CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?
REKLAMA
REKLAMA
CEIDG została powołana do życia przez nowelizację ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
REKLAMA
Od 1 lipca 2011 r. wszyscy przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą będą ewidencjonowani w CEIDG. Dotychczasowe organy ewidencyjne (właściwi miejscowo wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast) zostaną zastąpione przez jeden centralny organ ewidencyjny, którym będzie Minister właściwy do spraw gospodarki.
Przedsiębiorcy będą mogli zarejestrować swoją działalność w dowolnie wybranym urzędzie gminy lub za pośrednictwem Internetu.
REKLAMA
Z przyczyn technicznych nie wszyscy zarejestrowani obecnie przedsiębiorcy będą od razu widoczni w systemie CEIDG. Dotychczasowe organy ewidencyjne - gminy - zostały zobligowane do przeniesienia do CEIDG danych przedsiębiorców, którzy figurują w nadal prowadzonych przez te gminy rejestrach. Na przeprowadzenie migracji danych wyznaczono gminom termin do 31 grudnia 2011 r.
Jest to dla zarejestrowanych przedsiębiorców informacja bardzo istotna. Gminy, w których zostali oni zarejestrowani, do czasu przeniesienia wszystkich posiadanych wpisów do CEIDG, będą nadal dla tych przedsiębiorców organami ewidencyjnymi.
W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca zarejestrowany w gminie, która jeszcze nie przeniosła wszystkich swoich wpisów, będzie dokonywał zgłoszenia zmian we wpisie nie za pośrednictwem CEIDG, ale w sposób funkcjonujący obecnie - tj. za pośrednictwem gminy.
Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)?
Oczywiście to jak wielu przedsiębiorców będzie zmuszonych czekać na możliwość pełnego wykorzystywania potencjału centralnego, elektronicznego i łatwo dostępnego rejestru, będzie zależeć od sprawności gmin w przenoszeniu danych.
REKLAMA
Już teraz gminy mają możliwość przeprowadzania migracji danych do CEIDG, a to dzięki przygotowanej i udostępnionej gminom przez Ministerstwo Gospodarki aplikacji o nazwie SAGED (System Autoryzacji Gminnej Ewidencji Działalności Gospodarczej).
Tempo prac może być różne z uwagi na fakt, iż część gmin nie prowadziła ewidencji w formie elektronicznej. Rodzi to konieczność ręcznego wprowadzenia danych zawartych na papierze do systemu informatycznego.
Wypada w tym miejscu uprzedzić mogące się pojawić wątpliwości przedsiębiorców dotyczące ryzyka popełnienia błędów w toku procedury przenoszenia danych. Osoby prowadzące działalność gospodarczą powinny pamiętać, że zgodnie z przepisami u.s.d.g. ciąży na nich obowiązek zgłaszania ewentualnych błędów we wpisie, jeżeli tylko takie zauważą.
Polecamy: Czy e-rejestracja spółek stwarza ryzyko nadużyć?
Autor: Tomasz Piotrowski
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.