REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może ustanowić pełnomocnika w postępowaniach przed organami podatkowymi. Ustanowienie pełnomocnika w tego typu procedurze nie wiąże się ze szczególnymi utrudnieniami, a może zapewnić podatnikowi wiele komfortu.

Możliwość i konieczność ustanowienia pełnomocnika

Pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym udziela się na piśmie, wskazując w nim osobę pełnomocnika i zakres spraw, jakimi może się zajmować. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna, która ma pełną zdolność do czynności prawnych, czyli jest pełnoletnia w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Można ustanowić pełnomocnikiem osobę bliską lub całkowicie obcą. Nie jest wymagane posiadanie szczególnych uprawnień, wykształcenia ani kwalifikacji. Pełnomocnik zastępuje osobę przy dokonywaniu czynności, które nie wymagają osobistego udziału przedsiębiorcy – do tych należą między innymi składanie wyjaśnień. Jednak nawet wówczas pełnomocnik ma prawo przebywać ze swoim mocodawcą, służyć mu wsparciem i pomocą merytoryczną.

REKLAMA

REKLAMA

W prawie administracyjnym istnieje sytuacja, gdy podatnik ma obowiązek ustanowienia pełnomocnika, dotyczy to także postępowania podatkowego. Jeśli przedsiębiorca wyjeżdża za granicę na co najmniej dwa miesiące, musi ustanowić pełnomocnika do doręczeń, który w jego imieniu będzie odbierał pisma z urzędu. Fakt umocowania należy zgłosić odpowiedniemu organowi podatkowemu. W przeciwnym razie korespondencja będzie przychodziła na dotychczasowy adres i będzie uznawana za doręczoną, ze wszystkimi tego skutkami.

Kto i kiedy może być pełnomocnikiem procesowym?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Ilu pełnomocników?

Podatnik może ustanowić dowolną liczbę pełnomocników, jednak każdy powinien posiadać osobne umocowanie. Organ podatkowy tylko jednego pełnomocnika uzna za właściwego do doręczeń pism z urzędu, stąd mocodawca ma prawo wskazania, który pełnomocnik może odbierać jego korespondencję. W braku takiej decyzji, organ wybierze go samodzielnie i dowolnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełnomocnictwo w urzędzie

Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, ale istnieje także możliwość zgłoszenia go ustnie do protokołu, podczas dokonywania czynności w urzędzie. Warto mieć przy sobie dowód na uiszczenie opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, gdyż urzędnik może żądać jego przedstawienia przed dopuszczeniem pełnomocnika do sprawy.

Należy pamiętać, że opłata od pełnomocnictwa musi być uiszczana każdorazowo przy rozpoczęciu nowego postępowania. Wynosi ona 17 zł.

Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?

Polecamy: Podatki 2014 - Podatkowa księga przychodów i rozchodów 2014

Odwołanie pełnomocnika

Pełnomocnictwo można odwołać w każdej chwili w takiej formie, by umocowany zrozumiał, że nie ma już uprawnień do prowadzenia spraw swojego dotychczasowego mocodawcy. Tym samym musi zwrócić podatnikowi oryginał pełnomocnictwa. Podatnik powinien także poinformować urząd o cofnięciu pełnomocnictwa, jeśli chce zapobiec nieuprawnionym czynnościom dokonywanym przed dotychczasowego pełnomocnika.

Pełnomocnik przed e-sądem

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA