REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?
Jakie są skutki naruszenia zasad transportu drogowego?

REKLAMA

REKLAMA

Ekspert radzi jakie konsekwencje grożą w przypadku nieprzestrzegania zasad prowadzenia działalności w zakresie transportu drogowego.

Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej należy pamiętać, co jest oczywiste, o przestrzeganiuprzepisów, które daną dziedzinę działalności regulują. Jeżeli więcprzedsiębiorca decyduje się na aktywność w zakresie przewozów drogowych, jeston obowiązany do przestrzegania zasad jej wykonywania. Naruszenie tych zasadmoże prowadzić do różnego rodzaju dolegliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli więcprzedsiębiorca wykonuje przewóz drogowy lub inne czynności związane z tymprzewozem, naruszając jednocześnie obowiązki lub warunki wynikające z przepisówustawy lub przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, o publicznymtransporcie zbiorowym, o czasie pracy kierowców, o odpadach, o ochroniezwierząt, o ruchu drogowym oraz w zakresie ochrony środowiska, okresowychograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów,o bezpieczeństwie żywności i żywienia, wiążących Rzeczpospolitą Polską umówmiędzynarodowych oraz przepisów wspólnotowych dotyczących przewozów drogowych –podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 15 000 złotych.

Należy jednakpamiętać, że suma kar pieniężnych nałożonych podczas jednej kontroli nie możeprzekroczyć kwoty 15 000 złotych – w odniesieniu do kontroli drogowej i 30 000złotych – w odniesieniu do kontroli w przedsiębiorstwie.

W przypadku gdypodczas kontroli drogowej zostaną stwierdzone naruszenia:

REKLAMA

  • obowiązkuposiadania w pojeździe wymaganych dokumentów (np. odpowiedniego zezwolenia lubformularza jazdy);
  • zasad dotyczących maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu, dziennego czasu odpoczynku lub przekraczania maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy;
  • zasad dotyczących użytkowania analogowych urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku;
  • samochodem niespełniającym kryterium konstrukcyjnego

kierowca pojazdusamochodowego realizujący przewóz drogowy podlega karze grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzekanie w sprawachpopełnionych naruszań następuje w trybie określonym w Kodeksie postępowania wsprawach o wykroczenia. Wszczęcie postępowania wobec kierowcy nie wykluczajednocześnie wszczęcia postępowania administracyjnego także wobecprzedsiębiorcy lub podmiotu, nim nie będącego, realizującego przewóz drogowy.

Polecamy: W jakim celu powstało CEIDG?

Postępowaniaadministracyjnego wobec przedsiębiorcy lub innego podmiotu nie wszczyna sięjednak, jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiotwykonujący przewóz nie miał wpływu na powstanie naruszenia. Takiego wyłączenianie stosuje się jednak, jeżeli naruszenie ma charakter rażący, a wszczególności zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub zostało popełnionewielokrotnie.

Uprawnieni do kontroli mająprawo nałożyć na wykonującego przewozy drogowe lub inne czynności związane ztym przewozem karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej.

Należy pamiętać, żedecyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności. Przedsiębiorca krajowypowinien uiścić nałożoną karę pieniężną w terminie 21 dni od dnia jejwymierzenia.Spoczywa na nim obowiązekniezwłocznego przekazania dowodu uiszczenia kary pieniężnej organowi, który jąnałożył. Od decyzji o nałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do organunadrzędnego w stosunku do organu, który karę tę nałożył, w terminie 14 dni oddnia doręczenia przedsiębiorcy lub innemu podmiotowi wykonującemu przewozy napotrzeby własne tej decyzji.

Takich zasaddziałania nie stosuje się, jeżeli stwierdzone zostanie, że naruszenie przepisównastąpiło wskutek zdarzeń lub okoliczności, których podmiot wykonujący przewozynie mógł przewidzieć. W takiej sytuacji, właściwy ze względu na miejsceprzeprowadzanej kontroli organ wydaje decyzję o umorzeniu postępowania wsprawie nałożenia kary pieniężnej.

Wszczęciepostępowania administracyjnego wobec przedsiębiorcy lub innego podmioturealizującego przewóz drogowy, nie wyklucza wszczęcia postępowaniaadministracyjnego także wobec podmiotu wykonującego inne czynności związane zprzewozem, w szczególności wobec spedytora, nadawcy, załadowcy, organizatorawycieczki i organizatora transportu.

Podmiot uprawniony do kontrolinakłada w drodze decyzji administracyjnej na podmiot wykonujący inne czynnościzwiązane z przewozem karę pieniężną, jeżeli okoliczności sprawy i dowodyjednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanienaruszenia obowiązków lub warunków przewozu drogowego.

Od 1 stycznia 2012 rokuFunkcjonariusz Policji, który ujawni naruszenie, za które przepisy dotyczącetransportu drogowego przewidują karę pieniężną, przekazuje dokumenty zprzeprowadzonej kontroli właściwemu ze względu na miejsce kontroliwojewódzkiemu inspektorowi transportu drogowego. W takim przypadku postępowanieadministracyjne prowadzi i decyzję administracyjną o nałożeniu kary pieniężnejwydaje wojewódzki inspektor transportu drogowego. Zasad tych nie stosuje sięjednak w przypadku ujawnienia przez funkcjonariusza Policji naruszenia, zaktóre niniejsza ustawa przewiduje karę pieniężną, popełnionego przezzagranicznego przewoźnika drogowego. Karęnakłada się w wysokości określonej w załączniku do ustawy dla przedsiębiorcylub podmiotu realizującego przewóz.

Kary pieniężnestanowią dochody budżetu państwa i są uiszczane w formie przekazu na właściwyrachunek bankowy, z tym że możliwe jest jej uiszczenie w formie gotówkowejbezpośrednio organowi, który ją nałożył, przez ukaranego niebędącegoprzedsiębiorcą krajowym. W przypadku, kiedy kara pieniężna nałożona zostałaprzez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, możliwe jest jej uiszczenie wformie bezgotówkowej, za pomocą karty płatniczej. W przypadku uiszczenia karypieniężnej w formie gotówkowej organ wydaje pokwitowanie na druku ścisłegozarachowania, stanowiące dowód uiszczenia tej kary.

Koszty związane zuiszczeniem kary pieniężnej poprzez przekazanie jej na rachunek bankowy pokrywawpłacający.

W przypadku uchyleniaalbo stwierdzenia nieważności decyzji, a także uwzględnienia skargi przez sądadministracyjny uiszczona kara pieniężna podlega zwrotowi w terminie 14 dni oddnia wydania decyzji lub orzeczenia o zwrocie tej kary.

Uprawniony dokontroli zatrzymuje, za pokwitowaniem, dokumenty podlegające kontroli i kierujelub usuwa pojazd, na najbliższy parking strzeżony do czasu uiszczenia karypieniężnej, usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości lub ustąpienia zakazów lubograniczeń ruchu. Należy pamiętać, że skierowanie pojazdu na parking odbywa sięna koszt przedsiębiorcy. Zwrot pojazdu z parkingu następuje po przedstawieniuprzez kontrolowanego organowi, który karę nałożył, dowodu uiszczenia karypieniężnej oraz usunięcia przyczyny skierowania pojazdu na parking.

Polecamy: Jakie są zasady pobierania opłat przez Urząd Patentowy

Kto, będąc przedsiębiorcą niezgłasza na piśmie organowi, który udzielił licencji, wszelkich zmian danych wterminie 14 dni od dnia powstania tej zmiany lub nie zwraca licencji lubwypisów z licencji organowi, który udzielił licencji w terminie 14 dni od dnia,w którym decyzja o cofnięciu licencji stała się ostateczna – podlega karzepieniężnej w wysokości 1.000 zł. Karę tę nakłada w drodze decyzjiadministracyjnej organ właściwy w sprawach udzielenia licencji. Od decyzji onałożeniu kary pieniężnej przysługuje odwołanie do organu nadrzędnego wstosunku do organu, który karę nałożył, w terminie 14 dni od dnia doręczeniaprzedsiębiorcy tej decyzji.

Kary pieniężnestanowią dochód organu właściwego w sprawach udzielenia licencji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA