REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak wnieść wniosek o ogłoszenie upadłości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
A.P.
Ogłoszenie upadłości niewypłacalnego dłużnika./ Fot. Fotolia
Ogłoszenie upadłości niewypłacalnego dłużnika./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o ogłoszenie upadłości może być dobrym straszakiem na kontrahenta. Należy jednak ostrożnie korzystać z tej opcji. Zgłoszenie wniosku w złej wierze może narazić wnioskodawcę na roszczenia odszkodowawcze.

Postępowanie upadłościowe

Wniosek o ogłoszenie upadłości rozpoczyna fazę wstępną całej procedury upadłościowej, czyli podstępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości. Postępowanie to kończy się wydaniem postanowienia o ogłoszeniu upadłości, które dopiero daje sposobność do podjęcia dalszych czynności takich jak wyznaczenie syndyka, nadzorcy sądowego lub zarządcy, wyznaczenia terminu na zgłaszanie wierzytelności.

REKLAMA

Kiedy jednak powinien być zgłoszony wniosek o ogłoszenie upadłości? Kto jest uprawniony do jego złożenia? Co grozi za zgłoszenie wniosku w złej wierze?

Zobacz: Czy spółka "ogłasza upadłość"?

Wniosek o ogłoszenie upadłości

REKLAMA

Jak już zostało stwierdzone powyżej złożenie wniosku daje początek całej procedurze w przedmiocie ogłoszenia upadłości. Podstawą takiego ogłoszenia jest sytuacja niewypłacalności dłużnika (art. 10 Prawa upadłościowego i naprawczego). Zgodnie z art. 11 ust. 1 niewypłacalność zachodzi wtedy, gdy dłużnik nie wykonuje swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Ponadto, według art. 11 ust. 2 w przypadku osób prawnych stan niewypłacalności (a więc podstawa do ogłoszenia przez sąd upadłości) zachodzi wtedy, gdy suma zobowiązań przekracza wartość majątku.

Co do zasady chodzi o wykonywanie zobowiązań pieniężnych. Nie jest niewypłacalności niewykonywanie zobowiązań niepieniężnych. Niewypłacalność zajdzie wtedy, gdy dłużnik nie wykonał zobowiązania niepieniężnego oraz powstałego w jego następstwie zobowiązania pieniężnego (np. kary umownej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Straszak na kontrahenta

Takie określenie, jak w art. 11, niewypłacalności ma bardzo istotną konsekwencję. Stanem uzasadniającym ogłoszenie upadłości może być bowiem nawet fakt niewykonania w terminie niewielkiego zobowiązania pieniężnego. Stan niewypłacalności nie zależy bowiem od niewykonania wszystkich zobowiązań. Powstaje także przy niewykonaniu jedynie części zobowiązań.

REKLAMA

Stan niewypłacalności może być zatem dobrym narzędziem do zdopingowania nierzetelnego kontrahenta, który ociąga się z regulowaniem swoich zobowiązań umownych. Nieuregulowanie zobowiązań w terminie będzie oznaczać stan niewypłacalności. Perspektywa złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości może podziałać mobilizująco na dłużnika. Nie jest to bowiem dobra reklama dla żadnego przedsiębiorcy.

Należy jednak pamiętać, iż wedle art. 12 ust. 1 sąd może oddalić wniosek, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań nie przekracza trzech miesięcy, a suma niewykonanych zobowiązań nie przekracza 10 proc. wartości bilansowej przedsiębiorstwa dłużnika. Ponadto, zgodnie z art. 34 Prawa upadłościowego złożenie przez wierzyciela wniosku o ogłoszenie upadłości w złej wierze będzie prowadzić do obciążenia go kosztami sądowymi oraz może narazić na roszczenia odszkodowawcze ze strony dłużnika.

Wymagalność

Należy przy tym podkreślić, iż stan niewypłacalności powstaje w przypadku niewykonywania zobowiązań pieniężnych wymagalnych, a więc takich, które mogą być dochodzone na drodze sądowej.

Zobacz: Kiedy i jak wnieść wniosek o ogłoszenie upadłości? (cz. 2)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA