REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czym jest Polska Klasyfikacji Działalności?
Czym jest Polska Klasyfikacji Działalności?

REKLAMA

REKLAMA

PKD czyli Polska Klasyfikacja Działalności to zbiór możliwych rodzajów działalności, jakie może prowadzić firma. PKD ustala nazwy i symbole na pięciu poziomach: sekcja, dział, grupa, klasa i podklasa, a te ostatnie są wpisywane do właściwych rejestrów. Obowiązek posługiwania się klasyfikacją PKD dotyczy zarówno osób prowadzących działalność gospodarczą zarejestrowaną w gminnej ewidencji działalności gospodarczej jak i przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność w formie spółki i podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego.

Polska Klasyfikacja Działalności

Polska Klasyfikacja Działalności określona została w załączniku do rozporządzeniem Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które weszło w życie 1 stycznia 2008 r. Jest to kolejna już klasyfikacja. Klasyfikacja ta była zalecana przez ONZ i została przyjęta przez kraje Unii Europejskiej. Do 1 stycznia 2010 r., w okresie przejściowym, istniała możliwość posługiwania się przez przedsiębiorców zarówno nowymi jak i starymi kodami ustalonymi w PKD z 2004 r.

REKLAMA

Ustalenie kodów działalności gospodarczej, co do zasady jest niezbędne do występowania o numer REGON, niemniej już znacznie wcześniej znajomość kodów okazuje się niezbędna. Warto wiedzieć, że w przypadku:

  • Podmiotów wpisanych do ewidencji działalności gospodarczej:

Wybór kodu PKD jest potrzebny na etapie rejestrowania działalności gospodarczej w gminnej ewidencji działalności gospodarczej w przypadku przedsiębiorcy podlegającemu takiemu wpisowi – czyli osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. To samo dotyczy wspólników spółki cywilnej. Jeżeli chcą uzyskać wpis w gminnej ewidencji działalności gospodarczej muszą określić przedmiot działalności zgodnie z PKD, podając jej oznaczenia. W przypadku, gdy osoba zamierzająca prowadzić działalność gospodarczą rozważa szybkie rozszerzenie swojej działalności o nowy rodzaj – można wtedy zgłosić właściwe kody, ważne aby na pierwszym miejscu podać kod działalności przeważającej.

Przeczytaj: Czy prowadząc działalność wszystko wliczymy w koszty?

  • Podmiotów prowadzących działalność w formie spółek prawa handlowego:

W przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółek prawa handlowego należy pamiętać, że również umowa spółki (statut) musi określać przedmiot prowadzonej działalności. Jednak w tym przypadku przepisy kodeksu spółek handlowych nie przewidują obowiązku określenia przedmiotu działalności spółki poprzez odniesienie się do PKD, wystarczające jest zatem aby określenie przedmiotu działalności w umowie spółki zawierało przynajmniej rodzaj prowadzonej działalności. Jednak znajomość PKD jest przydatna np. przy wypełnianiu formularzy do KRS, gdyż do zarejestrowania spółki niezbędne jest poprawne podanie kodów PKD. W dziale 3 rejestru przedsiębiorców wpisuje się bowiem dane zgodnie z tymi oznaczeniami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Koszty

Anna Nowak zamierza otworzyć zakład fryzjerski i chce zarejestrować działalność gospodarczą w EDG. W zakładzie fryzjerskim pani Anna zamierza w przyszłości dodatkowo prowadzić sprzedaż kosmetyków. Czy pani Anna może wpisać dwa kody z PKD określające działalność, jaką chce wykonywać ( kod 96.02.Z – fryzjerstwo i inne zabiegi kosmetyczne oraz 47.75.Z – sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach).
Tak. Nie ma ograniczeń co do wyboru kodów przez przedsiębiorcę, ich rodzaj i liczba zależy od przedsiębiorcy. Należy jednak pamiętać, że czasami wybór jednego kodu nie jest wystarczający, jeżeli jednak przedsiębiorca decyduje się na większą liczbę kodów na pierwszym miejscu powinie wskazać kod, który określa jego główną działalność.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA