REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie utracić płynności finansowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak nie utracić płynności finansowej?
Jak nie utracić płynności finansowej?

REKLAMA

REKLAMA

Płynność finansowa ma kluczowe znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego sprawdzenie naszych potencjalnych partnerów biznesowych leży w naszym interesie. Aby to zrobić, najłatwiej skorzystać z wywiadowi finansowych.

Przeprowadzane statystki alarmują, że co najmniej dwie ze stu sprawdzonych przez wywiadownie firm, albo w ogóle nie istnieją pod podanym adresem, albo prowadzą swoją działalność nieuczciwie. Do tego należy dodać przedsiębiorstwa, które mają problemy finansowe lub niejasne powiązania i te, celowo opóźniające płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Aby nasza firma nie straciła płynności finansowej przez źle dobranych partnerów, powinniśmy zmniejszyć ryzyko do minimum i skorzystać z usług wywiadowi gospodarczej. Cała działalność wywiadowi gospodarczych opiera się na określeniu wiarygodności finansowej firmy. Służy do tego szereg analiz m.in. sprawdzanie bilansu, wskaźników płynności czy rachunku zysków i strat.

Ważnym narzędziem do sprawdzenia stanu finansowego badanego przedsiębiorstwa są wskaźniki płynności. QR, czyli szybki wskaźnik płynności przedstawia stosunek inwestycji krótkoterminowych i należności krótkoterminowych zobowiązań. CR, czyli wskaźnik płynności bieżącej to porównanie wartości aktywów obrotowych z krótkoterminowymi zobowiązaniami. Wywiadownie korzystają również z podstawowych wskaźników rentowności sprzedaży – ROS, oraz rentowności kapitału – ROE. Korzystając z usług wywiadowi gospodarczych otrzymujemy od nich raport finansowy, który jest podstawowym dokumentem informującym o stanie finansowym badanej firmy.

W raporcie umieszczone są dane na temat możliwości płatniczych przedsiębiorstwa, a także wysokości kredytu kupieckiego jakiego można mu udzielić. Istnieją też wersje rozszerzone raportu, w których znajdować się mogą informacje uzyskane w wyniku wizytacji w firmy.

Polecamy: serwis Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wywiadownie oferują również analizy branżowe. Są one bardzo pożyteczne szczególnie gdy mamy wybrać dla siebie nowego kontrahenta spośród wielu działających na rynku. Analiza taka polega na przedstawieniu aktualnej sytuacji branży i jej perspektyw. Umieszczony jest w niej także opis konkurentów.

Na wiedzę wywiadowi składa się wiele źródeł, nie tylko rejestrowych i branżowych, ale także marketingowych. Poczynając od potwierdzenia danych rejestrowych (KRS lub ewidencja działalności gospodarczej), poprzez sprawdzenie danych finansowych (sprawozdania finansowe firm w sądach gospodarczych) i zdarzeń prawnych (rejestr upadłości i likwidacji), a kończąc na analizie informacji umieszczonych na forach internetowych czy prasie.

Podczas badania danej firmy ważne jest również wyliczenie wskaźnika kapitału pracującego netto. Dzięki temu uzyskujemy informację jaki jest stosunek aktywów obrotowych do zobowiązań krótkoterminowych. Analizując stosunek zobowiązań do aktywów wiemy natomiast jaki jest stan ogólnego zadłużenia firmy.

Polecamy: Jak uniknąć zwłoki kontrahenta w płatnościach

Przykłady badania przeprowadzanych przez wywiadownie można by wymieniać jeszcze długo. Najważniejsze jednak, że ich wynikiem jest rzetelna ocena badanej firmy, a także jej wypłacalność. Korzystając z tego rodzaju pomocy musimy pamiętać, że sytuacja naszych kontrahentów może się z upływem czasu zmieniać. Dlatego powinniśmy na bieżąco pozyskiwać informacje na ich temat. Sytuacja finansowa naszego partnera biznesowego może być bowiem kluczowa dla dobrego funkcjonowania naszej firmy.

Opracowała: Katarzyna Gara

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

REKLAMA

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA