REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to znaczy być niewypłacalnym i kiedy należy "ogłosić upadłość"?

Kancelaria Adwokacka Agata Klima - Nowak
Adwokat Agata Klima - Nowak
Co to znaczy być niewypłacalnym i kiedy należy
Co to znaczy być niewypłacalnym i kiedy należy "ogłosić upadłość"? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W razie niewypłacalności i niemożności spłaty długów, firmy podejmują decyzję o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości. Upadłość oznacza niemożność wykonania swoich zobowiązań pieniężnych. Kiedy przedsiębiorcy zobowiązani są „ogłosić upadłość”?

Słowo „kryzys” to często jedynie wygodny slogan. Na „kryzys” można zwalić winę za wiele niepowodzeń i błędnych decyzji.

REKLAMA

Niemniej nie można nie zauważyć, że wiele firm przechodzi obecnie przez trudności, które w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić do niewypłacalności.

Dlatego właśnie warto poruszyć kwestię związaną z kryzysem, a mianowicie kwestię ogłoszenia upadłości, a dokładnie: kiedy przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości?

W Polsce sprawy związane z upadłością – jej przesłankami, zainteresowanymi podmiotami oraz konsekwencjami – określa ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (tekst jednolity: Dz. U. 2012 r. poz. 1112) i to właśnie w niej należy szukać odpowiedzi na zadane powyżej pytanie. Jak to jednak bywa – nie tylko w polskim prawie – samo zapoznanie się z ustawą nie wystarcza. Co zatem należy wiedzieć o przesłankach złożenia wniosku o upadłość?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy spółka „ogłasza upadłość”?

Przepisy ustawy stosuje się do dłużników – przedsiębiorców, a także do:

  1. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych nieprowadzących działalności gospodarczej;
  2. wspólników osobowych spółek handlowych, ponoszących odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem;
  3. wspólników spółki partnerskiej.

Kiedy ogłasza się upadłość

REKLAMA

Upadłość ogłasza się w stosunku do dłużnika, który stał się niewypłacalny, czyli nie wykonuje swoich wymagalnych (czyli nie przyszłych, lecz takich, w których termin zapłaty już minął) zobowiązań pieniężnych. Ponadto za niewypłacalną uważa się też osobę prawną (np. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) także wtedy, gdy jej zobowiązania przekroczą wartość jej majątku, nawet wówczas, gdy na bieżąco te zobowiązania wykonuje.

 Choć definicja ustawowa wydaje się być dość zrozumiała to w istocie może budzić wiele wątpliwości. Kwestią tą szczególnie często zajmują się sądy administracyjne na potrzeby ustalenia odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe. Warto zatem zajrzeć do tego orzecznictwa – oto jakie można z nich wyciągnąć wnioski 

  • Pierwsza z przesłanek ogłoszenia upadłości, tj. niewykonywanie zobowiązań pieniężnych zachodzi wtedy, gdy dłużnik nie wykonuje swych zobowiązań.
  • Niewykonywanie nie musi się odnosić do wszystkich zobowiązań dłużnika.
  • Nie ma też znaczenia ich charakter, tzn. czy są to zobowiązania prywatnoprawne, czy publicznoprawne.
  • Niewykonywanie może dotyczyć tylko niektórych zobowiązań, nawet niewykonywanie zobowiązań o niewielkiej wartości.

Kiedy sąd może oddalić wniosek o upadłość?

Wybrane orzecznictwo

[Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 8 września 2009 r. (I SA/Bd 203/2009)]

Zła sytuacja finansowa podmiotu sama w sobie nie stanowi przesłanki do wystąpienia z wnioskiem o ogłoszenie upadłości. [Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 20 września 2011 r. (I SA/Łd 827/2011)].

REKLAMA

Niewypłacalność istnieje nie tylko wtedy, gdy dłużnik nie ma środków, lecz także wtedy, gdy dłużnik nie wykonuje zobowiązań z innych przyczyn. [Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 7 września 2010 r. (I SA/Łd 533/2010)]. A zatem przyczyną ogłoszenia upadłości nie musi być brak pieniędzy, może to być też zła wola.

W sprawie tej wypowiedział się również Sąd Najwyższy w wyroku Izby Cywilnej z dnia 19 stycznia 2011 r. (sygn. akt: V CSK 211/2010), w którym stwierdził, że krótkotrwałe wstrzymanie płacenia długów wskutek przejściowych trudności nie jest podstawą ogłoszenia upadłości, gdyż o niewypłacalności w rozumieniu art. 11 ust. 1 prawa upadłościowego i naprawczego można mówić dopiero wtedy, gdy dłużnik z braku środków przez dłuższy czas nie wykonuje przeważającej części swoich zobowiązań.

I to ostatnie powołane orzeczenia należy uznać za głos rozsądku. Teoretycznie bowiem podstawą ogłoszenia upadłości może być nawet to, że zapomnieliśmy zapłacić za np. prenumeratę gazety i czynsz najmu sprzed dwóch miesięcy (bo np. zagubiły się nam faktury). Jednak – paradoksalnie - takie skrupulatne działanie może nie przynieść korzyści ani dłużnikowi ani wierzycielowi. (na szczęście ustawa daje w takiej sytuacji sądowi odpowiednie narzędzia.)

Niemniej rozpoznanie momentu powstania niewypłacalności (w oparciu o przepisy oraz powyższe orzecznictwo) ma istotne znaczenie, gdyż – zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy – dłużnik jest obowiązany, nie później niż w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości, zgłosić w sądzie odpowiedni wniosek. Wobec dłużników, którzy się do tego nakazu nie zastosowali polskie prawo przewiduje surowe konsekwencje.

Kiedy i jak wnieść wniosek o ogłoszenie upadłości?

Autor: Adwokat Agata Klima - Nowak

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    Jak zarejestrować spółkę z o.o., aby uniknąć błędów?

    Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet przez Internet przy pomocy systemu S24 wymaga pewnej wiedzy, gdyż każdy zapis umowy spółki może wywołać skutki w zakresie różnych dziedzin prawa, począwszy od prawa cywilnego, podatkowego, ubezpieczeń społecznych, ochrony konkurencji, rodzinnego, a nawet prawa karnego. W treści niniejszego artykułu wskażemy najczęściej występujące błędy w zakresie rejestracji spółek. Jednak to, że występują one najczęściej nie oznacza, że wywołują najbardziej dolegliwe skutki. 

    REKLAMA