Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 26 ust. 1 – 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.), zwanej dalej: „s.d.g.”, osoba fizyczna składa wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw gospodarki oraz za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. System teleinformatyczny CEIDG przesyła wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku. Jest to podstawowy sposób składania wniosków przez przedsiębiorców, ponieważ mogą oni korzystać z tego rozwiązania, co do zasady, z dowolnego miejsca.
REKLAMA
Wniosek o wpis do CEIDG może być również złożony na formularzu zgodnym z formularzem, o którym mowa w ust. 1, w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy:
1) osobiście albo
2) wysłany listem poleconym.
Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy składającego wniosek osobiście i potwierdza wnioskodawcy, za pokwitowaniem, przyjęcie wniosku.
Zobacz: Oszuści pobierają opłaty za wpis do CEIDG
REKLAMA
Organ gminy przekształca wniosek na formę dokumentu elektronicznego, opatruje go podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, albo podpisuje podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo podpisuje podpisem osobistym, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych, albo podpisuje w inny sposób akceptowany przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby przesyłającej wniosek oraz czasu jego przesłania i przesyła do CEIDG nie później niż następnego dnia roboczego od dnia jego otrzymania.
Wniosek o wpis do CEIDG składany osobiście opatrzony jest własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, natomiast wniosek o wpis do CEIDG wysłany listem poleconym opatrzony jest własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, którego własnoręczność poświadczona jest przez notariusza (art. 27 ust. 8 i 9 s.d.g.).
Zgodnie z powyższym należy uznać, że jeżeli wnioskodawca przesłał do urzędu gminy wniosek o wpis do CEIDG, który został przez niego podpisany, jednak brak jest poświadczenia własnoręczności tego podpisu przez notariusza, wówczas należy wezwać przedsiębiorcę do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, wskazując uchybienia, w terminie 7 dni roboczych, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania (art. 27 ust. 4 w zw. z art. 27 ust. 1 pkt 6 s.d.g.).
Zobacz: Zmiany w CEIDG ułatwią prowadzenie firmy
Źródło: Ministerstwo Gospodarki
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.