reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > CEIDG > Czy można wpisać pełnomocnika do CEIDG?

Czy można wpisać pełnomocnika do CEIDG?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to jawny rejestr przedsiębiorców będących osobami fizycznymi lub będących członkami spółki cywilnej. Istnieje jednak także możliwość, by w tym rejestrze ujawnić swojego pełnomocnika, co znacznie uprości procedurę korzystania z jego pomocy przed urzędem.

Wpisanie danych pełnomocnika do CEIDG jest możliwe dla osób fizycznych zarejestrowanych w tym rejestrze. Nie mogą tego dokonać przedsiębiorcy wpisani do innego rejestru gospodarczego, jakim jest Krajowy Rejestr Sądowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dane, które należy wprowadzić do rejestru, obejmują:

- zakres prowadzonych spraw,

- imię, nazwisko,

- firmę,

- datę urodzenia,

- PESEL lub KRS,

- NIP,

- adres zamieszkania i obywatelstwo.

Dane te, ze względu na właściwość CEIDG, będą jawne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób.

Wpisanie pełnomocnika do CEIDG jest zwolnione od opłat. Nie wolno jednak zapomnieć o wcześniejszym sporządzeniu tradycyjnego pełnomocnictwa, gdyż tylko tak ustawiony pełnomocnik może zostać wpisany później do rejestru.

Przedsiębiorca może wpisać więcej niż jednego pełnomocnika, jeśli tylu posiada.

Mniej obowiązków

Najważniejszą korzyścią z wpisania pełnomocnika do CEIDG jest brak konieczności przedstawiania pełnomocnictwa w każdej nowej sprawie prowadzonej przed urzędem. Organ administracji publicznej samodzielnie będzie mógł sprawdzić pełnomocnictwo w rejestrze, a dodatkowo zrobi to z urzędu, a nie na wezwanie przedsiębiorcy. Wraz z odejściem obowiązku przedłożenia pełnomocnictwa znika uiszczenie każdorazowo opłaty od pełnomocnictwa w wysokości 17 zł. Zwłaszcza w przypadku małych przedsiębiorców skala takich oszczędności może zrobić różnicę.

Kto i kiedy może być pełnomocnikiem procesowym?

Czy osoba prawna może żądać pełnomocnika z urzędu?

Nie przed każdym urzędem

Pełnomocnictwo w formie papierowej w dalszym ciągu trzeba będzie jednak przedstawiać w sprawach prowadzonych według przepisów Ustawy o ordynacji podatkowej i Ustawy o kontroli skarbowej. Organy te nie będą z urzędu sprawdzać istnienia pełnomocnictwa w rejestrze, a ponadto dla ważności przedłożonego pełnomocnictwa wymagane będzie uiszczenie opłaty skarbowej.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

dr Dominik Lubasz

Radca prawny i wspólnik zarządzający w Lubasz i Wspólnicy – Kancelarii Radców Prawnych sp.k.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama