Czy warto otworzyć firmę na rynku dóbr luksusowych?
REKLAMA
REKLAMA
Od ponad dziesięciu lat liczba osób zarabiających każdego miesiąca ponad 7,1 tys. zł brutto systematycznie rośnie. Ile z nich jest nabywcami dóbr luksusowych? Około 84%. Wraz ze wzrostem dochodów rośnie częstotliwości i kwoty przeznaczane na tego typu wydatki. Na wybredne zakupy, jak wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG, zamożni (grono powiększające swoje salda o więcej niż 3,7 tys. zł miesięcznie) przeznaczają około 13% rocznego dochodu.
REKLAMA
Rośnie, czy urośnie?
REKLAMA
Rok 2009 spowodował zahamowanie rozwijającego się na wzór zachodni rynku dóbr luksusowych w Polsce. Na skutek kryzysu ekonomicznego do portfeli sprzedawców znanych i drogich marek trafiło, aż o jedną trzecią mniej pieniędzy niż w analogicznym okresie roku 2008. Dlaczego klienci ograniczyli wydatki? Z uwagi na sytuacje gospodarczą i przeświadczenie o konieczności oszczędzania. Wzrost przyniósł rok 2010.
Dobra luksusowe kojarzone są z trzema podstawowymi w przekonaniu klientów cechami. Dobra jakością, prestiżem, a także ponadprzeciętną ceną. Nie bez znaczenia pozostaje także rozpoznawalność marki, traktowana tym bardziej poważnie, im większe są zarobki zainteresowanego.
Polecamy: Jak założyć własną firmę?
Życie pod znakiem jakości
Towary wybierane przez konsumentów spragnionych solidnego wykonania i dobrej opinii to nie tylko, jak mogłoby się wydawać, odzież, lecz także helikoptery, jachty oraz samoloty. Liczba tych ostatnich wzrasta nie tylko z uwagi na coraz większą popularność wśród klientów korporacyjnych, lecz również osób prywatnych. Podobnie rzecz ma się w przypadku śmigłowców. Jachty, kojarzone dotychczas z zagranicznymi podróżami, pojawiają się na polskich jeziorach i zatokach.
Zachód jeździ Ferrari
REKLAMA
Nie zaskakuje obecność na polskim rynku takich marek jak Royal Collection, Vistula, czy Bomi. Podobnie z rosnącymi jak grzyby po deszczu punktami dilerów samochodowych sprzedających auta z najwyższej półki, jak otwarty w październiku salon bolidów marki Ferrari. Sama firma Porsche odnotowała w Polsce w 2010 roku wzrost sprzedaży aut o 76% (570 egzemplarzy) w stosunku do roku poprzedzającego.
Luksusu na polskim rynku pozostawia kraj nadal w cieniu państw zachodnich. Spośród 200 najważniejszych w świecie segmentu premium producentów, w Polsce swoje placówki posiada około 53%. Odsetek zwiększa możliwość dokonywania zakupów za pośrednictwem sieci, która powoduje wzrost liczby reprezentowanych na polskim rynku marek do poziomu 88%, co wynika z możliwości wysyłki towaru do kraju kupującego.
Polecamy: Czy warto zakładać własną firmę?
Jak będzie rozwijał się krajowy rynek dóbr luksusowych? Zależy od sytuacji gospodarczej. Rosnący PKB oraz umacniająca się złotówka, wpływając na poszerzenie kręgu osób zarabiających ponad poziom średniej krajowej, będą sprzyjały wzrostowi.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.