REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak stosować warianty przy zamówieniach publicznych?

Jak stosować warianty przy zamówieniach publicznych?
Jak stosować warianty przy zamówieniach publicznych?

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający może przed ogłoszeniem zamówienia prowadzić dyskusje z oferentami. Mogą one ułatwić przeprowadzenie postępowania. Podobnie rzecz ma się w przypadku wariantów ofert. Jak je wykorzystać, aby uprościć procedurę?

REKLAMA

Dialog z potencjalnymi oferentami przed zakończeniem opracowywania specyfikacji może pomóc w zidentyfikowaniu możliwości promowania równości szans i zrównoważonego rozwoju. Dyskusje te mogą umożliwić określenie najlepszego zakresu wymagań, tak aby były komercyjnie wykonalne, poprzez dokonanie sensownych uzgodnień co do alokacji ryzyka i zarządzania nim. Pomóc mogłoby także porównanie obecnych usług z usługami świadczonymi w innych miejscach. Korzystając z tej techniki, należy starannie unikać faworyzowania któregokolwiek z dostawców.

REKLAMA

Nawet po przeprowadzeniu takich badań rynkowych istnieje możliwość, że instytucja zamawiająca wciąż może nie mieć pewności, jak najlepiej wbudować standardy społeczne w dane specyfikacje techniczne. W takim przypadku warto poprosić potencjalnych oferentów, aby przesłali różne warianty odpowiedzialne społecznie. Oznacza to, że instytucja zamawiająca powinna określić minimalny zestaw specyfikacji technicznych dla produktu, jaki chce kupić, które będą się odnosić zarówno do oferty neutralnej, jak i do jej wariantu odpowiedzialnego społecznie.

W odniesieniu do tego drugiego instytucja zamawiająca doda do specyfikacji technicznych wymiar społeczny.

Ten wymiar społeczny musi być oczywiście powiązany z przedmiotem zamówienia (czyli z faktycznymi produktami, usługami lub robotamibu dowlanymi, które instytucja zamawiająca chce nabyć) oraz musi być zgodny ze wszystkimi przepisami i zasadami UE obowiązującymi w odniesieniu do specyfikacji technicznych w zamówieniach publicznych.

Po przesłaniu ofert instytucja zamawiająca może je ze sobą porównać (zarówno oferty neutralne, jak i te społecznie odpowiedzialne) na bazie tego samego zestawu kryteriów udzielania zamówień. W związku z tym instytucja zamawiająca może wykorzystać warianty do wsparcia standardów społecznych, zezwalając na porównanie rozwiązań standardowych z opcjami społecznymi (na podstawie takich samych standardowych wymagań technicznych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy mają swobodę przygotowywania ofert opartych na rozwiązaniu standardowym lub na jego wariancie, o ile instytucja zamawiająca nie zaleciła inaczej.

Polecamy: Na czym polega aukcja elektroniczna?

Zanim instytucja zamawiająca będzie mogła zaakceptować warianty w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, musi z wyprzedzeniem określić w dokumentacji przetargowej:

  • że warianty będą akceptowane;
  • minimalne specyfikacje społeczne, które warianty będą musiały spełniać (np. lepsza efektywność społeczna);
  • specyficzne wymagania co do prezentowania wariantów w ofertach (takie jak na przykład wymóg umieszczenia każdego wariantu w oddzielnej kopercie lub zaznaczenie, że wariant może być przekazany jedynie w połączeniu z ofertą neutralną).

REKLAMA

Nabywcy, którzy dopuszczają warianty, mogą porównywać oferty neutralne z wariantami odpowiedzialnymi społecznie — na bazie tych samych kryteriów udzielania zamówienia — i oceniać propozycje oferentów pod kątem dodatkowych korzyści w osiąganiu standardów społecznych oraz zadecydować, czy są one przystępne cenowo.

Jednym z przykładów jest zamówienie na usługi gastronomiczne dla administracji publicznej — instytucja zamawiająca mogłaby poprosić dostawców o zaprezentowanie oprócz oferty neutralnej (standardowej) także jej wariantu, który miałby wymiar społeczny (przygotowywanie dań niskokalorycznych, koszernych i bez soli, aby zaspokoić potrzeby zdrowotne lub religijne wszystkich kategorii użytkowników).

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: Komisja Europejska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA