REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik w postępowaniu podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może ustanowić pełnomocnika w postępowaniach przed organami podatkowymi. Ustanowienie pełnomocnika w tego typu procedurze nie wiąże się ze szczególnymi utrudnieniami, a może zapewnić podatnikowi wiele komfortu.

Możliwość i konieczność ustanowienia pełnomocnika

REKLAMA

Pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym udziela się na piśmie, wskazując w nim osobę pełnomocnika i zakres spraw, jakimi może się zajmować. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna, która ma pełną zdolność do czynności prawnych, czyli jest pełnoletnia w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Można ustanowić pełnomocnikiem osobę bliską lub całkowicie obcą. Nie jest wymagane posiadanie szczególnych uprawnień, wykształcenia ani kwalifikacji. Pełnomocnik zastępuje osobę przy dokonywaniu czynności, które nie wymagają osobistego udziału przedsiębiorcy – do tych należą między innymi składanie wyjaśnień. Jednak nawet wówczas pełnomocnik ma prawo przebywać ze swoim mocodawcą, służyć mu wsparciem i pomocą merytoryczną.

REKLAMA

W prawie administracyjnym istnieje sytuacja, gdy podatnik ma obowiązek ustanowienia pełnomocnika, dotyczy to także postępowania podatkowego. Jeśli przedsiębiorca wyjeżdża za granicę na co najmniej dwa miesiące, musi ustanowić pełnomocnika do doręczeń, który w jego imieniu będzie odbierał pisma z urzędu. Fakt umocowania należy zgłosić odpowiedniemu organowi podatkowemu. W przeciwnym razie korespondencja będzie przychodziła na dotychczasowy adres i będzie uznawana za doręczoną, ze wszystkimi tego skutkami.

Kto i kiedy może być pełnomocnikiem procesowym?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ilu pełnomocników?

Podatnik może ustanowić dowolną liczbę pełnomocników, jednak każdy powinien posiadać osobne umocowanie. Organ podatkowy tylko jednego pełnomocnika uzna za właściwego do doręczeń pism z urzędu, stąd mocodawca ma prawo wskazania, który pełnomocnik może odbierać jego korespondencję. W braku takiej decyzji, organ wybierze go samodzielnie i dowolnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełnomocnictwo w urzędzie

Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, ale istnieje także możliwość zgłoszenia go ustnie do protokołu, podczas dokonywania czynności w urzędzie. Warto mieć przy sobie dowód na uiszczenie opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, gdyż urzędnik może żądać jego przedstawienia przed dopuszczeniem pełnomocnika do sprawy.

Należy pamiętać, że opłata od pełnomocnictwa musi być uiszczana każdorazowo przy rozpoczęciu nowego postępowania. Wynosi ona 17 zł.

Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?

Polecamy: Podatki 2014 - Podatkowa księga przychodów i rozchodów 2014

Odwołanie pełnomocnika

Pełnomocnictwo można odwołać w każdej chwili w takiej formie, by umocowany zrozumiał, że nie ma już uprawnień do prowadzenia spraw swojego dotychczasowego mocodawcy. Tym samym musi zwrócić podatnikowi oryginał pełnomocnictwa. Podatnik powinien także poinformować urząd o cofnięciu pełnomocnictwa, jeśli chce zapobiec nieuprawnionym czynnościom dokonywanym przed dotychczasowego pełnomocnika.

Pełnomocnik przed e-sądem

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA