REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie tajemnice kryją firmy leasingowe?

Agnieszka Gugała
boomway.pl
Jakie tajemnice kryją firmy leasingowe?
Jakie tajemnice kryją firmy leasingowe?

REKLAMA

REKLAMA

Leasing jako zewnętrzne źródło finansowania przedsięwzięć jest w Polsce coraz popularniejszy. W tym roku branża ponownie przeżywa swój rozkwit. Przedsiębiorcy mogą spodziewać się licznych ofert od leasingodawców. Zanim jednak zdecydują się na konkretną firmę zewnętrzną, powinni zapoznać się z podstawowymi zasadami rządzącymi tym biznesem, ponieważ łatwo można paść ofiarą nierzetelnych kontrahentów. Ekspert zdradza „kruczki” stosowane przez firmy leasingowe.

Firmy, które są w fazie powstawania i przez najbliższe kilkanaście miesięcy nie będą osiągać przychodów podlegających opodatkowaniu, powinny od razu poszukać innego źródła finansowania, gdyż w ich przypadku leasing będzie nieopłacalny. Podobnie firmy rozliczające się na zasadzie karty podatkowej i ryczałtu ewidencjonowanego. Leasing będzie dla tych firm niekorzystny, gdyż przedsiębiorstwo nie generuje kosztów. Wtedy faktury wystawiane przez firmę leasingową nie generują żadnych dodatkowych korzyści. Z uwagi na obowiązujące przepisy podatkowe leasing będzie korzystny dla VAT’owców, gdyż podatkiem VAT obciążone są raty leasingowe, jest on więc rozłożony w czasie. Płacone raty leasingowe od razu wpisywane są w koszty.

REKLAMA

REKLAMA

Przed podjęciem decyzji o sfinansowaniu przedsięwzięcia z leasingu, przedsiębiorca powinien doczytać w umowie jakie są konsekwencje przedłużenia umowy z leasingodawcą bądź wcześniejszej spłaty leasingu. Przedłużenie umowy często wiąże się z dodatkowymi opłatami (może to być np. 0.2 % pozostałych do spłaty rat), jak również z powtórną analizą dokumentów finansowych firmy. Procedura przedłużenia umowy leasingowej jest porównywalna z zawarciem nowej umowy. Również w przypadku wcześniejszej spłaty leasingu, firma musi liczyć się z dodatkowymi opłatami (może to być np. 0.2 % pozostałych do spłaty rat). Spłata przed upływem 24 miesięcy trwania umowy wiąże się również z ryzykiem, że Urząd Skarbowy wycofa faktury z kosztów firmy i zażądania zwrotu podatku.

Jeśli przedmiot leasingu ma być użytkowany przez osobę trzecią, konieczna będzie dodatkowa opłata związaną z wyrażeniem zgody na użytkowanie przedmiotu przez osobę trzecią. Opłata ustalana jest indywidualnie przez każdą firmę leasingową. Powyższe informacje znajdują się w Ogólnych Warunkach Finansowania (OWF). Obligatoryjne będzie również wystawienie upoważnienia na tę osobę.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

REKLAMA

Leasing operacyjny

Leasing operacyjny to leasing, w którym koszty amortyzacji, konserwacji, podatków, ubezpieczeń, utrzymania i remontów składnika majątkowego ponosi leasingodawca. Opłaty leasingowe nie pokrywają ceny przedmiotu. Raty leasingu mogą być: równe, malejące lub sezonowe. Stopa procentowa jest stała (przez cały okres trwania umowy leasingu opłaty nie ulegają zmianie) lub zmienna (wartość odsetkowa raty leasingowej uzależniona jest od wartości procentowej WIBOR). Przy tego typu umowie leasingodawca może odstąpić od umowy przed jej wygaśnięciem, jednak jeśli nastąpi to przed upływem 24 miesięcy US może cofnąć faktury i zażądać zwrotu podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasing finansowy

Korzystając z leasingu finansowego koszty amortyzacji, remontów czy konserwacji przedmiotu ponosi leasingobiorca. Umowa przewiduje często prawo pierwokupu wynajmowanego przedmiotu po jej wygaśnięciu (jest to stosunkowo niewielka kwota). Raty leasingu mogą być: równe, malejące lub sezonowe. Stopa procentowa jest stała lub zmienna. Przy tego typu umowie leasingodawca może odstąpić od umowy przed jej wygaśnięciem.

Zabezpieczeniem umowy leasingu jest sam jej przedmiot. W przypadku jednak, gdy kondycja finansowa firmy lub jej wiarygodność budzi zastrzeżenia konieczne jest przedstawienie dodatkowych zabezpieczeń. Może to być zabezpieczenie osoby trzeciej lub zastaw na rzeczy, hipoteka na nieruchomości osoby trzeciej, poręczenie innej firmy lub osoby, weksel poręczony przez udziałowców lub członków zarządu, oświadczenie majątkowe.

Dokumenty wymagane do złożenia wniosku:

  • aktualne dokumenty założycielskie firmy (wpis do ewidencji, KRS, NIP, REGON);
  • dowody osobiste osób reprezentujących;
  • zaświadczenie z US i ZUS o braku zaległości podatkowych (jeśli wkład firmy jest mniejszy niż 15-25% wartości przedmiotu leasingu i firma korzysta z procedury uproszczonej);
  • oświadczenie o braku zaległości podatkowych (jeśli wkład firmy jest większy niż 15-25 % wartości przedmiotu leasingu i firma korzysta z procedury uproszczonej);
  • deklaracja podatku dochodowego za poprzedni rok i z ostatnich trzech miesięcy;
  • dokumenty finansowe firmy za poprzednie lata.

Polecamy: Jak nie dać się oszukać sprzedawcy aut poleasingowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA