REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukryte zagrożenia związane z zakupem oprogramowania – i jak ich uniknąć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ukryte zagrożenia związane z zakupem oprogramowania – i jak ich uniknąć?
Ukryte zagrożenia związane z zakupem oprogramowania – i jak ich uniknąć?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W miarę jak infrastruktura cyfrowa staje się kluczowym elementem niemal każdej działalności biznesowej, rośnie również znaczenie bezpiecznego i zgodnego z przepisami procesu zakupu oprogramowania. Niezależnie od tego, czy firma inwestuje w nowe licencje, czy sprawdza bardziej opłacalne rozwiązania z rynku wtórnego, jedna rzecz pozostaje niezmienna – ostrożność.

Przekonanie, że nowa licencja to gwarancja bezpieczeństwa bywa złudne. Na rynku software’owym wielokrotnie dochodziło do przypadków nieuczciwej sprzedaży, a nawet jawnych oszustw. Coraz częściej spotyka się też nielegalnych sprzedawców, którzy oferują jedynie klucze aktywacyjne, podszywając się pod autoryzowanych dostawców nowych licencji. Wykorzystują oni przy tym ogromną złożoność modeli licencyjnych oraz, co gorsza, brak wystarczającej wiedzy klientów w tym zakresie. Doświadczonemu oszustowi znacznie łatwiej jest udawać, że sprzedaje nową licencję, niż licencję używaną, przy której świadomy klient zazwyczaj żąda pełnej dokumentacji potwierdzającej historię własności – tę można wówczas poddać weryfikacji pod kątem spójności i autentyczności.

REKLAMA

REKLAMA

Nieopłacalna droga „na skróty”

Problem nieprawidłowego licencjonowania – nawet przez oficjalnych partnerów producentów – szczególnie często pojawia się przy bardziej złożonych wdrożeniach, takich jak rozbudowane środowiska serwerowe czy systemy klasy ERP. W takich przypadkach dostawcy lub integratorzy oprogramowania nierzadko wolą dostosować ofertę do budżetu klienta za wszelką cenę, zamiast wprost przyznać, że produkt przekracza możliwości finansowe klienta i że nie mają uprawnień do udzielania tak dużych rabatów, które uczyniłyby go opłacalnym.

Jednym z popularnych rozwiązań, aby „obejść” ten problem jest umożliwienie dostępu wielu użytkownikom w ramach jednej licencji. Choć rozwiązanie to może z pozoru wydawać się wydajne, w praktyce bardzo często narusza warunki licencyjne producenta – szczególnie wtedy, gdy obowiązuje model „jedna licencja na użytkownika”. Takie działanie podważa nie tylko legalność korzystania z oprogramowania, ale w zależności od zastosowanej technologii może również negatywnie wpłynąć na wiarygodność danych oraz ścieżki audytu w systemie.

Licencjonowanie oprogramowania to obszar ściśle regulowany prawnie, w którym należy spełnić wszystkie wymogi. Sam fakt zapłaty komuś, kto przedstawia się jako partner producenta, nie wystarczy, jeśli ostatecznie nie zapewnia on pełnego zakresu praw niezbędnych do legalnego korzystania z oprogramowania.

REKLAMA

Zarówno w przypadku zakupu nowego, jak i używanego oprogramowania, ryzyko podjęcia błędnej decyzji może oznaczać poważne konsekwencje finansowe. Kupujący, którzy nie zadbają o właściwy przebieg procesu zakupowego, mogą z góry zapłacić znaczną kwotę za coś w gruncie rzeczy bezwartościowego. Co więcej, następnie będą zmuszeni ponownie pokryć koszt zakupu legalnego oprogramowania – często wraz ze stosownymi karami pieniężnymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje takich błędów mogą obejmować nie tylko nieudane audyty i straty finansowe, ale również nagłe przerwy w ciągłości działania firmy.

Odblokowanie potencjału

Na rynku wtórnego oprogramowania zagrożenia są nieco inne, choć generalnie podobne. Jednocześnie segment ten oferuje firmom realną szansę na optymalizację wydatków związanych z IT i zachowanie właściwej jakości. Oczywiście pod warunkiem, że wiedzą, na co zwracać uwagę i komu zaufać.

W sektorze prywatnym kupujący mają większą swobodę w doborze dostawców i mogą kierować się ich reputacją oraz wiarygodnością budowaną latami. Pod uwagę można brać np. posiadane certyfikaty ISO. W przypadku instytucji publicznych, ograniczonych przepisami prawa zamówień publicznych, wachlarz możliwości jest nieco węższy. Niemniej i one mogą sprawdzać, czy dostawca posiada ubezpieczenie OC, a także samodzielnie weryfikować przedstawione referencje, kontaktując się z wybranymi klientami.

Zwłaszcza przy dużych lub strategicznych zamówieniach zdecydowanie zaleca się zażądania pełnej dokumentacji dotyczącej pochodzenia każdej licencji. Doświadczeni nabywcy często angażują prawników, aby przeanalizowali dokumenty pod kątem ich kompletności i spójności. Oceniają oni m.in. historię właścicieli, sposób odinstalowania, rodzaj licencji (na czas nieokreślony), czy też to, czy oprogramowanie pierwotnie trafiło na rynek UE lub EOG.

„Nasze procedury są zaprojektowane tak, aby dostarczać szczegółową dokumentację własności, umożliwiać zakup podlegający audytowi i wspierać klientów w spełnianiu wszelkich wymagań oraz standardów zgodności. Obecność certyfikatów ISO i ubezpieczenia OC dodatkowo zwiększa wiarygodność dostawcy – szczególnie w przypadku dużych lub wrażliwych zamówień, gdzie każda nieprawidłowość może skutkować poważnymi konsekwencjami – przekonuje Michał Baudys Lider Strategii Sektora Publicznego dla Rynków UE w Forscope.

Usuwanie barier

Sytuacja instytucji publicznych jest bardziej złożona. Mimo to i one mogą formułować kryteria kwalifikacji dostawcy zgodnie z przepisami oraz żądać dokumentacji potwierdzającej legalność licencji z rynku wtórnego. Jeśli weźmiemy pod uwagę potencjalnie ogromne oszczędności, jest to jak najbardziej uzasadnione. Ważne jednak, by pamiętać, że celem ustalania warunków oraz ich weryfikacji nie powinno być tworzenie absurdalnie rygorystycznych barier, których żaden dostawca oprogramowania z rynku wtórnego nie jest w stanie spełnić. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie odpowiedniego poziomu pewności – analogicznie jak w sądownictwie, gdzie wyroki zapadają na podstawie logicznego ciągu dowodów, które się wzajemnie uzupełniają, a nie na podstawie każdej pojedynczej tezy potwierdzonej wyłącznie oryginałem aktu notarialnego. Sąd nie wymaga całkowitej pewności absolutnej — wystarczy stopień pewności adekwatny do wagi sprawy.

Częstym błędem popełnianym przez instytucje publiczne jest nadmierne zaufanie do „oryginałów elektronicznych” jako bardziej wiarygodnych niż papierowe dokumenty lub ich skany. Tymczasem zgodnie z unijnym rozporządzeniem eIDAS, definicja podpisu elektronicznego jest bardzo szeroka i obejmuje m.in. napisanie imienia i nazwiska na końcu maila.

Kolejnym błędem jest żądanie, by oświadczenia były poświadczone notarialnie. Dla nieuczciwego oferenta to żaden problem, ponieważ równie łatwo może poświadczyć nieprawdę, jak i prawdę. Z kolei dla uczciwego sprzedawcy pozyskanie notarialnych oświadczeń z przeszłości, np. w odniesieniu do licencji sprzed 20 lat, zawierających setki stron dokumentów, jest praktycznie niemożliwe.

Tego typu błędy w połączeniu z oceną ofert wyłącznie na podstawie najniższej ceny i niskim poziomem wiedzy na temat rynku wtórnego dostarczają wielu problemów. Niektórzy oferenci mogą przedstawiać niepełną dokumentację, inni nie dysponują wystarczającą liczbą legalnych egzemplarzy oprogramowania, albo ich licencje nie zostały prawidłowo „zużyte” zgodnie z przepisami UE/EOG. Takie informacje można zweryfikować wyłącznie poprzez analizę kompletnej dokumentacji licencyjnej.

Co ciekawe, w przypadku oprogramowania z rynku wtórnego klient może często dokładniej przeanalizować dokumentację niż podczas zakupu nowej licencji. Producenci stosują wiele różnych modeli licencyjnych i współpracują z wieloma partnerami, a warunki często są niejasne. W praktyce zaleca się więc, aby przy zakupie nowych licencji kupujący zawsze wymagał ich rejestracji na portalu licencyjnym producenta. W przypadku rynku wtórnego takie żądanie nie może być spełnione – licencje z drugiej ręki nie są przypisywane do kont kolejnych właścicieli w portalu producenta. Zamiast tego kupujący otrzymuje dostęp do oprogramowania od pośrednika wraz z kompletem dokumentów potwierdzających spełnienie wymogów prawa unijnego.

„Pirat” atakuje z ukrycia

Obecnie obserwujemy również wzrost cen nielegalnych ofert, gdyż wyższa cena pomaga tworzyć pozory legalności. Wystarczy, że oferta jest nieznacznie tańsza niż ceny rynkowe licencji używanych, lub – w przypadku niedostępności danego produktu – nieco tańsza niż nowa licencja. Takie praktyki prowadzą do strat zarówno dla producentów, jak i uczciwych firm działających na rynku software’owym.

„Zamawiający z sektora publicznego powinni wykazywać szczególną ostrożność. Choć kryteria oceny ofert są prawnie ograniczone, to warunki postawione przed podpisaniem umowy mogą odegrać istotną rolę. Coraz więcej instytucji decyduje się na szczegółową analizę pochodzenia licencji — co aktywnie wspierają doświadczeni dostawcy, pomagając zamawiającym sprawnie przejść przez prawne i administracyjnym formalności” – dodaje Michał Baudys.

Rynkowym wskaźnikiem wiarygodności może być także skala i struktura organizacyjna dostawcy oprogramowania. Firmy zatrudniające większe zespoły zwykle działają według ustandaryzowanych procedur, co zmniejsza ryzyko błędów i niezgodności. Chociaż nie jest to reguła bez wyjątku, stanowi to potwierdzenie dojrzałości operacyjnej i długofalowego zaangażowania w przejrzystość prawną oraz ochronę interesów klientów.

„Rynek oprogramowania – zarówno nowy, jak i wtórny – to przestrzeń pełna wielu okazji, ale i zagrożeń. To nie cena decyduje o tym, czy zakup jest bezpieczny, ale staranność, z jaką został przeprowadzony. Wraz z ewolucją rynku, zmieniają się także sposoby działania oszustów i nieuczciwych sprzedawców. Właśnie dlatego tak ważne jest, by wybierać partnerów oferujących nie tylko atrakcyjne ceny, ale też udokumentowane procedury i realną ekspertyzę” – podkreśla Michał Baudys.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA