REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pełnomocnictwo z rejestru pełnomocnictw (CEIDG) a klasyczne pełnomocnictwo - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy już teraz wyczekują wejścia w życie przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jednym z jej elementów ma być rejestr pełnomocnictw. Ekspert wyjaśnia jakie będą zasady jego funkcjonowania.

Przepisy wprowadzające tzw. rejestr pełnomocnictw będący częścią składową Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) są zapisane w projekcie nowelizacji ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.). Projekt ten, po przyjęciu go przez rząd, jest obecnie na etapie prac legislacyjnych w sejmie (ściślej przed III czytaniem). Rejestr pełnomocnictw ma wejść w życie w dniu 1 stycznia 2012 r. odrębnie od pozostałej części nowelizacji, która ma wejść w życie 1 lipca 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Rejestr pełnomocnictw jako jeden z elementów powyższej ustawy nowelizującej ma być częścią składową CEIDG, która ma być centralnym, jednolitym na terenie całego kraju rejestrem osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, zastępującym aktualnie działającą Ewidencję Działalności Gospodarczej prowadzoną przez gminy. 

Rejestr pełnomocnictw ma być jedynie instytucją ułatwiającą przedsiębiorcom działanie przez pełnomocników. Nie będzie zastępował klasycznego pełnomocnictwa. Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 11 Ustawy w brzmieniu, które wchodzi w życie już 1 lipca 2011 r. wpisowi do CEIDG będą podlegały dane pełnomocnika (imię, nazwisko, NIP, obywatelstwo i informacje kontaktowe) w przypadku, jeśli przedsiębiorca udzieli pełnomocnictwa ogólnego. 

Polecamy: serwis Zakładam firmę

REKLAMA

Powyższe dane pełnomocnika będą zawarte w rejestrze publicznym, któremu będzie przysługiwać domniemanie prawdziwości zgodnie z art. 33 ustawy. Ułatwi to stosunki prawne między przedsiębiorcami, ponieważ np. przedsiębiorca zawierając umowę będzie mógł sprawdzić w CEIDG czy pełnomocnik jego kontrahenta jest umocowany do działania w jego imieniu bez sprawdzania samego dokumentu pełnomocnictwa. Jednakże przedsiębiorca nie będzie mógł występować na podstawie tego przed organami administracji publicznej. Zatem zaszła konieczność nowelizacji tego przepisu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy ustawy nowelizującej mają postanawiać, że zapisy o pełnomocniku w CEIDG mają mieć także moc prawną przed organami administracji, a CEIDG ma również ujawniać zakres spraw, które obejmuje dane pełnomocnictwo. W przypadku takim pełnomocnicy będą mogli załatwiać wszelkie sprawy dla swoich mocodawców drogą elektroniczną i wystarczy jedynie uwidocznienie pełnomocnictwa na stronie internetowej CEIDG.

To będzie dodatkowo korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ nie będzie konieczności opłaty skarbowej w wysokości 17 zł z uwagi na okoliczność, że nie nastąpi czynność złożenia dokumentu pełnomocnictwa. Jednakże mają być wyłączone z tego uregulowania sprawy prowadzone na podstawie ordynacji podatkowej (czyli głównie postępowania podatkowe) i postępowania w ramach kontroli skarbowej, ponieważ z uwagi na doniosłość tych postępowań ma to być przedmiotem późniejszej regulacji.

Przepisy o tzw. rejestrze pełnomocnictw nie będą wpływać, jak to już zostało wskazane, na klasyczne pełnomocnictwo. Przepisy regulujące klasyczne pełnomocnictwo pozostaną niezmienione. Mocodawca będzie mógł przedstawiać przed kontrahentami czy organami administracji publicznej swoje pełnomocnictwo w formie papierowej, jednakże ani kontrahent ani organ administracji nie będzie mógł przedsiębiorcy do tego zmusić, gdyż wystarczający będzie sam zapis bądź wydruk ze strony internetowej CEIDG.

Polecamy: Czy warto otworzyć firmę na rynku dóbr luksusowych?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA