REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?

Anna Humińska
Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?
Czy upadłość likwidacyjna jest korzystniejsza dla firm?

REKLAMA

REKLAMA

Celem postępowania upadłościowego jest zaspokojenie wierzycieli dłużnika w jak największym stopniu, a jeśli jest to możliwe zachowanie jego przedsiębiorstwa. Sąd powinien więc ogłosić najodpowiedniejszą formę upadłości konkretnego dłużnika rozważając całokształt sytuacji jego przedsiębiorstwa. Jakie postępowanie upadłościowe będzie najkorzystniejsze dla firmy?

Składając do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości można żądać ogłoszenia: upadłości likwidacyjnej, która obejmuje likwidację majątku dłużnika lub upadłości układowej z możliwością zawarcia układu z wierzycielami.

REKLAMA

REKLAMA

Celem upadłości likwidacyjnej jest zbycie przedsiębiorstwa upadłego i zaspokojenie wierzycieli z uzyskanych w ten sposób środków. Upadłość likwidacyjna oznacza przejęcie zarządu przedsiębiorstwa przez syndyka oraz spieniężenie majątku. W praktyce znaczna większość postępowań upadłościowych zmierza do likwidacji przedsiębiorstwa.

Zobacz: Co to znaczy być niewypłacalnym i kiedy należy "ogłosić upadłość"?

Zalety upadłości likwidacyjnej

Dłużnicy rzadko wybierają możliwość zawarcia układu z wierzycielami. Zadłużeni przedsiębiorcy nie chcą bowiem obciążać się obowiązkami spłaty kolejnych kwot w przyszłości. Główną zaletą upadłości likwidacyjnej jest to, że firmy, gdy rozpoczynają nową działalność, zachowują dochody w całości dla siebie.

REKLAMA

Ważną zaletą upadłości likwidacyjnej jest także to, że przedsiębiorca może rozpocząć działalność pod inną firmą jeszcze w trakcie procedury.
Wierzycielom również bardziej niż na zawarciu układu zależy na odzyskaniu nawet niewielkiej kwoty należności. Może to stanowić przeszkodę dla wyboru formy układowej zwłaszcza, gdy wierzyciel ma pozycję uprzywilejowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Od czego może ubezpieczyć się przedsiębiorca?

Trzeba też wspomnieć, że podstawową zaległość upadających firm często stanowią składki ZUS, które nie podlegają postępowaniu układowemu.
W rezultacie większość spraw sądowych ma na celu upłynnienie masy majątkowej przedsiębiorstwa w celu uregulowania zobowiązań.

Należy również dodać, że przedsiębiorcy często do ostatniej chwili decydują się na wszczęcie postępowania upadłościowego. Zaczynają o nim myśleć w obawie przed osobistą odpowiedzialnością. Wtedy może być jednak za późno na postępowanie układowe. W przypadku wniosku o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu złożonego przez dłużnika wymagane jest załączenie propozycji układowych z propozycjami finansowania wykonania układu oraz zestawienia przepływów finansowych za ostatni rok, gdy obowiązany był do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej sporządzenie takiego zestawienia.

Zobacz: Kto może, a kto musi złożyć wniosek o głoszenie upadłości?

Jeżeli dłużnik nie usunął tych braków, po wezwaniu do ich naprawienia sąd obowiązany jest ogłosić upadłość obejmującą likwidację jego majątku. Jeżeli wierzyciel zgłosił wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu powinien przedstawić wstępne propozycje układowe. Ich brak, po wezwaniu do naprawienia spowoduje, że sąd ogłosi upadłość obejmującą likwidację majątku dłużnika. W wielu sytuacjach przedsiębiorcy wybierają upadłość likwidacyjną, również dlatego, że daje to im większą efektywność np. ekonomiczną.

Zniechęcający dla nich bywa obowiązek używania oznaczenia „w upadłości”, co jest wymagane w przypadku wyboru postępowania układowego. Może się to spotkać z nieufnością ze strony inwestorów i kontrahentów.

Zobacz: Czy wierzyciel rzeczowy może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości?

Wady upadłości likwidacyjnej

Upadłość likwidacyjna ma tę wadę, iż nie daje przedsiębiorcy możliwości kontynuacji prowadzonej przez niego działalności gospodarczej pod tą samą firmą. Nie pozwala też korzystać z pewnych przywilejów przewidzianych w prawie upadłościowym, przypisanych upadłości układowej.

Ponadto przedsiębiorca w stanie upadłości likwidacyjnej nie ma możliwości samodzielnego zarządzania swoim przedsiębiorstwem. W przypadku takiej upadłości powołuje się syndyka. Syndyk dokonuje spisu inwentarza, oszacowania masy upadłości i sporządzenia planu likwidacyjnego. Następnie składa te dokumenty sędziemu-komisarzowi i przystępuje do likwidacji masy upadłości. Obowiązkiem upadłego jest udzielanie sędziemu-komisarzowi i syndykowi wszelkich potrzebnych wyjaśnień dotyczących swojego majątku.

Zobacz: Wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej małego przedsiębiorcy

Sędzia-komisarz może postanowić, aby upadły będący osobą fizyczną nie opuszczał terytorium Polski bez jego zezwolenia.

Należy podkreślić, że upadłość powoduje natychmiastową wymagalność zobowiązań dłużnika. Zgodnie z art. 91 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze zobowiązania pieniężne upadłego, których termin płatności świadczenia jeszcze nie nastąpił, stają się wymagalne z dniem ogłoszenia upadłości. Zobowiązania majątkowe niepieniężne zmieniają się z dniem ogłoszenia upadłości na zobowiązania pieniężne i z tym dniem stają się płatne, chociażby termin ich wykonania jeszcze nie nastąpił.

Polecamy: Jakie obowiązki ma przedsiębiorca w związku z likwidacją działalności gospodarczej?

Ponadto zawarcie w ramach postępowania likwidacyjnego nie zapewnia przedsiębiorcy stabilności w zakresie wielu umów wiążących go z kontrahentami. Z dniem ogłoszenia upadłości wygasa np. umowa kredytu, gdy kredytodawca nie przekazał kredytu do dyspozycji. Jeśli chodzi o umowę leasingu, to może ona zostać wypowiedziana w określonym terminie ze skutkiem natychmiastowym. Umowy najmu i dzierżawy wiążą strony, jeżeli przed ogłoszeniem upadłości został wydany przedmiot umowy. W pewnych sytuacjach syndyk może jednak wypowiedzieć taką umowę nawet, gdy jej wypowiedzenie przez upadłego nie było dopuszczalne.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA