REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega aukcja elektroniczna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz  Piotrowski
Prawnik, aplikant radcowski.
Na czym polega aukcja elektroniczna?
Na czym polega aukcja elektroniczna?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na wstępie należy zwrócić uwagę na pewne zawiłości związane z samym terminem „aukcja elektroniczna”. Otóż przed nowelizacją prawa zamówień publicznych, która nastąpiła z dniem 25 maja 2006 r., pojęciem aukcji elektronicznej określony był odrębny tryb udzielania zamówień publicznych, w którym wykonawcy zgłaszający swoje oferty składali je za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej. Obecnie tryb ten, zgodnie z prawem zamówień publicznych nosi nazwę licytacji elektronicznej.

Czym jest aukcja

REKLAMA

Aukcja elektroniczna nie jest oddzielnym trybem udzielania zamówień publicznych, a jedynie możliwym etapem dodatkowym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jest niejako „dogrywką” następującą po właściwym postępowaniu, w której kilku wykonawców wyłonionych w tym postępowaniu może dokonywać postąpień, aż do momentu, w którym jeden z nich zgłosi ofertę, która nie zostanie „przebita” przez żadnego z pozostałych uczestników. Celem aukcji elektronicznej jest wybór najkorzystniejszej dla zamawiającego oferty. Zapewnia ona większy zysk zamawiającemu.

Możliwość przeprowadzenia aukcji elektronicznej nie jest ograniczona ani co do rodzaju przedmiotu zamówienia (może dotyczyć zamawiania usług, dostaw lub robót budowlanych) ani co do wartości zamówienia.

Uczestnicy aukcji elektronicznej dokonują tzw. postąpień, czyli przedstawiają korzystniejszą od pozostałych ofertę, wskutek czego zwycięża oferta najkorzystniejsza dla zamawiającego, tj. taka, dla której żaden z uczestników nie przedstawił oferty lepszej.

Zastosowanie aukcji elektronicznej przez zamawiającego jest możliwe w przypadku gdy całe postępowanie przetargowe jest prowadzone w trybie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) przetargu nieograniczonego;
b) przetargu ograniczonego lub
c) negocjacji z ogłoszeniem na podstawie art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Oznacza to, iż aukcja elektroniczna nie może zostać przeprowadzona np. w przypadku zastosowania do całego postępowania trybu licytacji elektronicznej.

REKLAMA

Jeżeli zamawiający przewidział w ogłoszeniu o zamówieniu przeprowadzenie aukcji elektronicznej, może taką aukcję przeprowadzić po dokonaniu oceny formalnoprawnej otrzymanych w zasadniczym postępowaniu przetargowym ofert. W związku z powyższym kolejnym warunkiem, który musi zostać spełniony, aby przeprowadzenie aukcji elektronicznej było możliwe jest złożenie co najmniej 3 ofert niepodlegających odrzuceniu tj. takich, w których wykonawcy dopełnili wymaganych formalności i których oferty były zgodne z prawem.

Nie można zastosować aukcji elektronicznej do zamówień dotyczących działalności twórczej lub naukowej. Jest to uzasadnione faktem, iż oferty z zakresu tych rodzajów działalności rzadko mogą się cechować zryczałtowaną ceną, co przekreśla sens aukcji, jako postępowania, w którym jeden z wykonawców wygrywa przetarg, oferując najkorzystniejsze warunki realizacji zamówienia, często przedstawiając po prostu ofertę najtańszą.

Automatyczna ocena ofert

Ważną cechą aukcji elektronicznej jest to, że zakłada ona automatyczną ocenę ofert bez konieczności ingerencji zamawiającego. System informatyczny ocenia oferty i przydziela każdej z nich odpowiednią liczbę punktów na podstawie wyników oceny. Kryteriami oceny ofert w aukcji elektronicznej mogą być wyłącznie te spośród kryteriów określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia znajdującej się w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia które:

a) umożliwiają automatyczną ocenę oferty w toku aukcji elektronicznej;
b) zostały użyte do oceny ofert przed otwarciem aukcji elektronicznej.

REKLAMA

Automatyczną punktację ofert umożliwiać może kierowanie się m.in. takimi kryteriami jak cena, długość okresu gwarancji, termin realizacji oferty. Są to kryteria, którym przyporządkować można określone wartości liczbowe, co sprawia, że mogą być oceniane przez system. Zamawiający może postanowić, że zastosowanie w aukcji internetowej znajdą jedynie niektóre spośród kryteriów, które spełniają określone wyżej wymogi (np. może ustalić, że system dokonuje oceny jedynie na podstawie zadeklarowanego terminu realizacji oferty).

Oferty dopuszczone do aukcji elektronicznej już na starcie mają określone wartości punktowe. Początkową punktację ofert dopuszczonych do aukcji elektronicznej system ustala na podstawie kryteriów określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zgodnie z regułami określonymi przez zamawiającego. Krótko mówiąc, zamawiający ustala swoje preferencje, może chcieć by system wyżej punktował spełnienie pewnych kryteriów (np. niższej ceny lub szybkości reakcji serwisu przy jakiejś usłudze). Informację, które spośród kryteriów oceny ofert będą stosowane w toku aukcji zamawiający zamieszcza w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia.

Polecamy: Jakie są tryby udzielania zamówień publicznych? - negocjacje z ogłoszeniem

Zamawiający i wykonawcy komunikują się drogą elektroniczną. W praktyce jest to komunikacja za pośrednictwem poczty e-mail, co sprawia, iż wykonawcy koniecznie powinni podać do wiadomości zamawiającego adresy swoich elektronicznych skrzynek pocztowych. Ustawa jasno wskazuje, że wykonawcy, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu (poprawne i zgodne z prawem) otrzymują zaproszenie do udziału w aukcji drogą elektroniczną. Zaproszenie takie musi zawierać informację o:

1) pozycji złożonych przez zaproszonych wykonawców ofert i liczbie otrzymanych przez te oferty punktów;
2) minimalnej wartości postąpień składanych w trakcie aukcji;
3) terminie rozpoczęcia się aukcji;
4) terminie oraz warunkach zakończenia aukcji;
5) sposobie oceny ofert w toku aukcji.

Rejestracja i identyfikacja

Pełna informatyzacja tego etapu postępowania przetargowego wymusza na zamawiającym zawarcie w treści ogłoszenia o udzieleniu zamówienia wymagań dotyczących rejestracji i identyfikacji wykonawców, w tym wymagań technicznych urządzeń informatycznych, którymi się oni posługują. Ten obowiązek zamawiającego obejmuje konieczność wskazania przez niego w treści ogłoszenia adresu strony www, na której będzie przeprowadzana aukcja. Strona ta to specjalny system informatyczny, który umożliwia przeprowadzenie aukcji zgodnie z prawem zamówień publicznych.

Ten kolejny etap postępowania przetargowego jakim jest aukcja elektroniczna ma przebiegać szybko. Termin otwarcia aukcji elektronicznej nie może być krótszy niż 2 dni robocze liczone od dnia przekazania zaproszenia. W związku z tym aukcja elektroniczna jest jednoetapowa.

Postąpienia muszą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Uczestnicy aukcji elektronicznej są informowani na bieżąco o pozycji złożonych przez nich ofert, otrzymanej punktacji oraz punktacji najkorzystniejszej złożonej oferty. W ten sposób wykonawcy mogą rywalizować ze sobą dokonując korzystniejszych dla zamawiającego postąpień.

Do momentu zamknięcia aukcji elektronicznej nie są ujawniane informacje umożliwiające identyfikację wykonawców.

Termin zamknięcia aukcji elektronicznej dokonywanego przez zamawiającego zostaje określony w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia. Bezpośrednio po zamknięciu aukcji zamawiający podaje na stronie www nazwę (firmę) oraz adres wykonawcy, którego oferta została wybrana.

Wraz z zakończeniem aukcji elektronicznej kończy się całe postępowanie o udzielenie zamówienia, wobec czego dopiero po tej chwili wszyscy wykonawcy, którzy brali udział w postępowaniu (również ci, których oferty nie zostały zakwalifikowane do udziału w aukcji elektronicznej) mogą wnosić ewentualne sprzeciwy (w tym te dotyczące niedopuszczenia do udziału w aukcji).

Możliwość przeprowadzenia aukcji elektronicznej z pewnością przyczynia się do upowszechnienia wykorzystywania rozwiązań informatycznych w postępowaniach dotyczących zamówień publicznych. Zapewnia ona znaczne korzyści zamawiającym. Ponadto możliwość jej przeprowadzenia nie jest ograniczona - jak to ma miejsce w przypadku licytacji elektronicznej - wartością zamówienia.

Polecamy: Co zrobić, gdy zamawiający zatrzyma wadium?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA