REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

innowacyjny biznes esg ochrona środowiska zrównoważony rozwój ekologia branża ogrodnicza legutko
Innowacyjny biznes czyli jaki? Znaczenie ESG w branży ogrodniczej
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

Branża ogrodnicza a ochrona środowiska naturalnego

Redaktorka infor.pl, Emilia Panufnik: Jak w Polsce branża ogrodnicza ma się do ochrony środowiska? Czy przedsiębiorstwa bardziej szkodzą czy pomagają środowisku naturalnemu? Czy coś się w tym przedmiocie zmienia w ostatnich latach?

REKLAMA

REKLAMA

Członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko: Polska branża ogrodnicza, w kontekście ochrony środowiska, zmienia się znacząco. Surowe polskie przepisy ochrony środowiska są często bardziej restrykcyjne niż te obowiązujące w krajach zachodniej Europy, co jest pokłosiem polskiej historii oraz zmian gospodarczych lat 90. W ciągu ostatnich dwóch dekad ekologia stała się jednym z kluczowych aspektów działalności firm – zmiany te wynikają zarówno z regulacji, jak i z rosnącej świadomości społecznej. Dziś przedsiębiorcy chętnie wprowadzają działania proekologiczne, a odpowiedzialność środowiskowa stała się ważnym elementem ich działalności. Coraz bardziej powszechne staje się wdrażanie zasad ESG oraz promowanie ekologicznych praktyk. Polscy przedsiębiorcy często stawiają sobie wysokie cele i dążą do zrównoważonego rozwoju, który nie tylko minimalizuje ich negatywny wpływ na środowisko, ale i przynosi korzyści finansowe. Widać też rosnącą presję społeczną i swoisty "ekologiczny wstyd" związany z zanieczyszczaniem środowiska, co dodatkowo motywuje do wdrażania zmian.

 

Adam Legutko, członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko

Źródło zewnętrzne

Co Pana zdaniem można zrobić, aby przyspieszyć to zjawisko?

Przyspieszenie ekologizacji biznesów wymaga wsparcia na poziomie rządowym, szczególnie poprzez ulgi podatkowe i dotacje na inwestycje w odnawialne źródła energii. W Polsce jest jeszcze wiele do zrobienia w zakresie ułatwienia przedsiębiorcom wprowadzania ekologicznych technologii. Dodatkowe wsparcie finansowe dla firm inwestujących w energię odnawialną mogłoby zredukować ich koszty operacyjne i zniwelować barierę wejścia dla nowych graczy na rynku ekologicznym. Również edukacja w zakresie korzyści wynikających z zastosowania odnawialnych źródeł energii, oszczędzania wody czy recyklingu, wspierana przez programy rządowe i lokalne, mogłaby przyspieszyć pozytywne zmiany.

REKLAMA

Rozwiązania prośrodowiskowe dla firm

Jakie rozwiązania prośrodowiskowe stosuje Pana firma?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma W.Legutko od początku działa w zgodzie z naturą. W uprawach i prowadzeniu biznesu zwracamy szczególną uwagę na ochronę środowiska i roślin. Wdrażamy wiele rozwiązań mających na celu zminimalizowanie naszego śladu węglowego. Obecnie wdrażamy standard ISO 14001, podkreślający aktywne zaangażowanie firmy w ochronę środowiska. Z 14 kluczowych zasad ESG już 13 wdrożyliśmy w naszym przedsiębiorstwie, w tym redukcję CO2 czy zarządzanie zasobami naturalnymi. Skupiamy się na oszczędności wody, dlatego zbieramy wodę deszczową, którą następnie wykorzystujemy do nawadniania upraw. Jedną z naszych pierwszych inwestycji po zakupie obecnego budynku były kolektory słoneczne, a w tym roku planujemy montaż paneli fotowoltaicznych na wszystkich dostępnych dachach, co pokryje ok. 90% naszego zapotrzebowania na energię elektryczną. Ponadto dbamy o gospodarkę odpadami, a każdy proces w firmie podlega stałemu monitorowaniu przez specjalistę ds. środowiska. Dzięki temu szybko reagujemy na wszelkie nieprawidłowości, skupiając się na eliminowaniu przyczyn, a nie tylko skutków ewentualnych problemów. 

Innym bardzo istotnym elementem naszej działalności, jest edukacja ekologiczna. Rozwijamy kampanię #ZDROWOROSNA, która ma na celu kształtowanie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci poprzez samodzielną uprawę warzyw i ziół. W ciągu dwóch edycji dotarliśmy do blisko 300 000 dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, które otrzymały od nas zestawy do samodzielnego wysiewu roślin.  Ponadto w centrach ogrodniczych, w sieciach handlowych i on-line dostępne były produkty #ZDROWOROSNA czyli kompletne zestawy do uprawy roślin oraz bezpieczne akcesoria ogrodnicze dla najmłodszych.                

Które z tych rozwiązań jest najprostsze do wprowadzenia i bez większych problemów mogłoby być stosowane w innych firmach branży ogrodniczej?

Jednym z najprostszych rozwiązań, które można zastosować w każdej firmie ogrodniczej, jest zbieranie i wykorzystanie wody deszczowej. Branża od dekad stosuje recykling i pozyskiwanie wody do nawadniania upraw, jednak często pomija się aspekt pozyskiwania energii niezbędnej do zasilania pomp i innych urządzeń. W naszej firmie zasilamy te systemy za pomocą fotowoltaiki, co jest prostym, a jednocześnie skutecznym rozwiązaniem proekologicznym. Wykorzystanie paneli solarnych nie tylko redukuje koszty energii, ale także znacząco zmniejsza ślad węglowy.

Polityka zrównoważonego rozwoju

Czy obecnie stosowanie polityki zrównoważonego rozwoju stanowi ważne kryterium wyboru kontrahenta?

Tak, stosowanie polityki zrównoważonego rozwoju jest jednym z kluczowych kryteriów przy wyborze kontrahentów. Każdy element łańcucha dostaw musi być zrównoważony i wspierać naszą misję środowiskowej odpowiedzialności. To system naczyń połączonych, wpływający na proces produkcji, dlatego weryfikujemy jak nasi partnerzy oddziałują na ekosystem. Wiemy, że aby zachować spójność działań i promować zrównoważony rozwój, ważne jest zaangażowanie każdego ogniwa. Tylko wtedy możliwe jest pełne wdrożenie zasad ESG na każdym etapie naszej działalności.  

Czy W.Legutko planuje wprowadzenie kolejnych rozwiązań chroniących naturę? Czy są już konkretne plany?

Nasza firma sukcesywnie wdraża nowe rozwiązania i działa proaktywnie w zakresie ochrony środowiska. Aktualnie kontynuujemy wprowadzanie standardów ISO i zasad ESG. Choć regulacje wynikające z Zielonego Ładu jeszcze nas nie dotyczą, już podejmujemy działania, które przygotują nas do tego momentu. 

Wyprzedzamy oficjalne regulacje i rozwijamy standardy najwyższej jakości, aby nasze produkty również były konkurencyjne. Rozwijamy także badania, które mają na celu zachowanie neutralności ekologicznej naszych upraw. Współpracujemy z uczelniami, takimi jak SGGW, dzięki czemu możemy wymieniać się wiedzą i wymieniać się najlepszymi praktykami w dziedzinie ochrony środowiska. Naszym celem na najbliższe lata jest samowystarczalność energetyczna przy użyciu ekologicznych źródeł energii, w tym odzysku ciepła.

Cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa

Na koniec chciałabym, aby wymienił Pan 3 główne cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa.

Innowacyjne przedsiębiorstwo to przede wszystkim organizacja opierająca się na ciągłym doskonaleniu procesów – jest to kluczowa zasada zarządzania Lean Management, dzięki której firma nieustannie się rozwija i optymalizuje swoje działania. W W.Legutko skutecznie wdrożyliśmy i zarządzamy procesami za pomocą Lean Management, dzięki czemu poprawiliśmy efektywność naszej firmy, ale również stworzyliśmy środowisko pracy sprzyjające innowacjom i rozwojowi każdego z nas.

Drugą istotną cechą jest transfer wiedzy – współpraca z uczelniami i jednostkami naukowymi pozwala na stałe wdrażanie nowoczesnych technologii i ekologicznych rozwiązań.

Trzecim filarem innowacyjności jest kreatywność i tworzenie trendów – dzięki śledzeniu zmian na rynku i poszukiwaniu nowych rozwiązań możemy odpowiadać na rosnące potrzeby klientów, oferując produkty i usługi na najwyższym poziomie.

Dziękuję za rozmowę.

Emilia Panufnik

W.LEGUTKO to polski, rodzinny producent nasion, który od 1992 roku jest zaufanym dostawcą na rynku ogrodniczym zarówno polskim, jak i zagranicznym. Źródłem sukcesu marki jest praca u podstaw, blisko ziemi i z miłością do roślin. W. Legutko posiada ponad 1300 hektarów pól produkcyjnych i 236 autorskich odmian nasion. Firma dysponuje największym laboratorium nasiennym w Polsce. W. Legutko jest inicjatorem i organizatorem kampanii edukacyjno-społecznej #ZDROWOROSNA, której celem jest krzewienie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci. Więcej informacji o akcji można znaleźć na stronie producenta: https://legutko.com.pl/pl/hobby/zdroworosna-2023/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA