REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie utracić płynności finansowej?

Jak nie utracić płynności finansowej?
Jak nie utracić płynności finansowej?

REKLAMA

REKLAMA

Płynność finansowa ma kluczowe znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego sprawdzenie naszych potencjalnych partnerów biznesowych leży w naszym interesie. Aby to zrobić, najłatwiej skorzystać z wywiadowi finansowych.

Przeprowadzane statystki alarmują, że co najmniej dwie ze stu sprawdzonych przez wywiadownie firm, albo w ogóle nie istnieją pod podanym adresem, albo prowadzą swoją działalność nieuczciwie. Do tego należy dodać przedsiębiorstwa, które mają problemy finansowe lub niejasne powiązania i te, celowo opóźniające płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Aby nasza firma nie straciła płynności finansowej przez źle dobranych partnerów, powinniśmy zmniejszyć ryzyko do minimum i skorzystać z usług wywiadowi gospodarczej. Cała działalność wywiadowi gospodarczych opiera się na określeniu wiarygodności finansowej firmy. Służy do tego szereg analiz m.in. sprawdzanie bilansu, wskaźników płynności czy rachunku zysków i strat.

Ważnym narzędziem do sprawdzenia stanu finansowego badanego przedsiębiorstwa są wskaźniki płynności. QR, czyli szybki wskaźnik płynności przedstawia stosunek inwestycji krótkoterminowych i należności krótkoterminowych zobowiązań. CR, czyli wskaźnik płynności bieżącej to porównanie wartości aktywów obrotowych z krótkoterminowymi zobowiązaniami. Wywiadownie korzystają również z podstawowych wskaźników rentowności sprzedaży – ROS, oraz rentowności kapitału – ROE. Korzystając z usług wywiadowi gospodarczych otrzymujemy od nich raport finansowy, który jest podstawowym dokumentem informującym o stanie finansowym badanej firmy.

W raporcie umieszczone są dane na temat możliwości płatniczych przedsiębiorstwa, a także wysokości kredytu kupieckiego jakiego można mu udzielić. Istnieją też wersje rozszerzone raportu, w których znajdować się mogą informacje uzyskane w wyniku wizytacji w firmy.

REKLAMA

Polecamy: serwis Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wywiadownie oferują również analizy branżowe. Są one bardzo pożyteczne szczególnie gdy mamy wybrać dla siebie nowego kontrahenta spośród wielu działających na rynku. Analiza taka polega na przedstawieniu aktualnej sytuacji branży i jej perspektyw. Umieszczony jest w niej także opis konkurentów.

Na wiedzę wywiadowi składa się wiele źródeł, nie tylko rejestrowych i branżowych, ale także marketingowych. Poczynając od potwierdzenia danych rejestrowych (KRS lub ewidencja działalności gospodarczej), poprzez sprawdzenie danych finansowych (sprawozdania finansowe firm w sądach gospodarczych) i zdarzeń prawnych (rejestr upadłości i likwidacji), a kończąc na analizie informacji umieszczonych na forach internetowych czy prasie.

Podczas badania danej firmy ważne jest również wyliczenie wskaźnika kapitału pracującego netto. Dzięki temu uzyskujemy informację jaki jest stosunek aktywów obrotowych do zobowiązań krótkoterminowych. Analizując stosunek zobowiązań do aktywów wiemy natomiast jaki jest stan ogólnego zadłużenia firmy.

Polecamy: Jak uniknąć zwłoki kontrahenta w płatnościach

Przykłady badania przeprowadzanych przez wywiadownie można by wymieniać jeszcze długo. Najważniejsze jednak, że ich wynikiem jest rzetelna ocena badanej firmy, a także jej wypłacalność. Korzystając z tego rodzaju pomocy musimy pamiętać, że sytuacja naszych kontrahentów może się z upływem czasu zmieniać. Dlatego powinniśmy na bieżąco pozyskiwać informacje na ich temat. Sytuacja finansowa naszego partnera biznesowego może być bowiem kluczowa dla dobrego funkcjonowania naszej firmy.

Opracowała: Katarzyna Gara

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA