REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?
Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

REKLAMA

REKLAMA

Ekspert radzi jakie konsekwencje grożą w przypadku nieprzestrzegania zasad prowadzenia działalności w zakresie transportu drogowego.

Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej należy pamiętać, co jest oczywiste, o przestrzeganiuprzepisów, które daną dziedzinę działalności regulują. Jeżeli więcprzedsiębiorca decyduje się na aktywność w zakresie przewozów drogowych, jeston obowiązany do przestrzegania zasad jej wykonywania. Naruszenie tych zasadmoże prowadzić do różnego rodzaju dolegliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli więcprzedsiębiorca wykonuje przewóz drogowy lub inne czynności związane z tymprzewozem, naruszając jednocześnie obowiązki lub warunki wynikające z przepisówustawy lub przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, o publicznymtransporcie zbiorowym, o czasie pracy kierowców, o odpadach, o ochroniezwierząt, o ruchu drogowym oraz w zakresie ochrony środowiska, okresowychograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów,o bezpieczeństwie żywności i żywienia, wiążących Rzeczpospolitą Polską umówmiędzynarodowych oraz przepisów wspólnotowych dotyczących przewozów drogowych –podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 15 000 złotych.

Należy jednakpamiętać, że suma kar pieniężnych nałożonych podczas jednej kontroli nie możeprzekroczyć kwoty 15 000 złotych – w odniesieniu do kontroli drogowej i 30 000złotych – w odniesieniu do kontroli w przedsiębiorstwie.

W przypadku gdypodczas kontroli drogowej zostaną stwierdzone naruszenia:

REKLAMA

  • obowiązkuposiadania w pojeździe wymaganych dokumentów (np. odpowiedniego zezwolenia lubformularza jazdy);
  • zasad dotyczących maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu, dziennego czasu odpoczynku lub przekraczania maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy;
  • zasad dotyczących użytkowania analogowych urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku;
  • samochodem niespełniającym kryterium konstrukcyjnego

kierowca pojazdusamochodowego realizujący przewóz drogowy podlega karze grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzekanie w sprawachpopełnionych naruszań następuje w trybie określonym w Kodeksie postępowania wsprawach o wykroczenia. Wszczęcie postępowania wobec kierowcy nie wykluczajednocześnie wszczęcia postępowania administracyjnego także wobecprzedsiębiorcy lub podmiotu, nim nie będącego, realizującego przewóz drogowy.

Polecamy: W jakim celu powstało CEIDG?

Postępowaniaadministracyjnego wobec przedsiębiorcy lub innego podmiotu nie wszczyna sięjednak, jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiotwykonujący przewóz nie miał wpływu na powstanie naruszenia. Takiego wyłączenianie stosuje się jednak, jeżeli naruszenie ma charakter rażący, a wszczególności zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub zostało popełnionewielokrotnie.

Uprawnieni do kontroli mająprawo nałożyć na wykonującego przewozy drogowe lub inne czynności związane ztym przewozem karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej.

Należy pamiętać, żedecyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności. Przedsiębiorca krajowypowinien uiścić nałożoną karę pieniężną w terminie 21 dni od dnia jejwymierzenia.Spoczywa na nim obowiązekniezwłocznego przekazania dowodu uiszczenia kary pieniężnej organowi, który jąnałożył. Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do organunadrzędnego w stosunku do organu, który karę tę nałożył, w terminie 14 dni oddnia doręczenia przedsiębiorcy lub innemu podmiotowi wykonującemu przewozy napotrzeby własne tej decyzji.

Takich zasaddziałania nie stosuje się, jeżeli stwierdzone zostanie, że naruszenie przepisównastąpiło wskutek zdarzeń lub okoliczności, których podmiot wykonujący przewozynie mógł przewidzieć. W takiej sytuacji, właściwy ze względu na miejsceprzeprowadzanej kontroli organ wydaje decyzję o umorzeniu postępowania wsprawie nałożenia kary pieniężnej.

Wszczęciepostępowania administracyjnego wobec przedsiębiorcy lub innego podmioturealizującego przewóz drogowy, nie wyklucza wszczęcia postępowaniaadministracyjnego także wobec podmiotu wykonującego inne czynności związane zprzewozem, w szczególności wobec spedytora, nadawcy, załadowcy, organizatorawycieczki i organizatora transportu.

Podmiot uprawniony do kontrolinakłada w drodze decyzji administracyjnej na podmiot wykonujący inne czynnościzwiązane z przewozem karę pieniężną, jeżeli okoliczności sprawy i dowodyjednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanienaruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego.

Od 1 stycznia 2012 rokuFunkcjonariusz Policji, który ujawni naruszenie, za które przepisy dotyczącetransportu drogowego przewidują karę pieniężną, przekazuje dokumenty zprzeprowadzonej kontroli właściwemu ze względu na miejsce kontroliwojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego. W takim przypadku postępowanieadministracyjne prowadzi i decyzję administracyjną o nałożeniu kary pieniężnejwydaje wojewódzki inspektor transportu drogowego. Zasad tych nie stosuje sięjednak w przypadku ujawnienia przez funkcjonariusza Policji naruszenia, zaktóre niniejsza ustawa przewiduje karę pieniężną, popełnionego przezzagranicznego przewoźnika drogowego. Karęnakłada się w wysokości określonej w załączniku do ustawy dla przedsiębiorcylub podmiotu realizującego przewóz.

Kary pieniężnestanowią dochody budżetu państwa i są uiszczane w formie przekazu na właściwyrachunek bankowy, z tym że możliwe jest jej uiszczenie w formie gotówkowejbezpośrednio organowi, który ją nałożył, przez ukaranego niebędącegoprzedsiębiorcą krajowym. W przypadku, kiedy kara pieniężna nałożona zostałaprzez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, możliwe jest jej uiszczenie wformie bezgotówkowej, za pomocą karty płatniczej. W przypadku uiszczenia karypieniężnej w formie gotówkowej organ wydaje pokwitowanie na druku ścisłegozarachowania, stanowiące dowód uiszczenia tej kary.

Koszty związane zuiszczeniem kary pieniężnej poprzez przekazanie jej na rachunek bankowy pokrywawpłacający.

W przypadku uchyleniaalbo stwierdzenia nieważności decyzji, a także uwzględnienia skargi przez sądadministracyjny uiszczona kara pieniężna podlega zwrotowi w terminie 14 dni oddnia wydania decyzji lub orzeczenia o zwrocie tej kary.

Uprawniony dokontroli zatrzymuje, za pokwitowaniem, dokumenty podlegające kontroli i kierujelub usuwa pojazd, na najbliższy parking strzeżony do czasu uiszczenia karypieniężnej, usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości lub ustąpienia zakazów lubograniczeń ruchu. Należy pamiętać, że skierowanie pojazdu na parking odbywa sięna koszt przedsiębiorcy. Zwrot pojazdu z parkingu następuje po przedstawieniuprzez kontrolowanego organowi, który karę nałożył, dowodu uiszczenia karypieniężnej oraz usunięcia przyczyny skierowania pojazdu na parking.

Polecamy: Jakie są zasady pobierania opłat przez Urząd Patentowy

Kto, będąc przedsiębiorcą niezgłasza na piśmie organowi, który udzielił licencji, wszelkich zmian danych wterminie 14 dni od dnia powstania tej zmiany lub nie zwraca licencji lubwypisów z licencji organowi, który udzielił licencji w terminie 14 dni od dnia,w którym decyzja o cofnięciu licencji stała się ostateczna – podlega karzepieniężnej w wysokości 1.000 zł. Karę tę nakłada w drodze decyzjiadministracyjnej organ właściwy w sprawach udzielenia licencji. Od decyzji onałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do organu nadrzędnego wstosunku do organu, który karę nałożył, w terminie 14 dni od dnia doręczeniaprzedsiębiorcy tej decyzji.

Kary pieniężnestanowią dochód organu właściwego w sprawach udzielenia licencji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA