REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uwzględniać w zamówieniach dostepność dla osób niepełnosprawnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak uwzględniać w zamówieniach dostepność dla osób niepełnosprawnych?
Jak uwzględniać w zamówieniach dostepność dla osób niepełnosprawnych?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W myśl dyrektyw dotyczących zamówień publicznych w specyfikacjach technicznych zamieszczonych w dokumentacji zamówienia należy poruszyć kwestię dostępności robót, produktów lub usług, które są przedmiotem zamówienia. Dotyczy to również kryteriów dostępności dla niepełnosprawnych. W jaki sposób zawrzeć je w zamówieniu?

REKLAMA

Art. 23(1) dyrektywy 2004/18/EC stanowi, że „Ilekroć jest to możliwe... w specyfikacjach technicznych należy uwzględniać kryteria dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowania dla wszystkich”.

Jak wyjaśniono wcześniej, w przedmiocie zamówienia należy odzwierciedlić obowiązkowe wymagania krajowe wyszczególnione w stosownych przepisach dotyczących „dostępności dla wszystkich”.

REKLAMA

Należy bezwzględnie zadbać o to, aby kierownicy ds. zaopatrzenia mieli świadomość istnienia takich specyficznych przepisów krajowych w sprawie dostępności i projektowania dla wszystkich, a także o umieszczanie wszystkich wynikających z tych przepisów wymagań w dokumentacji przetargowej, głównie w formie specyfikacji technicznych.

Włochy: Ustawa Stanca stanowi, że wszystkie publiczne serwisy internetowe muszą być dostępne. W ustawie tej sformułowano zestaw wymagań, które należy zamieszczać w zamówieniach publicznych na serwisy internetowe. „Dekret wprowadzający zasady techniczne do ustawy 4/2004” składa się głównie z aneksów zawierających wymagania techniczne w zakresie dostępności internetu, opis metodyki oceny serwisów internetowych oraz wymagania dotyczące dostępności sprzętu i oprogramowania. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Leasing

REKLAMA

Głównym źródłem inspiracji dla autorów tych przepisów była inicjatywa dostępności do sieci (Web Accessibility Initiative) podjęta przez konsorcjum W3C oraz pozytywne doświadczenia z częścią 508 amerykańskiej ustawy o rehabilitacji (Rehabilitation Act). Za ocenę ważnych zamówień publicznych na produkty i usługi w dziedzinie ICT odpowiada Krajowe Centrum Informatyki w Administracji Publicznej, które ocenia, czy w dokumentacji przetargowej zamieszczono także wymogi dostępności wynikające z obowiązujących przepisów. Ustawa 4/2004 nakłada odpowiedzialność za monitorowanie egzekwowania tych przepisów na Urząd Prezesa Rady Ministrów oraz na centrum CNIPA. W 2006 r. oceniono 15 dużych projektów zamówień publicznych (o wartości 71 mln EUR), aby oszacować lub zwiększyć ich zgodność z przepisami dotyczącymi dostępności. Większość z tych projektów, prowadzonych przez 10 różnych administracji centralnych, koncentrowała się na zakupach serwisów internetowych i sprzętu.

Trudno wymagać, aby instytucje zamawiające były ekspertami w każdej dziedzinie społecznej. Instytucje te powinny pamiętać, że praktyki przyjęte w niektórych krajach poza UE mogą im ułatwić pracę nad rozwijaniem standardów dostępności. W USA część 508 ustawy o rehabilitacji (Rehabilitation Act) wymaga od federalnych instytucji zamawiających stosowania standardów dostępności w zamówieniach publicznych, co miało swoje reperkusje w różnych państwach członkowskich UE, a także wpłynęło na praktyki branżowe.

W UE Komisja Europejska opublikowała dwa upoważnienia normalizacyjne, aby wesprzeć zamieszczanie europejskich wymogów dostępności w zamówieniach publicznych na produkty i usługi w dziedzinie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT)56 oraz gospodarki terenami zabudowanymi57. Rezultaty fazy pierwszej wdrażania upoważnienia nr 376 są już dostępne — obejmują zestaw standardów dostępności oraz różne metody oceniania zgodności z tymi standardami przy zakupie technologii ICT.

Definiowanie wymogów zamówienia w specyfikacjach technicznych

Należy opracować jasne i precyzyjne specyfikacje techniczne. Należy zadbać o to, aby specyfikacje te były powiązanie z przedmiotem zamówienia, odzwierciedlały wszystkie właściwe wymagania społeczne oraz były przejrzyste i niedyskryminujące.

Należy wykorzystywać „najlepsze praktyki” wypracowane przez inne instytucje zamawiające. Należy korzystać z sieci kontaktów w celu zdobywania i rozpowszechniania informacji. Należy stosować specyfikacje dotyczące osiągów lub funkcjonalne, aby zachęcać do składania nowatorskich, społecznie odpowiedzialnych ofert. Należy rozważyć uwzględnienie kwestii społecznych w metodach produkcji i realizacji procesów.

W przypadku braku pewności co do faktycznego istnienia, ceny lub jakości społecznie odpowiedzialnych produktów lub usług można poprosić oferentów o złożenie społecznie odpowiedzialnych wariantów ofert. W sytuacjach, gdy jest to właściwe, należy rozważyć możliwość zastrzeżenia zamówienia dla zakładów pracy chronionej lub jego realizacji w kontekście programów zatrudnienia chronionego. Należy zadbać o zamieszczenie w specyfikacjach wszystkich pożądanych wyników — nie można ich dodać w dalszych etapach procesu.

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA