REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Pzp: tryb negocjacyjny i waloryzacja wartości kontraktu zachętą dla MŚP

EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
W tym miesiącu planowane jest zakończenie prac nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych. /Fot. Shutterstock
W tym miesiącu planowane jest zakończenie prac nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych. /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dobiegają końca prace na projektem nowego Prawa zamówień publicznych. Dla zwiększenia udziału przedstawicieli sektora MŚP w postępowaniach ustawa przewiduje prowadzenie negocjacji już w trybie podstawowym oraz możliwość waloryzacji wartości kontraktu i płatności zaliczkowych.

Czy zmiany w Prawie zamówień publicznych spopularyzują tryb negocjacyjny?

Jeszcze w tym miesiącu planowane jest zakończenie prac nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych. Głównym celem zmian jest zwiększenie liczby oferentów startujących w przetargach. W szczególności przedstawicieli sektora małych i średnich przedsiębiorstw, którzy do tej pory niechętnie brali udział w postępowaniach. W tym celu planowany jest szereg gruntownych zmian w sposobie wyboru i realizacji ofert w trybie zamówień publicznych. Najważniejszymi z perspektywy biznesu wydają się zmiany dotyczące możliwości waloryzacji wartości zamówienia, nawet przed zawarciem umowy oraz wprowadzenia częściowych zaliczek. Nie można jednak pomijać roli wprowadzenia tzw. trybu podstawowego dla małych przetargów, który zakłada możliwość stosowania trybu negocjacyjnego.

REKLAMA

Dotychczas tryb negocjacyjny był stosowany jedynie w niewielkiej części prowadzonych w Polsce postępowań. Dane gromadzone przez Urząd Zamówień Publicznych pokazują, że w ten sposób rozstrzygano jedynie niecały procent przetargów. Większość instytucji wybiera tryb przetargu nieograniczonego, ponieważ są do niego przyzwyczajone i uznają go za bezpieczniejszy sposób wyłonienia najkorzystniejszej oferty. Choć w przypadku wielu produktów jest to rzeczywiście słuszne postępowanie, to przy wyborze różnego typu usług, czy też produktów finansowych, w tym ubezpieczeń, gdzie istnieje możliwość spersonalizowania oferty, zastosowanie trybu negocjacyjnego jest bardziej wskazane i może przynieść lepsze efekty – zauważa Łukasz Górny, radca prawny, Dyrektor Departamentu Rozwoju EIB SA.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Jakie korzyści niesie ze sobą tryb negocjacyjny pokazują ubezpieczenia

REKLAMA

Zakup ubezpieczenia chroniącego majątek firmy bądź instytucji jest dobrym przykładem pokazującym zasadność zastosowania trybu negocjacyjnego do wyboru najkorzystniejszej oferty. Należy bowiem pamiętać, że podstawą dobrze skonstruowanej umowy ubezpieczenia dla organizacji jest dokładna analiza wszelkich ryzyk, z jakimi musi się liczyć zarówno ubezpieczyciel, jak i ubezpieczony. Najlepszym sposobem na wypracowanie rozwiązania satysfakcjonującego obie strony kontraktu jest zatem dialog, a nie sztywne trzymanie się zapisów zamówienia bądź bazowanie na standardowych rozwiązaniach. Każdy program ubezpieczenia korporacyjnego jest produktem wysoce spersonalizowanym. Zastosowanie trybu negocjacyjnego pozwala stronom lepiej zrozumieć potrzeby zamawiającego i możliwości dostawcy, dzięki czemu ostatecznie przedstawiana oferta lepiej spełnia oczekiwania i zapewnia skuteczniejszą ochronę.

REKLAMA

Owszem, w przetargu nieograniczonym istnieje możliwość składania zapytań do SIWZ, które mogą spowodować zmianę wymagań. Jednak jest to bardzo formalna ścieżka, która może wydłużyć proces wyboru oferty. Co więcej, duża liczba wniosków, jakie zazwyczaj ubezpieczyciele kierują do zamawiającego, może spowodować, że najbardziej istotne kwestie nie zostaną odpowiednio wyjaśnione. Dialog i bezpośrednie spotkania przewidziane w trybie negocjacyjnym pozwalają lepiej zrozumieć sytuację ubezpieczonego i mogą skłonić ubezpieczyciela do łagodniejszego potraktowania niektórych ryzyk, które zostały zaprezentowane w pełnym świetle. Może też się okazać, że niektóre wymagania zamawiającego okażą się niemożliwe do spełnienia, a osiągnięcie kompromisu jest możliwe wyłącznie w toku rozmowy – dodaje Łukasz Górny z EIB SA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowanie trybu negocjacyjnego może zatem również mieć pozytywny wpływ na atrakcyjność ceny zawartej w ofercie ostatecznej. Istotą ubezpieczenia jest przejęcie skutków finansowych określonych ryzyk przez ubezpieczyciela. Musi zatem odpowiednio wycenić nie tylko wartość potencjalnych strat, ale też prawdopodobieństwo ich wystąpienia. W związku z tym musi dokładnie znać sytuację i warunki prowadzenia działalności przez ubezpieczonego oraz wiedzieć jakie zabezpieczenia swojego majątku on stosuje. Musi też wiedzieć jaką część ewentualnych szkód może ubezpieczony pokryć z własnej kieszeni. Szczegółowe ustalenie tych informacji oraz ewentualną zmianę postanowień najlepiej prowadzić na drodze negocjacji i bezpośredniego dialogu. W przeciwnym wypadku ubezpieczyciel może podejść do ryzyka konserwatywnie i będzie kalkulował cenę w oparciu o górne wartości dla poszczególnych ryzyk, czyli zaoferuje cenę najwyższą z możliwych, żeby nie narazić się na straty.

Waloryzacja i zaliczki bardzo istotne

Kolejnym ważnym elementem projektu nowego Prawa zamówień publicznych, który może pozytywnie wpłynąć na liczbę oferentów oraz zwiększenie udziału przedstawicieli sektora MSP w postępowaniach, jest możliwość waloryzacji wartości kontraktu. Rozwiązanie to jest szczególnie istotne w przypadku umów długoletnich oraz realizacji inwestycji.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja rynkowa wpływa na wysokość cen produktów, w związku z czym złożona nawet kilka miesięcy wcześniej oferta może okazać się nieadekwatna. Na szczęście sytuację tę przewidziano w nowych zasadach postępowań publicznych. Co więcej, waloryzacja ceny może nastąpić nawet jeszcze przed ostatecznym podpisaniem umowy, jeżeli postępowanie się przedłużało lub rynkowe zjawiska spowodowały gwałtowną zmianę uwarunkowań. Do sytuacji takich może w szczególności dochodzić przy realizacji inwestycji budowlanych, gdzie ceny materiałów potrafią skokowo rosnąć, a w trakcie budowy mogą pojawić się czynniki zmuszające wykonawcę do zastosowania innej technologii lub przeprowadzenia dodatkowych czynności wynikających np. z potrzeby zabezpieczenia obiektów zabytkowych odkrytych w trakcie prac – mówi Łukasz Górny z EIB SA.

Drugim istotnym zapisem zwiększającym atrakcyjność kontraktów długoletnich w oczach oferentów jest możliwość płatności zaliczkowych. Obecnie wykonawcy zamówień publicznych realizując umowę, praktycznie kredytują zlecającego, ponieważ muszą samodzielnie pokryć koszty z góry. Wprowadzenie częściowych płatności w toku trwania kontraktu pozwalają zatem zdjąć część obciążenia finansowego z wykonawców.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA