REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić dobry biznesplan?

Agnieszka Ruder Członek Zarządu, Dyrektor Działu Usług Księgowych w FPA Group
Biznesplan
Biznesplan

REKLAMA

REKLAMA

Biznesplan definiuje cele i metody ich osiągnięcia. Ocenia i kontroluje wykorzystanie posiadanych środków finansowych, wyznacza zapotrzebowanie na źródła finansowania zewnętrznego. Określa kolejne etapy inwestycji dokładnie rozkładając je w czasie. Kalkuluje rentowność przedsięwzięcia i określa jego pozycję na tle konkurencji.

Sukces trzeba zaplanować, a biznesplan jest najlepszym do tego narzędziem. Czy biznesplan można napisać samemu, a jeśli nie to kto może w tym pomóc?

REKLAMA

REKLAMA

Biznesplan

Od kierunku wykształcenia, wiedzy i doświadczenia autora zależy czy sam podejmie się jego napisania. W przeciwnym razie lepiej poradzić się konsultanta - profesjonalisty w tym obszarze.

Na początku można napisać go samemu w dużym zarysie a następnie powierzyć go specjaliście do weryfikacji i uzupełnienia.  Dobry konsultant będzie wspólnie pracował z inwestorem nad biznesplanem a to wymaga dużej liczby pytań i konkretnych odpowiedzi.

Jak założyć firmę?

REKLAMA

Punktem wyjściowym biznesplanu jest sam pomysł na biznes. Warto dobrze zastanowić się nad  ideą, aby wysiłek pracy nad przygotowaniem planu biznesowego przyniósł sukces, a nie porażkę. Przychodzi moment, gdy trzeba podjąć decyzję co zrobić z dobrze rokującym pomysłem. I taka decyzja powinna być wsparta rzetelnym badaniem, realną oceną opłacalności potencjalnego przedsięwzięcia, biorącą pod uwagę wszystkie kluczowe aspekty analizowanego biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce biznesplan bywa często pierwszą praktyczną próbą planowania strategicznego w firmie, jeśli nie pierwszą próbą planowania w ogóle. Pozwala określić kierunek rozwoju firmy i sformułować działania, konieczne do zrealizowania planowanych celów. Jeśli tak się istotnie dzieje, późniejsza lektura lub raczej powrót do biznesplanu może być użyty do oceny skuteczności zarządzania – co się udało osiągnąć, w jaki sposób i co poszło niezgodnie z planem, dlaczego planowane działania nie nastąpiły lub się nie udały.

Opis inwestycji

Nie opisujemy pomysłu, lecz przedsięwzięcie. Stawiamy sobie konkretny cel i konkretne koszty i możliwy do wygenerowania zysk.  Nie ma tu miejsca na opisy celu, bezużyteczne dane statystyczne i „ideologie”. Zostawmy to dla celów marketingu i szkoleń dla pracowników.

Prezentacja firmy

W tym punkcie podajemy prawdę i konkretne dane. Opisujemy historię firmy, zakres jej działania, posiadany majątek, ogólne wyniki finansowe przedsiębiorstwa oraz informacje o właścicielach. Jeżeli opis kadry zarządzającej nie jest zgodny z planowanym przedsięwzięciem to dobrze jest założyć w biznesplanie zatrudnienie kontraktowego manager a później dobrać kadrę o określonych kwalifikacjach w branży.

Analiza rynku

Konieczne jest zapoznać się rzetelnie z konkurencją na rynku i jej ofertą. Należy wybrać określoną grupę potencjalnych klientów.  Nie próbujmy wykazywać na siłę, że nasze usługi będą tańsze niż u konkurencji. To nie jest wyznacznik, że tańszy znaczy lepszy. Najlepiej postawić na nowoczesność i jakość usług oraz na wysoko wykwalifikowaną kadrę. Wykażmy techniki sprzedaży i marketingu, załączmy projekty planowanych kontraktów i długoterminowych umów o współpracy z potencjalnymi kontrahentami.

Etapy realizacji przedsięwzięcia

Na tym etapie należy realnie wyliczyć realizacje projektu np. realne wyliczenie oddania do użytku nowego obiektu lub jego nowej części. Pamiętajmy o dodatkowych terminach na szkolenia, testy, marketing.

Źródła finansowania

Dzielimy je na zewnętrzne i wewnętrzne:

a) zewnętrzne to: komercyjny kredyt, leasing, pożyczka, factoring.

Do zewnętrznych niekomercyjnych źródeł zaliczamy również dotacje unijne i kredyty preferencyjne. Tutaj należy pamiętać, że dotacje unijne przyznawane są już po poniesionych kosztach.

b) wewnętrzne to oszczędności, zyski z prowadzonej działalności, dopłaty wspólników, sprzedaż majątku. Należy pamiętać że trzeba je udokumentować i wykazać jako „wkład własny

Dotacje unijne 2012

Dobry biznesplan to nie tylko tekst i tabele napisane ‘pod’ oczekiwania inwestora. Warto pamiętać, że samo zdobycie finansowania to dopiero początek sukcesu i warto zaplanować aby takim pozostał. Pozyskanie finansowania to przecież nic innego jak podjęcie zobowiązania, tak finansowego jak i operacyjnego czy biznesowego. Wysiłek poświęcony zawczasu na precyzyjne wyznaczenie ścieżki przyszłych działań pomaga sprostać oczekiwaniom inwestorów, wywiązać się ze zobowiązań i ocenić, do jakiego stopnia realizacja planów w realnym świecie odpowiada planom. 

Cash flow (przepływy gotówkowe)

Wyliczony zysk w biznesplanie może pojawić się dopiero po kilku miesiącach, a nawet po latach, nie od razu inwestycja będzie przynosić dochody. Utrata płynności finansowej (brak gotówki) spowodowana jest zasadniczo dwoma czynnikami:

- przeinwestowaniem

- błędnie wyliczonymi przepływami gotówkowymi

Dodatkowo na utratę płynności mają również wpływ koszty reprezentacji, nieprawidłowe  wartości niematerialne, zawyżone usługi konsultingowe, reklamy. W przewidywaniu zysków należy zwrócić uwagę na wzrost konkurencji, inflację, wahania kursów walut, wzrost wynagrodzeń, obciążeń podatkowych.

Podsumowanie

Oprócz merytorycznej zawartości biznesplanu ważny jest także sposób przekazu i umiejętność trafnego akcentowania kluczowych zagadnień. Należy pamiętać, że nie piszemy powieści o przyszłych sukcesach – przygotowujemy pragmatyczny plan ich osiągnięcia.

Mówiąc o pragmatycznym działaniu mamy również na myśli wysiłek, jakiego wymaga przygotowanie dobrego dokumentu. Owszem, można skorzystać z licznych wzorów tego typu opracowań, tym niemniej trzeba pamiętać, że to tylko szablon, w który musimy ‘wtłoczyć’ nasz pomysł. Ryzyko takiego podejścia polega na poddaniu się rutynie szablonu i w konsekwencji przygotowaniu tekstu, podobnego do setek innych, trafiających na biurka lub prosto do koszów potencjalnych inwestorów. W takich sytuacjach należy zdać sobie sprawę, że planowanie, owszem, wymagające pracy, wysiłku i dyscypliny, jest jednak „moim” planowaniem, służącym budowie „mojego” biznesu. A skoro tak, to warto podjąć ten wysiłek.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA