REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować z „rażąco niskimi ofertami”?

Jak postępować z „rażąco niskimi ofertami”?
Jak postępować z „rażąco niskimi ofertami”?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na mocy dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, jeśli instytucje zamawiające uważają ofertę za rażąco niską, przed jej odrzuceniem muszą poprosić o wyjaśnienia. Jak w takiej sytuacji powinny zachować się strony zamówienia? Przeczytaj.

Dyrektywy stanowią, że wyjaśnienia mogą także odnosić się (między innymi) do zgodności z „postanowieniami dotyczącymi ochrony pracownika i warunków pracy obowiązującymi w miejscu wykonywania robót, usługi lub dostawy”. Tak więc dyrektywy dotyczące zamówień publicznych bezpośrednio łączą kwestię rażąco niskich ofert z kwestiami ochrony pracownika i warunków pracy. Niektóre praktyki, w tym ignorowanie wymaganych prawem warunków pracy, mogą powodować nieuczciwą konkurencję.

REKLAMA

W dyrektywach dotyczących zamówień publicznych określono procedury, które instytucja zamawiająca musi zastosować, zanim odrzuci ofertę, dlatego że jest ona rażąco niska76. Każdy przypadek powinien być rozpatrywany merytorycznie; nie dopuszcza się automatycznej dyskwalifikacji; oferenci powinni mieć możliwość odparcia postawionych im zarzutów; należy też przestrzegać warunku niedyskryminacji.

Polecamy: serwis Leasing

REKLAMA

Instytucja zamawiająca może poprosić na piśmie o podanie szczegółowych informacji, które uważa za niezbędne, ochrony pracownika i warunków pracy. Prośbę o podanie takich szczegółów można skierować też do innych podmiotów poza samym oferentem. Na przykład w przypadku warunków pracy może być właściwe skierowanie jej do związków zawodowych.

Zgodnie z dyrektywami dotyczącymi zamówień publicznych, jeśli instytucja zamawiająca uzyska informacje z innego źródła, winna „zweryfikować te elementy oferty poprzez ich skonsultowanie z oferentem, biorąc pod uwagę dostarczone środki dowodowe”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Praktyczne zasady takiej weryfikacji przez instytucję zamawiającą podlegają przepisom krajowym, co należy rozumieć tak, że te zasady muszą pozwalać oferentowi na przedstawienie swojego stanowiska. Jeśli postępowanie wyjaśniające wykaże, że oferta jest rażąco niska, instytucja zamawiająca może tę ofertę odrzucić (choć dyrektywy dotyczące zamówień publicznych nie nakładają na nią takiego obowiązku). Jednak w państwach członkowskich, które przyjęły przepisy w tej sprawie, instytucje zamawiające mogą pomimo to być zobowiązane do odrzucania takich ofert.

Francja: Władze miejscowości Ville d’Angers zauważyły, że pracownicy sektora sprzątania mają wyjątkowo ostre normy wydajności. W konsekwencji oferta, która jest szczególnie atrakcyjna ekonomicznie, gdyż zaproponowano w niej mniejszą liczbę pracowników niż należałoby zapewnić w celu posprzątania danej powierzchni na podstawie średnich wskaźników, zostanie uznana za rażąco niską i odrzucona, jeśli oferent nie będzie w stanie wyjaśnić, jak może zagwarantować tak niską cenę bez naruszania obowiązujących przepisów (takich jak przepisy dotyczące maksymalnej liczby godzin pracy na dobę).

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Źródło: Komisja Europejska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA