REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konstrukcja biznesplanu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Kietliński
Jak dobrze skonstruować biznesplan?
Jak dobrze skonstruować biznesplan?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

>Brak jest sztywnych reguł, które określają, jak powinien być napisany biznesplan. W zależności od rodzaju planowanej działalności lub adresata poszczególne biznesplany mogą różnić się pod względem kolejności omawianych zagadnień i podziału na rozdziały.

Profesjonalnie przygotowany dokument powinien jednak zawierać zestaw standardowych składników:

REKLAMA

REKLAMA

  • strona tytułowa i spis treści – wymóg formalny; zachowany czytelny układ graficzny
  • streszczenie (executiv summary) – w sposób jasny i zwięzły prezentuje najważniejsze zagadnienia dotyczące przedsięwzięcia
  • prezentacja pomysłu na biznes – opisuje pomysł na produkt lub usługę oraz przedstawia korzyści dla klientów, może zawierać również porównanie z produktami oferowanymi przez konkurencję, a także informacje na temat Twojej firmy
  • ogólny opis osób zarządzających przedsięwzięciem – dostarcza danych na temat zarządu, prezentuje ich kwalifikacje, doświadczenie i kluczowe osiągnięcia
  • analiza rynku – dokładnie charakteryzuje potencjalnego klienta, wielkość rynku i jego spodziewany rozwój, dostarcza danych na temat konkurencji (dobrze jest podać dane liczbowe na temat rynku i branży)
  • marketing i dystrybucja (strategia i wdrażanie) – szczegółowo omawia sposoby wejścia na rynek, prezentuje konkretne pomysły na reklamę i kanały dystrybucji, opisuje w jaki sposób pomysł na biznes stanie się prawdziwym biznesem
  • forma przedsiębiorstwa - dostarcza informacji na temat nazwy i logo firmy, prawnej formy działalności oraz kim są udziałowcy i jak dzielą się udziały
  • plany finansowe – prezentują podstawowe szacunki dotyczące sprzedaży i zysku, powinny przedstawiać prognozy rachunku wyników, bilansu i przepływów finansowych
  • ocena źródeł ryzyka i alternatywne scenariusze działania – wskazuje, jakie niebezpieczeństwa grożą przedsięwzięciu oraz przedstawia scenariusze działania w sytuacjach skrajnych, tj. odniesienia sukcesu lub doznania niepowodzenia.

Objętość biznesplanu zależy od planowanego przedsięwzięcia. Przyjmuje się, że biznesplany niewielkich przedsięwzięć (kwiaciarnia, kawiarnia, restauracja itd.) zmieszczą się na 5-10 stronach formatu A4. Do opisania pomysłu na działalność spedycyjną lub handlową w wymiarze regionalnym powinno wystarczyć 10-20 stron A4, natomiast jeżeli planujemy biznes na skalę ogólnokrajową lub międzynarodową powinniśmy przygotować materiał o objętości ok. 20-40 stron.

Zobacz też: Jak założyć firmę

Praktyka wskazuje, że nie należy tworzyć biznesplanów dłuższych niż 50 stron maszynopisu. Przedstawiciele banków lub inwestorów nie są zazwyczaj zainteresowani analizą obszernych materiałów. Jeśli uda nam się zainteresować potencjalnego inwestora lub partnera, to niezbędne informacje przekażemy mu w trakcie bezpośredniej rozmowy.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA