REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie prokury w spółce jawnej

Redakcja serwisu Biznes
Udzielenie prokury w spółce jawnej
Udzielenie prokury w spółce jawnej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prokura jest specjalnym rodzajem pełnomocnictwa udzielanym przez wspólników spółki jawnej, które upoważnia do dokonywania czynności prawnych związanych z działalnością spółki oraz czynności sądowych. Prokura zastępuje również pełnomocnictwo procesowe i powinna zostać udzielona na piśmie pod rygorem nieważności.

Spółka jawna, należąca do spółek osobowych prawa handlowego prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a do ważnego rozpoczęcia swojej działalności wymagany jest wpis do odpowiedniego rejestru. Prokura jest natomiast pełnomocnictwem szczególnego rodzaju udzielanym przez przedsiębiorców objętych obowiązkiem wpisu do rejestru przedsiębiorców. Prokura zawiera umocowanie do dokonywania wszelkich czynności sądowych oraz pozasądowych w imieniu mocodawcy, czyli przedsiębiorcy i powinna zostać udzielona na piśmie pod rygorem nieważności. Prokury nie można przenieść na inną osobę, można jednak ustanowić pełnomocnika do wykonania poszczególnych czynności.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Prokury nie można ograniczyć ze skutkiem wobec osób trzecich.

Udzielenie prokury

Prawo reprezentacji spółki jawnej przysługuje każdemu z jej wspólników. Oznacza to, że każdy z nich może dokonać jednostronnej czynności prawnej ustanawiającej prokurę. W stosunkach zewnętrznych nie można ograniczyć możliwości udzielenia prokury przez któregokolwiek z wspólników. Zgodnie jednak z art. 41 kodeksu spółek handlowych, w stosunkach wewnętrznych spółki, udzielenie prokury wymaga jednak zgody wszystkich wspólników mających prawo reprezentacji spółki. Zgodnie z art. 1092 § 1 kodeksu cywilnego, prokury należy udzielić w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Prokurent ma jednak możliwość odmowy przyjęcia prokury przez złożenie oświadczenia spółce i w sądzie rejestrowym.

Zobacz również: Czym różni się pełnomocnictwo od prokury?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może być prokurentem?

Prokurentem może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Możliwe jest udzielenie prokury zarówno osobie prawnie związanej z działalnością samej spółki, jak również osobie trzeciej. Podstawą prawną stosunków wewnętrznych między prokurentem a samą spółką będzie umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, umowa agencyjna czy też umowa o świadczenie usług.

Zakres prokury

Zakres udzielonej prokury jest bardzo szeroki. Przede wszystkim obejmuje on wszelkie czynności sądowe dokonywane przed sądami powszechnymi i administracyjnymi wraz z dokonywaniem w tym zakresie wszelkich czynności procesowych, jak sporządzanie pism procesowych, uznawanie roszczeń, wnoszenie opłat etc. W przedmiocie działalności prokurenta nie jest jednak możliwe podpisywanie deklaracji podatkowych spółki. W zakres prokury wchodzi również dokonywanie czynności pozasądowych będących następstwem działalności spółki. Chodzi przede wszystkim o sporządzanie wszelkich umów, wykonywanie weksli i czeków czy też dokonywanie czynności związanych z ochroną własności przemysłowej. Dokonanie przez prokurenta czynności wykraczających poza zakres jego umocowania może stanowić podstawę do rozwiązania wewnętrznych stosunków między nim a samą spółką.

Zobacz też: Czym jest prokura oddziałowa?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA