REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak wnieść wniosek o ogłoszenie upadłości? (cz. 2)

A.P.
Wniosek o ogłoszenie upadłości, postępowanie upadłościowe./ Fot. Fotolia
Wniosek o ogłoszenie upadłości, postępowanie upadłościowe./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą uprawniającą do ogłoszenia upadłości jest stan niewypłacalności dłużnika. Kto jest uprawniony do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości?

Jak zostało to już w pierwszej części wszczęcie postępowania upadłościowego następuje na wniosek, który daje początek wstępnej fazie procedury upadłościowej, czyli postępowaniu w przedmiocie ogłoszenia upadłości.

REKLAMA

Zobacz: Kiedy i jak wnieść wniosek o ogłoszenie upadłości?  (cz. 1)

Właściwy sąd dla wniosku

REKLAMA

Wniosek o ogłoszenie upadłości powinien być złożony w sądzie upadłościowym, właściwym dla osoby dłużnika. Zgodnie z art. 19 Prawa upadłościowego i naprawczego właściwy jest sąd, na którego ternie leży zakład główny dłużnika (ust. 1). Jeżeli dłużnik ma zakłady w obszarach właściwości różnych sądów i trudno ustalić, który z nich jest zakładem głównym, właściwy jest każdy z tych sądów (ust. 2).

Przedsiębiorca X ma swoje zakłady w trzech różnych województwach. Jeżeli żaden z tych zakładów nie ma charakteru zakładu głównego, wniosek o ogłoszenie upadłości można złożyć w każdym z tych trzech województw.

W pewnych sytuacjach może zdarzyć się sytuacja, kiedy to kilku dłużnik złoży jednocześnie wnioski o ogłoszenie upadłości tego samego przedsiębiorcy w trzech różnych miejscach (z uwagi na posiadane tam przez przedsiębiorcę zakłady). W takiej sytuacji dla postępowania upadłościowego właściwy będzie ten sąd, który pierwszy wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości (art. 149 ust. 2 Prawa upadłościowego i naprawczego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Czy spółka "ogłasza upadłość"?

Kto składa wniosek?

Zgodnie z art. 3 Prawa upadłościowego i naprawczego wniosek o wszczęcie postępowania może być zgłoszony jedynie przez podmioty, które zostały wskazane w ustawie. Przy wniosku o ogłoszenie upadłości katalog ten wymienia art. 20. Wedle niego wniosek może być złożony przez dłużnika lub przez każdego, kto jest jego wierzycielem.  Dodatkowo uprawnieni do złożenia wniosku są także:

  • wspólnicy odpowiadający bez ograniczenia za zobowiązania spółki (przy spółkach jawnych, partnerskich, komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych);
  • osoby uprawnione do reprezentacji osób prawnych lub tzw. ułomnych osób prawnych (np. członkowie zarządu spółki);
  • organ założycielski  (przy przedsiębiorstwach państwowych);
  • minister Skarbu Państwa (przy jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa);
  • likwidatorzy (przy osobach prawnych i osobowych spółkach handlowych);
  • kurator osoby prawnej;
  • organ udzielający pomocy publicznej.

Sam dłużnik jak i osoby uprawnione do reprezentacji dłużnika będącego osobą prawną (zarząd) mają obowiązek dokonania zgłoszenia w ciągu dwóch tygodni od powstania stanu niewypłacalności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA