REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnik będzie doręczał wszystkie pisma stronie przeciwnej

Podniesienie kosztów obsługi sprawy przez pełnomocników profesjonalnych w prosty sposób przełoży się na zwiększenie kosztów ich usług- podnosząc wydatki zleceniodawców.
Podniesienie kosztów obsługi sprawy przez pełnomocników profesjonalnych w prosty sposób przełoży się na zwiększenie kosztów ich usług- podnosząc wydatki zleceniodawców.

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się uchwalenie nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego, zmieniającego treść art. 132 kpc. Nowelizację przyjął już Sejm, po ewentualnych poprawkach Senatu i podpisie Prezydenta, ustawa wejdzie w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia.

Przemycony artykuł

Opisywana nowelizacja, poza pewnymi zmianami redakcyjnymi istniejących przepisów, wprowadza także m.in. rozdzielenie możliwości uzyskania pomocy pełnomocnika z urzędu od zwolnienia od kosztów sądowych.

REKLAMA

REKLAMA

Pomiędzy tymi zmianami „przemycona” została nowelizacja art. 132 kpc, dotyczącego możliwości bezpośredniego doręczania sobie pism procesowych przez profesjonalnych pełnomocników (adwokatów i radców prawnych).

Podobnie jak w postępowaniu gospodarczym

Nowe brzmienie artykułu 132 kpc to:

„W toku sprawy adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy oraz radca Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa doręczają sobie nawzajem bezpośrednio odpisy pism procesowych z załącznikami. Do pisma procesowego wniesionego do sądu dołącza się dowód doręczenia drugiej stronie odpisu albo dowód jego wysłania przesyłką poleconą. Pisma, do których nie dołączono dowodu doręczenia albo dowodu wysłania przesyłką poleconą, podlegają zwrotowi bez wzywania do usunięcia tego braku.”

REKLAMA

Zobacz: Kiedy sąd może skazać świadka na grzywnę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak łatwo zauważyć, powyższa norma przypomina rozwiązanie zastosowane w postępowaniu w sprawach gospodarczych (art. 479 9 kpc), z tym wyjątkiem, że dotyczy sytuacji, w których obie strony reprezentowane są przez pełnomocników profesjonalnych. W postępowaniu gospodarczym, każda strona reprezentowana przez pełnomocnika musi pisma doręczać bezpośrednio stronie przeciwnej.

Skutki dla prawników

W każdej sprawie cywilnej (art. 132 jest przepisem „uniwersalnym”, wyłączanym przez lex specialis w postępowaniach odrębnych – jak wskazany art. 4799 kpc) – w której obie strony będą reprezentowane przez profesjonalnych pełnomocników procesowych – konieczne będzie bezpośrednie doręczanie przez nich pism procesowych.

Oznacza to, że każde pismo procesowe (poza wymienionymi w art. 132§2 kpc- np. pozew, sprzeciw od nakazu zapłaty itp.) będzie musiało być nadane 2 krotnie. Raz do strony reprezentowanej przez adwokata, drugi raz do sądu wraz z potwierdzeniem nadania stronie przeciwnej.

Jak łatwo zauważyć- podwaja to koszty korespondencji – co więcej, zwiększa znacząco ryzyko procesowe. Pomyłka w zakresie wysyłki , skutkuje zwrotem pisma bez wezwania do uzupełnienia braków.

Skutki dla zleceniodawców

Podniesienie kosztów obsługi sprawy przez pełnomocników profesjonalnych w prosty sposób przełoży się na zwiększenie kosztów ich usług- podnosząc wydatki zleceniodawców. Co więcej, w przypadku złożonych spraw – w których w stosunku do jednej ze stron zachodzi jakaś forma współuczestnictwa- a poszczególne osoby reprezentowane będą przez innych pełnomocników- koszty korespondencji mogą być znaczące- zwłaszcza przy długich i złożonych postępowaniach.

Zleceniodawcy muszą liczyć się z tym, że pełnomocnicy nie będą chcieli się ujawniać w postępowaniu- tj. będą sporządzać odpowiednie pisma i opinie, nie będą natomiast występować w postępowaniu. Zrzucając ciężar na zleceniodawców, unikają ryzyka związanego z problematycznym doręczaniem pism procesowych.

Zobacz serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA