REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób dokonania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę w Prawie Zamówień Publicznych

Jakub Józefczyk
Sposób dokonania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę w Prawie Zamówień Publicznych
Sposób dokonania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę w Prawie Zamówień Publicznych

REKLAMA

REKLAMA

Ekspert opisuje sposób dokonania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę w Prawie Zamówień Publicznych.

Zupełnie odmienną kwestią od  spełnienia warunków udziału w postępowaniu jest sposób  ich oceny przez zamawiającego. Ustawodawca określił wprawdzie w sposób ogólny w art. 22 ust. 1 uPZP warunki udziału wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, aczkolwiek z uwagi na różnorodność materii stanowiącej przedmiot zamówienia to na zamawiającym ciąży obowiązek dopełniania konkretyzacji opisu sposobu podejmowania oceny spełnienia warunków przez wykonawcę.

REKLAMA

Przedmiotowego doprecyzowania  zamawiający  dokonuje w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ. Określenie przez zamawiającego kryteriów jakimi będzie się on kierował przy ocenie spełnienia warunków z jednej strony daje mu gwarancję wybrania kompetentnego wykonawcy a drugie strony zobowiązuje go do przestrzegania ustalonych przez siebie przesłanek.

Brak opisu sposobu dokonywania oceny spełnienia warunków stanowi naruszenie ustawy.

Polecamy: Jakie są kryteria oceny oferty w aukcji elektronicznej?

REKLAMA

Jednocześnie ustawodawca nie dał zamawiającemu pełnej dowolności i w art. 22 ust 4 Ustawy wskazał, iż opis sposobu dokonania oceny spełnienia warunków powinien być związany z przedmiotem zamówienia i proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Daje to pewną gwarancję stosowania się przez zamawiającego do wymienionej w art. 7 uPZP zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poprzez określenie ,,proporcjonalny do przedmiotu zamówienia’’ można domniemywać, iż  opis powinien być adekwatny do osiągnięcia  celu, tj.  dawać pewność wyboru wykonawcy, który należycie zrealizuje zamówienie. Nie będzie więc stosowny do tego kryterium zapis nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia (ustalenie kryterium zbyt dużego lub małego zapotrzebowania). Natomiast termin ,,związany z przedmiotem zamówienia”  wskazuje, iż opis powinien odnosić się  wyłonienia wykonawcy, który wiedza i doświadczenie powinno dawać rękojmie przydatności dla  potrzeb zamawiającego.

Polecamy: Kryterium serwisu w ocenie ofert w zamówieniach publicznych?

Nadto, wato wskazać, iż ustawodawca dał wykonawcom, bez względu na wartość przedmiotu zamówienia, możliwość wnoszenia środków ochrony prawnej na tę czynność.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA