REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady handlu na targowiskach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
handel na targowiskach, opłata targowa
handel na targowiskach, opłata targowa

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie działalności gospodarczej, sprawy targowisk i hal targowych oraz podatek. To tylko niektóre kwestie, z którymi zmierzyć powinien się sprzedawca na lokalnym bazarze. Na co jeszcze musi zwrócić uwagę przed rozpoczęciem handlu? Przeczytaj poradę eksperta.

Handel na targowiskach

Prowadzenie handlu na targowisku jest rodzajem działalności gospodarczej, gdyż jest działalnością handlową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły według definicji przewidzianej w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), zwana dalej GospUst. Skutkiem tego osoba zamierzająca rozpocząć działalność handlową na targowisku powinna spełnić wszelkie formalności związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej.

REKLAMA

Podjęcie działalności

Zgodnie z art. 14 GospUst przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (to ostatnie nie tyczy się osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność). Regulacje dotyczące wpisu zawiera uchylona w większości już poprzednia ustawa o działalności gospodarczej – mianowicie ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo Działalności Gospodarczej (Dz. U. 1999, Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.) w art. 7a – 7i, zwana dalej PDG. 

Zobacz: Jak założyć własną firmę?

Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta i z urzędu doręcza stronie zaświadczenie o wpisie. Wniosku o wpis dokonuje się na formularzu, którego wzór ustala Rada Ministrów w drodze rozporządzenia, a które to wzory powinny znajdować się w każdym urzędzie gminy (miasta).

W formularzu tym znajdują się następujące dane do podania przez zainteresowanego przedsiębiorcę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • oznaczenie przedsiębiorcy (imię, nazwisko, firma) oraz jego numer PESEL;
  • numer NIP (jeśli takowy numer posiada);
  • oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
  • określenie przedmiotu wykonywanej działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności;
  • wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej (jeżeli przedsiębiorca takowy adres posiada).

Szczytna „zasada jednego okienka” wprowadziła do PDG zapisy stanowiące o tym, że wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie wnioskiem o REGON, zgłoszeniem o wydanie NIP i zgłoszeniem płatnika składek do ZUS albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia w KRUS, zatem przedsiębiorca nie musi składać wniosku w każdym z tych organów o odpowiednie zaświadczenie.

Wniosek o wpis

REKLAMA

Wniosek o wpis do ewidencji nie jest jednocześnie wnioskiem o rejestrację podatnika VAT czynnego, bowiem nie każdy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc o to przedsiębiorca musi zadbać sam. Działalność handlowa na targowisku nie jest działalnością gospodarczą regulowaną, w związku z czym nie są potrzebne do tego odpowiednie koncesje ani zezwolenia, chyba że przedmiot działalności jest regulowany i wymaga koncesji (np. handel bronią czy amunicją) bądź zezwolenia (sprzedaż napojów alkoholowych).

Co do kwestii organizacyjnych handlu na targowiskach, to należy zauważyć, że do zadań własnych gminy należą sprawy targowisk i hal targowych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z powyższym gmina może ustalać swoimi uchwałami szczególne zasady prowadzenia handlu na targowiskach, którym to normom przedsiębiorca jest zobowiązany się podporządkować. Mogą tu wchodzić w grę przepisy zakazujące handlu w pewnych miejscach na targowiskach czy zakazujące handlu pewnym rodzajem asortymentu. Niezbędne jest w związku z tym zapoznanie się z odpowiednimi uchwałami w tym zakresie. Odpowiednie przepisy porządkowe może wydawać również wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Polecam: Jak założyć własną firmę?

Opłata targowa

Nie sposób tutaj pominąć kwestii podatkowych związanych z handlem na targowiskach. Opłata targowa jest uregulowana w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. 2010, Nr 95, poz. 613 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 powyższej ustawy opłatę targową pobiera się od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach, jednakże nie pobiera się jej przy sprzedaży w budynkach lub częściach budynków, chyba że jest to targowisko pod dachem czy hala używana do targów, aukcji i wystaw. Targowiskami w rozumieniu ustawy są wszelkie miejsca, w których jest prowadzony handel. Wysokość opłaty targowej jest ustalana w drodze uchwały rady gminy dla każdej gminy, z tym że nie może ona przekroczyć 699,27 zł dziennie, więc są to stawki dość wysokie dla handlujących na targowiskach, aczkolwiek zwolnieni są od uiszczania opłaty skarbowej przedsiębiorcy płacący podatek od nieruchomości, ale tylko w miejscu, w którym opłacają ten podatek (czyli dokonujący sprzedaży w sklepach, gdyż oni płacą podatek od nieruchomości).

Jaka kara grozi handlarzom?

Sankcjami za naruszenie zasad handlu na targowiskach może być ukaranie za popełnienie wykroczenia bądź administracyjna kara pieniężna. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks Wykroczeń (Dz. U. 2010, Nr 46, poz. 275 z późn. zm.) w art. 601 § 1 jest zapis stanowiący o tym, że karze ograniczenia wolności albo grzywny podlega osoba, która wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia.

Przepisy porządkowe stanowione przez organy gminy mogą ponadto ustanawiać administracyjne kary pieniężne za handel na targowisku w niedozwolonym miejscu lub miejscu poza targowiskiem.

Polecamy: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA