REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?

Anna Humińska
Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?
Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?

REKLAMA

REKLAMA

Celem postępowania upadłościowego jest zaspokojenie wierzycieli dłużnika w jak największym stopniu, a jeśli jest to możliwe zachowanie jego przedsiębiorstwa. Sąd powinien więc ogłosić najodpowiedniejszą formę upadłości konkretnego dłużnika rozważając całokształt sytuacji jego przedsiębiorstwa. Jakie postępowanie upadłościowe będzie najkorzystniejsze dla firmy?

Składając do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości można żądać ogłoszenia: upadłości likwidacyjnej, która obejmuje likwidację majątku dłużnika lub upadłości układowej z możliwością zawarcia układu z wierzycielami.

REKLAMA

Celem upadłości likwidacyjnej jest zbycie przedsiębiorstwa upadłego i zaspokojenie wierzycieli z uzyskanych w ten sposób środków. Upadłość likwidacyjna oznacza przejęcie zarządu przedsiębiorstwa przez syndyka oraz spieniężenie majątku. W praktyce znaczna większość postępowań upadłościowych zmierza do likwidacji przedsiębiorstwa.

Zobacz: Co to znaczy być niewypłacalnym i kiedy należy "ogłosić upadłość"?

Zalety upadłości likwidacyjnej

REKLAMA

Dłużnicy rzadko wybierają możliwość zawarcia układu z wierzycielami. Zadłużeni przedsiębiorcy nie chcą bowiem obciążać się obowiązkami spłaty kolejnych kwot w przyszłości. Główną zaletą upadłości likwidacyjnej jest to, że firmy, gdy rozpoczynają nową działalność, zachowują dochody w całości dla siebie.

Ważną zaletą upadłości likwidacyjnej jest także to, że przedsiębiorca może rozpocząć działalność pod inną firmą jeszcze w trakcie procedury.
Wierzycielom również bardziej niż na zawarciu układu zależy na odzyskaniu nawet niewielkiej kwoty należności. Może to stanowić przeszkodę dla wyboru formy układowej zwłaszcza, gdy wierzyciel ma pozycję uprzywilejowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Od czego może ubezpieczyć się przedsiębiorca?

Trzeba też wspomnieć, że podstawową zaległość upadających firm często stanowią składki ZUS, które nie podlegają postępowaniu układowemu.
W rezultacie większość spraw sądowych ma na celu upłynnienie masy majątkowej przedsiębiorstwa w celu uregulowania zobowiązań.

Należy również dodać, że przedsiębiorcy często do ostatniej chwili decydują się na wszczęcie postępowania upadłościowego. Zaczynają o nim myśleć w obawie przed osobistą odpowiedzialnością. Wtedy może być jednak za późno na postępowanie układowe. W przypadku wniosku o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu złożonego przez dłużnika wymagane jest załączenie propozycji układowych z propozycjami finansowania wykonania układu oraz zestawienia przepływów finansowych za ostatni rok, gdy obowiązany był do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej sporządzenie takiego zestawienia.

Zobacz: Kto może, a kto musi złożyć wniosek o głoszenie upadłości?

REKLAMA

Jeżeli dłużnik nie usunął tych braków, po wezwaniu do ich naprawienia sąd obowiązany jest ogłosić upadłość obejmującą likwidację jego majątku. Jeżeli wierzyciel zgłosił wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu powinien przedstawić wstępne propozycje układowe. Ich brak, po wezwaniu do naprawienia spowoduje, że sąd ogłosi upadłość obejmującą likwidację majątku dłużnika. W wielu sytuacjach przedsiębiorcy wybierają upadłość likwidacyjną, również dlatego, że daje to im większą efektywność np. ekonomiczną.

Zniechęcający dla nich bywa obowiązek używania oznaczenia „w upadłości”, co jest wymagane w przypadku wyboru postępowania układowego. Może się to spotkać z nieufnością ze strony inwestorów i kontrahentów.

Zobacz: Czy wierzyciel rzeczowy może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości?

Wady upadłości likwidacyjnej

Upadłość likwidacyjna ma tę wadę, iż nie daje przedsiębiorcy możliwości kontynuacji prowadzonej przez niego działalności gospodarczej pod tą samą firmą. Nie pozwala też korzystać z pewnych przywilejów przewidzianych w prawie upadłościowym, przypisanych upadłości układowej.

Ponadto przedsiębiorca w stanie upadłości likwidacyjnej nie ma możliwości samodzielnego zarządzania swoim przedsiębiorstwem. W przypadku takiej upadłości powołuje się syndyka. Syndyk dokonuje spisu inwentarza, oszacowania masy upadłości i sporządzenia planu likwidacyjnego. Następnie składa te dokumenty sędziemu-komisarzowi i przystępuje do likwidacji masy upadłości. Obowiązkiem upadłego jest udzielanie sędziemu-komisarzowi i syndykowi wszelkich potrzebnych wyjaśnień dotyczących swojego majątku.

Zobacz: Wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej małego przedsiębiorcy

Sędzia-komisarz może postanowić, aby upadły będący osobą fizyczną nie opuszczał terytorium Polski bez jego zezwolenia.

Należy podkreślić, że upadłość powoduje natychmiastową wymagalność zobowiązań dłużnika. Zgodnie z art. 91 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze zobowiązania pieniężne upadłego, których termin płatności świadczenia jeszcze nie nastąpił, stają się wymagalne z dniem ogłoszenia upadłości. Zobowiązania majątkowe niepieniężne zmieniają się z dniem ogłoszenia upadłości na zobowiązania pieniężne i z tym dniem stają się płatne, chociażby termin ich wykonania jeszcze nie nastąpił.

Polecamy: Jakie obowiązki ma przedsiębiorca w związku z likwidacją działalności gospodarczej?

Ponadto zawarcie w ramach postępowania likwidacyjnego nie zapewnia przedsiębiorcy stabilności w zakresie wielu umów wiążących go z kontrahentami. Z dniem ogłoszenia upadłości wygasa np. umowa kredytu, gdy kredytodawca nie przekazał kredytu do dyspozycji. Jeśli chodzi o umowę leasingu, to może ona zostać wypowiedziana w określonym terminie ze skutkiem natychmiastowym. Umowy najmu i dzierżawy wiążą strony, jeżeli przed ogłoszeniem upadłości został wydany przedmiot umowy. W pewnych sytuacjach syndyk może jednak wypowiedzieć taką umowę nawet, gdy jej wypowiedzenie przez upadłego nie było dopuszczalne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA