Konstrukcja biznesplanu
REKLAMA
REKLAMA
Profesjonalnie przygotowany dokument powinien jednak zawierać zestaw standardowych składników:
REKLAMA
- strona tytułowa i spis treści – wymóg formalny; zachowany czytelny układ graficzny
- streszczenie (executiv summary) – w sposób jasny i zwięzły prezentuje najważniejsze zagadnienia dotyczące przedsięwzięcia
- prezentacja pomysłu na biznes – opisuje pomysł na produkt lub usługę oraz przedstawia korzyści dla klientów, może zawierać również porównanie z produktami oferowanymi przez konkurencję, a także informacje na temat Twojej firmy
- ogólny opis osób zarządzających przedsięwzięciem – dostarcza danych na temat zarządu, prezentuje ich kwalifikacje, doświadczenie i kluczowe osiągnięcia
- analiza rynku – dokładnie charakteryzuje potencjalnego klienta, wielkość rynku i jego spodziewany rozwój, dostarcza danych na temat konkurencji (dobrze jest podać dane liczbowe na temat rynku i branży)
- marketing i dystrybucja (strategia i wdrażanie) – szczegółowo omawia sposoby wejścia na rynek, prezentuje konkretne pomysły na reklamę i kanały dystrybucji, opisuje w jaki sposób pomysł na biznes stanie się prawdziwym biznesem
- forma przedsiębiorstwa - dostarcza informacji na temat nazwy i logo firmy, prawnej formy działalności oraz kim są udziałowcy i jak dzielą się udziały
- plany finansowe – prezentują podstawowe szacunki dotyczące sprzedaży i zysku, powinny przedstawiać prognozy rachunku wyników, bilansu i przepływów finansowych
- ocena źródeł ryzyka i alternatywne scenariusze działania – wskazuje, jakie niebezpieczeństwa grożą przedsięwzięciu oraz przedstawia scenariusze działania w sytuacjach skrajnych, tj. odniesienia sukcesu lub doznania niepowodzenia.
Objętość biznesplanu zależy od planowanego przedsięwzięcia. Przyjmuje się, że biznesplany niewielkich przedsięwzięć (kwiaciarnia, kawiarnia, restauracja itd.) zmieszczą się na 5-10 stronach formatu A4. Do opisania pomysłu na działalność spedycyjną lub handlową w wymiarze regionalnym powinno wystarczyć 10-20 stron A4, natomiast jeżeli planujemy biznes na skalę ogólnokrajową lub międzynarodową powinniśmy przygotować materiał o objętości ok. 20-40 stron.
Zobacz też: Jak założyć firmę
Praktyka wskazuje, że nie należy tworzyć biznesplanów dłuższych niż 50 stron maszynopisu. Przedstawiciele banków lub inwestorów nie są zazwyczaj zainteresowani analizą obszernych materiałów. Jeśli uda nam się zainteresować potencjalnego inwestora lub partnera, to niezbędne informacje przekażemy mu w trakcie bezpośredniej rozmowy.
REKLAMA
REKLAMA