REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są rodzaje inwentaryzacji?

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Wyróżniamy, aż trzy rodzaje inwentaryzacji.
Wyróżniamy, aż trzy rodzaje inwentaryzacji.

REKLAMA

REKLAMA

Możemy wyróżnić trzy rodzaje inwentaryzacji, a mianowicie spis z natury, potwierdzenie prawidłowości sald, oraz porównanie stanów księgowych z odpowiednimi dokumentami. Na czym polegają poszczególne z nich?

Niestety, wybór sposobu inwentaryzacji nie zależy od upodobań przedsiębiorcy. Ustawa o rachunkowości przypisuje określone rodzaje inwentaryzacji do określonych kategorii składników przedsiębiorstwa. W niniejszym artykule opiszę w skrócie dwa rodzaje inwentaryzacji dokonywane głównie przez księgowych:

REKLAMA

REKLAMA

  • potwierdzenie prawidłowości sald;
  • porównanie stanów księgowych z odpowiednimi dokumentami.

Spisu z natury, jako przedsięwzięcie obciążające bezpośrednio przedsiębiorcę, omówiłem w podanym niżej artykule.

Porównaj: Jak przeprowadzić remanent?

Kolejnym, drugim sposobem inwentaryzacji jest potwierdzenie prawidłowości salda, które polega na potwierdzenie przez banki i kontrahentów zgodności salda wykazanego w księgach rachunkowych przedsiębiorcy.

REKLAMA

Według ustawy o rachunkowości tenże sposób inwentaryzacji znajduje zastosowanie dla:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • aktywów finansowych występujących na rachunkach bankowych lub aktywów finansowych przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w zdematerializowanej postaci. Na przykład będą to akcje spółek dopuszczonych do publicznego obrotu;
  • należności wraz z udzielonymi pożyczkami, z jednakże bez należności spornych i wątpliwych (w wypadku banków są to należności zagrożone), należności od osób, które nie prowadza ksiąg rachunkowych, należności z tytułów publicznoprawnych;
  • własnych składników aktywów, które zostały powierzone kontrahentom, np.: przedmioty oddane do używania leasingobiorcy, wydzierżawione środki trwałe, materiały oddane do przerobu, wyroby gotowe eksponowane na wystawach lub targach.

Inwentaryzacji w drodze potwierdzenia salda nie podlegają zobowiązania wobec kontrahentów. Mamy w tym przypadku do czynienia z pośrednią formą inwentaryzacji.

Pośrednią formę inwentaryzacji wyjaśnić można w ten sposób, że np. zobowiązanie Nowaka jest zarazem należnością Kowalskiego, który na mocy omawianego przepisu wystąpi do Nowaka o jej potwierdzenie. W omawianym przykładzie Nowak będzie mógł sprawdzić swoje zobowiązanie wobec Kowalskiego. Czynności te dokonywane są w praktyce przez księgowych współpracujących z przedsiębiorcą, dlatego też w niniejszym artykule nie zostaną dokładniej opisane.

Trzeci sposób przeprowadzenia remanentu, tzn. inwentaryzacja w drodze porównania zapisów księgowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji rzeczywistej wartości, znajduje zastosowanie w stosunku do następujących składników:

  • środków trwałych o utrudnionym dostępie;
  • gruntów;
  • należności spornych i wątpliwych, a w wypadku banków - należności zagrożonych;
  • należności i zobowiązań powstałych wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych;
  • należności i zobowiązań z tytułów publicznoprawnych;
  • aktywów i pasywów nieobjętych omówionymi wcześniej sposobami inwentaryzacji (art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2);
  • aktywów i pasywów wymienionych w poprzednich sposobach inwentaryzacji (art. 26 ust. 1 pkt 1 i 2), ale tylko wówczas, jeżeli z uzasadnionych przyczyn nie było możliwe przeprowadzenie inwentaryzacji tych składników droga spisu z natury albo przez potwierdzenie salda.

Polecamy: serwis Samochód

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA