REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak udzielić pełnomocnictwa szczególnego?

Milewski Marcin
Pełnomocnictwem szczególnym jest pełnomocnictwo do poszczególnych czynności.
Pełnomocnictwem szczególnym jest pełnomocnictwo do poszczególnych czynności.

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie prawnym wyróżnia się kilka rodzajów pełnomocnictwa. Jednym z nich jest pełnomocnictwo szczególne.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w kodeksie cywilnym pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.

REKLAMA

Wśród rodzajów pełnomocnictwa wskazać możemy:

  • pełnomocnictwo ogólne, które swym zakresem obejmuje ono umocowanie do czynności określanych mianem zwykłego zarządu, wymaga ono formy pisemnej pod sankcją nieważności; dokonanie czynności przekraczających czynności zwykłego zarządu wymaga pełnomocnictwa szczególnego lub rodzajowego;
  • pełnomocnictwo rodzajowe obejmujące jedynie określoną kategorię czynności prawnych, do dokonania których umocowany będzie pełnomocnik i niedopuszczalne w zakresie tych czynności podlegających pełnomocnictwu szczególnemu;
  • pełnomocnictwo do poszczególnych czynności dotyczące indywidualnie oznaczonej czynności prawnej np. do sprzedaży nieruchomości;
  • prokurę, czyli pełnomocnictwo udzielane przez przedsiębiorcę.

Pełnomocnictwem szczególnym jest pełnomocnictwo do poszczególnych czynności. W praktyce pojawia się ono stosunkowo często w obrocie nieruchomościami, a także podczas postępowania procesowego (wniesienie apelacji).

Zobacz: Pobierz wzór pełnomocnictwa szczególnego

Udzielenie pełnomocnictwa szczególnego powinno zawierać takie elementy jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • oznaczenie daty;
  • oznaczenie mocodawcy, wraz ze wskazaniem jego miejsca zamieszkania, imienia i nazwiska;
  • oznaczenie pełnomocnika, wraz ze wskazaniem jego miejsca zamieszkania, imienia i nazwiska;
  • oświadczenie mocodawcy o udzieleniu pełnomocnictwa;
  • oznaczenie czynności, do dokonania której pełnomocnictwo jest udzielane;
  • podpis mocodawcy.

Nie wszystkie z wyżej wymienionych elementów są koniecznie, jednakże ich zawarcie wpływa na poprawę bezpieczeństwa obrotu.

Polecamy serwis Spółki

REKLAMA

Podczas udzielania pełnomocnictwa szczególne należy pamiętać, iż czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego oraz o tym, że ustanowienie przez mocodawcę kilku pełnomocników z takim samym zakresem umocowania powoduje, że każdy z nich jest uprawniony do samodzielnego działania. Takie samo rozwiązanie odnosi się do pełnomocników ustanowionych dla mocodawcy przez innego pełnomocnika.

Wygaśnięcie pełnomocnictwa szczególnego następuje na skutek zarówno spełnienia się czynności wskazanych w treści umocowania (np. sprzedaż samochodu, sprzedaż nieruchomości itp.), a także na skutek śmierci pełnomocnika lub mocodawcy, z powodu odwołania pełnomocnictwa, a także utraty zdolności do czynności prawnych przez pełnomocnika.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA