REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie informacje musi podawać firma w oświadczeniach pisemnych?

Milewski Marcin
Wraz z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedsiębiorca ma obowiązek podawania określonych ustawowo danych.
Wraz z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedsiębiorca ma obowiązek podawania określonych ustawowo danych.

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedsiębiorca obciążany jest obowiązkiem podawania w obrocie danych określonych w ustawie o KRS. Jakie informacje powinien zawrzeć przedsiębiorca w kontaktach pisemnych z innymi podmiotami? Dowiesz się czytając poradę eksperta.

Prowadzący działalność gospodarczą, którzy wpisani zostali do rejestru są zobowiązani do podawania w oświadczeniach pisemnych skierowanych do oznaczonych podmiotów wskazanych ustawowo dane. Zamieszczenie informacji jest niezbędne tylko podczas kontaktów dotyczących działalności. Zaniechanie obowiązku jest zagrożone nakładaną przez sąd rejestrowy karą grzywny w wysokości nawet do 5 tys. zł.

REKLAMA

Na jakie dane wskazuje ustawodawca?

1) firmę lub nazwę;
2) oznaczenie formy prawnej wykonywanej działalności;
3) siedzibę i adres;
4) numer NIP;
5) oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywane są akta rejestrowe podmiotu oraz numer podmiotu w Rejestrze.

Obowiązek nie odnosi się do oświadczeń woli, które zostały skierowane do osób pozostających ze spółką w stałych stosunkach umownych. Ponadto, powyższe wymogi nie uchybiają przepisom szczególnym, które mogą nakładać na przedsiębiorcę dodatkowe powinności.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przepisy takie wprowadza kodeks spółek handlowych. Zgodnie z regulacjami w nim ustanowionymi spółki kapitałowe są zobowiązane do zawierania w pismach, zamówieniach handlowych składanych przez spółkę w formie papierowej i elektronicznej oraz informacje na stronach internetowych spółki, następujących danych:

1) firmy spółki, jej siedziby i adresu;
2) oznaczenia sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki oraz numeru pod którym spółka jest wpisana do rejestru;
3) numeru identyfikacji podatkowej (NIP);
4) wysokości kapitału zakładowego.

Obowiązek wynikający z ksh dotyczy również oddziału spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mającej siedzibę za granicą.

Zobowiązanie do podawania informacji wynika także z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Dotyczy przedsiębiorców, którzy wprowadzają towar do obrotu na terytorium RP. Muszą oni zamieszczać na towarze, jego opakowaniu, etykiecie, instrukcji lub dostarczać w inny, zwyczajowo przyjęty sposób, pisemne informacji w języku polskim:

1) określające firmę przedsiębiorcy i jego adres;
2) umożliwiające identyfikację towaru.

Należy jednak pamiętać, że wymogi nie dotyczą towarów, jeżeli odrębne przepisy szczegółowo regulują obowiązki w zakresie ich oznakowania oraz środków spożywczych w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. UE L 31 z 01.02.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463 i nast.).

Polecamy: Jak będzie funkcjonować rejestracja spółki z o.o. przez internet?

Przedsiębiorca powinien także przekazywać odpowiednie dane w przypadku sprzedaży bezpośredniej lub na odległość. Wówczas firma oferująca w taki sposób towary lub usługi z wykorzystaniem środków masowego przekazu, sieci teleinformatycznych lub druków bezadresowych również jest zobowiązana do podania w ofercie co najmniej następujących danych:

1) firmy przedsiębiorcy;
2) numeru identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
3) siedziby i adresu przedsiębiorcy.

Podstawa prawna:
- art. 34 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. z 2004 r., Nr 173, poz. 1808, z późn. zm.)
- art. 20 i 21 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r., Nr 182, poz. 1228; Dz.U. z 2010 r., Nr 239, poz. 1593)
- art. 206 ksh ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2001 r., Nr 102, poz. 1117 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA