Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?
REKLAMA
REKLAMA
Kryteria wyboru koncentrują się na zdolności firm do realizacji zamówienia, o które się ubiegają. Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych zawierają zestawy zasad wyboru: kryteria dyskwalifikacji oraz zasady związane z potencjałem technicznym i ekonomicznym.
REKLAMA
Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych zawierają wyczerpującą listę przypadków, w których sytuacja osobista kandydata lub oferenta może prowadzić do jego wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Niektóre z tych mankamentów mogą być natury społecznej. Na przykład kandydaci lub oferenci mogą zostać zdyskwalifikowani:
- za niezapłacenie składek na ubezpieczenie społeczne lub
- gdy podmiot gospodarczy „został skazany prawomocnym orzeczeniem sądu (tzn. orzeczeniem kończącym postępowanie w sprawie — res judicata — na mocy przepisów prawa obowiązujących w danym kraju) za jakiekolwiek wykroczenie naruszające zasady etyki zawodowej61 lub „został uznany winnym poważnego naruszenia zasad etyki zawodowej (co zostało dowiedzione w dowolny sposób, który instytucja zamawiająca może przedstawić”, przy założeniu, że pojęcie „poważnego naruszenia zasad etyki zawodowej” zostało zdefiniowane w przepisach krajowych.
Termin „poważne naruszenie zasad etyki zawodowej” nie został jeszcze zdefiniowany w prawodawstwie europejskim ani w orzecznictwie UE.
Z tego względu to w gestii każdego państwa członkowskiego pozostaje zdefiniowanie tego pojęcia w przepisach krajowych oraz określenie, czy nieprzestrzeganie pewnych obowiązków społecznych stanowi poważne naruszenie zasad etyki zawodowej.
Polecamy: Na czym polega przetarg ograniczony?
Co jest dozwolone
- Dyskwalifikacja oferenta, który został skazany prawomocnym orzeczeniem sądu (res judicata) za złamanie przepisów krajowych zabraniających pracy nierejestrowanej, dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy lub zabraniających dyskryminacji z różnych względów (ze względu na rasę, płeć, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, przekonania religijne itd.).
- Dyskwalifikacja oferenta, który nie wprowadził polityki równych szans, jak tego wymagają przepisy krajowe państwa członkowskiego, w którym instytucja zamawiająca ma siedzibę, przy założeniu, że złamanie przepisów zostało uznane w danym państwie członkowskim za poważne naruszenie zasad etyki zawodowej.
Co nie jest dozwolone
- Dyskwalifikacja potencjalnego oferenta na podstawie jego przekonań politycznych lub osobistych, które nie mają związku z etyką zawodową.
Polecamy: serwis Leasing
Źródło: Komisja Europejska
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.