REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Pzp: tryb negocjacyjny i waloryzacja wartości kontraktu zachętą dla MŚP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
W tym miesiącu planowane jest zakończenie prac nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych. /Fot. Shutterstock
W tym miesiącu planowane jest zakończenie prac nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych. /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dobiegają końca prace na projektem nowego Prawa zamówień publicznych. Dla zwiększenia udziału przedstawicieli sektora MŚP w postępowaniach ustawa przewiduje prowadzenie negocjacji już w trybie podstawowym oraz możliwość waloryzacji wartości kontraktu i płatności zaliczkowych.

Czy zmiany w Prawie zamówień publicznych spopularyzują tryb negocjacyjny?

Jeszcze w tym miesiącu planowane jest zakończenie prac nad projektem nowego Prawa zamówień publicznych. Głównym celem zmian jest zwiększenie liczby oferentów startujących w przetargach. W szczególności przedstawicieli sektora małych i średnich przedsiębiorstw, którzy do tej pory niechętnie brali udział w postępowaniach. W tym celu planowany jest szereg gruntownych zmian w sposobie wyboru i realizacji ofert w trybie zamówień publicznych. Najważniejszymi z perspektywy biznesu wydają się zmiany dotyczące możliwości waloryzacji wartości zamówienia, nawet przed zawarciem umowy oraz wprowadzenia częściowych zaliczek. Nie można jednak pomijać roli wprowadzenia tzw. trybu podstawowego dla małych przetargów, który zakłada możliwość stosowania trybu negocjacyjnego.

REKLAMA

Dotychczas tryb negocjacyjny był stosowany jedynie w niewielkiej części prowadzonych w Polsce postępowań. Dane gromadzone przez Urząd Zamówień Publicznych pokazują, że w ten sposób rozstrzygano jedynie niecały procent przetargów. Większość instytucji wybiera tryb przetargu nieograniczonego, ponieważ są do niego przyzwyczajone i uznają go za bezpieczniejszy sposób wyłonienia najkorzystniejszej oferty. Choć w przypadku wielu produktów jest to rzeczywiście słuszne postępowanie, to przy wyborze różnego typu usług, czy też produktów finansowych, w tym ubezpieczeń, gdzie istnieje możliwość spersonalizowania oferty, zastosowanie trybu negocjacyjnego jest bardziej wskazane i może przynieść lepsze efekty – zauważa Łukasz Górny, radca prawny, Dyrektor Departamentu Rozwoju EIB SA.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Jakie korzyści niesie ze sobą tryb negocjacyjny pokazują ubezpieczenia

REKLAMA

Zakup ubezpieczenia chroniącego majątek firmy bądź instytucji jest dobrym przykładem pokazującym zasadność zastosowania trybu negocjacyjnego do wyboru najkorzystniejszej oferty. Należy bowiem pamiętać, że podstawą dobrze skonstruowanej umowy ubezpieczenia dla organizacji jest dokładna analiza wszelkich ryzyk, z jakimi musi się liczyć zarówno ubezpieczyciel, jak i ubezpieczony. Najlepszym sposobem na wypracowanie rozwiązania satysfakcjonującego obie strony kontraktu jest zatem dialog, a nie sztywne trzymanie się zapisów zamówienia bądź bazowanie na standardowych rozwiązaniach. Każdy program ubezpieczenia korporacyjnego jest produktem wysoce spersonalizowanym. Zastosowanie trybu negocjacyjnego pozwala stronom lepiej zrozumieć potrzeby zamawiającego i możliwości dostawcy, dzięki czemu ostatecznie przedstawiana oferta lepiej spełnia oczekiwania i zapewnia skuteczniejszą ochronę.

REKLAMA

Owszem, w przetargu nieograniczonym istnieje możliwość składania zapytań do SIWZ, które mogą spowodować zmianę wymagań. Jednak jest to bardzo formalna ścieżka, która może wydłużyć proces wyboru oferty. Co więcej, duża liczba wniosków, jakie zazwyczaj ubezpieczyciele kierują do zamawiającego, może spowodować, że najbardziej istotne kwestie nie zostaną odpowiednio wyjaśnione. Dialog i bezpośrednie spotkania przewidziane w trybie negocjacyjnym pozwalają lepiej zrozumieć sytuację ubezpieczonego i mogą skłonić ubezpieczyciela do łagodniejszego potraktowania niektórych ryzyk, które zostały zaprezentowane w pełnym świetle. Może też się okazać, że niektóre wymagania zamawiającego okażą się niemożliwe do spełnienia, a osiągnięcie kompromisu jest możliwe wyłącznie w toku rozmowy – dodaje Łukasz Górny z EIB SA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowanie trybu negocjacyjnego może zatem również mieć pozytywny wpływ na atrakcyjność ceny zawartej w ofercie ostatecznej. Istotą ubezpieczenia jest przejęcie skutków finansowych określonych ryzyk przez ubezpieczyciela. Musi zatem odpowiednio wycenić nie tylko wartość potencjalnych strat, ale też prawdopodobieństwo ich wystąpienia. W związku z tym musi dokładnie znać sytuację i warunki prowadzenia działalności przez ubezpieczonego oraz wiedzieć jakie zabezpieczenia swojego majątku on stosuje. Musi też wiedzieć jaką część ewentualnych szkód może ubezpieczony pokryć z własnej kieszeni. Szczegółowe ustalenie tych informacji oraz ewentualną zmianę postanowień najlepiej prowadzić na drodze negocjacji i bezpośredniego dialogu. W przeciwnym wypadku ubezpieczyciel może podejść do ryzyka konserwatywnie i będzie kalkulował cenę w oparciu o górne wartości dla poszczególnych ryzyk, czyli zaoferuje cenę najwyższą z możliwych, żeby nie narazić się na straty.

Waloryzacja i zaliczki bardzo istotne

Kolejnym ważnym elementem projektu nowego Prawa zamówień publicznych, który może pozytywnie wpłynąć na liczbę oferentów oraz zwiększenie udziału przedstawicieli sektora MSP w postępowaniach, jest możliwość waloryzacji wartości kontraktu. Rozwiązanie to jest szczególnie istotne w przypadku umów długoletnich oraz realizacji inwestycji.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja rynkowa wpływa na wysokość cen produktów, w związku z czym złożona nawet kilka miesięcy wcześniej oferta może okazać się nieadekwatna. Na szczęście sytuację tę przewidziano w nowych zasadach postępowań publicznych. Co więcej, waloryzacja ceny może nastąpić nawet jeszcze przed ostatecznym podpisaniem umowy, jeżeli postępowanie się przedłużało lub rynkowe zjawiska spowodowały gwałtowną zmianę uwarunkowań. Do sytuacji takich może w szczególności dochodzić przy realizacji inwestycji budowlanych, gdzie ceny materiałów potrafią skokowo rosnąć, a w trakcie budowy mogą pojawić się czynniki zmuszające wykonawcę do zastosowania innej technologii lub przeprowadzenia dodatkowych czynności wynikających np. z potrzeby zabezpieczenia obiektów zabytkowych odkrytych w trakcie prac – mówi Łukasz Górny z EIB SA.

Drugim istotnym zapisem zwiększającym atrakcyjność kontraktów długoletnich w oczach oferentów jest możliwość płatności zaliczkowych. Obecnie wykonawcy zamówień publicznych realizując umowę, praktycznie kredytują zlecającego, ponieważ muszą samodzielnie pokryć koszty z góry. Wprowadzenie częściowych płatności w toku trwania kontraktu pozwalają zatem zdjąć część obciążenia finansowego z wykonawców.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA