REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?
Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

REKLAMA

REKLAMA

Ekspert radzi jakie konsekwencje grożą w przypadku nieprzestrzegania zasad prowadzenia działalności w zakresie transportu drogowego.

REKLAMA

Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej należy pamiętać, co jest oczywiste, o przestrzeganiuprzepisów, które daną dziedzinę działalności regulują. Jeżeli więcprzedsiębiorca decyduje się na aktywność w zakresie przewozów drogowych, jeston obowiązany do przestrzegania zasad jej wykonywania. Naruszenie tych zasadmoże prowadzić do różnego rodzaju dolegliwości.

REKLAMA

Jeżeli więcprzedsiębiorca wykonuje przewóz drogowy lub inne czynności związane z tymprzewozem, naruszając jednocześnie obowiązki lub warunki wynikające z przepisówustawy lub przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, o publicznymtransporcie zbiorowym, o czasie pracy kierowców, o odpadach, o ochroniezwierząt, o ruchu drogowym oraz w zakresie ochrony środowiska, okresowychograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów,o bezpieczeństwie żywności i żywienia, wiążących Rzeczpospolitą Polską umówmiędzynarodowych oraz przepisów wspólnotowych dotyczących przewozów drogowych –podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 15 000 złotych.

Należy jednakpamiętać, że suma kar pieniężnych nałożonych podczas jednej kontroli nie możeprzekroczyć kwoty 15 000 złotych – w odniesieniu do kontroli drogowej i 30 000złotych – w odniesieniu do kontroli w przedsiębiorstwie.

W przypadku gdypodczas kontroli drogowej zostaną stwierdzone naruszenia:

  • obowiązkuposiadania w pojeździe wymaganych dokumentów (np. odpowiedniego zezwolenia lubformularza jazdy);
  • zasad dotyczących maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu, dziennego czasu odpoczynku lub przekraczania maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy;
  • zasad dotyczących użytkowania analogowych urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku;
  • samochodem niespełniającym kryterium konstrukcyjnego

kierowca pojazdusamochodowego realizujący przewóz drogowy podlega karze grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzekanie w sprawachpopełnionych naruszań następuje w trybie określonym w Kodeksie postępowania wsprawach o wykroczenia. Wszczęcie postępowania wobec kierowcy nie wykluczajednocześnie wszczęcia postępowania administracyjnego także wobecprzedsiębiorcy lub podmiotu, nim nie będącego, realizującego przewóz drogowy.

Polecamy: W jakim celu powstało CEIDG?

Postępowaniaadministracyjnego wobec przedsiębiorcy lub innego podmiotu nie wszczyna sięjednak, jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiotwykonujący przewóz nie miał wpływu na powstanie naruszenia. Takiego wyłączenianie stosuje się jednak, jeżeli naruszenie ma charakter rażący, a wszczególności zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub zostało popełnionewielokrotnie.

Uprawnieni do kontroli mająprawo nałożyć na wykonującego przewozy drogowe lub inne czynności związane ztym przewozem karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej.

REKLAMA

Należy pamiętać, żedecyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności. Przedsiębiorca krajowypowinien uiścić nałożoną karę pieniężną w terminie 21 dni od dnia jejwymierzenia.Spoczywa na nim obowiązekniezwłocznego przekazania dowodu uiszczenia kary pieniężnej organowi, który jąnałożył. Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do organunadrzędnego w stosunku do organu, który karę tę nałożył, w terminie 14 dni oddnia doręczenia przedsiębiorcy lub innemu podmiotowi wykonującemu przewozy napotrzeby własne tej decyzji.

Takich zasaddziałania nie stosuje się, jeżeli stwierdzone zostanie, że naruszenie przepisównastąpiło wskutek zdarzeń lub okoliczności, których podmiot wykonujący przewozynie mógł przewidzieć. W takiej sytuacji, właściwy ze względu na miejsceprzeprowadzanej kontroli organ wydaje decyzję o umorzeniu postępowania wsprawie nałożenia kary pieniężnej.

Wszczęciepostępowania administracyjnego wobec przedsiębiorcy lub innego podmioturealizującego przewóz drogowy, nie wyklucza wszczęcia postępowaniaadministracyjnego także wobec podmiotu wykonującego inne czynności związane zprzewozem, w szczególności wobec spedytora, nadawcy, załadowcy, organizatorawycieczki i organizatora transportu.

Podmiot uprawniony do kontrolinakłada w drodze decyzji administracyjnej na podmiot wykonujący inne czynnościzwiązane z przewozem karę pieniężną, jeżeli okoliczności sprawy i dowodyjednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanienaruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego.

Od 1 stycznia 2012 rokuFunkcjonariusz Policji, który ujawni naruszenie, za które przepisy dotyczącetransportu drogowego przewidują karę pieniężną, przekazuje dokumenty zprzeprowadzonej kontroli właściwemu ze względu na miejsce kontroliwojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego. W takim przypadku postępowanieadministracyjne prowadzi i decyzję administracyjną o nałożeniu kary pieniężnejwydaje wojewódzki inspektor transportu drogowego. Zasad tych nie stosuje sięjednak w przypadku ujawnienia przez funkcjonariusza Policji naruszenia, zaktóre niniejsza ustawa przewiduje karę pieniężną, popełnionego przezzagranicznego przewoźnika drogowego. Karęnakłada się w wysokości określonej w załączniku do ustawy dla przedsiębiorcylub podmiotu realizującego przewóz.

Kary pieniężnestanowią dochody budżetu państwa i są uiszczane w formie przekazu na właściwyrachunek bankowy, z tym że możliwe jest jej uiszczenie w formie gotówkowejbezpośrednio organowi, który ją nałożył, przez ukaranego niebędącegoprzedsiębiorcą krajowym. W przypadku, kiedy kara pieniężna nałożona zostałaprzez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, możliwe jest jej uiszczenie wformie bezgotówkowej, za pomocą karty płatniczej. W przypadku uiszczenia karypieniężnej w formie gotówkowej organ wydaje pokwitowanie na druku ścisłegozarachowania, stanowiące dowód uiszczenia tej kary.

Koszty związane zuiszczeniem kary pieniężnej poprzez przekazanie jej na rachunek bankowy pokrywawpłacający.

W przypadku uchyleniaalbo stwierdzenia nieważności decyzji, a także uwzględnienia skargi przez sądadministracyjny uiszczona kara pieniężna podlega zwrotowi w terminie 14 dni oddnia wydania decyzji lub orzeczenia o zwrocie tej kary.

Uprawniony dokontroli zatrzymuje, za pokwitowaniem, dokumenty podlegające kontroli i kierujelub usuwa pojazd, na najbliższy parking strzeżony do czasu uiszczenia karypieniężnej, usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości lub ustąpienia zakazów lubograniczeń ruchu. Należy pamiętać, że skierowanie pojazdu na parking odbywa sięna koszt przedsiębiorcy. Zwrot pojazdu z parkingu następuje po przedstawieniuprzez kontrolowanego organowi, który karę nałożył, dowodu uiszczenia karypieniężnej oraz usunięcia przyczyny skierowania pojazdu na parking.

Polecamy: Jakie są zasady pobierania opłat przez Urząd Patentowy

Kto, będąc przedsiębiorcą niezgłasza na piśmie organowi, który udzielił licencji, wszelkich zmian danych wterminie 14 dni od dnia powstania tej zmiany lub nie zwraca licencji lubwypisów z licencji organowi, który udzielił licencji w terminie 14 dni od dnia,w którym decyzja o cofnięciu licencji stała się ostateczna – podlega karzepieniężnej w wysokości 1.000 zł. Karę tę nakłada w drodze decyzjiadministracyjnej organ właściwy w sprawach udzielenia licencji. Od decyzji onałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do organu nadrzędnego wstosunku do organu, który karę nałożył, w terminie 14 dni od dnia doręczeniaprzedsiębiorcy tej decyzji.

Kary pieniężnestanowią dochód organu właściwego w sprawach udzielenia licencji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA