REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie utracić płynności finansowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak nie utracić płynności finansowej?
Jak nie utracić płynności finansowej?

REKLAMA

REKLAMA

Płynność finansowa ma kluczowe znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego sprawdzenie naszych potencjalnych partnerów biznesowych leży w naszym interesie. Aby to zrobić, najłatwiej skorzystać z wywiadowi finansowych.

Przeprowadzane statystki alarmują, że co najmniej dwie ze stu sprawdzonych przez wywiadownie firm, albo w ogóle nie istnieją pod podanym adresem, albo prowadzą swoją działalność nieuczciwie. Do tego należy dodać przedsiębiorstwa, które mają problemy finansowe lub niejasne powiązania i te, celowo opóźniające płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Aby nasza firma nie straciła płynności finansowej przez źle dobranych partnerów, powinniśmy zmniejszyć ryzyko do minimum i skorzystać z usług wywiadowi gospodarczej. Cała działalność wywiadowi gospodarczych opiera się na określeniu wiarygodności finansowej firmy. Służy do tego szereg analiz m.in. sprawdzanie bilansu, wskaźników płynności czy rachunku zysków i strat.

Ważnym narzędziem do sprawdzenia stanu finansowego badanego przedsiębiorstwa są wskaźniki płynności. QR, czyli szybki wskaźnik płynności przedstawia stosunek inwestycji krótkoterminowych i należności krótkoterminowych zobowiązań. CR, czyli wskaźnik płynności bieżącej to porównanie wartości aktywów obrotowych z krótkoterminowymi zobowiązaniami. Wywiadownie korzystają również z podstawowych wskaźników rentowności sprzedaży – ROS, oraz rentowności kapitału – ROE. Korzystając z usług wywiadowi gospodarczych otrzymujemy od nich raport finansowy, który jest podstawowym dokumentem informującym o stanie finansowym badanej firmy.

W raporcie umieszczone są dane na temat możliwości płatniczych przedsiębiorstwa, a także wysokości kredytu kupieckiego jakiego można mu udzielić. Istnieją też wersje rozszerzone raportu, w których znajdować się mogą informacje uzyskane w wyniku wizytacji w firmy.

REKLAMA

Polecamy: serwis Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wywiadownie oferują również analizy branżowe. Są one bardzo pożyteczne szczególnie gdy mamy wybrać dla siebie nowego kontrahenta spośród wielu działających na rynku. Analiza taka polega na przedstawieniu aktualnej sytuacji branży i jej perspektyw. Umieszczony jest w niej także opis konkurentów.

Na wiedzę wywiadowi składa się wiele źródeł, nie tylko rejestrowych i branżowych, ale także marketingowych. Poczynając od potwierdzenia danych rejestrowych (KRS lub ewidencja działalności gospodarczej), poprzez sprawdzenie danych finansowych (sprawozdania finansowe firm w sądach gospodarczych) i zdarzeń prawnych (rejestr upadłości i likwidacji), a kończąc na analizie informacji umieszczonych na forach internetowych czy prasie.

Podczas badania danej firmy ważne jest również wyliczenie wskaźnika kapitału pracującego netto. Dzięki temu uzyskujemy informację jaki jest stosunek aktywów obrotowych do zobowiązań krótkoterminowych. Analizując stosunek zobowiązań do aktywów wiemy natomiast jaki jest stan ogólnego zadłużenia firmy.

Polecamy: Jak uniknąć zwłoki kontrahenta w płatnościach

Przykłady badania przeprowadzanych przez wywiadownie można by wymieniać jeszcze długo. Najważniejsze jednak, że ich wynikiem jest rzetelna ocena badanej firmy, a także jej wypłacalność. Korzystając z tego rodzaju pomocy musimy pamiętać, że sytuacja naszych kontrahentów może się z upływem czasu zmieniać. Dlatego powinniśmy na bieżąco pozyskiwać informacje na ich temat. Sytuacja finansowa naszego partnera biznesowego może być bowiem kluczowa dla dobrego funkcjonowania naszej firmy.

Opracowała: Katarzyna Gara

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA