REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak dobrze skonstruować biznesplan?
Jak dobrze skonstruować biznesplan?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

>Brak jest sztywnych reguł, które określają, jak powinien być napisany biznesplan. W zależności od rodzaju planowanej działalności lub adresata poszczególne biznesplany mogą różnić się pod względem kolejności omawianych zagadnień i podziału na rozdziały.

Profesjonalnie przygotowany dokument powinien jednak zawierać zestaw standardowych składników:

REKLAMA

  • strona tytułowa i spis treści – wymóg formalny; zachowany czytelny układ graficzny
  • streszczenie (executiv summary) – w sposób jasny i zwięzły prezentuje najważniejsze zagadnienia dotyczące przedsięwzięcia
  • prezentacja pomysłu na biznes – opisuje pomysł na produkt lub usługę oraz przedstawia korzyści dla klientów, może zawierać również porównanie z produktami oferowanymi przez konkurencję, a także informacje na temat Twojej firmy
  • ogólny opis osób zarządzających przedsięwzięciem – dostarcza danych na temat zarządu, prezentuje ich kwalifikacje, doświadczenie i kluczowe osiągnięcia
  • analiza rynku – dokładnie charakteryzuje potencjalnego klienta, wielkość rynku i jego spodziewany rozwój, dostarcza danych na temat konkurencji (dobrze jest podać dane liczbowe na temat rynku i branży)
  • marketing i dystrybucja (strategia i wdrażanie) – szczegółowo omawia sposoby wejścia na rynek, prezentuje konkretne pomysły na reklamę i kanały dystrybucji, opisuje w jaki sposób pomysł na biznes stanie się prawdziwym biznesem
  • forma przedsiębiorstwa - dostarcza informacji na temat nazwy i logo firmy, prawnej formy działalności oraz kim są udziałowcy i jak dzielą się udziały
  • plany finansowe – prezentują podstawowe szacunki dotyczące sprzedaży i zysku, powinny przedstawiać prognozy rachunku wyników, bilansu i przepływów finansowych
  • ocena źródeł ryzyka i alternatywne scenariusze działania – wskazuje, jakie niebezpieczeństwa grożą przedsięwzięciu oraz przedstawia scenariusze działania w sytuacjach skrajnych, tj. odniesienia sukcesu lub doznania niepowodzenia.

Objętość biznesplanu zależy od planowanego przedsięwzięcia. Przyjmuje się, że biznesplany niewielkich przedsięwzięć (kwiaciarnia, kawiarnia, restauracja itd.) zmieszczą się na 5-10 stronach formatu A4. Do opisania pomysłu na działalność spedycyjną lub handlową w wymiarze regionalnym powinno wystarczyć 10-20 stron A4, natomiast jeżeli planujemy biznes na skalę ogólnokrajową lub międzynarodową powinniśmy przygotować materiał o objętości ok. 20-40 stron.

Zobacz też: Jak założyć firmę

Praktyka wskazuje, że nie należy tworzyć biznesplanów dłuższych niż 50 stron maszynopisu. Przedstawiciele banków lub inwestorów nie są zazwyczaj zainteresowani analizą obszernych materiałów. Jeśli uda nam się zainteresować potencjalnego inwestora lub partnera, to niezbędne informacje przekażemy mu w trakcie bezpośredniej rozmowy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA