REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może ustanowić pełnomocnika w postępowaniach przed organami podatkowymi. Ustanowienie pełnomocnika w tego typu procedurze nie wiąże się ze szczególnymi utrudnieniami, a może zapewnić podatnikowi wiele komfortu.

Możliwość i konieczność ustanowienia pełnomocnika

REKLAMA

Pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym udziela się na piśmie, wskazując w nim osobę pełnomocnika i zakres spraw, jakimi może się zajmować. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna, która ma pełną zdolność do czynności prawnych, czyli jest pełnoletnia w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Można ustanowić pełnomocnikiem osobę bliską lub całkowicie obcą. Nie jest wymagane posiadanie szczególnych uprawnień, wykształcenia ani kwalifikacji. Pełnomocnik zastępuje osobę przy dokonywaniu czynności, które nie wymagają osobistego udziału przedsiębiorcy – do tych należą między innymi składanie wyjaśnień. Jednak nawet wówczas pełnomocnik ma prawo przebywać ze swoim mocodawcą, służyć mu wsparciem i pomocą merytoryczną.

REKLAMA

W prawie administracyjnym istnieje sytuacja, gdy podatnik ma obowiązek ustanowienia pełnomocnika, dotyczy to także postępowania podatkowego. Jeśli przedsiębiorca wyjeżdża za granicę na co najmniej dwa miesiące, musi ustanowić pełnomocnika do doręczeń, który w jego imieniu będzie odbierał pisma z urzędu. Fakt umocowania należy zgłosić odpowiedniemu organowi podatkowemu. W przeciwnym razie korespondencja będzie przychodziła na dotychczasowy adres i będzie uznawana za doręczoną, ze wszystkimi tego skutkami.

Kto i kiedy może być pełnomocnikiem procesowym?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ilu pełnomocników?

Podatnik może ustanowić dowolną liczbę pełnomocników, jednak każdy powinien posiadać osobne umocowanie. Organ podatkowy tylko jednego pełnomocnika uzna za właściwego do doręczeń pism z urzędu, stąd mocodawca ma prawo wskazania, który pełnomocnik może odbierać jego korespondencję. W braku takiej decyzji, organ wybierze go samodzielnie i dowolnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełnomocnictwo w urzędzie

Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, ale istnieje także możliwość zgłoszenia go ustnie do protokołu, podczas dokonywania czynności w urzędzie. Warto mieć przy sobie dowód na uiszczenie opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, gdyż urzędnik może żądać jego przedstawienia przed dopuszczeniem pełnomocnika do sprawy.

Należy pamiętać, że opłata od pełnomocnictwa musi być uiszczana każdorazowo przy rozpoczęciu nowego postępowania. Wynosi ona 17 zł.

Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?

Polecamy: Podatki 2014 - Podatkowa księga przychodów i rozchodów 2014

Odwołanie pełnomocnika

Pełnomocnictwo można odwołać w każdej chwili w takiej formie, by umocowany zrozumiał, że nie ma już uprawnień do prowadzenia spraw swojego dotychczasowego mocodawcy. Tym samym musi zwrócić podatnikowi oryginał pełnomocnictwa. Podatnik powinien także poinformować urząd o cofnięciu pełnomocnictwa, jeśli chce zapobiec nieuprawnionym czynnościom dokonywanym przed dotychczasowego pełnomocnika.

Pełnomocnik przed e-sądem

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA