REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować z „rażąco niskimi ofertami”?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak postępować z „rażąco niskimi ofertami”?
Jak postępować z „rażąco niskimi ofertami”?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na mocy dyrektyw dotyczących zamówień publicznych, jeśli instytucje zamawiające uważają ofertę za rażąco niską, przed jej odrzuceniem muszą poprosić o wyjaśnienia. Jak w takiej sytuacji powinny zachować się strony zamówienia? Przeczytaj.

Dyrektywy stanowią, że wyjaśnienia mogą także odnosić się (między innymi) do zgodności z „postanowieniami dotyczącymi ochrony pracownika i warunków pracy obowiązującymi w miejscu wykonywania robót, usługi lub dostawy”. Tak więc dyrektywy dotyczące zamówień publicznych bezpośrednio łączą kwestię rażąco niskich ofert z kwestiami ochrony pracownika i warunków pracy. Niektóre praktyki, w tym ignorowanie wymaganych prawem warunków pracy, mogą powodować nieuczciwą konkurencję.

REKLAMA

REKLAMA

W dyrektywach dotyczących zamówień publicznych określono procedury, które instytucja zamawiająca musi zastosować, zanim odrzuci ofertę, dlatego że jest ona rażąco niska76. Każdy przypadek powinien być rozpatrywany merytorycznie; nie dopuszcza się automatycznej dyskwalifikacji; oferenci powinni mieć możliwość odparcia postawionych im zarzutów; należy też przestrzegać warunku niedyskryminacji.

Polecamy: serwis Leasing

Instytucja zamawiająca może poprosić na piśmie o podanie szczegółowych informacji, które uważa za niezbędne, ochrony pracownika i warunków pracy. Prośbę o podanie takich szczegółów można skierować też do innych podmiotów poza samym oferentem. Na przykład w przypadku warunków pracy może być właściwe skierowanie jej do związków zawodowych.

REKLAMA

Zgodnie z dyrektywami dotyczącymi zamówień publicznych, jeśli instytucja zamawiająca uzyska informacje z innego źródła, winna „zweryfikować te elementy oferty poprzez ich skonsultowanie z oferentem, biorąc pod uwagę dostarczone środki dowodowe”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praktyczne zasady takiej weryfikacji przez instytucję zamawiającą podlegają przepisom krajowym, co należy rozumieć tak, że te zasady muszą pozwalać oferentowi na przedstawienie swojego stanowiska. Jeśli postępowanie wyjaśniające wykaże, że oferta jest rażąco niska, instytucja zamawiająca może tę ofertę odrzucić (choć dyrektywy dotyczące zamówień publicznych nie nakładają na nią takiego obowiązku). Jednak w państwach członkowskich, które przyjęły przepisy w tej sprawie, instytucje zamawiające mogą pomimo to być zobowiązane do odrzucania takich ofert.

Francja: Władze miejscowości Ville d’Angers zauważyły, że pracownicy sektora sprzątania mają wyjątkowo ostre normy wydajności. W konsekwencji oferta, która jest szczególnie atrakcyjna ekonomicznie, gdyż zaproponowano w niej mniejszą liczbę pracowników niż należałoby zapewnić w celu posprzątania danej powierzchni na podstawie średnich wskaźników, zostanie uznana za rażąco niską i odrzucona, jeśli oferent nie będzie w stanie wyjaśnić, jak może zagwarantować tak niską cenę bez naruszania obowiązujących przepisów (takich jak przepisy dotyczące maksymalnej liczby godzin pracy na dobę).

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA