REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
windykacja należności kiedy rozpocząć po jakim czasie
Windykacja należności - kiedy rozpocząć, po jakim czasie?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

rozwiń >

Kiedy czas na windykację należności?

Posiadanie pełnej kontroli nad finansami to fundament skutecznego zarządzania firmą. Jednym z kluczowych aspektów tej kontroli jest umiejętność rozpoznania momentu, w którym warto podjąć działania windykacyjne w celu zapewnienia wpływu należności od kontrahentów.

REKLAMA

REKLAMA

Problemy i opóźnienia w płatnościach

Zgodnie z prawem, wierzyciel ma pełne prawo dochodzić swoich należności po upływie prawidłowo wyznaczonego terminu płatności. Jednak oprócz kwestii prawnych, istotnym argumentem za podjęciem działań windykacyjnych jest znajomość sytuacji finansowej naszego kontrahenta.

- W momencie, gdy pojawiają się problemy z płatnościami, przedsiębiorcy często zaczynają kolejkować swoich wierzycieli. Kluczowe jest szybkie ustawienie się w tej ‘kolejce’, aby zwiększyć szanse na odzyskanie należności – wskazuje Jacek Dżumak, ekspert z Pactus.eu.

Bieżące śledzenie spływu należności od swoich kontrahentów oraz ich bieżącej sytuacji finansowej to elementarne działania chroniące firmowe finanse. Pomocne mogą być tutaj biura informacji gospodarczej oraz giełdy wierzytelności, które dostarczają rzetelnych informacji na temat płynności finansowej przedsiębiorców działających na rynku.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2025. Podatki. Rachunkowość. Prawo pracy. ZUS

REKLAMA

Brak odpowiedzi na wezwania do zapłaty

Jeżeli po upływie terminu płatności kontrahent nie odpowiada na wezwania do zapłaty i unika jakiejkolwiek rozmowy na temat zaległości, to sygnał, że sytuacja jest poważna. Brak reakcji na wezwania do zapłaty świadczy o tym, że problem może być głębszy, a nasze miejsce w kolejce po należności może być odległe. Takie okoliczności wymagają podjęcia zdecydowanych kroków - w tym na przykład zwrócenia się do wyspecjalizowanej firmy windykacyjnej. Jak mówi Jacek Dżumak z Pactus.eu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przedsiębiorca z branży TSL, bez wcześniejszych negatywnych doświadczeń związanych z płatnościami, może łatwo wpaść w pułapkę przedawnienia należności. W przypadku zobowiązań wynikających z usług transportowych okres ten wynosi zaledwie rok. Krótki termin przedawnienia, długie terminy płatności oraz stale wydłużający się czas oczekiwania na przelew sprawiają, że zwlekanie z podjęciem działań windykacyjnych może prowadzić do poważnych strat finansowych."

Niewielkie długi licznych firm

Nawet niewielkie długi mogą świadczyć o poważnych problemach finansowych naszego kontrahenta. Zbyt często przedsiębiorcy bagatelizują drobne zaległości, licząc na to, że to tylko chwilowe przeoczenie. W rzeczywistości niewielkie opóźnienia, występujące u wielu kontrahentów, mogą z czasem przerodzić się w poważny problem. Ekspert Pactus.eu informuje:

"Średnia wartość wierzytelności przekazywanej do naszej obsługi wynosi około 4000 zł brutto. Jeśli firma ma kilkunastu wierzycieli domagających się choćby tej kwoty, rozwiązanie takiego zatoru płatniczego wymaga dogłębnej znajomości branży oraz skutecznych umiejętności negocjacyjnych."

Stąd im szybciej firma podejmie działania windykacyjne, tym łatwiej jest odzyskać należności i zapobiec ich dalszemu narastaniu. Odpowiednia reakcja w początkowej fazie problemu daje większą szansę na odzyskanie całości należnych środków.

Ponawiane długi tych samych kontrahentów

Firmy, które regularnie borykają się z opóźnieniami ze strony tych samych kontrahentów, powinny rozważyć wprowadzenie bardziej rygorystycznych procedur. Jasno określone zasady płatności i stałe monitorowanie należności to kluczowe elementy, które pozwolą uniknąć powtarzających się problemów. W przypadku, gdy kontrahent ponownie opóźnia płatności, szybkie działania windykacyjne pozwolą uniknąć poważniejszych komplikacji. Warto pamiętać, że odpowiednia prewencja jest tańsza i skuteczniejsza niż leczenie rozrastających się problemów.

Windykacja - szybkość reakcji ma znaczenie

To znane powiedzenie doskonale obrazuje, jak ważna jest szybkość reakcji w biznesie. W przypadku problemów z płatnościami, kluczowe jest podjęcie działań w jak najkrótszym czasie. Szybka decyzja o rozpoczęciu windykacji zwiększa szanse na odzyskanie pełnej kwoty należności, co ma ogromne znaczenie dla zachowania płynności finansowej firmy. Szybka reakcja ma również wymierny wpływ na koszt procesu windykacyjnego. Większość profesjonalnych firm windykacyjnych uzależnia swoje wynagrodzenie od stopnia przeterminowania zobowiązania. Im dłużej czekamy z podjęciem działań, tym bardziej skomplikowany staje się proces odzyskiwania należności, co wiąże się z wyższymi kosztami dla wierzyciela. Wczesna interwencja pozwala zatem zaoszczędzić na kosztach windykacji i zwiększa szanse na odzyskanie środków w pełnej wysokości.

Warto pamiętać, że proces windykacyjny nie musi prowadzić do konfliktu z klientem. Odpowiednia komunikacja oraz szybkie, profesjonalne działanie pozwalają rozwiązać problem w sposób efektywny i bez zbędnych napięć.

- 60 % spraw obsługiwanych przez naszą firmę nie wymaga wdrażania jakichkolwiek sankcji, choćby w postaci wystawienia długu na sprzedaż na Giełdzie Wierzytelności. Jesteśmy świadomi z jakimi problemami boryka się przedsiębiorca działający w branży TSL - nasze działania są ukierunkowane na budowanie porozumienia pomiędzy wierzycielem a płatnikiem - a nie palenie mostów pomiędzy nimi - informuje ekspert Pactus.eu.

Kiedy rozpocząć windykację należności?

Kiedy zatem warto rozpocząć windykację? Jak podsumowuje Jacek Dżumak z Pactus.eu - Decyzja o rozpoczęciu działań windykacyjnych zależy od wielu czynników, ale najważniejsze jest, by nie zwlekać, gdy pojawią się pierwsze oznaki opóźnień w płatnościach. Niezależnie od wielkości firmy, warto także mieć przygotowany plan działania na wypadek opóźnionych płatności, aby móc skutecznie poradzić sobie z takim wyzwaniem.

Źródło: Pactus.eu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA