REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szersze i bezpłatne udostępnianie informacji o przetargach

Subskrybuj nas na Youtube
Szersze i bezpłatne udostępnianie informacji o przetargach /shutterstock.com
Szersze i bezpłatne udostępnianie informacji o przetargach /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W Bydgoszczy odbyła się konferencja „Prawo do przedsiębiorczości. Małe firmy, wielkie zmiany”, podczas której przedsiębiorcy rozmawiali nowych rozwiązaniach, jakie przyniosła reforma prawa gospodarczego, w tym Konstytucja dla Biznesu. Dyskutowana była także kwestia zmian w zamówieniach publicznych.

Zastanowimy się, jak sprawić, żeby informacje o przetargach były przedsiębiorcom udostępniane w jak najszerszym stopniu i bezpłatnie – zapowiedziała Barbara Loba, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, odpowiadając na postulaty bydgoskich przedsiębiorców.„Tak jak wojewoda prowadzi dziennik urzędowy, w którym ogłaszane są wszystkie uchwały samorządowe, tak mógłby prowadzić ogólnodostępny katalog przetargów publicznych” – proponował Romuald Kosieniak, szef Centrum Doradztwa Kosieniak i Partnerzy oraz wiceprzewodniczący Zarządu Pracodawców Pomorza i Kujaw. „Taki rejestr prowadzony przez wojewodę bardzo ułatwiłby przedsiębiorcom dostęp do informacji o przetargach wszelkiego rodzaju” – przekonywał.

REKLAMA

REKLAMA

Jako barierę dla udziału MŚP w rynku zamówień publicznych wskazał również wysokie opłaty związane z odwołaniami od przetargów.

„Opłaty związane z odwołaniami są zaporowe. Najniższa wynosi 7,5 tys. zł. Wbrew pozorom dla małych i średnich przedsiębiorstw jest to dosyć duża kwota” – zwrócił uwagę Kosieniak. „Często jest tak, że przedsiębiorca czuje się skrzywdzony wynikiem przetargu, ale nie wnosi odwołania ze względu na barierę finansową” – argumentował.

Barbara Loba, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, poinformowała, że urząd pracuje nad zmianami w prawie.

REKLAMA

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„1 stycznia 2020 r. ruszy platforma zamówieniowa, w której będą publikowane wszystkie ogłoszenia zbiorczo. Zastanowimy się, jak sprawić, żeby informacje o przetargach były udostępniane przedsiębiorcom w jak najszerszym stopniu i bezpłatnie” - zadeklarowała. Przyznała, że do UZP trafiło już wiele postulatów dotyczących kosztów odwołań. "Trwają prace nad nowymi regulacjami, mam nadzieję, że uda się wyeliminować zidentyfikowane problemy” – powiedziała.

Katarzyna Lenc z Biura Podatkowo-Rachunkowego Lenc s.j. podczas konferencji zwróciła uwagę na uciążliwość korekt związanych z jednolitym plikiem kontrolnym.

„Dostaję drogą mailową z Ministerstwa Finansów komunikaty o błędach w JPK, w których chodzi tylko o zmianę daty. Mam sporządzić korektę deklaracji VAT, mimo że taka korekta nic nie zmienia kompletnie, a tych pism jest sporo” – mówiła.

Maciej Sznyra, naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu potwierdził, że urząd otrzymuje informacje, iż niektóre raporty nie przekładają się na konkretne zmiany i wymagają "korekty dla korekty". Podkreślał, że JPK to nowe narzędzie. „Zbieramy doświadczenia związane z JPK_VAT, przyjmujemy uwagi od przedsiębiorców" – zapewniał.

Z kolei Paweł Nalewajk z firmy CNC Connect z Bydgoszczy w rozmowie z PAP zwrócił uwagę na potrzebę szybszego zwrotu podatku VAT dla firm.

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Zobacz: Zamówienia publiczne

„Uważam, że nie można uszczelniać systemu podatków tylko jednostronnie, tak żeby ściągalność VAT była większa. Z drugiej strony trzeba też pamiętać o przedsiębiorcach. Teraz przedsiębiorca czeka na zwrot 60 dni od momentu wystawienia deklaracji, a jeśli pojawi się w niej błąd, termin ten niestety wydłuża się o kolejne 60 dni” – zaznaczył Nalewajk.

Jak mówił, co prawda jest możliwość ubiegania się o szybszy zwrot VAT-u w przypadku stosowania mechanizmu podzielonej płatności, ale jak powiedział „każdy unika tego rozwiązania jak ognia”.

„Dla wielu moich znajomych, którzy zaczynają prowadzić firmy, te pieniądze na obrót są bardzo ważne, szczególnie przy zatorach płatniczych, gdy ich kontrahenci z kolei nie regulują płatności w terminie. Te pieniądze zablokowane na VAT mogłyby zostać w międzyczasie wykorzystane chociażby na zakup materiałów do produkcji” – wskazał.

„Prawo do przedsiębiorczości. Małe firmy, wielkie zmiany” to cykl kilkudziesięciu spotkań informacyjnych w całej Polsce; ich organizatorami są Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Dotychczas w 62 spotkaniach uczestniczyło już prawie cztery tysiące przedsiębiorców.

Konferencjom towarzyszy strefa informacyjna, w ramach której do dyspozycji przedsiębiorców są m.in. przedstawiciele resortu finansów, administracji skarbowej czy ZUS.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA