REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest zakaz konkurencji w spółce jawnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Co do zasady każdy wspólnik spółki jawnej ma zakaz zajmowania się interesami konkurencyjnymi w stosunku do interesów spółki.
Co do zasady każdy wspólnik spółki jawnej ma zakaz zajmowania się interesami konkurencyjnymi w stosunku do interesów spółki.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wspólnika spółki jawnej obowiązuje zakaz konkurencji tak długo jak pozostaje on w spółce. Jeżeli wspólnik naruszy zakaz konkurencji, pozostali wspólnicy w terminie sześciu miesięcy od dowiedzenia się o naruszeniu przez wspólnika zakazu konkurencji mogą wnieść do sądu pozew przeciwko nielojalnemu wspólnikowi o naprawienie szkody wyrządzonej spółce i wydanie korzyści, jakie naruszając ten zakaz osiągnął wspólnik. Najsurowszą sankcją za naruszenie zakazu konkurencji jest wykluczenie wspólnika ze spółki.

Zakaz konkurencji w spółce jawnej

Co do zasady każdy wspólnik spółki jawnej ma zakaz zajmowania się interesami konkurencyjnymi w stosunku do interesów spółki. Działalność konkurencyjna polega na prowadzeniu przez wspólnika takiej działalności, która mogłaby realnie stanowić konkurencję dla działalności jaką prowadzi spółka. Zatem działalność konkurencyjna oznacza prowadzenie działalności gospodarczej tego samego rodzaju, ale i na tym samym rynku. Warto wskazać, że nie ma znaczenia w jakiej formie prawnej wspólnik prowadzi lub chce prowadzić działalność konkurencyjną, przy czym w umowie spółki jawnej można doprecyzować na czym konkretnie polega zakaz konkurencji. Przykładem działalności konkurencyjnej może być nie tylko prowadzenie działalności konkurencyjnej przez wspólnika w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, ale także:

REKLAMA

  • uczestniczenie przez wspólnika spółki jawnej w konkurencyjnym przedsięwzięciu jako wspólnik spółki cywilnej, spółki jawnej, partner w spółce partnerskiej, komplementariusz w spółce komandytowej lub komandytowo - akcyjnej;
  • uczestniczenie wspólnika spółki jawnej jako członek organów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej;
  •  posiadanie przez wspólnika spółki jawnej pakietu udziałów w konkurencyjnej spółce, który pozwalałby mu w pełni kontrolować działalność tejże spółki konkurencyjnej.

Przeczytaj: Jakie są konsekwencje łącznia spółek?

Co nie stanowi naruszenia zakazu konkurencji?

Co do zasady nie stanowi naruszenia zakazu konkurencji posiadanie akcji lub udziałów w spółce kapitałowej, która prowadzi działalność konkurencyjną. Jednak jak wskazano powyżej jeżeli posiadanie udziałów w spółce konkurencyjnej pozwala wspólnikowi w pełni kontrolować działalność spółki konkurencyjnej – wówczas działanie takie może być uznane za naruszające zakaz konkurencji.

Co zwalnia wspólnika z zakazu konkurencji?

Zgodnie z art. 56 § 2 kodeksu spółek handlowych pozostali wspólnicy mogą zgodzić się na zajmowanie się przez wspólnika interesami konkurencyjnymi. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu zgoda pozostałych wspólników może być wyrażona w sposób wyraźny bądź też dorozumiany.

Polecamy serwis Szkolenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli wspólnik nie zostanie upoważniony do tego aby zajmować się interesami konkurencyjnymi, w szczególności uczestniczyć w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki jawnej, partner, komplementariusz lub członek organu spółki, wówczas, zgodnie z postanowienia art. art. 57 § 1 k.s.h. każdy wspólnik będzie miał prawo żądać wydania spółce korzyści, jakie osiągnął wspólnik naruszający zakaz konkurencji, lub naprawienia wyrządzonej jej szkody.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA