REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są warunki dotyczące kryteriów udzielania zamówień podczas oceny ofert?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są warunki dotyczące kryteriów udzielania zamówień podczas oceny ofert?
Jakie są warunki dotyczące kryteriów udzielania zamówień podczas oceny ofert?

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych wyraźnie dopuszczają umieszczanie kwestii społecznych w kryteriach udzielania zamówień. Przepisy te są oparte na orzecznictwie TSUE. Podstawowa zasada dotycząca społecznych kryteriów udzielania zamówień wynika z orzeczeń w sprawach C-513/99 (Concordia Bus) i C-448/01 (Wienstrom) oraz z dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, które odwołują się konkretnie do tych orzeczeń w ich pierwszym motywie.

Kryteria udzielania muszą być powiązanie z przedmiotem zamówienia

REKLAMA

REKLAMA

Jest to wymóg podstawowy. Pozwala to zapewnić, aby kryteria udzielania zamówień były powiązane z potrzebami instytucji zamawiającej zdefiniowanymi w przedmiocie zamówienia. W swoim orzeczeniu w „sprawie Wienstrom” TSUE udzielił dodatkowych informacji, jak należy interpretować powiązanie z przedmiotem zamówienia.

Sprawa Wienstrom: W sprawie tej TSUE orzekł, że w przetargu na dostawy energii nie można było uznać, że kryterium odnoszące się jedynie do ilości energii wyprodukowanej ze źródeł odnawialnych przekraczającej oczekiwane zużycie energii przez instytucję zamawiającą (co było przedmiotem zamówienia) nie mogło być uznane za powiązane z przedmiotem zamówienia. Aby wprowadzić takie powiązanie z przedmiotem zamówienia, kryterium odnoszące się do ilości energii wyprodukowanej ze źródeł odnawialnych powinno odnosić się tylko do energii faktycznie dostarczonej instytucji zamawiającej.

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Zamówienie publiczne na roboty budowlane: W przypadku  zamówień publicznych  na roboty budowlane, którego przedmiotem było zbudowanie szkoły, kryterium udzielenia oparte na tym, ile pieniędzy wykonawca przekaże społeczności lokalnej poza zamówieniem, jest prawnie niedopuszczalne, gdyż nie byłoby powiązane z przedmiotem zamówienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryteria udzielania muszą być szczegółowe i obiektywnie wymierne ilościowo

REKLAMA

TSUE orzekł, że — na podstawie jego poprzedniego orzeczenia — kryteria udzielania nie mogą nigdy przyznawać instytucjom zamawiającym nieograniczonej swobody wyboru. Muszą ograniczać tę swobodę wyboru poprzez określenie kryteriów szczegółowych, związanych z produktem i wymiernych lub, jak to sformułował TSUE, kryteriów „odpowiednio szczegółowych i obiektywnie wymiernych ilościowo”. TSUE udzielił dodatkowych wyjaśnień w sprawach Wienstrom i Concordia Bus.

Obydwie te sprawy dotyczą środowiskowych kryteriów udzielania zamówień publicznych, ale zasady wynikające z tych orzeczeń można stosować
mutatis mutandis (czyli po wprowadzeniu niezbędnych zmian) w odniesieniu do społecznych kryteriów udzielania zamówień.

Brak jasności i obiektywności kryteriów w sprawie Wienstrom

W sprawie Wienstrom TSUE orzekł, że aby zapewnić oferentom równe szanse podczas formułowania warunków ich ofert, instytucja zamawiająca musi sformułować kryteria udzielania w taki sposób, aby „wszyscy racjonalnie dobrze poinformowani oferenci o należytej staranności interpretowali je w taki sam sposób”.

W tej sprawie instytucja zamawiająca nie podała konkretnego okresu, dla które oferenci powinni określić ilość, którą mogliby dostarczyć.

Kolejny aspekt koniecznej jasności i wymierności kryteriów udzielania, który został sformułowany przez TSUE, sprowadza się do tego, że instytucja  zamawiająca  może jedynie formułować takie kryteria, które będą mogły posłużyć za faktyczną podstawę do weryfikacji informacji dostarczonych przez oferentów.

Polecamy: Jak stosować warianty w zamówieniach publicznych?

Szczegółowość i wymierność kryteriów udzielania w sprawie Concordia Bus

W sprawie Concordia Bus, jeszcze przed oceną ofert, gmina Helsinki zdecydowała się opracować i opublikować system przyznawania dodatkowych punktów za określone poziomy hałasu i emisji. W tej sprawie dodatkowe punkty przyznano m.in. za „wykorzystanie autobusów gwarantujących emisję tlenków azotu na poziomie poniżej 4 g/kWh (+2,5 punktów/autobus) lub poniżej 2 g/kWh (+3,5 punktów/ autobus) oraz hałas zewnętrzny na poziomie poniżej 77 dB (+1 punkt/autobus)”.

TSUE uznał ten system za odpowiednio szczegółowy i wymierny w rozumieniu TSUE.

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

REKLAMA

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA