REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?

Anna Humińska
Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?
Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?

REKLAMA

REKLAMA

Celem postępowania upadłościowego jest zaspokojenie wierzycieli dłużnika w jak największym stopniu, a jeśli jest to możliwe zachowanie jego przedsiębiorstwa. Sąd powinien więc ogłosić najodpowiedniejszą formę upadłości konkretnego dłużnika rozważając całokształt sytuacji jego przedsiębiorstwa. Jakie postępowanie upadłościowe będzie najkorzystniejsze dla firmy?

Składając do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości można żądać ogłoszenia: upadłości likwidacyjnej, która obejmuje likwidację majątku dłużnika lub upadłości układowej z możliwością zawarcia układu z wierzycielami.

REKLAMA

Celem upadłości likwidacyjnej jest zbycie przedsiębiorstwa upadłego i zaspokojenie wierzycieli z uzyskanych w ten sposób środków. Upadłość likwidacyjna oznacza przejęcie zarządu przedsiębiorstwa przez syndyka oraz spieniężenie majątku. W praktyce znaczna większość postępowań upadłościowych zmierza do likwidacji przedsiębiorstwa.

Zobacz: Co to znaczy być niewypłacalnym i kiedy należy "ogłosić upadłość"?

Zalety upadłości likwidacyjnej

REKLAMA

Dłużnicy rzadko wybierają możliwość zawarcia układu z wierzycielami. Zadłużeni przedsiębiorcy nie chcą bowiem obciążać się obowiązkami spłaty kolejnych kwot w przyszłości. Główną zaletą upadłości likwidacyjnej jest to, że firmy, gdy rozpoczynają nową działalność, zachowują dochody w całości dla siebie.

Ważną zaletą upadłości likwidacyjnej jest także to, że przedsiębiorca może rozpocząć działalność pod inną firmą jeszcze w trakcie procedury.
Wierzycielom również bardziej niż na zawarciu układu zależy na odzyskaniu nawet niewielkiej kwoty należności. Może to stanowić przeszkodę dla wyboru formy układowej zwłaszcza, gdy wierzyciel ma pozycję uprzywilejowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Od czego może ubezpieczyć się przedsiębiorca?

Trzeba też wspomnieć, że podstawową zaległość upadających firm często stanowią składki ZUS, które nie podlegają postępowaniu układowemu.
W rezultacie większość spraw sądowych ma na celu upłynnienie masy majątkowej przedsiębiorstwa w celu uregulowania zobowiązań.

Należy również dodać, że przedsiębiorcy często do ostatniej chwili decydują się na wszczęcie postępowania upadłościowego. Zaczynają o nim myśleć w obawie przed osobistą odpowiedzialnością. Wtedy może być jednak za późno na postępowanie układowe. W przypadku wniosku o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu złożonego przez dłużnika wymagane jest załączenie propozycji układowych z propozycjami finansowania wykonania układu oraz zestawienia przepływów finansowych za ostatni rok, gdy obowiązany był do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej sporządzenie takiego zestawienia.

Zobacz: Kto może, a kto musi złożyć wniosek o głoszenie upadłości?

REKLAMA

Jeżeli dłużnik nie usunął tych braków, po wezwaniu do ich naprawienia sąd obowiązany jest ogłosić upadłość obejmującą likwidację jego majątku. Jeżeli wierzyciel zgłosił wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu powinien przedstawić wstępne propozycje układowe. Ich brak, po wezwaniu do naprawienia spowoduje, że sąd ogłosi upadłość obejmującą likwidację majątku dłużnika. W wielu sytuacjach przedsiębiorcy wybierają upadłość likwidacyjną, również dlatego, że daje to im większą efektywność np. ekonomiczną.

Zniechęcający dla nich bywa obowiązek używania oznaczenia „w upadłości”, co jest wymagane w przypadku wyboru postępowania układowego. Może się to spotkać z nieufnością ze strony inwestorów i kontrahentów.

Zobacz: Czy wierzyciel rzeczowy może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości?

Wady upadłości likwidacyjnej

Upadłość likwidacyjna ma tę wadę, iż nie daje przedsiębiorcy możliwości kontynuacji prowadzonej przez niego działalności gospodarczej pod tą samą firmą. Nie pozwala też korzystać z pewnych przywilejów przewidzianych w prawie upadłościowym, przypisanych upadłości układowej.

Ponadto przedsiębiorca w stanie upadłości likwidacyjnej nie ma możliwości samodzielnego zarządzania swoim przedsiębiorstwem. W przypadku takiej upadłości powołuje się syndyka. Syndyk dokonuje spisu inwentarza, oszacowania masy upadłości i sporządzenia planu likwidacyjnego. Następnie składa te dokumenty sędziemu-komisarzowi i przystępuje do likwidacji masy upadłości. Obowiązkiem upadłego jest udzielanie sędziemu-komisarzowi i syndykowi wszelkich potrzebnych wyjaśnień dotyczących swojego majątku.

Zobacz: Wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej małego przedsiębiorcy

Sędzia-komisarz może postanowić, aby upadły będący osobą fizyczną nie opuszczał terytorium Polski bez jego zezwolenia.

Należy podkreślić, że upadłość powoduje natychmiastową wymagalność zobowiązań dłużnika. Zgodnie z art. 91 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze zobowiązania pieniężne upadłego, których termin płatności świadczenia jeszcze nie nastąpił, stają się wymagalne z dniem ogłoszenia upadłości. Zobowiązania majątkowe niepieniężne zmieniają się z dniem ogłoszenia upadłości na zobowiązania pieniężne i z tym dniem stają się płatne, chociażby termin ich wykonania jeszcze nie nastąpił.

Polecamy: Jakie obowiązki ma przedsiębiorca w związku z likwidacją działalności gospodarczej?

Ponadto zawarcie w ramach postępowania likwidacyjnego nie zapewnia przedsiębiorcy stabilności w zakresie wielu umów wiążących go z kontrahentami. Z dniem ogłoszenia upadłości wygasa np. umowa kredytu, gdy kredytodawca nie przekazał kredytu do dyspozycji. Jeśli chodzi o umowę leasingu, to może ona zostać wypowiedziana w określonym terminie ze skutkiem natychmiastowym. Umowy najmu i dzierżawy wiążą strony, jeżeli przed ogłoszeniem upadłości został wydany przedmiot umowy. W pewnych sytuacjach syndyk może jednak wypowiedzieć taką umowę nawet, gdy jej wypowiedzenie przez upadłego nie było dopuszczalne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA