REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja firmy w CEIDG przez pełnomocnika

Rejestracja firmy w CEIDG przez pełnomocnika. / fot. Fotolia
Rejestracja firmy w CEIDG przez pełnomocnika. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce zarejestrować firmę w CEIDG może skorzystać z pomocy pełnomocnika. Wystarczy jedynie udzielenie odpowiedniego pełnomocnictwa bez wymaganej formy papierowej. Jak zarejestrować pełnomocnika? W jaki sposób rejestrować firmę przez pełnomocnika?

Po dwóch latach funkcjonowania do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (www.firma.gov.pl) wpisano już ponad 68 tysięcy pełnomocników przedsiębiorców. Mogą oni w ramach CEIDG dokonywać czynności, do których zostali umocowani, w imieniu przedsiębiorców, bez konieczności posługiwania się pełnomocnictwem w formie papierowej.

REKLAMA

Przedsiębiorca może załatwiać sprawy w CEIDG przez pełnomocnika

REKLAMA

Przedsiębiorca może dokonywać czynności w CEIDG (tj. uzyskanie / zmiana / zawieszenie / wznowienie / wykreślenie wpisu) przez pełnomocnika. Wystarczające jest udzielenie pełnomocnictwa, które upoważnia do dokonywania czynności zwykłego zarządu (pełnomocnictwo ogólne). Nie wyklucza to możliwości posłużenia się przez pełnomocnika pełnomocnictwem rodzajowym (do dokonania czynności określonego rodzaju), bądź pełnomocnictwem szczególnym (uprawniającym do dokonania oznaczonej czynności).

Pełnomocnik zobowiązany jest dołączyć do akt załatwianej sprawy oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Dokument ten bez względu na formę, treść i nazwę podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. W przypadku, gdy pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu (rodzice, dzieci), zstępnemu (dziadkowie, wnuki) lub rodzeństwu dokument taki podlega zwolnieniu z opłaty skarbowej. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestr pełnomocników prowadzony w ramach CEIDG

REKLAMA

We wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może wskazać dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia jego spraw na podstawie ustanowionych pełnomocnictw. W zakresie pełnomocnictw wskazanych we wpisie przedsiębiorcy, co do zasady, nie jest wymagane posługiwanie się odrębnym dokumentem pełnomocnictwa wobec organów administracji publicznej. Organy te z urzędu potwierdzają w CEIDG upoważnienie pełnomocnika do prowadzenia sprawy w imieniu przedsiębiorcy. W związku z tym, że w takim przypadku nie ma obowiązku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, nie występuje również obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej.

Powyższe nie ma zastosowania w sprawach prowadzonych na podstawie Ordynacji podatkowej oraz ustawy o kontroli skarbowej, choć planowane jest zniesienie tego ograniczenia w ramach procedowanej obecnie kolejnej ustawy deregulacyjnej.

Do CEIDG można wpisać tylko pełnomocników już ustanowionych zgodnie z odrębnymi przepisami (np. Kodeks cywilny, Kodeks postępowania administracyjnego i inne) oraz w formie przewidzianej tymi przepisami. Samo wskazanie pełnomocnika w CEIDG nie jest równoznaczne z jego ustanowieniem. Pełnomocnictwo wymaga stosownej formy pisemnej.

Dokonywanie czynności on-line przez pełnomocnika

Aby było to możliwe, przedsiębiorca lub pełnomocnik musi złożyć wniosek o zmianę wpisu w CEIDG poprzez dowolny urząd gminy lub miasta, zaznaczając odpowiednie pola we wniosku CEIDG-1, wskazując zakres czynności dotyczących rejestru CEIDG, które obejmuje udzielone pełnomocnictwo. Wniosek taki przedsiębiorca może również sam złożyć elektronicznie on-line. Organ przyjmujący wniosek od przedsiębiorcy (którego wpis dotyczy) o wpis lub zmianę wpisu w zakresie danych pełnomocnika nie ma obowiązku weryfikacji czy pełnomocnictwo zostało ustanowione na piśmie.

Pełnomocnik przedsiębiorcy uwidoczniony we wpisie w CEIDG może, w zależności od zakresu udzielonego pełnomocnictwa, dokonywać drogą elektroniczną zgłoszenia zmiany wpisu oraz danych nieobjętych wpisem do CEIDG (np. numer rachunku bankowego), zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, wznowienia wykonywania działalności gospodarczej i wykreślenia wpisu w CEIDG.

Funkcjonalność ta dostępna jest dla pełnomocników będących osobami fizycznymi. Po utworzeniu konta na stronie firma.gov.pl (tak samo jak dla przedsiębiorców) mogą oni dokonywać transakcji na wpisach swoich mocodawców – przedsiębiorców wpisanych do CEIDG, którzy wskazali we wpisie pełnomocnika. W celu rejestracji należy skorzystać z podpisu elektronicznego z certyfikatem kwalifikowanym lub nieodpłatnego profilu zaufanego na platformie ePUAP (należy założyć konto na epuap.gov.pl, następnie złożyć wniosek o założenie profilu zaufanego i potwierdzić go w ciągu 14 dni w jednym z punktów potwierdzających profil zaufany).

Pełnomocnik będący zarejestrowanym użytkownikiem systemu CEIDG ma możliwość wyświetlenia listy przedsiębiorców mocodawców i rodzajów wniosków, które może złożyć w ich imieniu. System przypisuje mocodawców automatycznie do konta pełnomocnika na podstawie danych identyfikacyjnych pełnomocnika zawartych w podpisie kwalifikowanym lub profilu zaufanym.

Po zalogowaniu do CEIDG i kliknięciu w menu systemu zakładki „Moi mocodawcy” widoczna jest sekcja „Mocodawcy”, w której wyświetlona zostaje stronicowana lista przedsiębiorców (mocodawców) oraz lista operacji możliwych do wykonania na wpisie, do których uprawniony jest pełnomocnik, a których dokonanie jest w danej chwili możliwe (nie można np. wypełnić wniosku o zawieszenie działalności już zawieszonej). Kliknięcie na ikonkę symbolizującą określony rodzaj wniosku powoduje przejście do strony przygotowania wybranego rodzaju wniosku.

Co trzeba wiedzieć o pełnomocnictwie?

Jak udzielić pełnomocnictwa szczególnego?

Jak wskazać pełnomocnika we wniosku CEIDG-1

I. Jeżeli Pełnomocnik jest osobą fizyczną / osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - wypełnienie pól 'NIP' oraz 'Nazwa firmy pełnomocnika' jest fakultatywne, - wypełnienie pól 'Imię', 'Nazwisko', 'Data urodzenia' oraz 'Obywatelstwa' jest obligatoryjne, - wypełnienie pola 'PESEL' jest obligatoryjne dla obywateli Polski, dla pozostałych przypadków wypełnienie pola jest fakultatywne.

II. Jeżeli Pełnomocnik JEST osoba prawną - wypełnienie pola 'NIP' jest fakultatywne, - wypełnienie pól 'Nazwa firmy pełnomocnika' oraz 'KRS' jest obligatoryjne.

Należy podać także adres miejsca zamieszkania (a w przypadku gdy pełnomocnik jest przedsiębiorcą adres wykonywania działalności gospodarczej) oraz adres do doręczeń pełnomocnika. Ponadto uzupełnienia wymaga zakres spraw, które obejmuje udzielone pełnomocnictwo. We wniosku można również określić adres poczty elektronicznej oraz strony www pełnomocnika.

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

Najpopularniejsze rodzaje pełnomocnictw

Źródło: CEIDG

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA