REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czerwca zmiany w NIK

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Od 2 czerwca wchodzą w życie zmiany dotyczące zasad funkcjonowania Najwyższej Izby Kontroli. Obok nowego sposobu dokumentowania, kadencyjności dyrektorów i wicedyrektorów oraz audytu zewnętrznego przeprowadzona zostanie reorganizacja izby.

Znowelizowana Ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli została opublikowana w Dzienniku Ustaw 1 grudnia 2010 roku. Część z wprowadzanych przez nią zmian wejdzie w życie już 2 czerwca tego roku, inne rok później. Z kolei przepisy dotyczące wyboru dyrektorów i wicedyrektorów zaczną obowiązywać pierwszego dnia 2013 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Jeden dokument zamiast dwóch

Nowa ustawa to duże zmiany w praktyce kontrolnej. Izba ma niespełna półtora roku na wprowadzenie ich w życie. Co zmienia nowelizacja? M.in. sposób dokumentowania ustaleń kontroli. Do tej pory każda kontrola planowa kończyła się trzema dokumentami - protokołem z kontroli, wystąpieniem pokontrolnym i informacją o jej wynikach. Teraz zamiast pierwszych dwóch będzie sporządzany jeden dokument - wystąpienie pokontrolne, które będzie zawierało opis ustalonego podczas kontroli stanu faktycznego oraz opis nieprawidłowości wraz z ich przyczynami, zakresem, skutkami i osobami za nie odpowiedzialnymi. W wstąpieniu zawarta będzie także ocena kontrolowanej działalności oraz wnioski i uwagi w sprawie usunięcia nieprawidłowości.

Nowelizacja wprowadza także szereg zmian w praktyce postępowania kontrolnego. Kontrolerzy będą mogli np. przeprowadzić oględziny obiektów i innych składników majątku, które nie stanowią własności jednostki kontrolowanej lub znajdują się poza jej obrębem. Będą mieli także prawo żądać wyjaśnień od byłych pracowników oraz innych osób, które na jakiejkolwiek podstawie świadczyły pracę na rzecz tej instytucji. Wszystkie zmiany dotyczące postępowania kontrolnego wchodzą w życie 2 czerwca 2012 roku.

REKLAMA

Polecamy: Jak przebiega kontrola przedsiębiorcy prowadzącego działalność?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kadencyjność

Nowelizacja wprowadza kadencyjność na stanowiskach dyrektorów i wicedyrektorów. Od stycznia 2013 roku będą oni zajmowali swoje stanowiska przez 5 lat. Wybór na te posady odbywać się będzie w drodze konkursu. Ustawa precyzuje podstawowe wymagania stawiane przed kandydatami. Pozostałe wymogi będą zawarte w ogłoszeniu o konkursie. Nowe przepisy ustalają także zasady postępowania kwalifikacyjnego na stanowiska kontrolerów.

Delegatury, departamenty, biura

Znowelizowana Ustawa o NIK wprowadza także reformę struktury organizacyjnej Izby. Od 2 czerwca 2011 r. departamenty wykonujące zadania w zakresie organizacji i obsługi funkcjonowania NIK przestaną istnieć i zostaną zastąpione przez biura. Departamentami pozostaną jednostki, które wykonują zadania kontrolne lub wspomagają ten proces. Szczegóły zmian w zakresie organizacji wewnętrznej zawarte zostaną w statucie Najwyższej Izby Kontroli. Statut nadawany jest w drodze zarządzenia przez Marszałka Sejmu, na wniosek Prezesa NIK po zasięgnięciu opinii właściwej komisji sejmowej.

Polecamy: Jak bronić się podczas kontroli w firmie?

Audyt zewnętrzny

Nie rzadziej niż raz na 3 lata zostanie przeprowadzony w Najwyższej Izbie Kontroli audyt zewnętrzny. Przeprowadzi go instytucja wybrana zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych na zlecenie Marszałka Sejmu. Kontroli podlegało będzie wykonanie budżetu NIK i jej gospodarka finansowa. Pierwszy audyt zewnętrzny zostanie przeprowadzony w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy, czyli do końca 2011 roku.

To tylko kilka spośród wielu zmian wprowadzanych przez nowelizację Ustawy o NIK. Ich katalog jest znacznie obszerniejszy. Zmiany dotyczą każdego aspektu funkcjonowania Izby - jej zadań, zakresu działania, organizacji, postępowania kontrolnego, a także zatrudnionych w niej osób.

Źródło: NIK

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA