REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady handlu na targowiskach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
handel na targowiskach, opłata targowa
handel na targowiskach, opłata targowa

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie działalności gospodarczej, sprawy targowisk i hal targowych oraz podatek. To tylko niektóre kwestie, z którymi zmierzyć powinien się sprzedawca na lokalnym bazarze. Na co jeszcze musi zwrócić uwagę przed rozpoczęciem handlu? Przeczytaj poradę eksperta.

Handel na targowiskach

Prowadzenie handlu na targowisku jest rodzajem działalności gospodarczej, gdyż jest działalnością handlową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły według definicji przewidzianej w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), zwana dalej GospUst. Skutkiem tego osoba zamierzająca rozpocząć działalność handlową na targowisku powinna spełnić wszelkie formalności związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej.

REKLAMA

Podjęcie działalności

Zgodnie z art. 14 GospUst przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (to ostatnie nie tyczy się osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność). Regulacje dotyczące wpisu zawiera uchylona w większości już poprzednia ustawa o działalności gospodarczej – mianowicie ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo Działalności Gospodarczej (Dz. U. 1999, Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.) w art. 7a – 7i, zwana dalej PDG. 

Zobacz: Jak założyć własną firmę?

Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta i z urzędu doręcza stronie zaświadczenie o wpisie. Wniosku o wpis dokonuje się na formularzu, którego wzór ustala Rada Ministrów w drodze rozporządzenia, a które to wzory powinny znajdować się w każdym urzędzie gminy (miasta).

W formularzu tym znajdują się następujące dane do podania przez zainteresowanego przedsiębiorcę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • oznaczenie przedsiębiorcy (imię, nazwisko, firma) oraz jego numer PESEL;
  • numer NIP (jeśli takowy numer posiada);
  • oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
  • określenie przedmiotu wykonywanej działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności;
  • wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej (jeżeli przedsiębiorca takowy adres posiada).

Szczytna „zasada jednego okienka” wprowadziła do PDG zapisy stanowiące o tym, że wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie wnioskiem o REGON, zgłoszeniem o wydanie NIP i zgłoszeniem płatnika składek do ZUS albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia w KRUS, zatem przedsiębiorca nie musi składać wniosku w każdym z tych organów o odpowiednie zaświadczenie.

Wniosek o wpis

REKLAMA

Wniosek o wpis do ewidencji nie jest jednocześnie wnioskiem o rejestrację podatnika VAT czynnego, bowiem nie każdy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc o to przedsiębiorca musi zadbać sam. Działalność handlowa na targowisku nie jest działalnością gospodarczą regulowaną, w związku z czym nie są potrzebne do tego odpowiednie koncesje ani zezwolenia, chyba że przedmiot działalności jest regulowany i wymaga koncesji (np. handel bronią czy amunicją) bądź zezwolenia (sprzedaż napojów alkoholowych).

Co do kwestii organizacyjnych handlu na targowiskach, to należy zauważyć, że do zadań własnych gminy należą sprawy targowisk i hal targowych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z powyższym gmina może ustalać swoimi uchwałami szczególne zasady prowadzenia handlu na targowiskach, którym to normom przedsiębiorca jest zobowiązany się podporządkować. Mogą tu wchodzić w grę przepisy zakazujące handlu w pewnych miejscach na targowiskach czy zakazujące handlu pewnym rodzajem asortymentu. Niezbędne jest w związku z tym zapoznanie się z odpowiednimi uchwałami w tym zakresie. Odpowiednie przepisy porządkowe może wydawać również wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Polecam: Jak założyć własną firmę?

Opłata targowa

Nie sposób tutaj pominąć kwestii podatkowych związanych z handlem na targowiskach. Opłata targowa jest uregulowana w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. 2010, Nr 95, poz. 613 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 powyższej ustawy opłatę targową pobiera się od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach, jednakże nie pobiera się jej przy sprzedaży w budynkach lub częściach budynków, chyba że jest to targowisko pod dachem czy hala używana do targów, aukcji i wystaw. Targowiskami w rozumieniu ustawy są wszelkie miejsca, w których jest prowadzony handel. Wysokość opłaty targowej jest ustalana w drodze uchwały rady gminy dla każdej gminy, z tym że nie może ona przekroczyć 699,27 zł dziennie, więc są to stawki dość wysokie dla handlujących na targowiskach, aczkolwiek zwolnieni są od uiszczania opłaty skarbowej przedsiębiorcy płacący podatek od nieruchomości, ale tylko w miejscu, w którym opłacają ten podatek (czyli dokonujący sprzedaży w sklepach, gdyż oni płacą podatek od nieruchomości).

Jaka kara grozi handlarzom?

Sankcjami za naruszenie zasad handlu na targowiskach może być ukaranie za popełnienie wykroczenia bądź administracyjna kara pieniężna. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks Wykroczeń (Dz. U. 2010, Nr 46, poz. 275 z późn. zm.) w art. 601 § 1 jest zapis stanowiący o tym, że karze ograniczenia wolności albo grzywny podlega osoba, która wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia.

Przepisy porządkowe stanowione przez organy gminy mogą ponadto ustanawiać administracyjne kary pieniężne za handel na targowisku w niedozwolonym miejscu lub miejscu poza targowiskiem.

Polecamy: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA