REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czerwca zmiany w NIK

REKLAMA

REKLAMA

Od 2 czerwca wchodzą w życie zmiany dotyczące zasad funkcjonowania Najwyższej Izby Kontroli. Obok nowego sposobu dokumentowania, kadencyjności dyrektorów i wicedyrektorów oraz audytu zewnętrznego przeprowadzona zostanie reorganizacja izby.

Znowelizowana Ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli została opublikowana w Dzienniku Ustaw 1 grudnia 2010 roku. Część z wprowadzanych przez nią zmian wejdzie w życie już 2 czerwca tego roku, inne rok później. Z kolei przepisy dotyczące wyboru dyrektorów i wicedyrektorów zaczną obowiązywać pierwszego dnia 2013 roku.

REKLAMA

Jeden dokument zamiast dwóch

REKLAMA

Nowa ustawa to duże zmiany w praktyce kontrolnej. Izba ma niespełna półtora roku na wprowadzenie ich w życie. Co zmienia nowelizacja? M.in. sposób dokumentowania ustaleń kontroli. Do tej pory każda kontrola planowa kończyła się trzema dokumentami - protokołem z kontroli, wystąpieniem pokontrolnym i informacją o jej wynikach. Teraz zamiast pierwszych dwóch będzie sporządzany jeden dokument - wystąpienie pokontrolne, które będzie zawierało opis ustalonego podczas kontroli stanu faktycznego oraz opis nieprawidłowości wraz z ich przyczynami, zakresem, skutkami i osobami za nie odpowiedzialnymi. W wstąpieniu zawarta będzie także ocena kontrolowanej działalności oraz wnioski i uwagi w sprawie usunięcia nieprawidłowości.

Nowelizacja wprowadza także szereg zmian w praktyce postępowania kontrolnego. Kontrolerzy będą mogli np. przeprowadzić oględziny obiektów i innych składników majątku, które nie stanowią własności jednostki kontrolowanej lub znajdują się poza jej obrębem. Będą mieli także prawo żądać wyjaśnień od byłych pracowników oraz innych osób, które na jakiejkolwiek podstawie świadczyły pracę na rzecz tej instytucji. Wszystkie zmiany dotyczące postępowania kontrolnego wchodzą w życie 2 czerwca 2012 roku.

Polecamy: Jak przebiega kontrola przedsiębiorcy prowadzącego działalność?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kadencyjność

Nowelizacja wprowadza kadencyjność na stanowiskach dyrektorów i wicedyrektorów. Od stycznia 2013 roku będą oni zajmowali swoje stanowiska przez 5 lat. Wybór na te posady odbywać się będzie w drodze konkursu. Ustawa precyzuje podstawowe wymagania stawiane przed kandydatami. Pozostałe wymogi będą zawarte w ogłoszeniu o konkursie. Nowe przepisy ustalają także zasady postępowania kwalifikacyjnego na stanowiska kontrolerów.

Delegatury, departamenty, biura

Znowelizowana Ustawa o NIK wprowadza także reformę struktury organizacyjnej Izby. Od 2 czerwca 2011 r. departamenty wykonujące zadania w zakresie organizacji i obsługi funkcjonowania NIK przestaną istnieć i zostaną zastąpione przez biura. Departamentami pozostaną jednostki, które wykonują zadania kontrolne lub wspomagają ten proces. Szczegóły zmian w zakresie organizacji wewnętrznej zawarte zostaną w statucie Najwyższej Izby Kontroli. Statut nadawany jest w drodze zarządzenia przez Marszałka Sejmu, na wniosek Prezesa NIK po zasięgnięciu opinii właściwej komisji sejmowej.

Polecamy: Jak bronić się podczas kontroli w firmie?

Audyt zewnętrzny

REKLAMA

Nie rzadziej niż raz na 3 lata zostanie przeprowadzony w Najwyższej Izbie Kontroli audyt zewnętrzny. Przeprowadzi go instytucja wybrana zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych na zlecenie Marszałka Sejmu. Kontroli podlegało będzie wykonanie budżetu NIK i jej gospodarka finansowa. Pierwszy audyt zewnętrzny zostanie przeprowadzony w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy, czyli do końca 2011 roku.

To tylko kilka spośród wielu zmian wprowadzanych przez nowelizację Ustawy o NIK. Ich katalog jest znacznie obszerniejszy. Zmiany dotyczą każdego aspektu funkcjonowania Izby - jej zadań, zakresu działania, organizacji, postępowania kontrolnego, a także zatrudnionych w niej osób.

Źródło: NIK

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA