REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega aukcja elektroniczna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Piotrowski
Prawnik, aplikant radcowski.
Na czym polega aukcja elektroniczna?
Na czym polega aukcja elektroniczna?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na wstępie należy zwrócić uwagę na pewne zawiłości związane z samym terminem „aukcja elektroniczna”. Otóż przed nowelizacją prawa zamówień publicznych, która nastąpiła z dniem 25 maja 2006 r., pojęciem aukcji elektronicznej określony był odrębny tryb udzielania zamówień publicznych, w którym wykonawcy zgłaszający swoje oferty składali je za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej. Obecnie tryb ten, zgodnie z prawem zamówień publicznych nosi nazwę licytacji elektronicznej.

Czym jest aukcja

REKLAMA

REKLAMA

Aukcja elektroniczna nie jest oddzielnym trybem udzielania zamówień publicznych, a jedynie możliwym etapem dodatkowym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jest niejako „dogrywką” następującą po właściwym postępowaniu, w której kilku wykonawców wyłonionych w tym postępowaniu może dokonywać postąpień, aż do momentu, w którym jeden z nich zgłosi ofertę, która nie zostanie „przebita” przez żadnego z pozostałych uczestników. Celem aukcji elektronicznej jest wybór najkorzystniejszej dla zamawiającego oferty. Zapewnia ona większy zysk zamawiającemu.

Możliwość przeprowadzenia aukcji elektronicznej nie jest ograniczona ani co do rodzaju przedmiotu zamówienia (może dotyczyć zamawiania usług, dostaw lub robót budowlanych) ani co do wartości zamówienia.

Uczestnicy aukcji elektronicznej dokonują tzw. postąpień, czyli przedstawiają korzystniejszą od pozostałych ofertę, wskutek czego zwycięża oferta najkorzystniejsza dla zamawiającego, tj. taka, dla której żaden z uczestników nie przedstawił oferty lepszej.

REKLAMA

Zastosowanie aukcji elektronicznej przez zamawiającego jest możliwe w przypadku gdy całe postępowanie przetargowe jest prowadzone w trybie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) przetargu nieograniczonego;
b) przetargu ograniczonego lub
c) negocjacji z ogłoszeniem na podstawie art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Oznacza to, iż aukcja elektroniczna nie może zostać przeprowadzona np. w przypadku zastosowania do całego postępowania trybu licytacji elektronicznej.

Jeżeli zamawiający przewidział w ogłoszeniu o zamówieniu przeprowadzenie aukcji elektronicznej, może taką aukcję przeprowadzić po dokonaniu oceny formalnoprawnej otrzymanych w zasadniczym postępowaniu przetargowym ofert. W związku z powyższym kolejnym warunkiem, który musi zostać spełniony, aby przeprowadzenie aukcji elektronicznej było możliwe jest złożenie co najmniej 3 ofert niepodlegających odrzuceniu tj. takich, w których wykonawcy dopełnili wymaganych formalności i których oferty były zgodne z prawem.

Nie można zastosować aukcji elektronicznej do zamówień dotyczących działalności twórczej lub naukowej. Jest to uzasadnione faktem, iż oferty z zakresu tych rodzajów działalności rzadko mogą się cechować zryczałtowaną ceną, co przekreśla sens aukcji, jako postępowania, w którym jeden z wykonawców wygrywa przetarg, oferując najkorzystniejsze warunki realizacji zamówienia, często przedstawiając po prostu ofertę najtańszą.

Automatyczna ocena ofert

Ważną cechą aukcji elektronicznej jest to, że zakłada ona automatyczną ocenę ofert bez konieczności ingerencji zamawiającego. System informatyczny ocenia oferty i przydziela każdej z nich odpowiednią liczbę punktów na podstawie wyników oceny. Kryteriami oceny ofert w aukcji elektronicznej mogą być wyłącznie te spośród kryteriów określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia znajdującej się w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia które:

a) umożliwiają automatyczną ocenę oferty w toku aukcji elektronicznej;
b) zostały użyte do oceny ofert przed otwarciem aukcji elektronicznej.

Automatyczną punktację ofert umożliwiać może kierowanie się m.in. takimi kryteriami jak cena, długość okresu gwarancji, termin realizacji oferty. Są to kryteria, którym przyporządkować można określone wartości liczbowe, co sprawia, że mogą być oceniane przez system. Zamawiający może postanowić, że zastosowanie w aukcji internetowej znajdą jedynie niektóre spośród kryteriów, które spełniają określone wyżej wymogi (np. może ustalić, że system dokonuje oceny jedynie na podstawie zadeklarowanego terminu realizacji oferty).

Oferty dopuszczone do aukcji elektronicznej już na starcie mają określone wartości punktowe. Początkową punktację ofert dopuszczonych do aukcji elektronicznej system ustala na podstawie kryteriów określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zgodnie z regułami określonymi przez zamawiającego. Krótko mówiąc, zamawiający ustala swoje preferencje, może chcieć by system wyżej punktował spełnienie pewnych kryteriów (np. niższej ceny lub szybkości reakcji serwisu przy jakiejś usłudze). Informację, które spośród kryteriów oceny ofert będą stosowane w toku aukcji zamawiający zamieszcza w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia.

Polecamy: Jakie są tryby udzielania zamówień publicznych? - negocjacje z ogłoszeniem

Zamawiający i wykonawcy komunikują się drogą elektroniczną. W praktyce jest to komunikacja za pośrednictwem poczty e-mail, co sprawia, iż wykonawcy koniecznie powinni podać do wiadomości zamawiającego adresy swoich elektronicznych skrzynek pocztowych. Ustawa jasno wskazuje, że wykonawcy, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu (poprawne i zgodne z prawem) otrzymują zaproszenie do udziału w aukcji drogą elektroniczną. Zaproszenie takie musi zawierać informację o:

1) pozycji złożonych przez zaproszonych wykonawców ofert i liczbie otrzymanych przez te oferty punktów;
2) minimalnej wartości postąpień składanych w trakcie aukcji;
3) terminie rozpoczęcia się aukcji;
4) terminie oraz warunkach zakończenia aukcji;
5) sposobie oceny ofert w toku aukcji.

Rejestracja i identyfikacja

Pełna informatyzacja tego etapu postępowania przetargowego wymusza na zamawiającym zawarcie w treści ogłoszenia o udzieleniu zamówienia wymagań dotyczących rejestracji i identyfikacji wykonawców, w tym wymagań technicznych urządzeń informatycznych, którymi się oni posługują. Ten obowiązek zamawiającego obejmuje konieczność wskazania przez niego w treści ogłoszenia adresu strony www, na której będzie przeprowadzana aukcja. Strona ta to specjalny system informatyczny, który umożliwia przeprowadzenie aukcji zgodnie z prawem zamówień publicznych.

Ten kolejny etap postępowania przetargowego jakim jest aukcja elektroniczna ma przebiegać szybko. Termin otwarcia aukcji elektronicznej nie może być krótszy niż 2 dni robocze liczone od dnia przekazania zaproszenia. W związku z tym aukcja elektroniczna jest jednoetapowa.

Postąpienia muszą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Uczestnicy aukcji elektronicznej są informowani na bieżąco o pozycji złożonych przez nich ofert, otrzymanej punktacji oraz punktacji najkorzystniejszej złożonej oferty. W ten sposób wykonawcy mogą rywalizować ze sobą dokonując korzystniejszych dla zamawiającego postąpień.

Do momentu zamknięcia aukcji elektronicznej nie są ujawniane informacje umożliwiające identyfikację wykonawców.

Termin zamknięcia aukcji elektronicznej dokonywanego przez zamawiającego zostaje określony w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia. Bezpośrednio po zamknięciu aukcji zamawiający podaje na stronie www nazwę (firmę) oraz adres wykonawcy, którego oferta została wybrana.

Wraz z zakończeniem aukcji elektronicznej kończy się całe postępowanie o udzielenie zamówienia, wobec czego dopiero po tej chwili wszyscy wykonawcy, którzy brali udział w postępowaniu (również ci, których oferty nie zostały zakwalifikowane do udziału w aukcji elektronicznej) mogą wnosić ewentualne sprzeciwy (w tym te dotyczące niedopuszczenia do udziału w aukcji).

Możliwość przeprowadzenia aukcji elektronicznej z pewnością przyczynia się do upowszechnienia wykorzystywania rozwiązań informatycznych w postępowaniach dotyczących zamówień publicznych. Zapewnia ona znaczne korzyści zamawiającym. Ponadto możliwość jej przeprowadzenia nie jest ograniczona - jak to ma miejsce w przypadku licytacji elektronicznej - wartością zamówienia.

Polecamy: Co zrobić, gdy zamawiający zatrzyma wadium?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

ZUS da 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

REKLAMA

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

REKLAMA