REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak formułować specyfikacje techniczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak formułować specyfikacje techniczne?
Jak formułować specyfikacje techniczne?

REKLAMA

REKLAMA

Po zdefiniowaniu przedmiotu zamówienia instytucja zamawiająca musi przełożyć go na szczegółowe, wymierne specyfikacje techniczne, które można zastosować bezpośrednio w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jak radzić z ich formułowaniem?

Specyfikacje techniczne pełnią trzy funkcje:

REKLAMA

• Opisują wymogi zamówienia, tak aby firmy mogły zadecydować, czy są zainteresowane. W ten sposób określają poziom konkurencji.
• Udostępniają wymierne wymagania stanowiące podstawę oceny ofert.
• Stanowią kryteria minimalnej zgodności.

REKLAMA

Jeśli nie są jasne i poprawne, będą nieuchronnie prowadzić do złożenia nieodpowiednich ofert. Oferty niezgodne ze specyfikacjami technicznymi należy odrzucić. Na mocy przepisów UE dotyczących zamówień publicznych instytucja zamawiająca może jedynie oceniać lub porównywać propozycje oferentów z wymaganiami określonymi w specyfikacjach technicznych. Podobnie instytucja zamawiająca może jedynie oceniać zdolność oferentów do dostarczenia tego, co opisano w specyfikacjach. Specyfikacje są formułowane na wczesnym etapie procesu przetargowego i dlatego właśnie instytucje zamawiające muszą prawidłowo określić swoje wymagania już za pierwszym razem.

Specyfikacje techniczne muszą być powiązane z przedmiotem zamówienia. Wymagania, które nie mają żadnego związku z samym produktem lub usługą, np. wymaganie dotyczące sposobu zarządzania przedsięwzięciem, nie są specyfikacjami technicznymi w rozumieniu dyrektyw dotyczących zamówień publicznych.

Tak więc wymagania dotyczące na przykład rekrutacji pracowników z określonych grup (spośród osób niepełnosprawnych, kobiet itd.) nie zostaną uznane za specyfikacje techniczne. Również etykieta odnosząca się do „społecznego potencjału” przedsięwzięcia nie może zostać uznana za „specyfikację techniczną” w rozumieniu dyrektyw dotyczących zamówień publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto z dyrektyw dotyczących zamówień publicznych wynika, że specyfikacje techniczne nie mogą ograniczać konkurencji, muszą być przejrzyste i nie mogą dyskryminować możliwych wykonawców spoza państwa członkowskiego, w którym działa instytucja zamawiająca.

Polecamy: Na czym polega przetarg ograniczony?

Co jest dozwolone

• Wymaganie w zamówieniu na roboty budowlane podjęcia środków mających na celu unikanie wypadków przy pracy oraz zabezpieczenia określonych warunków przechowywania produktów niebezpiecznych w celu zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy.

• Wymaganie zapewnienia pewnych ergonomicznych cech produktów, aby zagwarantować dostęp do nich wszystkim kategoriom użytkowników, w tym osobom niepełnosprawnym.

Polecamy: Jakie obowiązki są najbardziej uciążliwe dla firm?

Co nie jest dozwolone

• Wymaganie, aby prowadzone przez podmiot zewnętrzny centrum kontaktowe udzielające pomocy technicznej online i przez telefon (którą to pomoc można prawidłowo świadczyć z dowolnego miejsca) było zlokalizowane w konkretnej miejscowości.

• Opracowanie specyfikacji do zamówienia na usługi zarządzania budynkami mieszkalnymi, po czym wybieranie oferentów na podstawie tego, czy byliby również w stanie kupić te budynki w przyszłości, gdyby instytucja zamawiająca zdecydowała się sprywatyzować te budynki.

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

Darmowy e-book "Być kobietą w biznesie"

Marzec jest miesiącem Kobiet i specjalnie dla Was przygotowaliśmy wyjątkowy e-book

Handel detaliczny: zmiany w przepisach 2025 i 2026 r.

Co zmieni się w handlu detalicznym w 2025 i 2026 roku? Jakie przepisy zaczynają obowiązywać? System kaucyjny startuje 1 października 2025 r., ale w niektórych przypadkach od 1 stycznia 2026 r. Co z recyklingiem opakowań i dyrektywą Omnibus?

Boom na zielone inwestycje. Wodór nowym priorytetem dla funduszy i inwestorów

W obliczu rosnącej potrzeby transformacji energetycznej oraz dążenia do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju wodór coraz częściej staje się priorytetem dla decydentów politycznych i inwestorów. Boom na zielone inwestycje.

REKLAMA

Jak eksperymenty przeprowadzane w kosmosie mogą wpłynąć na naszą codzienność [WYWIAD]

O misji IGNIS, o tym, jak kosmos łączy się z biznesem i jak eksperymenty kosmiczne wpływają na naszą codzienność rozmawiamy z Kingą Gruszecką, CGI Space LEad.

Wyższa akcyza na e-papierosy nie ograniczy spożycia wyrobów nikotynowych. Palacze wrócą do tradycyjnych papierosów, a z rynku znikną polskie firmy

Trwają prace nad przepisami, które mają ograniczyć spożycie wyrobów nikotynowych. Nowe regulacje wprowadzą wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze. Zdaniem ekspertów wyższe ceny zniechęcą do nich konsumentów, którzy pozostaną przy paleniu zwykłych, bardziej szkodliwych papierosów. Nowe przepisy mogą spowodować, że wiele rodzimych przedsiębiorstw z branży nikotynowej zamknie działalność i zniknie z rynku.

Szansa na ponad milion złotych dotacji w ciągu 5 lat. Złożono tylko... 5 wniosków

30 stycznia zakończył się nabór wniosków o przyznanie dotacji na „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych”. Chętnych nie było zbyt wielu. Dlaczego?

„Odporność Psychiczna” – Międzynarodowa Konferencja w Warszawie

Poznaj czym tak naprawdę jest odporność psychiczna i wzbogać siebie oraz swoją organizację o narzędzia, które umożliwią jej rozwój w XXI wieku!

REKLAMA

Gen Z i Millennialsi napędzają rynek kosmetyczny. Czy starsze pokolenia nadążają za ich pielęgnacyjnymi nawykami?

W 2024 roku wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 35 miliardów złotych, rosnąc o ponad 6% rok do roku. To głównie Gen Z i Millennialsi napędzają ten wzrost, stawiając na wieloetapową pielęgnację, innowacyjne formuły i kosmetyczne trendy. Tymczasem starsze pokolenia pozostają wierne klasycznym produktom i sprawdzonym markom. Jakie decyzje zakupowe podejmują różne grupy wiekowe? Co będzie kształtować branżę kosmetyczną w nadchodzących latach? Eksperci z PMR Market Experts przeanalizowali rynek i wskazują kluczowe kierunki rozwoju.

O czym influencer powinien pamiętać, oznaczając reklamy? Przepisy, rekomendacje

Nałożenie kary na trójkę znanych celebrytów stanowi dalsze działania prezesa UOKiK w zakresie ukrócenia tzw. kryptoreklamy - tłumaczą Mikołaj Chałas i Sylwia Werpachowska z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy w Warszawie. Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe i dlaczego jest to ważne?

REKLAMA