REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik będzie doręczał wszystkie pisma stronie przeciwnej

Subskrybuj nas na Youtube
Podniesienie kosztów obsługi sprawy przez pełnomocników profesjonalnych w prosty sposób przełoży się na zwiększenie kosztów ich usług- podnosząc wydatki zleceniodawców.
Podniesienie kosztów obsługi sprawy przez pełnomocników profesjonalnych w prosty sposób przełoży się na zwiększenie kosztów ich usług- podnosząc wydatki zleceniodawców.

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się uchwalenie nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego, zmieniającego treść art. 132 kpc. Nowelizację przyjął już Sejm, po ewentualnych poprawkach Senatu i podpisie Prezydenta, ustawa wejdzie w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia.

Przemycony artykuł

Opisywana nowelizacja, poza pewnymi zmianami redakcyjnymi istniejących przepisów, wprowadza także m.in. rozdzielenie możliwości uzyskania pomocy pełnomocnika z urzędu od zwolnienia od kosztów sądowych.

REKLAMA

REKLAMA

Pomiędzy tymi zmianami „przemycona” została nowelizacja art. 132 kpc, dotyczącego możliwości bezpośredniego doręczania sobie pism procesowych przez profesjonalnych pełnomocników (adwokatów i radców prawnych).

Podobnie jak w postępowaniu gospodarczym

Nowe brzmienie artykułu 132 kpc to:

„W toku sprawy adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy oraz radca Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa doręczają sobie nawzajem bezpośrednio odpisy pism procesowych z załącznikami. Do pisma procesowego wniesionego do sądu dołącza się dowód doręczenia drugiej stronie odpisu albo dowód jego wysłania przesyłką poleconą. Pisma, do których nie dołączono dowodu doręczenia albo dowodu wysłania przesyłką poleconą, podlegają zwrotowi bez wzywania do usunięcia tego braku.”

REKLAMA

Zobacz: Kiedy sąd może skazać świadka na grzywnę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak łatwo zauważyć, powyższa norma przypomina rozwiązanie zastosowane w postępowaniu w sprawach gospodarczych (art. 479 9 kpc), z tym wyjątkiem, że dotyczy sytuacji, w których obie strony reprezentowane są przez pełnomocników profesjonalnych. W postępowaniu gospodarczym, każda strona reprezentowana przez pełnomocnika musi pisma doręczać bezpośrednio stronie przeciwnej.

Skutki dla prawników

W każdej sprawie cywilnej (art. 132 jest przepisem „uniwersalnym”, wyłączanym przez lex specialis w postępowaniach odrębnych – jak wskazany art. 4799 kpc) – w której obie strony będą reprezentowane przez profesjonalnych pełnomocników procesowych – konieczne będzie bezpośrednie doręczanie przez nich pism procesowych.

Oznacza to, że każde pismo procesowe (poza wymienionymi w art. 132§2 kpc- np. pozew, sprzeciw od nakazu zapłaty itp.) będzie musiało być nadane 2 krotnie. Raz do strony reprezentowanej przez adwokata, drugi raz do sądu wraz z potwierdzeniem nadania stronie przeciwnej.

Jak łatwo zauważyć- podwaja to koszty korespondencji – co więcej, zwiększa znacząco ryzyko procesowe. Pomyłka w zakresie wysyłki , skutkuje zwrotem pisma bez wezwania do uzupełnienia braków.

Skutki dla zleceniodawców

Podniesienie kosztów obsługi sprawy przez pełnomocników profesjonalnych w prosty sposób przełoży się na zwiększenie kosztów ich usług- podnosząc wydatki zleceniodawców. Co więcej, w przypadku złożonych spraw – w których w stosunku do jednej ze stron zachodzi jakaś forma współuczestnictwa- a poszczególne osoby reprezentowane będą przez innych pełnomocników- koszty korespondencji mogą być znaczące- zwłaszcza przy długich i złożonych postępowaniach.

Zleceniodawcy muszą liczyć się z tym, że pełnomocnicy nie będą chcieli się ujawniać w postępowaniu- tj. będą sporządzać odpowiednie pisma i opinie, nie będą natomiast występować w postępowaniu. Zrzucając ciężar na zleceniodawców, unikają ryzyka związanego z problematycznym doręczaniem pism procesowych.

Zobacz serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA