REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są rodzaje inwentaryzacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Wyróżniamy, aż trzy rodzaje inwentaryzacji.
Wyróżniamy, aż trzy rodzaje inwentaryzacji.

REKLAMA

REKLAMA

Możemy wyróżnić trzy rodzaje inwentaryzacji, a mianowicie spis z natury, potwierdzenie prawidłowości sald, oraz porównanie stanów księgowych z odpowiednimi dokumentami. Na czym polegają poszczególne z nich?

Niestety, wybór sposobu inwentaryzacji nie zależy od upodobań przedsiębiorcy. Ustawa o rachunkowości przypisuje określone rodzaje inwentaryzacji do określonych kategorii składników przedsiębiorstwa. W niniejszym artykule opiszę w skrócie dwa rodzaje inwentaryzacji dokonywane głównie przez księgowych:

REKLAMA

REKLAMA

  • potwierdzenie prawidłowości sald;
  • porównanie stanów księgowych z odpowiednimi dokumentami.

Spisu z natury, jako przedsięwzięcie obciążające bezpośrednio przedsiębiorcę, omówiłem w podanym niżej artykule.

Porównaj: Jak przeprowadzić remanent?

Kolejnym, drugim sposobem inwentaryzacji jest potwierdzenie prawidłowości salda, które polega na potwierdzenie przez banki i kontrahentów zgodności salda wykazanego w księgach rachunkowych przedsiębiorcy.

REKLAMA

Według ustawy o rachunkowości tenże sposób inwentaryzacji znajduje zastosowanie dla:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • aktywów finansowych występujących na rachunkach bankowych lub aktywów finansowych przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w zdematerializowanej postaci. Na przykład będą to akcje spółek dopuszczonych do publicznego obrotu;
  • należności wraz z udzielonymi pożyczkami, z jednakże bez należności spornych i wątpliwych (w wypadku banków są to należności zagrożone), należności od osób, które nie prowadza ksiąg rachunkowych, należności z tytułów publicznoprawnych;
  • własnych składników aktywów, które zostały powierzone kontrahentom, np.: przedmioty oddane do używania leasingobiorcy, wydzierżawione środki trwałe, materiały oddane do przerobu, wyroby gotowe eksponowane na wystawach lub targach.

Inwentaryzacji w drodze potwierdzenia salda nie podlegają zobowiązania wobec kontrahentów. Mamy w tym przypadku do czynienia z pośrednią formą inwentaryzacji.

Pośrednią formę inwentaryzacji wyjaśnić można w ten sposób, że np. zobowiązanie Nowaka jest zarazem należnością Kowalskiego, który na mocy omawianego przepisu wystąpi do Nowaka o jej potwierdzenie. W omawianym przykładzie Nowak będzie mógł sprawdzić swoje zobowiązanie wobec Kowalskiego. Czynności te dokonywane są w praktyce przez księgowych współpracujących z przedsiębiorcą, dlatego też w niniejszym artykule nie zostaną dokładniej opisane.

Trzeci sposób przeprowadzenia remanentu, tzn. inwentaryzacja w drodze porównania zapisów księgowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji rzeczywistej wartości, znajduje zastosowanie w stosunku do następujących składników:

  • środków trwałych o utrudnionym dostępie;
  • gruntów;
  • należności spornych i wątpliwych, a w wypadku banków - należności zagrożonych;
  • należności i zobowiązań powstałych wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych;
  • należności i zobowiązań z tytułów publicznoprawnych;
  • aktywów i pasywów nieobjętych omówionymi wcześniej sposobami inwentaryzacji (art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2);
  • aktywów i pasywów wymienionych w poprzednich sposobach inwentaryzacji (art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2), ale tylko wówczas, jeżeli z uzasadnionych przyczyn nie było możliwe przeprowadzenie inwentaryzacji tych składników droga spisu z natury albo przez potwierdzenie salda.

Polecamy: serwis Samochód

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA