REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pełnomocnictwo z rejestru pełnomocnictw (CEIDG) a klasyczne pełnomocnictwo - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jednym z jej elementów ma być rejestr pełnomocnictw. Ekspert wyjaśnia jakie będą zasady jego funkcjonowania.

Przepisy wprowadzające tzw. rejestr pełnomocnictw będący częścią składową Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) są zapisane w projekcie nowelizacji ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.). Projekt ten, po przyjęciu go przez rząd, jest obecnie na etapie prac legislacyjnych w sejmie (ściślej przed III czytaniem). Rejestr pełnomocnictw ma wejść w życie w dniu 1 stycznia 2012 r. odrębnie od pozostałej części nowelizacji, która ma wejść w życie 1 lipca 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Rejestr pełnomocnictw jako jeden z elementów powyższej ustawy nowelizującej ma być częścią składową CEIDG, która ma być centralnym, jednolitym na terenie całego kraju rejestrem osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, zastępującym aktualnie działającą Ewidencję Działalności Gospodarczej prowadzoną przez gminy. 

Rejestr pełnomocnictw ma być jedynie instytucją ułatwiającą przedsiębiorcom działanie przez pełnomocników. Nie będzie zastępował klasycznego pełnomocnictwa. Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 11 Ustawy w brzmieniu, które wchodzi w życie już 1 lipca 2011 r. wpisowi do CEIDG będą podlegały dane pełnomocnika (imię, nazwisko, NIP, obywatelstwo i informacje kontaktowe) w przypadku, jeśli przedsiębiorca udzieli pełnomocnictwa ogólnego. 

Polecamy: serwis Zakładam firmę

REKLAMA

Powyższe dane pełnomocnika będą zawarte w rejestrze publicznym, któremu będzie przysługiwać domniemanie prawdziwości zgodnie z art. 33 ustawy. Ułatwi to stosunki prawne między przedsiębiorcami, ponieważ np. przedsiębiorca zawierając umowę będzie mógł sprawdzić w CEIDG czy pełnomocnik jego kontrahenta jest umocowany do działania w jego imieniu bez sprawdzania samego dokumentu pełnomocnictwa. Jednakże przedsiębiorca nie będzie mógł występować na podstawie tego przed organami administracji publicznej. Zatem zaszła konieczność nowelizacji tego przepisu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy ustawy nowelizującej mają postanawiać, że zapisy o pełnomocniku w CEIDG mają mieć także moc prawną przed organami administracji, a CEIDG ma również ujawniać zakres spraw, które obejmuje dane pełnomocnictwo. W przypadku takim pełnomocnicy będą mogli załatwiać wszelkie sprawy dla swoich mocodawców drogą elektroniczną i wystarczy jedynie uwidocznienie pełnomocnictwa na stronie internetowej CEIDG.

To będzie dodatkowo korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ nie będzie konieczności opłaty skarbowej w wysokości 17 zł z uwagi na okoliczność, że nie nastąpi czynność złożenia dokumentu pełnomocnictwa. Jednakże mają być wyłączone z tego uregulowania sprawy prowadzone na podstawie ordynacji podatkowej (czyli głównie postępowania podatkowe) i postępowania w ramach kontroli skarbowej, ponieważ z uwagi na doniosłość tych postępowań ma to być przedmiotem późniejszej regulacji.

Przepisy o tzw. rejestrze pełnomocnictw nie będą wpływać, jak to już zostało wskazane, na klasyczne pełnomocnictwo. Przepisy regulujące klasyczne pełnomocnictwo pozostaną niezmienione. Mocodawca będzie mógł przedstawiać przed kontrahentami czy organami administracji publicznej swoje pełnomocnictwo w formie papierowej, jednakże ani kontrahent ani organ administracji nie będzie mógł przedsiębiorcy do tego zmusić, gdyż wystarczający będzie sam zapis bądź wydruk ze strony internetowej CEIDG.

Polecamy: Czy warto otworzyć firmę na rynku dóbr luksusowych?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA