REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga, ważna zmiana. Od 2025 obowiązuje nowa Polska Klasyfikacja Działalności: PKD 2025

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Od 2025 nowa PKD - Polska Klasyfikacja Działalności, jak się przygotować
Od 2025 nowa PKD - Polska Klasyfikacja Działalności, jak się przygotować
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia 2025 roku przedsiębiorców w Polsce czeka ważna zmiana. W życie wchodzi nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025). Dostosowanie działalności firm do nowych kodów będzie kluczowe nie tylko dla zgodności z przepisami, ale także dla lepszego dopasowania biznesu do aktualnych realiów gospodarczych.

PKD 2025 zastąpi dotychczas obowiązującą wersję PKD 2007, odzwierciedlając zmiany w Statystycznej Klasyfikacji Działalności Gospodarczych w Unii Europejskiej (Statistical Classification of Economic Activities in the European Community NACE).
– Wprowadzenie nowej klasyfikacji to odpowiedź na rozwój m.in. takich obszarów, jak gospodarka cyfrowa, cyrkulacyjna czy bio-gospodarka oraz na rosnącą rolę nowych technologii co umożliwia dostosowanie do aktualnych realiów rynkowych oraz społecznych – podkreśla Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl

REKLAMA

REKLAMA

Nowa klasyfikacja działalności: czym PKD 2025 różni się od zmienianej klasyfikacji?

PKD 2025 wprowadza szereg nowych podklas, które odpowiadają na współczesne potrzeby rynku. Działalności, takie jak "Działalność brokerów i agentów energii elektrycznej" (35.40.Z) czy "Pośrednictwo w zakresie działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej" (82.40.Z), zostały szczegółowo opisane, co ułatwia przedsiębiorcom ich identyfikację.

Zmiany obejmują również:

  • podziały dotychczasowych podklas na bardziej precyzyjne kategorie,
  • wprowadzenie nowych kategorii dla działalności powstałych w wyniku postępu technologicznego,
  • aktualizację i przeniesienie niektórych podklas do innych grup. 

– To ważny krok w harmonizacji danych statystycznych w Unii Europejskiej i dostosowaniu krajowego systemu rejestracji działalności gospodarczej do współczesnych realiów. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują swoje wpisy, unikną problemów w przyszłości –podkreśla ekspertka w Systim.pl.

REKLAMA

Okres przejściowy w PKD: do kiedy można stosować PKD 2007

Okres przejściowy dla przedsiębiorców potrwa do końca 2026 roku. W tym czasie możliwe będzie stosowanie zarówno kodów PKD 2007, jak i PKD 2025. Od 1 stycznia 2027 roku nastąpi automatyczne przeklasyfikowanie działalności w rejestrach takich jak CEIDG, REGON czy KRS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak, jak oceniają eksperci automatyczne przypisanie kodów, szczególnie dla działalności, które wcześniej były opisywane ogólnikowo, może skutkować błędami. Na przykład działalności przechodzące z jednej kategorii na kilka nowych mogą zostać zaklasyfikowane niezgodnie z rzeczywistością. 
– Samodzielne zgłoszenie zmian do rejestrów w okresie przejściowym to kluczowy krok, zwłaszcza dla firm, które funkcjonują w złożonych branżach. Automatyczne przeklasyfikowanie, choć wygodne, może prowadzić do nieporozumień i dodatkowych kosztów administracyjnych – przestrzega Beata Tęgowska.

Polecamy: Komplet podatki 2025

PKD 2025: co daje nowa klasyfikacja

Zmiana PKD to nie tylko wyzwanie, ale i szansa. – Wprowadzenie nowych podklas daje przedsiębiorcom możliwość dokładniejszego opisu działalności, co może mieć istotne znaczenie w procesach uzyskiwania wsparcia publicznego czy w kontaktach z kontrahentami – ocenia ekspertka Systim. – Firmy, które wykorzystają okres przejściowy na dostosowanie się do nowych kodów, będą bardziej konkurencyjne na rynku – podkreśla.
W opinii Beaty Tęgowskiej, PKD 2025 to krok w stronę nowoczesności, ale jego wprowadzenie wymaga zaangażowania firm. – Przedsiębiorcy powinni więc przede wszystkim dokładnie przeanalizować zmiany w PKD 2025, porównać je z dotychczasowymi kodami i zgłosić zmiany działalności do CEIDG, KRS lub REGON w okresie przejściowym.
– Warto by skorzystali także ze wsparcia, np. z kluczy powiązań i interpretacyjnych opracowanych przez GUS, aby upewnić się, że nowy kod dokładnie odzwierciedla specyfikę ich działalności – rekomenduje ekspertka.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA