REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

Subskrybuj nas na Youtube
CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?
CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

REKLAMA

REKLAMA

1 lipca 2011 r. zacznie funkcjonować Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dane przedsiębiorców znajdą się w ogólnodostępnym systemie informatycznym. Jednak, korzystając z CEIDG w dniu 1 lipca możemy nie znaleźć w ewidencji interesujących nas danych. Dlaczego? Przeczytaj.

CEIDG została powołana do życia przez nowelizację ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2011 r. wszyscy przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą będą ewidencjonowani w CEIDG. Dotychczasowe organy ewidencyjne (właściwi miejscowo wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast) zostaną zastąpione przez jeden centralny organ ewidencyjny, którym będzie Minister właściwy do spraw gospodarki.

Przedsiębiorcy będą mogli zarejestrować swoją działalność w dowolnie wybranym urzędzie gminy lub za pośrednictwem Internetu.

Z przyczyn technicznych nie wszyscy zarejestrowani obecnie przedsiębiorcy będą od razu widoczni w systemie CEIDG. Dotychczasowe organy ewidencyjne - gminy - zostały zobligowane do przeniesienia do CEIDG danych przedsiębiorców, którzy figurują w nadal prowadzonych przez te gminy rejestrach. Na przeprowadzenie migracji danych wyznaczono gminom termin do 31 grudnia 2011 r.

REKLAMA

Jest to dla zarejestrowanych przedsiębiorców informacja bardzo istotna. Gminy, w których zostali oni zarejestrowani, do czasu przeniesienia wszystkich posiadanych wpisów do CEIDG, będą nadal dla tych przedsiębiorców organami ewidencyjnymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca zarejestrowany w gminie, która jeszcze nie przeniosła wszystkich swoich wpisów, będzie dokonywał zgłoszenia zmian we wpisie nie za pośrednictwem CEIDG, ale w sposób funkcjonujący obecnie - tj. za pośrednictwem gminy.

Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)?

Oczywiście to jak wielu przedsiębiorców będzie zmuszonych czekać na możliwość pełnego wykorzystywania potencjału centralnego, elektronicznego i łatwo dostępnego rejestru, będzie zależeć od sprawności gmin w przenoszeniu danych.

Już teraz gminy mają możliwość przeprowadzania migracji danych do CEIDG, a to dzięki przygotowanej i udostępnionej gminom przez Ministerstwo Gospodarki aplikacji o nazwie SAGED (System Autoryzacji Gminnej Ewidencji Działalności Gospodarczej).

Tempo prac może być różne z uwagi na fakt, iż część gmin nie prowadziła ewidencji w formie elektronicznej. Rodzi to konieczność ręcznego wprowadzenia danych zawartych na papierze do systemu informatycznego.

Wypada w tym miejscu uprzedzić mogące się pojawić wątpliwości przedsiębiorców dotyczące ryzyka popełnienia błędów w toku procedury przenoszenia danych. Osoby prowadzące działalność gospodarczą powinny pamiętać, że zgodnie z przepisami u.s.d.g. ciąży na nich obowiązek zgłaszania ewentualnych błędów we wpisie, jeżeli tylko takie zauważą.

Polecamy: Czy e-rejestracja spółek stwarza ryzyko nadużyć?

Autor: Tomasz Piotrowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA