowania obowiązujących przepisów do regulacji unijnych. Jakie zmiany dotyczyły zasad rządzących rozpoznawaniem odwołania?

Ustalenie katalogu oceny ofert - porada

Zamawiający jako podmiot odpowiedzialny za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo ustalić własny katalog oceny ofert i nadawać im wagi decydując o tym, jakie rozwiązanie jest dla niego najkorzystniejsze.

Jak przebiega zamknięcie aukcji w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Zakończenie aukcji nie zawsze wiąże się wyborem konkretnej oferty. Zdarza się, że do jej rozstrzygnięcia potrzeba zastosować dodatkowe kryteria. Jakie? Ekspert radzi jak przebiega przewidziana przepisami procedura.

Jak przebiega aukcja elektroniczna w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Aukcja elektroniczna nie jest odrębnym trybem udzielania zamówień publicznych, a jedynie opcjonalnym elementem postępowania. Jak przebiega? Przeczytaj.

Zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej - porada

Aukcję elektroniczną przeprowadza się po dokonaniu pełnej oceny ofert. Punktem wyjściowym dla aukcji są oferty pisemne złożone przez wykonawców. Do aukcji muszą zostać zaproszeni wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu.

Jak stosować podpis elektroniczny w przypadku aukcji elektronicznej?

Uczestnicząc w aukcji elektronicznej musisz pamiętać o składaniu postąpień w formie elektronicznej i zaopatrzeniu ich w podpis elektroniczny. Jakie wymogi są związane z jego stosowaniem?

Jakie są kryteria oceny oferty w aukcji elektronicznej?

Uczestnictwo w aukcji elektronicznej związane jest z konkurencją, która zmusza zainteresowanych do prześcigania się w ofertach. W celu wyłonienia najkorzystniejszej z nich zleceniodawca stosuje szereg wzorów, które mają rozstrzygnąć o wygranej. Dowiesz się więcej z poniższej porady.

Jak wykonawca zamówienia może uniknąć straty wskutek podwyżki VAT?

1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy zmieniające stawki podatku od towarów i usług (VAT). Wysokość podatku wzrosła. W związku z tymi zmianami wykonawcy zamówień publicznych mogą stracić duże pieniądze. Jakie uprawnienia przysługują w takiej sytuacji wykonawcy i zamawiającemu? Przeczytaj.

Jak przebiega zakończenie licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Zamawiający musi wskazać wykonawcę, a wybór najkorzystniejszej oferty jest zastąpiony rankingiem generowanym przez system licytacyjnym. Jakie jeszcze zasady rządzą zakończeniem licytacji elektronicznej przy zamówieniach publicznych?

Uzupełnianie dokumentów składanych wraz z ofertą w postępowaniu o udzielenie zamówienia - porada

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający może (a jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp ma obowiązek) żądać przedłożenia wraz z ofertą dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

Jakie są warunki dotyczące kryteriów udzielania zamówień podczas oceny ofert?

Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych wyraźnie dopuszczają umieszczanie kwestii społecznych w kryteriach udzielania zamówień. Przepisy te są oparte na orzecznictwie TSUE. Podstawowa zasada dotycząca społecznych kryteriów udzielania zamówień wynika z orzeczeń w sprawach C-513/99 (Concordia Bus) i C-448/01 (Wienstrom) oraz z dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, które odwołują się konkretnie do tych orzeczeń w ich pierwszym motywie.

Jak postępować z „rażąco niskimi ofertami”?

Na mocy dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, jeśli instytucje zamawiające uważają ofertę za rażąco niską, przed jej odrzuceniem muszą poprosić o wyjaśnienia. Jak w takiej sytuacji powinny zachować się strony zamówienia? Przeczytaj.

Co zrobić gdy zamawiający zatrzyma wadium? - opinia UZP

Czy można uzupełnić dokumenty ofertowe? – informacja z banku

Zamawiający żądał złożenia informacji z banku o posiadanych środkach finansowych lub zdolności kredytowej na kwotę min. 900.000 PLN. Natomiast wykonawca przedłożył informację z banku, że stan środków zamyka się w kwocie sześciocyfrowej. Czy zamawiający ma wezwać o uzupełnienie powyższego dokumentu, czy o jego wyjaśnienie?