REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pełnomocnictwo z rejestru pełnomocnictw (CEIDG) a klasyczne pełnomocnictwo - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jednym z jej elementów ma być rejestr pełnomocnictw. Ekspert wyjaśnia jakie będą zasady jego funkcjonowania.

Przepisy wprowadzające tzw. rejestr pełnomocnictw będący częścią składową Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) są zapisane w projekcie nowelizacji ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.). Projekt ten, po przyjęciu go przez rząd, jest obecnie na etapie prac legislacyjnych w sejmie (ściślej przed III czytaniem). Rejestr pełnomocnictw ma wejść w życie w dniu 1 stycznia 2012 r. odrębnie od pozostałej części nowelizacji, która ma wejść w życie 1 lipca 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Rejestr pełnomocnictw jako jeden z elementów powyższej ustawy nowelizującej ma być częścią składową CEIDG, która ma być centralnym, jednolitym na terenie całego kraju rejestrem osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, zastępującym aktualnie działającą Ewidencję Działalności Gospodarczej prowadzoną przez gminy. 

Rejestr pełnomocnictw ma być jedynie instytucją ułatwiającą przedsiębiorcom działanie przez pełnomocników. Nie będzie zastępował klasycznego pełnomocnictwa. Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 11 Ustawy w brzmieniu, które wchodzi w życie już 1 lipca 2011 r. wpisowi do CEIDG będą podlegały dane pełnomocnika (imię, nazwisko, NIP, obywatelstwo i informacje kontaktowe) w przypadku, jeśli przedsiębiorca udzieli pełnomocnictwa ogólnego. 

Polecamy: serwis Zakładam firmę

REKLAMA

Powyższe dane pełnomocnika będą zawarte w rejestrze publicznym, któremu będzie przysługiwać domniemanie prawdziwości zgodnie z art. 33 ustawy. Ułatwi to stosunki prawne między przedsiębiorcami, ponieważ np. przedsiębiorca zawierając umowę będzie mógł sprawdzić w CEIDG czy pełnomocnik jego kontrahenta jest umocowany do działania w jego imieniu bez sprawdzania samego dokumentu pełnomocnictwa. Jednakże przedsiębiorca nie będzie mógł występować na podstawie tego przed organami administracji publicznej. Zatem zaszła konieczność nowelizacji tego przepisu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy ustawy nowelizującej mają postanawiać, że zapisy o pełnomocniku w CEIDG mają mieć także moc prawną przed organami administracji, a CEIDG ma również ujawniać zakres spraw, które obejmuje dane pełnomocnictwo. W przypadku takim pełnomocnicy będą mogli załatwiać wszelkie sprawy dla swoich mocodawców drogą elektroniczną i wystarczy jedynie uwidocznienie pełnomocnictwa na stronie internetowej CEIDG.

To będzie dodatkowo korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ nie będzie konieczności opłaty skarbowej w wysokości 17 zł z uwagi na okoliczność, że nie nastąpi czynność złożenia dokumentu pełnomocnictwa. Jednakże mają być wyłączone z tego uregulowania sprawy prowadzone na podstawie ordynacji podatkowej (czyli głównie postępowania podatkowe) i postępowania w ramach kontroli skarbowej, ponieważ z uwagi na doniosłość tych postępowań ma to być przedmiotem późniejszej regulacji.

Przepisy o tzw. rejestrze pełnomocnictw nie będą wpływać, jak to już zostało wskazane, na klasyczne pełnomocnictwo. Przepisy regulujące klasyczne pełnomocnictwo pozostaną niezmienione. Mocodawca będzie mógł przedstawiać przed kontrahentami czy organami administracji publicznej swoje pełnomocnictwo w formie papierowej, jednakże ani kontrahent ani organ administracji nie będzie mógł przedsiębiorcy do tego zmusić, gdyż wystarczający będzie sam zapis bądź wydruk ze strony internetowej CEIDG.

Polecamy: Czy warto otworzyć firmę na rynku dóbr luksusowych?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA