REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak wnieść wniosek o ogłoszenie upadłości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
A.P.
Ogłoszenie upadłości niewypłacalnego dłużnika./ Fot. Fotolia
Ogłoszenie upadłości niewypłacalnego dłużnika./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o ogłoszenie upadłości może być dobrym straszakiem na kontrahenta. Należy jednak ostrożnie korzystać z tej opcji. Zgłoszenie wniosku w złej wierze może narazić wnioskodawcę na roszczenia odszkodowawcze.

Postępowanie upadłościowe

Wniosek o ogłoszenie upadłości rozpoczyna fazę wstępną całej procedury upadłościowej, czyli podstępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości. Postępowanie to kończy się wydaniem postanowienia o ogłoszeniu upadłości, które dopiero daje sposobność do podjęcia dalszych czynności takich jak wyznaczenie syndyka, nadzorcy sądowego lub zarządcy, wyznaczenia terminu na zgłaszanie wierzytelności.

REKLAMA

Kiedy jednak powinien być zgłoszony wniosek o ogłoszenie upadłości? Kto jest uprawniony do jego złożenia? Co grozi za zgłoszenie wniosku w złej wierze?

Zobacz: Czy spółka "ogłasza upadłość"?

Wniosek o ogłoszenie upadłości

REKLAMA

Jak już zostało stwierdzone powyżej złożenie wniosku daje początek całej procedurze w przedmiocie ogłoszenia upadłości. Podstawą takiego ogłoszenia jest sytuacja niewypłacalności dłużnika (art. 10 Prawa upadłościowego i naprawczego). Zgodnie z art. 11 ust. 1 niewypłacalność zachodzi wtedy, gdy dłużnik nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Ponadto, według art. 11 ust. 2 w przypadku osób prawnych stan niewypłacalności (a więc podstawa do ogłoszenia przez sąd upadłości) zachodzi wtedy, gdy suma zobowiązań przekracza wartość majątku.

Co do zasady chodzi o wykonywanie zobowiązań pieniężnych. Nie jest niewypłacalności niewykonywanie zobowiązań niepieniężnych. Niewypłacalność zajdzie wtedy, gdy dłużnik nie wykonał zobowiązania niepieniężnego oraz powstałego w jego następstwie zobowiązania pieniężnego (np. kary umownej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Straszak na kontrahenta

Takie określenie, jak w art. 11, niewypłacalności ma bardzo istotną konsekwencję. Stanem uzasadniającym ogłoszenie upadłości może być bowiem nawet fakt niewykonania w terminie niewielkiego zobowiązania pieniężnego. Stan niewypłacalności nie zależy bowiem od niewykonania wszystkich zobowiązań. Powstaje także przy niewykonaniu jedynie części zobowiązań.

REKLAMA

Stan niewypłacalności może być zatem dobrym narzędziem do zdopingowania nierzetelnego kontrahenta, który ociąga się z regulowaniem swoich zobowiązań umownych. Nieuregulowanie zobowiązań w terminie będzie oznaczać stan niewypłacalności. Perspektywa złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości może podziałać mobilizująco na dłużnika. Nie jest to bowiem dobra reklama dla żadnego przedsiębiorcy.

Należy jednak pamiętać, iż wedle art. 12 ust. 1 sąd może oddalić wniosek, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań nie przekracza trzech miesięcy, a suma niewykonanych zobowiązań nie przekracza 10 proc. wartości bilansowej przedsiębiorstwa dłużnika. Ponadto, zgodnie z art. 34 Prawa upadłościowego złożenie przez wierzyciela wniosku o ogłoszenie upadłości w złej wierze będzie prowadzić do obciążenia go kosztami sądowymi oraz może narazić na roszczenia odszkodowawcze ze strony dłużnika.

Wymagalność

Należy przy tym podkreślić, iż stan niewypłacalności powstaje w przypadku niewykonywania zobowiązań pieniężnych wymagalnych, a więc takich, które mogą być dochodzone na drodze sądowej.

Zobacz: Kiedy i jak wnieść wniosek o ogłoszenie upadłości? (cz. 2)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

REKLAMA

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA