REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma prawa zamówień publicznych 2018

Reforma prawa zamówień publicznych 2018 /fot. shutterstock
Reforma prawa zamówień publicznych 2018 /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przedstawiło projekt reformy zamówień publicznych. Według Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) to dobry kierunek zmian.

REKLAMA

Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) wyrażają poparcie dla naczelnych założeń, które przyświecają Ministerstwu. FPP i CALPE zwracają także uwagę, że najpilniejszym wyzwaniem stojącym w najbliższym czasie przed systemem udzielania zamówień publicznych jest powszechna elektronizacja. Pełna elektronizacja powinna, zgodnie z prawem unijnym, funkcjonować od października 2018 r. – a więc nie zostało już wiele czasu.

REKLAMA

„W nowej ustawie powinny zostać utrzymane rozwiązania z ostatnich lat, które są bardzo istotne ze względu na rynek pracy – czyli obowiązek zatrudniania na podstawie umowy o pracę. Podobnie, należy utrzymać rozwiązanie ważne z punktu widzenia stabilności wykonywania umowy – przede wszystkim mechanizmy waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy w związku ze zmianami obciążeń publiczno-prawnych i minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wynagrodzenia godzinowego. Federacja Przedsiębiorców Polskich docenia, że jedynymi propozycjami Ministerstwa dotyczącymi progów stosowania ustawy jest utrzymanie progu 30 tys. euro lub jego obniżenie do 14 tys. euro. Szkoda, że nie ma propozycji obniżenia do ok. 5 tys. zł. (próg transakcji gotówkowych, a więc zwykle w obrocie i tak konieczny jest przelew bankowy). Nie ma bowiem skuteczniejszego mechanizmu podnoszącego efektywność wydatkowania środków publicznych, niż wyzwolenie konkurencji między przedsiębiorcami. Już dzisiaj można stwierdzić, że w przypadku zamówień, które nie zależą od osobistych przymiotów wykonawców, a dotyczą towarów i usług powszechnie dostępnych na rynku – powinno się dokonywać zakupów przejrzyście i konkurencyjnie. Transparentne wydatkowanie środków ma szczególne znaczenie na najniższym poziomie – w gminach, ponieważ umożliwia zaangażowanie społeczności lokalnej” – wskazuje Grzegorz Lang, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich i Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Spośród dziesięciu wyzwań, które wskazało Ministerstwo, zdaniem FPP priorytetem są:

  1. Brak powiązania wydatków z realizacją celów strategicznych państwa – często przedsiębiorcy mają wrażenie braku koordynacji strategii państwa z faktycznymi decyzjami podejmowanymi przez zamawiających. To trzeba zmienić. Spójność przekazu i działania to jeden z fundamentów zaufania przedsiębiorców do państwa.
  2. Niejednolitość interpretacji i stosowania ustawy Pzp – jest to bolączka polskiego systemu prawnego. Bardzo dobrze, że Ministerstwo widzi ten problem i podejmuje się z nimi zmierzyć. Mnogość organów uprawnionych do intepretowania ustawy Prawa zamówień publicznych, choćby w trakcie rozmaitych kontroli, powoduje „szum informacyjny” i uniemożliwia racjonalne prowadzenie działalności.

Nieproporcjonalne przerzucanie ryzyk dotyczących realizacji umowy na wykonawców – to prawdopodobnie największy problem, z jakim stykają się przedsiębiorcy. Federacja Przedsiębiorców Polskich od początku podnosiła, że należy wprowadzić mechanizmy zapobiegające zbyt jednostronnym umowom w sprawach zamówień publicznych. Przykładami najbardziej szkodliwych praktyk na rynku zamówień publicznych jest narzucanie wykonawcom bardzo długich terminów zapłaty, wymuszanie zrzeczenia się roszczeń z tytułu niewykonania umowy przez zamawiających, a w sektorze medycznym – także zakaz cesji, nawet opóźnionego wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Zamówienie publiczne

Źródło: Federacja Przedsiębiorców Polskich

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA