Jakie są warunki dotyczące kryteriów udzielania zamówień podczas oceny ofert?

REKLAMA
REKLAMA
Kryteria udzielania muszą być powiązanie z przedmiotem zamówienia
REKLAMA
REKLAMA
Jest to wymóg podstawowy. Pozwala to zapewnić, aby kryteria udzielania zamówień były powiązane z potrzebami instytucji zamawiającej zdefiniowanymi w przedmiocie zamówienia. W swoim orzeczeniu w „sprawie Wienstrom” TSUE udzielił dodatkowych informacji, jak należy interpretować powiązanie z przedmiotem zamówienia.
Sprawa Wienstrom: W sprawie tej TSUE orzekł, że w przetargu na dostawy energii nie można było uznać, że kryterium odnoszące się jedynie do ilości energii wyprodukowanej ze źródeł odnawialnych przekraczającej oczekiwane zużycie energii przez instytucję zamawiającą (co było przedmiotem zamówienia) nie mogło być uznane za powiązane z przedmiotem zamówienia. Aby wprowadzić takie powiązanie z przedmiotem zamówienia, kryterium odnoszące się do ilości energii wyprodukowanej ze źródeł odnawialnych powinno odnosić się tylko do energii faktycznie dostarczonej instytucji zamawiającej.
Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?
Zamówienie publiczne na roboty budowlane: W przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane, którego przedmiotem było zbudowanie szkoły, kryterium udzielenia oparte na tym, ile pieniędzy wykonawca przekaże społeczności lokalnej poza zamówieniem, jest prawnie niedopuszczalne, gdyż nie byłoby powiązane z przedmiotem zamówienia.
Kryteria udzielania muszą być szczegółowe i obiektywnie wymierne ilościowo
REKLAMA
TSUE orzekł, że — na podstawie jego poprzedniego orzeczenia — kryteria udzielania nie mogą nigdy przyznawać instytucjom zamawiającym nieograniczonej swobody wyboru. Muszą ograniczać tę swobodę wyboru poprzez określenie kryteriów szczegółowych, związanych z produktem i wymiernych lub, jak to sformułował TSUE, kryteriów „odpowiednio szczegółowych i obiektywnie wymiernych ilościowo”. TSUE udzielił dodatkowych wyjaśnień w sprawach Wienstrom i Concordia Bus.
Obydwie te sprawy dotyczą środowiskowych kryteriów udzielania zamówień publicznych, ale zasady wynikające z tych orzeczeń można stosować
mutatis mutandis (czyli po wprowadzeniu niezbędnych zmian) w odniesieniu do społecznych kryteriów udzielania zamówień.
Brak jasności i obiektywności kryteriów w sprawie Wienstrom
W sprawie Wienstrom TSUE orzekł, że aby zapewnić oferentom równe szanse podczas formułowania warunków ich ofert, instytucja zamawiająca musi sformułować kryteria udzielania w taki sposób, aby „wszyscy racjonalnie dobrze poinformowani oferenci o należytej staranności interpretowali je w taki sam sposób”.
W tej sprawie instytucja zamawiająca nie podała konkretnego okresu, dla które oferenci powinni określić ilość, którą mogliby dostarczyć.
Kolejny aspekt koniecznej jasności i wymierności kryteriów udzielania, który został sformułowany przez TSUE, sprowadza się do tego, że instytucja zamawiająca może jedynie formułować takie kryteria, które będą mogły posłużyć za faktyczną podstawę do weryfikacji informacji dostarczonych przez oferentów.
Polecamy: Jak stosować warianty w zamówieniach publicznych?
Szczegółowość i wymierność kryteriów udzielania w sprawie Concordia Bus
W sprawie Concordia Bus, jeszcze przed oceną ofert, gmina Helsinki zdecydowała się opracować i opublikować system przyznawania dodatkowych punktów za określone poziomy hałasu i emisji. W tej sprawie dodatkowe punkty przyznano m.in. za „wykorzystanie autobusów gwarantujących emisję tlenków azotu na poziomie poniżej 4 g/kWh (+2,5 punktów/autobus) lub poniżej 2 g/kWh (+3,5 punktów/ autobus) oraz hałas zewnętrzny na poziomie poniżej 77 dB (+1 punkt/autobus)”.
TSUE uznał ten system za odpowiednio szczegółowy i wymierny w rozumieniu TSUE.
Źródło: Komisja Europejska
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA