REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pełnomocnictwo z rejestru pełnomocnictw (CEIDG) a klasyczne pełnomocnictwo - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jednym z jej elementów ma być rejestr pełnomocnictw. Ekspert wyjaśnia jakie będą zasady jego funkcjonowania.

Przepisy wprowadzające tzw. rejestr pełnomocnictw będący częścią składową Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) są zapisane w projekcie nowelizacji ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.). Projekt ten, po przyjęciu go przez rząd, jest obecnie na etapie prac legislacyjnych w sejmie (ściślej przed III czytaniem). Rejestr pełnomocnictw ma wejść w życie w dniu 1 stycznia 2012 r. odrębnie od pozostałej części nowelizacji, która ma wejść w życie 1 lipca 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Rejestr pełnomocnictw jako jeden z elementów powyższej ustawy nowelizującej ma być częścią składową CEIDG, która ma być centralnym, jednolitym na terenie całego kraju rejestrem osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, zastępującym aktualnie działającą Ewidencję Działalności Gospodarczej prowadzoną przez gminy. 

Rejestr pełnomocnictw ma być jedynie instytucją ułatwiającą przedsiębiorcom działanie przez pełnomocników. Nie będzie zastępował klasycznego pełnomocnictwa. Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 11 Ustawy w brzmieniu, które wchodzi w życie już 1 lipca 2011 r. wpisowi do CEIDG będą podlegały dane pełnomocnika (imię, nazwisko, NIP, obywatelstwo i informacje kontaktowe) w przypadku, jeśli przedsiębiorca udzieli pełnomocnictwa ogólnego. 

Polecamy: serwis Zakładam firmę

REKLAMA

Powyższe dane pełnomocnika będą zawarte w rejestrze publicznym, któremu będzie przysługiwać domniemanie prawdziwości zgodnie z art. 33 ustawy. Ułatwi to stosunki prawne między przedsiębiorcami, ponieważ np. przedsiębiorca zawierając umowę będzie mógł sprawdzić w CEIDG czy pełnomocnik jego kontrahenta jest umocowany do działania w jego imieniu bez sprawdzania samego dokumentu pełnomocnictwa. Jednakże przedsiębiorca nie będzie mógł występować na podstawie tego przed organami administracji publicznej. Zatem zaszła konieczność nowelizacji tego przepisu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy ustawy nowelizującej mają postanawiać, że zapisy o pełnomocniku w CEIDG mają mieć także moc prawną przed organami administracji, a CEIDG ma również ujawniać zakres spraw, które obejmuje dane pełnomocnictwo. W przypadku takim pełnomocnicy będą mogli załatwiać wszelkie sprawy dla swoich mocodawców drogą elektroniczną i wystarczy jedynie uwidocznienie pełnomocnictwa na stronie internetowej CEIDG.

To będzie dodatkowo korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ nie będzie konieczności opłaty skarbowej w wysokości 17 zł z uwagi na okoliczność, że nie nastąpi czynność złożenia dokumentu pełnomocnictwa. Jednakże mają być wyłączone z tego uregulowania sprawy prowadzone na podstawie ordynacji podatkowej (czyli głównie postępowania podatkowe) i postępowania w ramach kontroli skarbowej, ponieważ z uwagi na doniosłość tych postępowań ma to być przedmiotem późniejszej regulacji.

Przepisy o tzw. rejestrze pełnomocnictw nie będą wpływać, jak to już zostało wskazane, na klasyczne pełnomocnictwo. Przepisy regulujące klasyczne pełnomocnictwo pozostaną niezmienione. Mocodawca będzie mógł przedstawiać przed kontrahentami czy organami administracji publicznej swoje pełnomocnictwo w formie papierowej, jednakże ani kontrahent ani organ administracji nie będzie mógł przedsiębiorcy do tego zmusić, gdyż wystarczający będzie sam zapis bądź wydruk ze strony internetowej CEIDG.

Polecamy: Czy warto otworzyć firmę na rynku dóbr luksusowych?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA