REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady handlu na targowiskach?

Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
handel na targowiskach, opłata targowa
handel na targowiskach, opłata targowa

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie działalności gospodarczej, sprawy targowisk i hal targowych oraz podatek. To tylko niektóre kwestie, z którymi zmierzyć powinien się sprzedawca na lokalnym bazarze. Na co jeszcze musi zwrócić uwagę przed rozpoczęciem handlu? Przeczytaj poradę eksperta.

Handel na targowiskach

Prowadzenie handlu na targowisku jest rodzajem działalności gospodarczej, gdyż jest działalnością handlową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły według definicji przewidzianej w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), zwana dalej GospUst. Skutkiem tego osoba zamierzająca rozpocząć działalność handlową na targowisku powinna spełnić wszelkie formalności związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej.

REKLAMA

Podjęcie działalności

Zgodnie z art. 14 GospUst przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (to ostatnie nie tyczy się osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność). Regulacje dotyczące wpisu zawiera uchylona w większości już poprzednia ustawa o działalności gospodarczej – mianowicie ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo Działalności Gospodarczej (Dz. U. 1999, Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.) w art. 7a – 7i, zwana dalej PDG. 

Zobacz: Jak założyć własną firmę?

Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta i z urzędu doręcza stronie zaświadczenie o wpisie. Wniosku o wpis dokonuje się na formularzu, którego wzór ustala Rada Ministrów w drodze rozporządzenia, a które to wzory powinny znajdować się w każdym urzędzie gminy (miasta).

W formularzu tym znajdują się następujące dane do podania przez zainteresowanego przedsiębiorcę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • oznaczenie przedsiębiorcy (imię, nazwisko, firma) oraz jego numer PESEL;
  • numer NIP (jeśli takowy numer posiada);
  • oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
  • określenie przedmiotu wykonywanej działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności;
  • wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej (jeżeli przedsiębiorca takowy adres posiada).

Szczytna „zasada jednego okienka” wprowadziła do PDG zapisy stanowiące o tym, że wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie wnioskiem o REGON, zgłoszeniem o wydanie NIP i zgłoszeniem płatnika składek do ZUS albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia w KRUS, zatem przedsiębiorca nie musi składać wniosku w każdym z tych organów o odpowiednie zaświadczenie.

Wniosek o wpis

REKLAMA

Wniosek o wpis do ewidencji nie jest jednocześnie wnioskiem o rejestrację podatnika VAT czynnego, bowiem nie każdy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc o to przedsiębiorca musi zadbać sam. Działalność handlowa na targowisku nie jest działalnością gospodarczą regulowaną, w związku z czym nie są potrzebne do tego odpowiednie koncesje ani zezwolenia, chyba że przedmiot działalności jest regulowany i wymaga koncesji (np. handel bronią czy amunicją) bądź zezwolenia (sprzedaż napojów alkoholowych).

Co do kwestii organizacyjnych handlu na targowiskach, to należy zauważyć, że do zadań własnych gminy należą sprawy targowisk i hal targowych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z powyższym gmina może ustalać swoimi uchwałami szczególne zasady prowadzenia handlu na targowiskach, którym to normom przedsiębiorca jest zobowiązany się podporządkować. Mogą tu wchodzić w grę przepisy zakazujące handlu w pewnych miejscach na targowiskach czy zakazujące handlu pewnym rodzajem asortymentu. Niezbędne jest w związku z tym zapoznanie się z odpowiednimi uchwałami w tym zakresie. Odpowiednie przepisy porządkowe może wydawać również wójt, burmistrz, prezydent miasta.

Polecam: Jak założyć własną firmę?

Opłata targowa

Nie sposób tutaj pominąć kwestii podatkowych związanych z handlem na targowiskach. Opłata targowa jest uregulowana w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. 2010, Nr 95, poz. 613 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 powyższej ustawy opłatę targową pobiera się od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach, jednakże nie pobiera się jej przy sprzedaży w budynkach lub częściach budynków, chyba że jest to targowisko pod dachem czy hala używana do targów, aukcji i wystaw. Targowiskami w rozumieniu ustawy są wszelkie miejsca, w których jest prowadzony handel. Wysokość opłaty targowej jest ustalana w drodze uchwały rady gminy dla każdej gminy, z tym że nie może ona przekroczyć 699,27 zł dziennie, więc są to stawki dość wysokie dla handlujących na targowiskach, aczkolwiek zwolnieni są od uiszczania opłaty skarbowej przedsiębiorcy płacący podatek od nieruchomości, ale tylko w miejscu, w którym opłacają ten podatek (czyli dokonujący sprzedaży w sklepach, gdyż oni płacą podatek od nieruchomości).

Jaka kara grozi handlarzom?

Sankcjami za naruszenie zasad handlu na targowiskach może być ukaranie za popełnienie wykroczenia bądź administracyjna kara pieniężna. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks Wykroczeń (Dz. U. 2010, Nr 46, poz. 275 z późn. zm.) w art. 601 § 1 jest zapis stanowiący o tym, że karze ograniczenia wolności albo grzywny podlega osoba, która wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia.

Przepisy porządkowe stanowione przez organy gminy mogą ponadto ustanawiać administracyjne kary pieniężne za handel na targowisku w niedozwolonym miejscu lub miejscu poza targowiskiem.

Polecamy: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA