REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?
Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

REKLAMA

REKLAMA

Ekspert radzi jakie konsekwencje grożą w przypadku nieprzestrzegania zasad prowadzenia działalności w zakresie transportu drogowego.

REKLAMA

Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej należy pamiętać, co jest oczywiste, o przestrzeganiuprzepisów, które daną dziedzinę działalności regulują. Jeżeli więcprzedsiębiorca decyduje się na aktywność w zakresie przewozów drogowych, jeston obowiązany do przestrzegania zasad jej wykonywania. Naruszenie tych zasadmoże prowadzić do różnego rodzaju dolegliwości.

REKLAMA

Jeżeli więcprzedsiębiorca wykonuje przewóz drogowy lub inne czynności związane z tymprzewozem, naruszając jednocześnie obowiązki lub warunki wynikające z przepisówustawy lub przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, o publicznymtransporcie zbiorowym, o czasie pracy kierowców, o odpadach, o ochroniezwierząt, o ruchu drogowym oraz w zakresie ochrony środowiska, okresowychograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów,o bezpieczeństwie żywności i żywienia, wiążących Rzeczpospolitą Polską umówmiędzynarodowych oraz przepisów wspólnotowych dotyczących przewozów drogowych –podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 15 000 złotych.

Należy jednakpamiętać, że suma kar pieniężnych nałożonych podczas jednej kontroli nie możeprzekroczyć kwoty 15 000 złotych – w odniesieniu do kontroli drogowej i 30 000złotych – w odniesieniu do kontroli w przedsiębiorstwie.

W przypadku gdypodczas kontroli drogowej zostaną stwierdzone naruszenia:

  • obowiązkuposiadania w pojeździe wymaganych dokumentów (np. odpowiedniego zezwolenia lubformularza jazdy);
  • zasad dotyczących maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu, dziennego czasu odpoczynku lub przekraczania maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy;
  • zasad dotyczących użytkowania analogowych urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku;
  • samochodem niespełniającym kryterium konstrukcyjnego

kierowca pojazdusamochodowego realizujący przewóz drogowy podlega karze grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzekanie w sprawachpopełnionych naruszań następuje w trybie określonym w Kodeksie postępowania wsprawach o wykroczenia. Wszczęcie postępowania wobec kierowcy nie wykluczajednocześnie wszczęcia postępowania administracyjnego także wobecprzedsiębiorcy lub podmiotu, nim nie będącego, realizującego przewóz drogowy.

Polecamy: W jakim celu powstało CEIDG?

Postępowaniaadministracyjnego wobec przedsiębiorcy lub innego podmiotu nie wszczyna sięjednak, jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiotwykonujący przewóz nie miał wpływu na powstanie naruszenia. Takiego wyłączenianie stosuje się jednak, jeżeli naruszenie ma charakter rażący, a wszczególności zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub zostało popełnionewielokrotnie.

Uprawnieni do kontroli mająprawo nałożyć na wykonującego przewozy drogowe lub inne czynności związane ztym przewozem karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej.

REKLAMA

Należy pamiętać, żedecyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności. Przedsiębiorca krajowypowinien uiścić nałożoną karę pieniężną w terminie 21 dni od dnia jejwymierzenia.Spoczywa na nim obowiązekniezwłocznego przekazania dowodu uiszczenia kary pieniężnej organowi, który jąnałożył. Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do organunadrzędnego w stosunku do organu, który karę tę nałożył, w terminie 14 dni oddnia doręczenia przedsiębiorcy lub innemu podmiotowi wykonującemu przewozy napotrzeby własne tej decyzji.

Takich zasaddziałania nie stosuje się, jeżeli stwierdzone zostanie, że naruszenie przepisównastąpiło wskutek zdarzeń lub okoliczności, których podmiot wykonujący przewozynie mógł przewidzieć. W takiej sytuacji, właściwy ze względu na miejsceprzeprowadzanej kontroli organ wydaje decyzję o umorzeniu postępowania wsprawie nałożenia kary pieniężnej.

Wszczęciepostępowania administracyjnego wobec przedsiębiorcy lub innego podmioturealizującego przewóz drogowy, nie wyklucza wszczęcia postępowaniaadministracyjnego także wobec podmiotu wykonującego inne czynności związane zprzewozem, w szczególności wobec spedytora, nadawcy, załadowcy, organizatorawycieczki i organizatora transportu.

Podmiot uprawniony do kontrolinakłada w drodze decyzji administracyjnej na podmiot wykonujący inne czynnościzwiązane z przewozem karę pieniężną, jeżeli okoliczności sprawy i dowodyjednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanienaruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego.

Od 1 stycznia 2012 rokuFunkcjonariusz Policji, który ujawni naruszenie, za które przepisy dotyczącetransportu drogowego przewidują karę pieniężną, przekazuje dokumenty zprzeprowadzonej kontroli właściwemu ze względu na miejsce kontroliwojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego. W takim przypadku postępowanieadministracyjne prowadzi i decyzję administracyjną o nałożeniu kary pieniężnejwydaje wojewódzki inspektor transportu drogowego. Zasad tych nie stosuje sięjednak w przypadku ujawnienia przez funkcjonariusza Policji naruszenia, zaktóre niniejsza ustawa przewiduje karę pieniężną, popełnionego przezzagranicznego przewoźnika drogowego. Karęnakłada się w wysokości określonej w załączniku do ustawy dla przedsiębiorcylub podmiotu realizującego przewóz.

Kary pieniężnestanowią dochody budżetu państwa i są uiszczane w formie przekazu na właściwyrachunek bankowy, z tym że możliwe jest jej uiszczenie w formie gotówkowejbezpośrednio organowi, który ją nałożył, przez ukaranego niebędącegoprzedsiębiorcą krajowym. W przypadku, kiedy kara pieniężna nałożona zostałaprzez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, możliwe jest jej uiszczenie wformie bezgotówkowej, za pomocą karty płatniczej. W przypadku uiszczenia karypieniężnej w formie gotówkowej organ wydaje pokwitowanie na druku ścisłegozarachowania, stanowiące dowód uiszczenia tej kary.

Koszty związane zuiszczeniem kary pieniężnej poprzez przekazanie jej na rachunek bankowy pokrywawpłacający.

W przypadku uchyleniaalbo stwierdzenia nieważności decyzji, a także uwzględnienia skargi przez sądadministracyjny uiszczona kara pieniężna podlega zwrotowi w terminie 14 dni oddnia wydania decyzji lub orzeczenia o zwrocie tej kary.

Uprawniony dokontroli zatrzymuje, za pokwitowaniem, dokumenty podlegające kontroli i kierujelub usuwa pojazd, na najbliższy parking strzeżony do czasu uiszczenia karypieniężnej, usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości lub ustąpienia zakazów lubograniczeń ruchu. Należy pamiętać, że skierowanie pojazdu na parking odbywa sięna koszt przedsiębiorcy. Zwrot pojazdu z parkingu następuje po przedstawieniuprzez kontrolowanego organowi, który karę nałożył, dowodu uiszczenia karypieniężnej oraz usunięcia przyczyny skierowania pojazdu na parking.

Polecamy: Jakie są zasady pobierania opłat przez Urząd Patentowy

Kto, będąc przedsiębiorcą niezgłasza na piśmie organowi, który udzielił licencji, wszelkich zmian danych wterminie 14 dni od dnia powstania tej zmiany lub nie zwraca licencji lubwypisów z licencji organowi, który udzielił licencji w terminie 14 dni od dnia,w którym decyzja o cofnięciu licencji stała się ostateczna – podlega karzepieniężnej w wysokości 1.000 zł. Karę tę nakłada w drodze decyzjiadministracyjnej organ właściwy w sprawach udzielenia licencji. Od decyzji onałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do organu nadrzędnego wstosunku do organu, który karę nałożył, w terminie 14 dni od dnia doręczeniaprzedsiębiorcy tej decyzji.

Kary pieniężnestanowią dochód organu właściwego w sprawach udzielenia licencji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA