REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie utracić płynności finansowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak nie utracić płynności finansowej?
Jak nie utracić płynności finansowej?

REKLAMA

REKLAMA

Płynność finansowa ma kluczowe znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego sprawdzenie naszych potencjalnych partnerów biznesowych leży w naszym interesie. Aby to zrobić, najłatwiej skorzystać z wywiadowi finansowych.

Przeprowadzane statystki alarmują, że co najmniej dwie ze stu sprawdzonych przez wywiadownie firm, albo w ogóle nie istnieją pod podanym adresem, albo prowadzą swoją działalność nieuczciwie. Do tego należy dodać przedsiębiorstwa, które mają problemy finansowe lub niejasne powiązania i te, celowo opóźniające płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Aby nasza firma nie straciła płynności finansowej przez źle dobranych partnerów, powinniśmy zmniejszyć ryzyko do minimum i skorzystać z usług wywiadowi gospodarczej. Cała działalność wywiadowi gospodarczych opiera się na określeniu wiarygodności finansowej firmy. Służy do tego szereg analiz m.in. sprawdzanie bilansu, wskaźników płynności czy rachunku zysków i strat.

Ważnym narzędziem do sprawdzenia stanu finansowego badanego przedsiębiorstwa są wskaźniki płynności. QR, czyli szybki wskaźnik płynności przedstawia stosunek inwestycji krótkoterminowych i należności krótkoterminowych zobowiązań. CR, czyli wskaźnik płynności bieżącej to porównanie wartości aktywów obrotowych z krótkoterminowymi zobowiązaniami. Wywiadownie korzystają również z podstawowych wskaźników rentowności sprzedaży – ROS, oraz rentowności kapitału – ROE. Korzystając z usług wywiadowi gospodarczych otrzymujemy od nich raport finansowy, który jest podstawowym dokumentem informującym o stanie finansowym badanej firmy.

W raporcie umieszczone są dane na temat możliwości płatniczych przedsiębiorstwa, a także wysokości kredytu kupieckiego jakiego można mu udzielić. Istnieją też wersje rozszerzone raportu, w których znajdować się mogą informacje uzyskane w wyniku wizytacji w firmy.

REKLAMA

Polecamy: serwis Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wywiadownie oferują również analizy branżowe. Są one bardzo pożyteczne szczególnie gdy mamy wybrać dla siebie nowego kontrahenta spośród wielu działających na rynku. Analiza taka polega na przedstawieniu aktualnej sytuacji branży i jej perspektyw. Umieszczony jest w niej także opis konkurentów.

Na wiedzę wywiadowi składa się wiele źródeł, nie tylko rejestrowych i branżowych, ale także marketingowych. Poczynając od potwierdzenia danych rejestrowych (KRS lub ewidencja działalności gospodarczej), poprzez sprawdzenie danych finansowych (sprawozdania finansowe firm w sądach gospodarczych) i zdarzeń prawnych (rejestr upadłości i likwidacji), a kończąc na analizie informacji umieszczonych na forach internetowych czy prasie.

Podczas badania danej firmy ważne jest również wyliczenie wskaźnika kapitału pracującego netto. Dzięki temu uzyskujemy informację jaki jest stosunek aktywów obrotowych do zobowiązań krótkoterminowych. Analizując stosunek zobowiązań do aktywów wiemy natomiast jaki jest stan ogólnego zadłużenia firmy.

Polecamy: Jak uniknąć zwłoki kontrahenta w płatnościach

Przykłady badania przeprowadzanych przez wywiadownie można by wymieniać jeszcze długo. Najważniejsze jednak, że ich wynikiem jest rzetelna ocena badanej firmy, a także jej wypłacalność. Korzystając z tego rodzaju pomocy musimy pamiętać, że sytuacja naszych kontrahentów może się z upływem czasu zmieniać. Dlatego powinniśmy na bieżąco pozyskiwać informacje na ich temat. Sytuacja finansowa naszego partnera biznesowego może być bowiem kluczowa dla dobrego funkcjonowania naszej firmy.

Opracowała: Katarzyna Gara

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA