REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Energetyka wiatrowa – o konkurencyjności w branży decydować będzie i ekonomia i ekologia

oze odnawialne źródła energii środowisko
oze odnawialne źródła energii środowisko
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do publicznej debaty o stanie polskiego sektora energetycznego, transformacji energetycznej oraz cenach energii wraca temat związany z ustawą odległościową. W dobie niestabilnych cen energii to właśnie OZE jest jedyną gwarancją bezemisyjnej i taniej energii. Firmy z największym potencjałem już dziś dbają o jeszcze jedną istotną kwestię – recykling.  Jeśli połączyć oba aspekty nie ma wątpliwości, że o konkurencyjności w branży decydować będzie na równi ekonomia i ekologia.

Dla kogo zyski z OZE

REKLAMA

W 2023 r. Unia Europejska (UE) przyjęła wnioski Komisji dotyczące obniżenia emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. To odważne posunięcie ma sprawić, że do 2050 r. UE stanie się pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu. Rozporządzenie UE w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu ma zapewnić przejrzyste planowanie, monitorowanie i raportowanie postępów w realizacji tych celów. Dlatego właśnie ważnym wątkiem w kontekście konkurencyjności energetycznej polskich firm z branży OZE jest redukcja tzw. śladu węglowego, czyli całkowitej emisji gazów cieplarnianych podczas pełnego cyklu życia produktu.

REKLAMA

Nie ma wątpliwości, że w przypadku energetyki wiatrowej możemy mówić o technologii niemal bezemisyjnej, w stosunku do innych metod wytwarzania energii. - Rozwój energetyki wiatrowej wpływa nie tylko na zmniejszenie śladu węglowego, lecz przynosi również realne oszczędności finansowe. Dostęp do taniej i bezemisyjnej energii elektrycznej jest dziś kluczowy do skutecznego konkurowania polskich firm na arenie międzynarodowej – mówi Krzysztof Ganczarski z Res Global Investment. Warto dodać, że tania energia przekłada się na tańszą produkcję, zaś ta bezemisyjna na cele zrównoważonego rozwoju firmy.

Trudny recykling

REKLAMA

Średnio w pół roku turbina wiatrowa zeruje koszt związany z emisją CO2 (tzw. ślad węglowy) zaciągnięty na jej produkcję, transport, budowę i obsługę serwisową przy 20-25-letnim okresie pracy. Jednak oprócz redukcji śladu węglowego o prawdziwej konkurencyjności firm będzie decydował jeszcze jeden istotny aspekt – recykling OZE. Typowa turbina wiatrowa składa się z fundamentu, wieży, gondoli z przekładnią, generatora i układów sterowania oraz łopat wirnika. Fundamenty wieży zbudowane są z betonu i stali. Ze stali również wykonana jest sama wieża. Elementy gondoli wykonane są ze stali, miedzi i krzemionki. Od 80 do 90 proc. Instalacji może zostać poddane recyclingowi. Pozostałe 10 – 20 proc. to elementy wymagające nowoczesnych technologii utylizacji. Mowa o materiałach użytych do budowy turbin wiatrowych, czyli polimerach zbrojonych włóknami (FRP), najczęściej szklanymi, węglowymi, aramidowymi i bazaltowymi.

- Recykling kompozytów, z których wykonane są śmigła, jest bardzo trudny i energochłonny, ale przy odpowiednich technologiach może być efektywny – mówi dr Barbara Tora, z Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami AGH, przewodnicząca Rady Naukowej 2loop Tech S.A. - Już dziś opracowuje się nowatorskie technologie recyklingu kompozytów używanych do budowy łopat turbin wiatrowych. Uzyskany w ten sposób recyklat będzie mógł znaleźć zastosowanie np. do budowy silosów, zbiorników, laminatów, jako wzmocnienia żywic propylenowych czy do izolacji składowisk odpadów. Można go też wykorzystywać jako podsypkę do budowy dróg czy jako element wzmacniający beton – podkreśla. 

Jak wskazuje Global Wind Energy Council (GWEC)) nowoczesne turbiny wiatrowe są wielokrotnie większe od tych z lat 80. XX w., a im dłuższe śmigła, tym większe zapotrzebowanie na materiały konstrukcyjne do ich wytwarzania. Dostępne dane wskazują, że roczna produkcja kompozytów napełnianych włóknami przekracza 30 mld ton. Rachunek jest prosty, skoro cykl życia śmigła turbiny wynosi średnio 20-25 lat, to po roku 2035 około 225 000 ton zużytych śmigieł elektrowni wiatrowych w skali świata powinno zostać poddanych recyklingowi. Do tego dochodzą kompozyty z innych zastosowań, jak np. kadłuby statków,  co pozwala przypuszczać, że po roku 2040 ponad 380 000 ton różnych kompozytów będzie trzeba utylizować corocznie. - Inwestycje w technologie recyklingu zużytych turbin są dla branży koniecznością. Zarówno pod względem ekonomicznym, jak również przez wzgląd na wymogi ESG – mówi Krzysztof Ganczarski z RES Global Investment. W kontekście tego ostatniego warto zaznaczyć, że producenci turbin działają bardzo aktywnie, wprowadzając na przykład rozwiązania zero waste – dodaje. Mimo, że Polska jest w technologicznej awangardzie recyklingu urządzeń energetycznych wykorzystywanych w OZE, boom na ich utylizację jest dopiero przed nami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tania energia na lata

Warto podkreślić również, że rozwój energetyki wiatrowej może się przełożyć także na popularyzację długoterminowych kontraktów na zakup energii, czyli Power Purchase Agreement (PPA). W ten sposób każdy przedsiębiorca może zapewnić sobie tanią energię na długie lata. Do tego potrzebne są jednak nowe źródła wytwórcze takie jak elektrownie wiatrowe. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

REKLAMA

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA

Dlaczego premiera kontraktów na Ethereum jest ważną chwilą dla kryptowalut

Debiut funduszy ETF na największą z kryptowalut, czyli bitcoin, okazał się absolutnym sukcesem. Premiera tego instrumentu inwestycyjnego opartego o kryptowalutę pozwoliła na dostęp do zakupów BTC inwestorom instytucjonalnym, a to podbiło cenę do kryptowaluty do rekordowych poziomów. Choć regulacyjna saga i batalia banków inwestycyjnych oraz emitentów funduszy trwała kilka lat, zakończyła się sukcesem. W marcu bitcoin osiągnął rekordową cenę ponad $73 000 i choć od tamtej pory jego kurs uległ korekcie, to nadal utrzymuje się powyżej $63 000, a więc znacznie wyżej niż w ubiegłych latach. 

Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

REKLAMA