REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja firmy w CEIDG przez pełnomocnika

Subskrybuj nas na Youtube
Rejestracja firmy w CEIDG przez pełnomocnika. / fot. Fotolia
Rejestracja firmy w CEIDG przez pełnomocnika. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce zarejestrować firmę w CEIDG może skorzystać z pomocy pełnomocnika. Wystarczy jedynie udzielenie odpowiedniego pełnomocnictwa bez wymaganej formy papierowej. Jak zarejestrować pełnomocnika? W jaki sposób rejestrować firmę przez pełnomocnika?

Po dwóch latach funkcjonowania do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (www.firma.gov.pl) wpisano już ponad 68 tysięcy pełnomocników przedsiębiorców. Mogą oni w ramach CEIDG dokonywać czynności, do których zostali umocowani, w imieniu przedsiębiorców, bez konieczności posługiwania się pełnomocnictwem w formie papierowej.

REKLAMA

Przedsiębiorca może załatwiać sprawy w CEIDG przez pełnomocnika

REKLAMA

Przedsiębiorca może dokonywać czynności w CEIDG (tj. uzyskanie / zmiana / zawieszenie / wznowienie / wykreślenie wpisu) przez pełnomocnika. Wystarczające jest udzielenie pełnomocnictwa, które upoważnia do dokonywania czynności zwykłego zarządu (pełnomocnictwo ogólne). Nie wyklucza to możliwości posłużenia się przez pełnomocnika pełnomocnictwem rodzajowym (do dokonania czynności określonego rodzaju), bądź pełnomocnictwem szczególnym (uprawniającym do dokonania oznaczonej czynności).

Pełnomocnik zobowiązany jest dołączyć do akt załatwianej sprawy oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Dokument ten bez względu na formę, treść i nazwę podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. W przypadku, gdy pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu (rodzice, dzieci), zstępnemu (dziadkowie, wnuki) lub rodzeństwu dokument taki podlega zwolnieniu z opłaty skarbowej. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestr pełnomocników prowadzony w ramach CEIDG

REKLAMA

We wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może wskazać dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia jego spraw na podstawie ustanowionych pełnomocnictw. W zakresie pełnomocnictw wskazanych we wpisie przedsiębiorcy, co do zasady, nie jest wymagane posługiwanie się odrębnym dokumentem pełnomocnictwa wobec organów administracji publicznej. Organy te z urzędu potwierdzają w CEIDG upoważnienie pełnomocnika do prowadzenia sprawy w imieniu przedsiębiorcy. W związku z tym, że w takim przypadku nie ma obowiązku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, nie występuje również obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej.

Powyższe nie ma zastosowania w sprawach prowadzonych na podstawie Ordynacji podatkowej oraz ustawy o kontroli skarbowej, choć planowane jest zniesienie tego ograniczenia w ramach procedowanej obecnie kolejnej ustawy deregulacyjnej.

Do CEIDG można wpisać tylko pełnomocników już ustanowionych zgodnie z odrębnymi przepisami (np. Kodeks cywilny, Kodeks postępowania administracyjnego i inne) oraz w formie przewidzianej tymi przepisami. Samo wskazanie pełnomocnika w CEIDG nie jest równoznaczne z jego ustanowieniem. Pełnomocnictwo wymaga stosownej formy pisemnej.

Dokonywanie czynności on-line przez pełnomocnika

Aby było to możliwe, przedsiębiorca lub pełnomocnik musi złożyć wniosek o zmianę wpisu w CEIDG poprzez dowolny urząd gminy lub miasta, zaznaczając odpowiednie pola we wniosku CEIDG-1, wskazując zakres czynności dotyczących rejestru CEIDG, które obejmuje udzielone pełnomocnictwo. Wniosek taki przedsiębiorca może również sam złożyć elektronicznie on-line. Organ przyjmujący wniosek od przedsiębiorcy (którego wpis dotyczy) o wpis lub zmianę wpisu w zakresie danych pełnomocnika nie ma obowiązku weryfikacji czy pełnomocnictwo zostało ustanowione na piśmie.

Pełnomocnik przedsiębiorcy uwidoczniony we wpisie w CEIDG może, w zależności od zakresu udzielonego pełnomocnictwa, dokonywać drogą elektroniczną zgłoszenia zmiany wpisu oraz danych nieobjętych wpisem do CEIDG (np. numer rachunku bankowego), zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, wznowienia wykonywania działalności gospodarczej i wykreślenia wpisu w CEIDG.

Funkcjonalność ta dostępna jest dla pełnomocników będących osobami fizycznymi. Po utworzeniu konta na stronie firma.gov.pl (tak samo jak dla przedsiębiorców) mogą oni dokonywać transakcji na wpisach swoich mocodawców – przedsiębiorców wpisanych do CEIDG, którzy wskazali we wpisie pełnomocnika. W celu rejestracji należy skorzystać z podpisu elektronicznego z certyfikatem kwalifikowanym lub nieodpłatnego profilu zaufanego na platformie ePUAP (należy założyć konto na epuap.gov.pl, następnie złożyć wniosek o założenie profilu zaufanego i potwierdzić go w ciągu 14 dni w jednym z punktów potwierdzających profil zaufany).

Pełnomocnik będący zarejestrowanym użytkownikiem systemu CEIDG ma możliwość wyświetlenia listy przedsiębiorców mocodawców i rodzajów wniosków, które może złożyć w ich imieniu. System przypisuje mocodawców automatycznie do konta pełnomocnika na podstawie danych identyfikacyjnych pełnomocnika zawartych w podpisie kwalifikowanym lub profilu zaufanym.

Po zalogowaniu do CEIDG i kliknięciu w menu systemu zakładki „Moi mocodawcy” widoczna jest sekcja „Mocodawcy”, w której wyświetlona zostaje stronicowana lista przedsiębiorców (mocodawców) oraz lista operacji możliwych do wykonania na wpisie, do których uprawniony jest pełnomocnik, a których dokonanie jest w danej chwili możliwe (nie można np. wypełnić wniosku o zawieszenie działalności już zawieszonej). Kliknięcie na ikonkę symbolizującą określony rodzaj wniosku powoduje przejście do strony przygotowania wybranego rodzaju wniosku.

Co trzeba wiedzieć o pełnomocnictwie?

Jak udzielić pełnomocnictwa szczególnego?

Jak wskazać pełnomocnika we wniosku CEIDG-1

I. Jeżeli Pełnomocnik jest osobą fizyczną / osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - wypełnienie pól 'NIP' oraz 'Nazwa firmy pełnomocnika' jest fakultatywne, - wypełnienie pól 'Imię', 'Nazwisko', 'Data urodzenia' oraz 'Obywatelstwa' jest obligatoryjne, - wypełnienie pola 'PESEL' jest obligatoryjne dla obywateli Polski, dla pozostałych przypadków wypełnienie pola jest fakultatywne.

II. Jeżeli Pełnomocnik JEST osoba prawną - wypełnienie pola 'NIP' jest fakultatywne, - wypełnienie pól 'Nazwa firmy pełnomocnika' oraz 'KRS' jest obligatoryjne.

Należy podać także adres miejsca zamieszkania (a w przypadku gdy pełnomocnik jest przedsiębiorcą adres wykonywania działalności gospodarczej) oraz adres do doręczeń pełnomocnika. Ponadto uzupełnienia wymaga zakres spraw, które obejmuje udzielone pełnomocnictwo. We wniosku można również określić adres poczty elektronicznej oraz strony www pełnomocnika.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

Najpopularniejsze rodzaje pełnomocnictw

Źródło: CEIDG

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA